Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trekken op de ligfiets - Forum Wereldfietser

trekken op de ligfiets

Ik heb lang gedacht dat ik een uitzondering was van reizende ligfietser. Nu merk ik dat er op de beurs volgende maand een heel onderwerp aan besteed is en er poste iemand een foto zijn ligfiets.

Mijn vraag is: wat is deze mensen hun ervaring met trekken over lange afstand (vooral door gebergtes) met de ligfiets.
Van hier naar Santiago heb ik overleefd (met Fuego, bovenstuur, en 20 kg bagage), mag ik er dan vanuit gaan dat ik ook wel in Nepal geraak, of zijn er toch beperkingen aan liggen tov bukken?

Mireille
Hoi Mereille,

alles heeft voor- en nadelen...

Ik heb een stel ontmoet die met zelfgebouwde ligfietsen van Beijing naar Parijs zijn gefietst, hier hun site ter leering en vermaak: http://ollypowell.wordpress.com/about-the-bike/
Hoi,

Dat doet me denken aan een wereldfietslid van het eerste uur. Ruud Korteling, een reus van een vent van meer dan 2 meter en die eerst een Vittorio had met dubbele bovenbuis en toen later was overgestapt op een ligfiets. Ook zijn vrouw Dagmar had een ligfiets.

Rutger
Toon, bedankt voor de site, die worstel ik zeker eens door als ik tijd heb.

Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen op 't forum die liggen en hun ervaring daarmee. Ik heb zelf al 3 keer op fietsvakantie geweest samen met een bukker en weet ongeveer wat de nadelen zijn, maar heb bvb nog nooit echt pech gehad onderweg (dat ik onderdelen nodig had voor mijn kleine wiel, of voor versnellingen of zo).

Toch is het nog een groot verschil van even naar Spanje te fietsen of een tochtje te plannen naar Nepal/Afrika...

Vaak krijg ik uit de omgeving opmerkingen als 'gaat dat met die fiets?' en dat maakt me onzeker, daarom dat ik graag eens hoor van mensen die het deden: gaat dat of is het eigenlijk niet aan te raden.

Mireille *die ligt omdat gewrichten bukken alleen maar afstraft na enkele dagen*
Mijn ligger heeft ook een 20 inch voorwiel en 26 inch achterwiel. Op asfalt rijdt dat prima maar onverharde wegen worden lastig, soms veel te lastig als het mul zand of gravel wordt. Verder had ik last van een oververhitte voorvelg door het remmen met de v-brake in lange afdalingen. Gevolg een aantal klapbanden plus 1x gecrasht. Voorbandje beschadigd, gezocht naar een nieuwe maar nergens (in N-Spanje) te krijgen. Normaal neem ik altijd een reservebuitenband (20 inch) mee maar die dacht ik niet nodig te hebben. Nu zit er een bredere voorvork met schijfrem op de ligger, waardoor er ook bredere bandjes op passen (beter op onverharde wegen en beter verkrijgbaar in het buitenland) en klapbanden tgv oververhitting worden voorkomen.

Hier nog een link van een ligfietser die een wereldreis heeft gefietst, het kan dus wel! http://travel.bentrein.com
Mireille,

Geef even aan hoe je Fuego is uitgerust en wat je er precies mee wilt gaan doen. Als ik goed tussen de regels doorlees heb je vooral problemen met klimmen.
Zelf rij ik momenteel op een M5 Shockproof 559 die ik heb laten afmonteren als vakantiefiets, dus met MTB velgen en een XT groep ipv een 105 groep en smalle hoge race velgen, dus voor 44-32-22 en achter 11-34 en 47mm banden en zonodig nog dikker.
Dan kan ik aan de hand daarvan je een advies geven.
En met een beetje goede wil ben ik eind volgend jaar zelf ik Nepal.

groeten Wim
Vier jaar lang hebben Corrie en ik op ligfietsen gereden. In Noorwegen, op Corsica en in de Pyreneeën waren we enthousiast over het comfort en namen we de nadelen voor lief. In Zuid Engeland ging het mis: hellingen die veel te steil waren voor deze fietsen, heggen en muurtjes waar we niet overheen konden kijken en tigmaal per dag vragen en opmerkingen van voorbijgangers die nog nooit ligfietsen hadden gezien. Corries fiets had er genoeg van en brak in Cornwall spontaan in tweeën. Eerder had ik al te kampen gehad met ondeugdelijke dragers en een gebroken voorvork.
Toen we besloten om in Zuid Afrika te gaan fietsen, wisten we een ding heel zeker: niet op ligfietsen!
Onze ligfietservaringen kun je hier lezen. Een eerdere ligfietsen discussie op dit forum vind je hier.
wimligfiets schreef:Mireille,

