Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Instellen verstelbare Union stuurpen - Forum Wereldfietser

Instellen verstelbare Union stuurpen

Mijn zwager vroeg zich af hoe hij een "niet-meer-klemmend" verstelbaar stuur kon vastzetten. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van deze gadgets, maar ze worden vaak zomaar met een Nederlandse fiets meegeleverd.

De stuurpenverstelling heeft een hendel waarmee je het stuur kunt ontgrendelen waarna je het in hoogte kunt verstellen. Als je de hendel weer naar beneden drukt moet het stuur weer vergrendeld worden.
Dit laatste gebeurt niet voldoende.
Je zou dus verwachten dat je, net zoals met quick-release asjes, een voorspanning moet kunnen instellen, maar zoiets kan m'n zwager niet ontdekken.
Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort stuurpennen, in dit geval van een Union, maar je komt ze bij veel Nederlandse merken tegen.

alvast bedankt,
Peter
Peter R schreef:Mijn zwager vroeg zich af hoe hij een "niet-meer-klemmend" verstelbaar stuur kon vastzetten. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van deze gadgets, maar ze worden vaak zomaar met een Nederlandese fiets meegeleverd.

De stuurpenverstelling heeft een hendel waarmee je het stuur kunt ontgrendelen waarna je het in hoogte kunt verstellen. Als je de hendel weer naar beneden drukt moet het stuur weer vergrendeld worden.
Dit laatste gebeurt niet voldoende.
Je zou dus verwachten dat je, net zoals met quick-release asjes, een voorspanning moet kunnen instellen, maar zoiets kan m'n zwager niet ontdekken.
Heeft iemand van jullie ervaring met dit soort stuurpennen, in dit geval van een Union, maar je komt ze bij veel Nederlandse merken tegen.

alvast bedankt,
Peter
Ik probeer altijd zo snel mogelijk te vergeten wat ze nou weer verzonnen hebben, maar of je kunt de hele hendel draaien waardoor je het asje verder in het scharnier schroeft, of aan de andere kant van het asje zit een stelmoer om de boel strakker te zetten. Soms zijn de asjes voorzien van een inwendig zeskant, kun je zien/bij/inbussleutel insteken als je de handel helemaal open klapt
m-gineering schreef: Ik probeer altijd zo snel mogelijk te vergeten wat ze nou weer verzonnen hebben, maar of je kunt de hele hendel draaien waardoor je het asje verder in het scharnier schroeft, of aan de andere kant van het asje zit een stelmoer om de boel strakker te zetten. Soms zijn de asjes voorzien van een inwendig zeskant, kun je zien/bij/inbussleutel insteken als je de handel helemaal open klapt
M'n zwager had het over imbusboutjes (die echter niets leken te doen), maar dat zou betekenen dat er wel verstelt kan worden.
Ik denk dat ik morgen even bij 'em langs rij, misschien is het heel simpel als je het met eigen ogen ziet.

Peter