Additionally, paste this code immediately after the opening tag: online route bijhouden - Forum Wereldfietser

online route bijhouden

Hallo fietsreizigers,

28-12 vertrekken mijn vrouw en ik voor een fietsreis door Australië en Indonesië. Voor iedereen die er in geïnteresseerd is zullen we een blog bijhouden.
Het lijkt me leuk om ook de route die we rijden te laten zien. Ik vermoed dat er wel een site zal zijn waar ik mijn route online kan bijhouden. Ik weet alleen niet waar.
Iemand die mij kan helpen?

Vriendelijke groet,

Ies Goedbloed
Je kunt een screenshot maken van een Google Maps, ViaMichelin, of Bing Maps kaartje, en dan eenvoudig met Windows Paint of iPaint of PaintBrush de route intekenen. Dat plaatje kun je dan op je blog gebruiken.

Anders kun je gebruik maken van bijv. WaarBenJij.nu.
Je kan ook je route intekenen op sites als bikemap.net, bikely.com, everytrail.com gpsies.com bikeroutetoaster.com en de link van het kaartje plaatsen op je blog.
Robertjan schreef:Je kunt een screenshot maken van een Google Maps, ViaMichelin, of Bing Maps kaartje, en dan eenvoudig met Windows Paint of iPaint of PaintBrush de route intekenen. Dat plaatje kun je dan op je blog gebruiken.

Anders kun je gebruik maken van bijv. WaarBenJij.nu.
Als je het een beetje netjes wilt houden, moet je je wel afvragen of je dan geen auteursrechten schendt. Ik vermoed dat er ook op de digitale kaarten van Michelin auteursrecht rust en dat kopiëren niet zomaar toegestaan is.
Wat de gebruiksvoorwaarden voor Google Maps zijn, weet ik niet.
Uiteraard, maar je buit het niet commercieel uit. Dan zijn auteurs er ook meestal niet zo op gebrand om geld te vangen.
Robertjan schreef:Uiteraard, maar je buit het niet commercieel uit. Dan zijn auteurs er ook meestal niet zo op gebrand om geld te vangen.
Nou... Onlangs kwam een persfotograaf nog in het nieuws omdat hij zonder aanziens des persoons forse facturen stuurt naar iedere amateur die een foto van hem op het internet heeft gepubliceerd en daar waren die amateurs erg van geschrokken. Het ging geloof ik om een foto van hun eigen voetballende vader Aad Mansvelt, vandaar dat het werd opgepikt door de Telegraaf of Geen Stijl of zo.
Je gaat dan echt ook voor de rechter altijd nat, want het is standaardjurisprudentie dat je driemaal de standaardvergoeding voor een foto moet dokken bij illegaal (feitelijk zelfs strafbaar) gebruik, of je nu een goedwillend amateurbloggertje bent of een professionele site hebt.
Dat het netter is om een niet-professional te verzoeken het materiaal weg te halen ipv hem met facturen om de oren te slaan, staat natuurlijk buiten kijf. Maar ik zou niet zonder meer uitgaan van al te veel altruïsme bij grote bedrijven als Michelin en Google en strikt juridisch gesproken is niet-commercieel gebruik ook geen geldig argument bij copyrightschending.
Robertjan schreef:meestal
Een persfotograaf kan alle publiciteit gebruiken om zijn diensten te promoten.

Google of Michelin zullen er geen baat bij hebben uitgebreid negatief in het nieuws te komen...

Google biedt (via Google Sites) juist de mogelijkheid om hun kaartjes online te gebruiken. Mocht snorbaarder handig genoeg zijn, dan is dat ook nog een mogelijkheid uiteraard.
Het is een online WYSIWYG (What You See Is What You Get) mogelijkheid tot bloggen en een kaartje toevoegen.
Als je niet bang bent voor "Big Brother" zijn er vaak veel mogelijkheden.
Volgens mij is het handigste als je waarbenjijnu of een dergelijke site gebruikt. Je kunt én een blog én foto's en je lokatie bijhouden en doorgeven.
Ene nadeel is dat je niet de gefietste route kunt zien, maar als je vaak genoeg blogt, dan mag dat geen probleem zijn.
Ee foto van de kaart met de ingetekende route kan ook ipv een screenshot van google maps. Of dat het auteursrecht schendt weet ik zo niet.

Hier een voorbeeld van een route die ik geupload heb naar bikely, maar dan moet je een gps bij je hebben.
Toevallig heb ik eerder dit jaar op m'n werk uitgezocht hoe het nu precies zit met het gebruik van het Google Maps kaartmateriaal.

Kort gezegd zit het zo: Het is toegestaan kosteloos gebruik te maken van Google Maps wanneer je het kaartmateriaal gebruikt op een publiek toegankelijke site. Ga je het gebruiken op een afgesloten omgeving dan zijn daar kosten aan verbonden. Die kosten zijn dermate hoog dat het vrijwel niet interessant is om Google Maps daar te gebruiken.

Oftewel, hier op het forum zouden we gebruik mogen maken van het kaartmateriaal van Google. Zouden we dat kaartmateriaal achter een inlogcode verstoppen dan is het niet toegestaan er kosteloos gebruik van te maken.
Voor onderweg lijkt me Google Sites dan toch makkelijker: kun je én een blog bijhouden, én een Google Maps kaartje bijhouden ! En dat alles voor de vriendelijke prijs van: € 0,00....

Wel even de site/pagina maken, en in het menuutje een Google Maps kaartje toevoegen.
snorbaarder schreef:Hallo fietsreizigers,

28-12 vertrekken mijn vrouw en ik voor een fietsreis door Australië en Indonesië. Voor iedereen die er in geïnteresseerd is zullen we een blog bijhouden.
Het lijkt me leuk om ook de route die we rijden te laten zien. Ik vermoed dat er wel een site zal zijn waar ik mijn route online kan bijhouden. Ik weet alleen niet waar.
Iemand die mij kan helpen?

