Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsendragers op de auto - Forum Wereldfietser

fietsendragers op de auto

Er is geen rubriek Fiets en Auto, maar ik heb er wel een vraag voor: waar moet ik op letten bij fietsdragers? Wij hebben sinds een tijdje een auto, en gebruiken nu (op de trekhaak) een oude wrakke drager die nodig aan vervanging toe is. Wij hebben er eentje nodig die vier fietsen kan dragen, en dat is vrij zeldzaam. Ik heb alleen een Thule G5 909 drager gevonden waarbij dat met een hulpstuk kan. Zijn er nog andere mogelijkheden, en zou dit een fijne drager zijn? De oude drager die we nu hebben is een ramp omdat de kofferbak niet open kan, en omdat je eeuwen bezig bent de fietsen te laden zonder dat ze elkaar in de weg zitten, en toch zijn de fietsen de vakantie niet helemaal ongeschonden doorgekomen. Tot slot passen er geen fietsen met erg brede banden op. Waar moet ik op letten bij een drager?
Wim
Hi Wim,

Ik heb een tijd geworsteld met verschillende fietsendragers voordat ik er een had die naar m'n wens is.
Eerst een oudje die je fiets bij de crank pakt maar moderne cranks passen hier niet in. Daarna een Hawk Spinder (zie http://www.dejongtweewielers.com/.../spinder%20hawk.jpg) Deze gaan tot 3 fietsen maar ik vond het een onhandig, niet stabiel ding, toen ik de snelweg opdraaide en gas gaf hing alles ineens scheef, da's wel even schrikken. Nu heb ik een Thuledrager, zie http://www.wiggle.co.uk/images/thule-902.jpg. Dit is volgens mij vergelijkbaar met die jij hebt gezien. Hij is loodzwaar maar nu staat m'n fiets stevig achterop de auto, kan niet meer scheefzakken en kan ik in de kofferbak.
Ik heb hem via internet gekocht in engeland, maar ik kan even niet de site vinden. Heeft mij in iedergeval veel geld gescheeld.
Dank je. Dit is inderdaad bijna hetzelfde model. Mooi dat hij bevalt. De grootste voordelen van in Engeland kopen zijn nu wel over geloof ik (hun inkoop is ook duurder geworden). Wel zag ik dat er nu in Nederland flink met deze dragers gestunt wordt, en dat heb ik eerder niet gezien.
Wim
Wim schreef:Er is geen rubriek Fiets en Auto, maar ik heb er wel een vraag voor: waar moet ik op letten bij fietsdragers? Wij hebben sinds een tijdje een auto, en gebruiken nu (op de trekhaak) een oude wrakke drager die nodig aan vervanging toe is. Wij hebben er eentje nodig die vier fietsen kan dragen, en dat is vrij zeldzaam. Ik heb alleen een Thule G5 909 drager gevonden waarbij dat met een hulpstuk kan. Zijn er nog andere mogelijkheden, en zou dit een fijne drager zijn? De oude drager die we nu hebben is een ramp omdat de kofferbak niet open kan, en omdat je eeuwen bezig bent de fietsen te laden zonder dat ze elkaar in de weg zitten, en toch zijn de fietsen de vakantie niet helemaal ongeschonden doorgekomen. Tot slot passen er geen fietsen met erg brede banden op. Waar moet ik op letten bij een drager?
Wim
Ik zou me eerst afvragen of je wel een auto hebt waar je het gewicht van 4 vakantiefietsen en een fietsdrager achter de trekhaak wil hangen.
Wim schreef:Er is geen rubriek Fiets en Auto, maar ik heb er wel een vraag voor: waar moet ik op letten bij fietsdragers? Wij hebben sinds een tijdje een auto, en gebruiken nu (op de trekhaak) een oude wrakke drager die nodig aan vervanging toe is. Wij hebben er eentje nodig die vier fietsen kan dragen, en dat is vrij zeldzaam. Ik heb alleen een Thule G5 909 drager gevonden waarbij dat met een hulpstuk kan. Zijn er nog andere mogelijkheden, en zou dit een fijne drager zijn? De oude drager die we nu hebben is een ramp omdat de kofferbak niet open kan, en omdat je eeuwen bezig bent de fietsen te laden zonder dat ze elkaar in de weg zitten, en toch zijn de fietsen de vakantie niet helemaal ongeschonden doorgekomen. Tot slot passen er geen fietsen met erg brede banden op. Waar moet ik op letten bij een drager?
Wim
De Thule G5 is de beste dragen die je kan aanschaffen. Ik heb deze en ben er heel tevreden over. Gemakkelijk op de wagen te installeren, gemakkelijk plaatsen van de fietsen. Ik heb ER's en de banden vormen geen probleem.
De verlichtinginstrumentatie is zeer goed waardoor je goed zichtbaar bent in het verkeer.

