Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wel of geen luifel/cq voortent - Forum Wereldfietser

wel of geen luifel/cq voortent

Ik wil een nieuwe tent.

En nu is een grote beslissing daarbij,
wel of geen voorstuk.

Mij lijkt het handig in voor en najaar ivm nat weer en misschien ook wel de schaduw als ik niet onder een boom kan staan in de zomer. Want koken in het sanitair gebouw is best grappig voor een keer maar over het algemeen komt het het aroma niet ten goede :)

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Het kost je wel gewicht. Verder houdt koken onder een luifel een risico in van brandgevaar.
En CO vergiftiging. Een beetje voortent is wel handig voor de natte en vieze bagage. Als je het licht probeert te houden dan zou ik voor twee personen toch eerder gaan voor een driepersoons tent zonder voortent (type Nallo 3) en voor een persoon voor een tweepersoons tent zonder voortent (type Nallo 2). Die voortenten zijn vaak moeilijk in te komen vind ik eigenlijk. Zelf zit ik overigens als solotent te denken aan een Helsport Ringstind 2, een soort Hilleberg Akto maar dan in alle richtingen iets groter.
Wim
Ik heb een Birdland Ellips met gesloten voortent op extra boog. Dat geeft veel ruimte. Je kunt er met twee zitten en koken etc. Ook voor allerlei bagage is het handig, hoewel de binnentent ook vrij ruim is.
Ik beschouw dit als behoorlijk luxueus en in omstandigheden met goed weer eigenlijk niet nodig. Als je veel slecht weer verwacht kun je het overwegen, maar een simpele luifel is misschien ook voldoende.
Deze Birdland weegt uit mijn hoofd 3,2 kg. Als ik weer een tent zou kopen zou ik iets simpelers en lichters kopen.
(min of meer dezelfde conclusie als voorgaand bericht) Ik vind een voortent ideaal, vooral als het koud en regenachtig is. Ik heb er wel met twee man in zitten koken. Als je een gasbrandertje in de opening zet gaat dat prima. Die tent van mij weegt officieel drie kilo maar ik heb het nooit nagewogen. Het hangt natuurlijk van je te verwachten gebruik af. Wil je lekker weinig gewicht en ga je alleen met mooi weer weg weer dan zou ik het niet doen. Misschien is een goede luifel aan de tent een compromis. Maar dan voldoet ie misschien net niet als je 'm echt nodig hebt.
Dank alvast voor de reacties.

Ik ga er vanuit voornamelijk in Europa te kamperen en de ervaringen in het voorjaar zijn de afgelopen vijf jaar redelijk vochtig geweest.

Schiet me vanmiddag te binnen, Alternatief is om de losse tarp ook mee te nemen maar dat betekent ook een extra stok, als ik hem las een wiebertje over de tent zou trekken met een paal voor.

dan zou ik toch een mooi klein tentje kunnen pakken zonder luifel.

Ik kook op gas en zou het ook niet in een gesloten voortent doen, ik wil eigenlijk dus ook meer een afdakje hebben als een voorruuimte voor bagage, ik heb mijn spullen graag bij me in de binnentent. Dus misschien is een losse tarp wel de oplossing.

Hoe zijn de ervaringen daarmee?
Als er een plekje is om de tarp vast te maken, is het natuurlijk een mooie combi. Die extra stok heb je immers ook bij een tent met grote luifel.

Eigenlijk vind ik een juiste vraag hierin: verwacht je veel te trekken of veel op één plek te blijven staan.

Trekken, geen grote luifel want:
:arrow: De volgende dag breek je toch weer op.
:arrow: Koken kan dan ook vanuit de binnentent met de brander op 40cm buiten de tent.
:arrow: Lichtere tent.
:arrow: Een natte tent zonder grote luifel is nog weer eens een factor lichter dan een natte tent met grote luifel.
:arrow: Minder pakvolume.
:arrow: Beter 'af te sluiten' tegen diefstal.

Standplaats, een grote luifel want:
:arrow: Verminderd de rommel in het slaapgedeelte.
:arrow: Meer ruimte voor vertier bij slecht weer.
:arrow: Meestal kom je op je plek met weinig fietsactiviteit, gewicht is minder belangrijk.
:arrow: Luifel i.h.a. wat minder 'af te sluiten' tegen diefstal (bij vertrek van de standplaats zijn een paar fietstassen ook weer zo in de binnentent gedropt).

Ten allen tijde zou ik per persoon op een binnententbreedte van zo'n 70-80 cm rekenen. Tenzij je het leutig vindt als een worstenbroodje in je tent te liggen... :D
Veel plezier gehad van een tarp bij regenachtig weer en soms om schaduw te maken bij felle zon. Vaak kun je ook wel een boom o.i.d. vinden voor schaduw, dus daar zou ik hem niet voor aanschaffen. Het werkt het fijnst als je de tarp los van de tent kan opzetten met aan één kant een hoog punt (boom, paal) en aan de andere kant de stok. Aan de tent vastmaken kan ook, maar dan is het inderdaad wel flink bukken om in je tent te komen.
Mijn vriendin en ik hebben een ruime Hilleberg Nammatj 3 GT. Dit jaar hebben we er in Spanje 5 weken mee gefietst. Op dagen met slecht weer (die waren er gelukkig niet al te veel) hebben we heel voorzichtig in de voortent gekookt. Dat ging prima. Ook kunnen de fietstassen gemakkelijk in de voortent neergezet worden. Dan is er ook nog ruimte over om met 2 personen in de voortent te zitten. De tent is erg makkelijk op te zetten en ondanks het vrij hoge gewicht van 3,6 kg zijn we erg tevreden over deze tent.

Ronnie
Wij hebben sinds dit jaar een enorme tent. Zo enorm dat de tent tijdens het najaarsweekend de bijnaam De bowlingbaan heeft gekregen.

Van mij had onze nieuwe tent (Hilleberg Kaitum 3 GT) een maatje kleiner mogen zijn maar mijn vriendin is het helemaal blij mee. Tijdens slecht weer is het inderdaad een heerlijkheid om ruimte te hebben. Koken gaat makkelijk in de tent terwijl natte tassen e.d. niet in de weg liggen. Wat ik prettig aan het ontwerp van de Kaitum vind is dat de voortent ook als luifel gebruikt kan worden omdat je de tent op verschillende manieren kan open zetten.