Geef even aan hoe je Fuego is uitgerust en wat je er precies mee wilt gaan doen. Als ik goed tussen de regels doorlees heb je vooral problemen met klimmen.
Zelf rij ik momenteel op een M5 Shockproof 559 die ik heb laten afmonteren als vakantiefiets, dus met MTB velgen en een XT groep ipv een 105 groep en smalle hoge race velgen, dus voor 44-32-22 en achter 11-34 en 47mm banden en zonodig nog dikker.
Dan kan ik aan de hand daarvan je een advies geven.
En met een beetje goede wil ben ik eind volgend jaar zelf ik Nepal.

groeten Wim
Wim, Nepal... alles slaat over: zoek je nog fietsmaatje???

Van mijn fiets: velgen ZAC2000 32 GTS, schijfremmen (Avid BB5), naafdynamo (vorige week geïnstalleerd), tasafhouders voor banaantassen (nog nooit problemen gehad met Radical M).
De tandwielen zijn standaard (11-32/9speed achter, 52/42/30 voor), maar dat is snel aan te passen.
Gegevens zijn van de site van Nasca, heb nog niet veel aangepast, dus veronderstel dat het bij mij zo ook is, al lijkt het me dat mijn kleinste blad voor kleiner is.

Fiets is net geen 2 jaar oud en heeft 12 000 km (sinds gisteren). Enkel de versnellingen achter doen moeilijk, soms loopt het schakelen niet vlot.

Mireille
-droomt van Nepal met de fiets-
Wanneer wil je naar Nepal?

Ik heb zelf nooit op een ligfiets gelegen, maar er zullen wel voor- en nadelen aan zijn. Je hebt denk ik wel wat ervaring. Mocht je twijfel aan steile hellingen. Probeer gewoon eens de Redoute en andere steile klimmen in de Ardennen met bepakking! Nepal? Wout Conijn heeft een tijdje terug een fietstocht vanaf Nederland gemaakt met een roeifiets! In Nepal werd hij verwelkomd door de Dalai Lamai. Dit zal zo rond 1997 gebeurd zijn????

Rutger
Wanneer wil je naar Nepal?

Ik heb zelf nooit op een ligfiets gelegen, maar er zullen wel voor- en nadelen aan zijn. Je hebt denk ik wel wat ervaring. Mocht je twijfel aan steile hellingen. Probeer gewoon eens de Redoute en andere steile klimmen in de Ardennen met bepakking! Nepal? Wout Conijn heeft een tijdje terug een fietstocht vanaf Nederland gemaakt met een roeifiets! In Nepal werd hij verwelkomd door de Dalai Lamai. Dit zal zo rond 1997 gebeurd zijn????

Rutger
Nepal lijkt me niet echt een land om te ligfietsen. Ik kom er net vandaan, een stevige ATB is denk ik beter.
De doorgaande asfaltwegen zijn zeer druk met veel bussen en erg smal. Een paar fietsers met bepakking onderweg gezien en die hadden het redelijk zwaar.
Kathmandu is ook niet echt fijn om te fietsen, erg druk en veel vervuiling. Ik heb zelf twee dagen een ATB gehuurd in Pokhara.

Trekken doe ik de laatste tijd ook niet meer op mijn ligfiets, heb ik wel veel gedaan. In de bergen ben je echter een stuk trager.
Mireille,

Van wat andere mensen onderweg zeggen moet je je niets aantrekken, de meesten weten nauwelijks wat een ligfiets is. Verder begrijp ik dat je net als ik niet meer langdurig op een "gewone" fiets kunt rijden, dus lekker op je ligfiets blijven rijden en je fiets zo optimaal mogelijk aan jezelf en aan de voorgenomen tocht aanpassen. En uit mijn adviezen en die van anderen halen wat jou het beste lijkt.

Er van uitgaande dat je deze fiets wilt optimaliseren voor de tocht naar Nepal ;

Verzet : voor een 44-32-22 monteren of bij voldoende budget een Rohloff met een 21' tandwiel, dan kun je je 52' voorblad blijven gebruiken.
achter een 11-34 casette of als het verkrijgbaar is en past een 12-36.

Is het achterwiel sterk genoeg gespaakt ? In iedergeval laten naspannen en zonodig over laten spaken met bijv Sapim Strong.

Zit er de grote bagagedrager van Nazca op, die aan het frame bevestigd is, want de kleine die aan het zitje is gemonteerd, is niet sterk genoeg voor deze tocht en je zult meer bagage capaciteit nodig hebben bijv. in de vorm van een Radical Toptas van 30l of een Ortlieb Rack Pack M of L.