Een alternatief is de Saris. Deze hebben ook draagrekken zoals de T-Rex waarop je 4 fietsen kan bevestigen. Ik heb een drager van Saris gehad de Bones RS en kan u confirmeren dat deze van goede kwaliteit zijn. Het enigste probleem is dat de fietsen worden opgehangen en daardoor zwengelen tijdens het transport. Je kan dit verhelpen door een spanlint door de velgen te steken en zo de fietsen aan te spannen. Kijk eens naar de saris site en je zal begrijpen wat ik bedoel.

Ik ben dan ook naar de Thule overgestapt omdat het plaatsen van de fietsen handiger is en beter is voor mijn fietsen (lees geen beschadigingen)

Wat betreft de opmerking van marten. Het gewicht op een trekhaak voor de allerkleinste auto's is 250 kg.
En als ik zie met wat voor een wagen, en dan bedoel ik de hoeveelheid aan belading in de auto en aanhangers, Nederlanders door België rijden, veronderstel ik dat 4 fietsen aan een wagen hangen een koud kunstje is ;-)
Waar je ook naar kan kijken is hoeveel gewicht je trekhaak mag dragen. :)
Het is geen heel kleine auto (Peugot 406 met 2 liter motor), maar ook niet een echt grote. Officieel 80 kilo aan de trekhaak, en daarvan blijft dus 60 kg over voor de fietsen. Dat zou precies genoeg moeten zijn (grofweg 16+16+16+12). Voor de auto als geheel mag er redelijk wat totaalgewicht in (ik heb het ooit bekeken, en bleef er ook met vakantiebagage duidelijk onder). Omdat het toch wel erg aan de achterkant hangt heb ik hulpveren onder de auto laten plaatsen, en pomp ik de banden wat harder op. Het zakt nu niet idioot door, en rijdt ook op de snelweg nog best redelijk. De schokbrekers waren nog prima zei de garage.
Ik heb ook over alternatieven nagedacht. Vier fietsen op het dak is ook niet alles, en een aanhangwagen zie ik evenmin erg zitten, al is dat technisch waarschijnlijk de mooiste oplossing. Gewoon nog eens met de stofkam door de bagage (deze keer bleek mijn dochter haar electrische hairstyler meegenomen te hebben).
Wim
Wim schreef:Het is geen heel kleine auto (Peugot 406 met 2 liter motor), maar ook niet een echt grote. Officieel 80 kilo aan de trekhaak, en daarvan blijft dus 60 kg over voor de fietsen. Dat zou precies genoeg moeten zijn (grofweg 16+16+16+12). Voor de auto als geheel mag er redelijk wat totaalgewicht in (ik heb het ooit bekeken, en bleef er ook met vakantiebagage duidelijk onder). Omdat het toch wel erg aan de achterkant hangt heb ik hulpveren onder de auto laten plaatsen, en pomp ik de banden wat harder op. Het zakt nu niet idioot door, en rijdt ook op de snelweg nog best redelijk. De schokbrekers waren nog prima zei de garage.
Ik heb ook over alternatieven nagedacht. Vier fietsen op het dak is ook niet alles, en een aanhangwagen zie ik evenmin erg zitten, al is dat technisch waarschijnlijk de mooiste oplossing. Gewoon nog eens met de stofkam door de bagage (deze keer bleek mijn dochter haar electrische hairstyler meegenomen te hebben).
Wim
Opgegeven belasting voor trekhaakdragers is nogal primitief. Het maakt voor het rijgedrag nogal uit of je dat gewicht in een blok lood direkt op de kogel plaats, of met een lange hefboom heel ver achter de achterwielen. Kom je achter als er een eland oversteekt ;)

Waarom niet twee op de drager en twee op het dak, zolang willen die kinderen toch niet meer mee ;)
OK, de boodschap is duidelijk.
Dit is een oud bericht, maar toch ben ik benieuwd om te weten of wim uiteindelijk over gegaan is tot aankoop van een nieuwe fietsdrager, voor 4 fietsen.

