Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Less is more: op weg naar een lichtere kampeeruitrusting - Forum Wereldfietser

Less is more: op weg naar een lichtere kampeeruitrusting

Hetzelfde comfort en bijna 4,5 kilo p.p. minder bagage voor hetzelfde geld

Om de voordelen en mogelijkheden van een lichtere bepakking aanschouwelijk te maken heb ik hier de grote drie van tassen, tent en slaapzakken naast elkaar gezet voor twee even dure alternatieve scenario’s. Eerst een vrij klassieke uitrusting voor twee personen met voor- en achtertassen, en daarna een vergelijkbare lichtgewicht uitrusting met alleen achtertassen. Met andere merken kom je iets anders uit, maar het idee blijft hetzelfde, en daar gaat het om.
Het gewichtsverschil is hierbij voor twee personen 8690 gram, of 4345 gram per persoon. Er is aan comfort niets ingeleverd, en tent en slaapzak zijn niet alleen lichter, maar ook van duidelijk betere kwaliteit. En toch weegt de lichte uitrusting ruim de helft minder.


Traditioneel (voor twee personen)
Voordragers (Tubus Tara) 1000 gram euro 120
Voor en achter tassen (Ortlieb Classic): 6980 gram euro 400
Goede tent (Eureka Bighorn 2 XD) 3900 gram euro 270
Footprint 600 gram euro 40 (+/-)
Twee goede kunststof slaapzakken (Ajungilak) 3200 gram euro 340 (+/-)
Totaal 15680 gram voor 1170 euro

Alternatief
Achtertassen (Ortlieb City) 3040 gram euro 160
Lichte tent (Helsport Rondane 3) 2600 gram euro 600
Tyvek ondergrondzeil 150 gram euro 20
Slaapzak (Tatteljee tweepersoons bovenzak, dons) 1200 gram euro 450(+/-)
Totaal 6990 gram voor 1230 euro
Jammer van de mooie kolom opmaak is niets overgebleven. Dan maar wat anders proberen om de boel leesbaar te houden.
ik weet niet zo goed waar jij je tassen koopt.. maar mijn classic rollers voor + achter hebben nieuw minder dan 200 euro gekost.. Ik geloof iets van 170 in totaal.. Verder lijkt me dat gewicht ook wat aan de hoge kant, of is dat gevuld met alles er in?


edit/ heel slordig gelezen ... twee personen
Met Crosso tassen ben je én lichter, én goedkoper uit...

De kolomopmaak blijft trouwens wel behouden als je een Excel-documentje als PDF opslaat, en die omzet naar JPG... Da's 10 seconden werk :wink:.

@ Hendrikjan: deel de gewichten door 2, dan heb je het gewicht van een complete tassenset voor 1 persoon... :roll:
Samengevat: rij zonder voortassen want dat is lichter. :twisted:
Mijn lijstje valt nog iets positiever uit, Wim:
Afbeelding
De getallen voor prijzen en gewichten zijn zoals ook te lezen valt inderdaad voor twee personen. Je kunt iets dergelijks natuurlijk ook voor de solo kampeerder doen, en dan kom je ook op een zelfde argument uit.

Ik heb inderdaad niet steeds de laagste prijs genomen. Dat blijft een heel gezoek, en niet iedereen koopt bij prijsbrekers. Ik heb gewoon de adviesprijzen genomen, en/of prijzen bij winkels als Bever of de Zwerfkei. Het kan vast goedkoper, maar dat geldt zowel voor de traditionele uitrusting als voor de lichtgewicht outfit (het gaat hier immers om relatieve prijzen). Kortom, er zit denk ik geen systematische fout in het model. Het zelfde geldt voor de gewichten. Ik heb gewoon de gewichten uit de catalogi genomen. De werkelijkheid kan iets afwijken, maar ik verwacht geen systematische fout. Kortom, het argument wordt er niet door aangetast.

En zoals ook al is opgemerkt is het cruciale onderdeel van dat argument het thuislaten van de voortassen. Dat spaart veel gewicht en geld. Het is toch wel even schrikken als je ziet hoeveel zo'n tassenset plus voordragers kost en weegt. Dat geld kun je vervolgens gebruiken om elders lichtere en compactere uitrustingsstukken te kopen. Zo'n tweepersoons topbag slaapzak is dan een goede manier om gewicht en volume te besparen - je gebruikt de isolatie van een downmat of een superlichte maar minder warme Neoair.

