Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting smeer - Forum Wereldfietser

ketting smeer

ik was vandaag hier in de buurd bij een fiets winkel,die mijn het volgede in mijn hande schoof.het heet supreme black hoe is dit spul en wie heeft dit en bevald je het
http://www.supremeblack.nl/
gr marcel
Hele volksstammen MTB-ers zweren er volgens mij bij.......
eric190173 schreef:Hele volksstammen MTB-ers zweren er volgens mij bij.......
Supreme black (product X in sommige kringen) is een vast smeermiddel opgelost in was. Om het vloeibaar te maken is het gemengd met alcohol die na aanbrengen verdampt

Het smeert minder goed dan olie, maar omdat het niet kleeft maak je ook geen olie-zand emulsie. Daarom is het vooral geschikt bij het spelen in de zandbak waar de slijtage door zand een grote rol speelt.
Nadeel is dat het smeermiddel vast is, eenmaal opzij gedrukt vloeit het niet vanzelf weer terug zoals olie. Je moet dus frequent bijsmeren. Om de was te laten hechten moet je de ketting voor het eerste gebruik goed ontvetten. Een volgende keer borstel je de ketting af en mik je er nieuwe SB op
m-gineering schreef:Supreme black (product X in sommige kringen) is een vast smeermiddel opgelost in was. Om het vloeibaar te maken is het gemengd met alcohol die na aanbrengen verdampt
Het smeert minder goed dan olie, maar omdat het niet kleeft maak je ook geen olie-zand emulsie. Daarom is het vooral geschikt bij het spelen in de zandbak waar de slijtage door zand een grote rol speelt.
Nadeel is dat het smeermiddel vast is, eenmaal opzij gedrukt vloeit het niet vanzelf weer terug zoals olie. Je moet dus frequent bijsmeren. Om de was te laten hechten moet je de ketting voor het eerste gebruik goed ontvetten. Een volgende keer borstel je de ketting af en mik je er nieuwe SB op
Ik gebruik het op de tochtjesfiets waarmee ik niet door de regen fiets, en het bevalt dan erg goed. Het spul is niet goed bestand tegen regen, in die zin dat het probleem vooral een probleem is als de fietsketting 's morgens nat is en je wilt smeren. Dat is met SB dan vrijwel nutteloos, en levert als de nattigheid is opgedroogd een stroeve ketting op.
Met de tochtjesfiets smeer ik elke plm. 150 km, en ondanks dat het dan regelmatig droog klinkt heb ik pas één keer een nieuw setje kransjes gemonteerd, na 12000 km, voor mij een superrecord want meestal kom ik niet verder dan 5000 km. Dat het minder goed smeert dan olie is dus niet mijn ervaring
Het zwarte spul is grafiet, dus niet echt opgelost maar gesuspendeerd. Het oplosmiddel waar de was in is opgelost is geen ethanol, maar een andere alcohol, waarschijnlijk omdat de was niet oplost in ethanol. Of er nog andere stofjes inzitten is niet bekend, maar ik vermoed van niet.
Nog iets: het is niet fijn om het spul in de vloerbedekking te krijgen.
Leon