Banden : Je zou kunnen beginnen met Schwalbe Marathon Supreme 42-406 en 42 of 47-559 en ik zou in ieder geval een set meenemen als reserve,
de gewone Marathon 47-406 en 47-559 of de Marathon Plus voldoen ook goed, lopen iets zwaarder.

Neem specifieke ligfiets onderdelen mee zoals lagers voor je klapstuur, een kettingrol, een remschijf en voldoende remblokjes.

Vervang je derailleur kabel door een teflon gecoat exemplaar en smeer hem met silicone olie.

Daar laat ik het even bij. Over mijzelf en mijn fietsplannen stuur ik je en PB.

groeten Wim
luddo schreef:Trekken doe ik de laatste tijd ook niet meer op mijn ligfiets, heb ik wel veel gedaan. In de bergen ben je echter een stuk trager.
Die discussie loopt momenteel op het Vlaamse ligfietsforum en kan tegengesproken worden. Gezien ik niet (meer) gewoon ben om op een bukker te fietsen, weet ik niet hoe mijn klimtechnieken daarmee zijn, maar boven komt lukte tot nog toe altijd (ja ook op venijnige stukken van enkele km over 10 a 15 %)

Wim, kettingbuizen zijn overbodige luxe. De stukken die versleten waren, heb ik nooit vervangen.
Versnellingskabel zit volledig weg in mijn frame, dus kan ik bijzonder weinig aan doen :-(
En mijn tasafhouders hangen aan mijn zitschaal vast. Achteraan kan ik max 7 kg gewicht leggen, maar is perfect voor slaapzak en nog wat kleine spullen onder elastiek. Toptassen passen meestal niet omdat het rekje zo hoog hangt (slaapzak op rekjes is goede hoofdsteun).

En cassette's, tja dat moet ik toch bekijken als ik het echt nodig heb. Op mijn koerfiets ligt een kleinere casette en die wil ik tegen volgend seizoen vervangen, dus mss kan ik die wel gebruiken. Die heb ik jammergenoeg niet thuis staan en ben (nog) niet zo'n held in die technische zaken.

Toch al bedankt voor de raad :-)

Mireille
slangetje schreef:
luddo schreef:Trekken doe ik de laatste tijd ook niet meer op mijn ligfiets, heb ik wel veel gedaan. In de bergen ben je echter een stuk trager.
Die discussie loopt momenteel op het Vlaamse ligfietsforum en kan tegengesproken worden. Gezien ik niet (meer) gewoon ben om op een bukker te fietsen, weet ik niet hoe mijn klimtechnieken daarmee zijn, maar boven komt lukte tot nog toe altijd (ja ook op venijnige stukken van enkele km over 10 a 15 %)
Met name het gewicht, het feit dat je niet op de pedalen kan staan en dat je een stuk lichter trapt veroorzaken bij mij een veel lagere snelheid. Ik heb wel passen beklommen zoals de Stelvio, Mortirolo met de ligfiets en zelfs de steile klimmetjes in lake district in Engeland. Per saldo ben ik op een klim circa een half uur trager dan op mijn Cannondale.
wimligfiets schreef:Mireille,

Van wat andere mensen onderweg zeggen moet je je niets aantrekken, de meesten weten nauwelijks wat een ligfiets is.
Helemaal mee eens. Maar vraag je wel af of je er behoefte aan hebt dat een half dorp om je heen gaat staan en dat kinderen de hele tijd achter je aan blijven rennen en roepen. Vooral in Zuid Azië kun je dat verwachten. Heb je een extravert karakter, dan krijg je daar misschien een kick van, maar ben je meer introvert, dan kan het gebrek aan privacy een reis compleet vergallen.
luddo schreef: Met name het gewicht, het feit dat je niet op de pedalen kan staan en dat je een stuk lichter trapt veroorzaken bij mij een veel lagere snelheid. Ik heb wel passen beklommen zoals de Stelvio, Mortirolo met de ligfiets en zelfs de steile klimmetjes in lake district in Engeland. Per saldo ben ik op een klim circa een half uur trager dan op mijn Cannondale.
In Amerika vorig jaar reed ik op een ligfiets en Luddo op z'n Cannondale. Meestal was hij sneller boven maar niet altijd en erg lang hoefde hij niet te wachten op mij voordat ik boven was. Bovendien haalde ik 'm in de afdaling altijd wel in ;-) Alleen op ruige onverharde wegen moest ik eerder afstappen en lopen wanneer het omhoog ging.