Dat lichter en compacter maken is natuurlijk ook elders mogelijk, en ook daar kan dat vaak zonder meer uit te geven. Ik heb een oudere tweelaags Goretex jas met fleece van 900 + 500 gram. Dat vond ik destijds al heel licht. Ik heb nu ook een Packlite jasje en een donsvest van 450 + 150 gram. Een Packlite of Event jasje is niet duurder dan Goretex. Het donsvest was inderdaad wel duur, maar ook erg klein, warm, en toch licht. Je hebt ook wat zwaardere (300 gram) en heel betaalbare dons vesten. Ook hierbij kun je dus voor ongeveer hetzelfde geld op ongeveer de helft van het gewicht en het volume uitkomen.

Wim
Robert Jan, het kan vast anders, maar ik wilde het zoveel mogelijk vergelijkbaar houden. Die Crosso tassen ken ik niet goed, en ik weet dus niet of je daar vergelijkbare kwaliteit hebt. Lightwave is inderdaad een alternatief voor de tent, maar niet wezenlijk lichter, en wel duurder, net als een Nallo 3 GT.
Ik weet niet wat jij bedoelt met de slaapzak, maar ik bedoel een speciale tweepersoons slaapzak van Tatteljee zonder gevulde bodem, maar waar je in plaats daarvan onderin in sleuven je Downmat of Neoair schuift. Ze hebben er voor ons op mijn verzoek eentje van 1600 gram gemaakt (voor wat kouder weer, en met nog meer extra dons voor mijn vrouw, en een zijden inritslaken), maar ze maken hem ook simpeler en lichter, en dan is hij 1200 gram (maar alles is natuurlijk mogelijk bij ze). Dit is dus niet hetzelfde als een dekenmodel er bovenop leggen.
Uiteindelijk komen we op dezelfde conclusie: het kan voor hetzelfde geld veel lichter en compacter.
Wim
Nog ietsje completer ([Control-/Command-]klik erop voor een vergroting):
Afbeelding