Vriendelijke groet,

Ies Goedbloed
Als je tijdens je reis beschikt over een telefoon met gps kun je (ook) google latitude overwegen. De gps tekent je "spoor" op google maps. Genodigden kunnen je spoor volgen. Het spoor op Maps is dermate actueel en nauwkeurig dat we afgelopen zomer een verontrust telefoontje ontvingen toen we even een stukje meeliftten met een auto op de snelweg. Is vooral leuk als aanvulling op een weblog oid.
Ik heb geen idee of je een heel forum kunt uitnodigen, mocht je dat al overwegen.

Frank
Ik heb inderdaad een telefoon met GPS en eventueel ook een losse gps.
Kun je me vertellen wat de kosten van de door jou genoemde mogelijkheid zijn? Ik ga er dan even vanuit dat je steeds gegevens moet uploaden naar internet en dat er dan dus kosten worden gemaakt. of werkt het anders?
Robertjan schreef:Voor onderweg lijkt me Google Sites dan toch makkelijker: kun je én een blog bijhouden, én een Google Maps kaartje bijhouden ! En dat alles voor de vriendelijke prijs van: € 0,00....

Wel even de site/pagina maken, en in het menuutje een Google Maps kaartje toevoegen.
Robertjan,

Ik heb even gekeken, en als ik het goed zie, kun je een *site* in Google maken, en er zijn geen speciale voorzieningen voor een blog en/of een reisverslag. Klopt dat of kijk ik niet goed?

Het voordeel van waarbenjij.nu en aanverwanten vind ik juist dat je eigenlijk alleen content management doet en geen verstand hoeft te hebben van html en andere zaken. Vaak is dit ook wat lastig als je dat in een internet cafe moet doen. Maar mogelijk heeft Google dat ook en ik ben een fan van hun tools, dus dat zou dan mooi zijn.
snorbaarder schreef:Ik heb inderdaad een telefoon met GPS en eventueel ook een losse gps.
Kun je me vertellen wat de kosten van de door jou genoemde mogelijkheid zijn? Ik ga er dan even vanuit dat je steeds gegevens moet uploaden naar internet en dat er dan dus kosten worden gemaakt. of werkt het anders?
Ik heb het niet gecontroleerd maar ik heb aangenomen dat de gps de positie bepaalt en deze doorgeeft aan google maps over een internetverbinding. Data overdracht over i-net kost geld, zeker in het buitenland, maar de hoeveelheid verzonden data is klein. De kosten zullen sterk afhangen van je internet contract in het buitenland.

Frank
HansvanderVeeke schreef:
Robertjan schreef:Voor onderweg lijkt me Google Sites dan toch makkelijker: kun je én een blog bijhouden, én een Google Maps kaartje bijhouden ! En dat alles voor de vriendelijke prijs van: € 0,00....

Wel even de site/pagina maken, en in het menuutje een Google Maps kaartje toevoegen.
Robertjan,

Ik heb even gekeken, en als ik het goed zie, kun je een *site* in Google maken, en er zijn geen speciale voorzieningen voor een blog en/of een reisverslag. Klopt dat of kijk ik niet goed?

Het voordeel van waarbenjij.nu en aanverwanten vind ik juist dat je eigenlijk alleen content management doet en geen verstand hoeft te hebben van html en andere zaken. Vaak is dit ook wat lastig als je dat in een internet cafe moet doen. Maar mogelijk heeft Google dat ook en ik ben een fan van hun tools, dus dat zou dan mooi zijn.
http://www.blogspot.com ?
Frank
Blogspot is een ramp. Dat moet je willen begrijpen om ermee te werken.

Bij Google kun je inderdaad een site maken. Maar je kunt even makkelijk een kaartje op een pagina plaatsen. Dat is juist de veelzijdigheid ervan. Ook je zelf samengestelde kaartjes van Google Maps kun je er op plaatsen. Ik kan me voorstellen dat je dan ook een route kunt intekenen. Dan weet je ook zeker dat het legaal is, anders hadden ze die mogelijkheid niet geboden... :wink:

Plus je kunt zelf in de hand houden hoe de opbouw van je "site" is. Bij sites als waarbenjij.nu is dat altijd maar de vraag.
waarbenjij.nu is een slimme site, want het lijkt gratis, maar je kan slechts een beperkt aantal foto's plaatsen. Dus moet je al snel bijkopen.
Ik snapte bij Google Sites het gedeelte Mijn Kaarten niet zo goed. Gelukkig hebben ze een goede help-uitleg.

Je kunt bij Google Maps aangepaste kaarten maken, met plaatsmarkeringen, zelf getekende lijnen, en -vormen.

Daarna kun je in Google Sites die kaartjes op je site/pagina plaatsen.
Robertjan schreef: Ook je zelf samengestelde kaartjes van Google Maps kun je er op plaatsen. Ik kan me voorstellen dat je dan ook een route kunt intekenen. Dan weet je ook zeker dat het legaal is, anders hadden ze die mogelijkheid niet geboden... :wink:
Met google maps (optie 'mijn kaarten') zelf kan je vreemd genoeg niet direct GPS data uploaden, alleen google earth kml gegevens importeren. Je zou wel een kaartje kunnen intekenen, maar aangezien je al een gps track hebt is dat niet handig. Je kan natuurlijk eerst je gps data converteren naar google earth formaat maar dat lijkt me vrij omslachtig onderweg.

Je kan beter een account aanmaken bij bijvoorbeeld http://www.bikely.com of http://www.bikemap.net en daar je route telkens uploaden.
Als je een GPS hebt wel, anders is die andere wel een goede optie.