Zo ja : tevreden ? opmerkingen ?

Ik moet immers dringend beginnen uitzien naar een oplossing :? . Bedrijfswagen was tot nog toe een Espace maar dat is om ecologische (en bedrijfseconomische 8) ) redenen teruggeschroefd tot een grote berline, weliswaar nog steeds met trekhaak.

En zijn er nog anderen hier die het probleem "transport van 4 fietsen" hebben aangepakt ? Bij voorkeur op trekhaak ?
jansenius schreef:Dit is een oud bericht, maar toch ben ik benieuwd om te weten of wim uiteindelijk over gegaan is tot aankoop van een nieuwe fietsdrager, voor 4 fietsen.

Zo ja : tevreden ? opmerkingen ?

Ik moet immers dringend beginnen uitzien naar een oplossing :? . Bedrijfswagen was tot nog toe een Espace maar dat is om ecologische (en bedrijfseconomische 8) ) redenen teruggeschroefd tot een grote berline, weliswaar nog steeds met trekhaak.

En zijn er nog anderen hier die het probleem "transport van 4 fietsen" hebben aangepakt ? Bij voorkeur op trekhaak ?
Als je een SUV van 2ton met een korte overhang hebt kun je er best 4 fietsen +zwaar rek achter hangen, met een ecologisch verantwoord autootje sta je zo achterstevoren
Ik heb niet gezegd dat het een écht ecologisch verantwoord autootje is :wink: , het is vooral omdat hij volgens de constructeursgegevens zowat 40% minder CO2 uitstoot dan de Espace dat hij voor mijn werkgever "ecologisch" is (lees : fiscaal interessanter 8) ). Een mercedes E, ook al is het een blue efficiency, zou toch stevig genoeg moeten zijn om 4 fietsen op de trekhaak te pakken.

Maar goed, eigenlijk wil ik gewoon weten of er nog mensen zijn hier die praktijkervaring hebben met 4 fietsen op de trekhaak, bijvoorbeeld met een Thule 909 maar evengoed met iets anders ?
jansenius schreef:Ik heb niet gezegd dat het een écht ecologisch verantwoord autootje is :wink: , het is vooral omdat hij volgens de constructeursgegevens zowat 40% minder CO2 uitstoot dan de Espace dat hij voor mijn werkgever "ecologisch" is (lees : fiscaal interessanter 8) ). Een mercedes E, ook al is het een blue efficiency, zou toch stevig genoeg moeten zijn om 4 fietsen op de trekhaak te pakken.

Maar goed, eigenlijk wil ik gewoon weten of er nog mensen zijn hier die praktijkervaring hebben met 4 fietsen op de trekhaak, bijvoorbeeld met een Thule 909 maar evengoed met iets anders ?
Het gaat er niet om of de auto stevig is, het gaat erom wat het weggedrag wordt als je een zwaar gewicht aan een hele lange hefboom hangt. Het is nogal zonde van de nieuwe auto als je je een beetje in een afrit vergist en de auto met de hele familie het volgende moment in de vangrail hangt. Hoe verder de trekhaak van de achteras is verwijderd hoe extremer het weggedrag veranderd

Wat staat er in het instructieboek?
Afneembare trekhaken kunnen meestal hoogstens 50 kg dragen, vaste meestal 75. 3 fietsen + de dragen vult dat gewicht dan ook meestal al in.

Hier en daar vind je van een obscuur merkje wel dragers voor 4 fietsen, maar ik zou het nooit betrouwen. Laad in dat geval alleszins de lichtste fietsen het verst naar achter en de zwaarste bovenop de haak zodat je het moment beperkt. De dragers die ik zo al heb zien rondrijden vertoonden allemaal een weinig vertrouwingswekkend oscillatie patroon.