Dit jaar fietsten we beide op een 'bukfiets' op Mallorca. Ik vond niet dat ik daar veel sneller klom dan in de VS met mijn ligger.
Hallo Mireille,

Sinds 2003 rij ik op een RVS Condor. Inmiddels ruim 150.000 hoogtemeters achter de rug, in de Pyreneeën, Rockies, Atlas, Sierra Nevada e.a. Tot 10% helling gaat het prima. Gewoon stug doorfietsen. Daarboven hou ik het alleen korte tijd vol. Fiets 18kg, bagage 30-35 kg.

Nadelen zijn dat je niet op de trappers kunt staan, en dat je alleen beenspieren kunt gebruiken. Voordeel is dat je je schrap kunt zetten in je zitje.

Tussen een groep wereldfietsers bergop zit ik meestal in de middenmoot.

Bergaf is een feest.

Kortom: wat mij betreft hoef je je geen zorgen te maken over ligfietsen in de bergen.
Ben vooral blij te horen dat ik toch niet alleen ben. Wordt vaak als vreemde vogel aanzien met mijn fiets, maar dat went. Tegenwoordig fiets ik vaak met andere liggers en velomobielen, dan is de velomobiel de vreemste vogel (doet wel deugd).

Zitten de andere liggers hier, ook op Vlaamse of Nederlandse ligfietsfora?
Klimmen met de ligfiets vind ik erg leuk. Dit voorjaar de kust afgefietst van Delft tot de Noordkaap, en dat ging goed. Best steile hellingen tegengekomen en af en toe ook een gravelweg. Was genieten. Nergens heb ik hoeven afstappen: 30-32 als kleinste verzet en ik kwam overal tegenop. Het kleinste kettingblad heb ik eigenlijk maar twee of drie keer nodig gehad. Klimmen met de ligfiets gaat gewoon goed zolang je maar genoeg kunt terugschakelen.

Nu is het wel zo dat als wegen erg slecht worden, een groter voorwiel wenselijk is. En er zijn wegen die zo beroerd zijn dat je ze met een tweewielige ligfiets niet meer kunt doen. Ik vermoed echter dat verschil tussen de wegkwaliteit waarbij je met een ligfiets gaat lopen, en die waarbij je met een gewone fiets gaat lopen, wel eens minder groot zou kunnen zijn dan het lijkt. Zeker als je een fiets hebt met een iets langere wielbasis (zoals een Fuego).

Anderzijds, als de wind domineert ben je al gauw erg blij met een ligfiets en zeker een lage fiets. Ik heb mensen in Noorwegen zien zwoegen en ploeteren tegen de poolwind in op hun gewone vakantiefietsen met brede tassen, niet normaal. Terwijl ik daar met mijn lage fiets en smalle banaantassen toch vrij soepeltjes tegenin kwam. En die poolwind heeft mij zeker 1000 km vergezeld.

Mijn tocht deed ik met niet de lulligste ligfiets: een goed afgemonteerde Challenge Fujin SL. Met alles d'r op en d'r an 11,8 kg, lekker plat en net hoog genoeg om bagage kwijt te kunnen. Voor Skandinavië de beste fiets die je maar kunt krijgen.

Overigens had ik genoeg aan een setje Radical M banaantassen en een klein rugzakje als toptas. 19 kg ex water/eten. Schwalbe Kojaks, snel, slijtvast, kogelvrij en goede grip in de regen; SRAM X.0 + PG990 achter, schakelt feilloos, extreem slijtvast en licht; Avid BB7 schijfrem op voorwiel; Bebop Ti-pedalen, freefloat, vuilbestendig, comfortabel en licht, licht, licht.

Dat en 9 maanden trainen en ik kon door Noorwegen scheuren met 160 km/dag gemiddeld terwijl het echt vakantie bleef. Dus wat mij betreft kan het verhaal dat ligfietsen niet geschikt zijn voor de bergen definitief naar het rijk der broodjes aap verwezen worden :-)
Volgens mij is het 'klimprobleem' ook heel goed te ondervangen door op een driewieler te gaan. Of is het dan geen fiets meer? Dit apparaat lijkt mij namelijk uitermate geschikt voor een ligfietsvakantie door de Alpen...
Afbeelding
Een KMX Kart.. ( http://www.kmxkarts.nl/nl/models-nl/cobra.html )
Voordelen zijn volgens mij dat je op asfalt redelijk comfortabel lange afstanden kunt overbruggen. Ook kun je niet omvallen :wink: Dus sneeuw en ijs, geen probleem.
Maar nadelen lijken mij het relatief hoge eigen gewicht, en de drie wielen waardoor je meer hobbelt. Dat lijkt mij zowieso een nadeel van een ligfiets, je kunt de demping van je rug niet gebruiken waardoor je meer door elkaar wordt geschud als je over een slechte weg rijdt...

Groet
Eric