Dit alles nog zonder gewicht van voedsel, vocht, en brandstof en de verpakkingen ervoor.
Leuk he? Bij eenpersoons uitrustingen is het soms wat lastiger. Lichte eenpersoons tentjes zijn wel wat lichter maar nu ook weer niet zo heel veel, of wel heel klein. Zo'n Laser Photon kom ik echt niet in. Voor mij is de lichtste bruikbare eenpersoons tent denk ik een Helsport Ringstind 2 Light, van in totaal zo'n 1800 gram. Ook een nauwelijks lichtere Hilleberg Akto kom ik niet meer in.
Bij de slaapzakken geldt dat een topbag zoals Tatteljee voor ons in tweepersoonsuitvoering heeft gemaakt in eenpersoons niet of nauweiljks zin heeft. Zelf heb ik daarom ook een PHD Minimus, van 600 gram met lange rits en in mijn wat grotere maat. Wie zonder rits in een smalle past heeft er al een voor 400 gram. PHD heeft overigens nog een paar dagen zeer voordelige seizoensaanbiedingen.
Voor gereedschap en verband geldt natuurlijk dat dit voor een persoon vrijwel net zoveel is als voor twee.
Bij de branders en pannen is het ook lastig veel lichter uit te komen dan voor twee personen. De lichtste oplossingen zijn dan gasbranders (bijvoorbeeld Snowpeak 100) die bovenop het gastankje geschroefd worden (zou ik niet doen bij grotere en zwaardere tweepersoonspannen, en ook niet in de kou), of lichte spiritusbranders als de Clikstand en de Caldera Cone. Maar wie echt ruig weer opzoekt of de derde wereld intrekt zit toch al gauw vast aan een multifuel brander. Titanium pannen heeft niet veel zin: dunne alu pannen zijn net zo licht, en geleiden de warmte beter, zodat je minder brandstof verbruikt en geen aangebakken pannen hebt.
Zelf ben ik van plan te proberen de boel zo terug te brengen dat ik ook af en toe als het niet al te slecht weer is weg kan met alles in een grote Carradice zadeltas (een Camper Longflap van 24 liter) achterop de racefiets. Maar uiteindelijk is het misschien wel interessanter de gewone bepakking die nog wat comfort biedt ver genoeg terug te brengen in volume en gewicht.
Wim
Bij zo'n Carradice tas gaat ook volume een rol spelen. Ik denk dat je misschien voor bv een Esbitblokjes brander moet kiezen om dat kleine volume te halen. Dat soort dingen. Volume was eerder een probleem voor mij.
Je zal ook wel wat kwijt kunnen in een stuurtas. Maar dat gaat juist weer ten koste van je fietsplezier.
Ik ben met een iets kleinere zadeltas (Carradice Super C) en een erg licht stuurtasje
(http://www.rivbike.com/products/list/ba ... uct=20-198 dat heel dicht bij de balhoofdsbuis hangt) langs hotels, kamers, bed and breakfast etc gereden en dat was leuk.
Het werd een cyclo-culinaire fietsreis.
Het feit dat ik minder dan 8 kilo bagage bij mij had droeg tot dat plezier bij.
niko
Met een enkele zadeltas lijkt het me inderdaad krap. Met een grote stuurtas als een 8-12 liter Gilles Berthoud (laag en pal tegen de balhoofdbuis) erbij wordt het met totaal 32-36 liter misschien net een iets ander verhaal. Ik weet het niet, maar de mogelijkheid fascineert me.
Het gaat dan inderdaad bovenal om het volume. Dat betekent een Thermarest Neoair mat, een heel minimale slaapzak zoals de PHD Minimus, en dat soort kunstjes.
Wim
Overigens is er een mooi alternatief voor de Neo Air Regular: VAUDE maakt al jarenlang een lichtgewicht en compact luchtbedje. Deze Luftmatrasse weegt wel 480 gram t.o.v. de 410 gram van de TAR Neo Air Regular, maar kost dan ook € 49,- t.o.v. de € 135 van de Neo Air...
Dit weekend voor het eerst geprobeerd:
http://farm3.static.flickr.com/2427/398 ... 6127_b.jpg
Echt het minimum qua dragertje.
Maar hij werkt echt goed.
Nog lichter dan de Nitto R10 achterdrager die ik er eerst op had zitten.
http://www.flickr.com/photos/deboof/3980009823/sizes/l/
Deze is ook handig:
http://www.flickr.com/photos/deboof/3980772448/sizes/l/
Zo kan je snel de zadeltas er af pakken en hij zwabbert minder.
Bij elkaar bijna 25 liter.
Erg krap voor een kampeeruitrusting maar ruim voldoende voor een creditcarttochtje
niko
Zelfs 40 liter vond ik erg krap voor een lichte, compacte, maar complete uitrusting bij het Na-zomerweekend op de Harskamperdennen.

Bij het Najaarsweekend in Bosschenhoofd kwam ik met zo'n 55 liter wel goed uit.
Ik had twee achtertassen van totaal 40 liter. De tent zat bovenop, maar de tassen waren eigenlijk te ruim, en dat terwijl ik nog een oude slaapzak bij mij had, en niet mijn nieuwe supercompacte PHD. Er was ook iemand met slechts twee kleine lowrider tasjes.
Wim
Ik bedenk me dat ik vorige week de binnen- en buitentent in een achtertas had gedaan. Het scheelt ook weer behoorlijk wat ruimte om die op de drager te doen. Dan heb je aan zo'n 40 liter tassen wel voldoende. Of wellicht zelfs de 35L tassen van Crosso (model Twist, van Cordura) waar ik eigenlijk wel heel benieuwd naar ben vanwege het gewicht en de simpele constructie...
Ik krijg alles in 2 achtertassen + een stuurtas, al wordt dat nu in het najaar redelijk krap. En dan ben ik iemand die altijd een boek e.d. meesleept :lol: Anders zou ik vast nog met minder toekomen!
Een gasbrandertje scheelt ook weer t.o.v. mijn benzinebrander... Wie wil me sponsoren? :lol:
Ik snap alleen niet helemaal waarom je door een lichtere tent en lichtere slaapzakken opeens geen voortassen meer nodig hebt? Dat lijken mij twee van elkaar los staande bezuinigingen.
Met kinderen is zonder voortassen geen optie. Maar zonder kinderen zouden alleen achtertassen inderdaad wel voldoende moeten zijn. De vier voortassen van mij en mijn vrouw is ongeveer wat je aan extra rommel voor twee extra kinderen nodig hebt.