De oplossing blijft het dak: hier kan je heel wat meer op kwijt, zonder risicos te nemen.
Als ik met met drie andere fietsers in een E-klasse op pad zou gaan, zou ik twee fietsen en de rest van de bagage achterin gooien, en twee fietsen achterop doen.

En zorgen dat mijn fiets een van de twee is die in de auto gaat ;)

Veel mensen vrezen vind ik onterecht voor het interieur van hun auto. Ik vind het heel/schoon houden van mijn fiets, wegblijven van hinderlijk gefluit en een acceptabel brandstofverbruik belangrijker.

Mede met dank aan de enorme overhang gaat je esp het met vier fietsen achterop nog druk krijgen.
(ik neem aan dat je niet een E hebt om 100 te rijden)

Maar, toegegeven: vier fietsen+vier volwassenen in een auto is een mooie uitdaging ;)

Sjors
Bon, weinig praktijkervaringgetuigenissen blijkbaar.
Ondertussen ben ik er achter gekomen dat Thule Euroclassic G5 909 met adapter voor de 4de fiets, waarschijnlijk de best beschikbare oplossing moet zijn.

Fiets in de auto vind ik iets voor salonfietsers : fiets is een voertuig, geen knuffeldier :) , trouwens ook geen optie als je met meer dan 2 op reis bent.
Fiets op het dak is niet alleen nefast voor het brandstofgebruik maar ook omslachtig, misschien doenbaar voor 1 of 2 keer te doen per reis, maar niet als je rondtrekt met de auto.
Fietsen op de trekhaak lijkt mij dus veruit de beste oplossing.

Mijn wegklapbare trekhaak kan volgens het boekje tot 84kg kogeldruk verdragen (zal wel nog met marge zijn bovendien), dus dat mag ook geen probleem geven.

Thule lijkt mij ook niet het merk te zijn dat ondoordachte designs in de markt zet, zonder testen :
http://www.youtube.com/watch?v=AvZ8bC3b ... re=related
Sorry voor de late ractie maar ik was een paar dagen weg. Nee ik heb nog niets gekocht, want ik wil eerst wel eens weten of mijn dochter ooit nog mee gaat. Het probleem heeft zich dus misschien vanzelf opgelost. Wel heb ik laatst ook een keer zonder fietsen achterop heel hard door Duitsland gereden, en dat lag een stuk rustiger.
Wim
jansenius schreef: Mijn wegklapbare trekhaak kan volgens het boekje tot 84kg kogeldruk verdragen (zal wel nog met marge zijn bovendien), dus dat mag ook geen probleem geven.

Thule lijkt mij ook niet het merk te zijn dat ondoordachte designs in de markt zet, zonder testen :
Thule kan in ieder geval niet spellen, fijn dat ze een droge weg hebben, wat die ene chauffer met drie (lichte) fietsen moet is mij ook niet duidelijk*) , en kogeldruk is wat anders als steeds meer gewicht met een steeds langere hefboom achter de auto hangen.

*) merk op dat de derde fiets toch maar een plaatsje op het dak binnen de wielbasis gevonden heeft :D
@wim : bedankt voor je reactie (ik vermoedde al dat je weg was :wink: ).
Voor de rest heb ik nog even de ervaring van o.a. gebruikers op Bikeradar opgezocht, en die zijn unaniem (zeer) lovend. Ik weet genoeg.
Midden april hoop ik hier mijn eigen ervaringen te kunnen geven.
Als je niet verrast wilt worden tijdens een rit met een beladen fietsdrager op de trekhaak moet je met drie zaken rekening houden.
1. Auto: mag er een trekhaak onder en zo ja, wat is dan de maximaal toegestane kogeldruk voor die auto. Dat is dus verticaal door het midden van de kogel
2. Trekhaak: wat is de maximale kogeldruk voor de trekhaak zelf. Staat op het typeplaatje van de trekhaak. Deze waarde is vaak hoger dan die van de auto.
3. Fietsdrager: wat is het maximale laadvermogen van de fietsdrager. Staat op het typeplaatje van de drager. Vaak de hoogst toegestane waarde van de drie.

De laagste waarde van die drie is bepalend voor het aantal fietsen dat vervoerd mag worden. Toegestane kogeldrukken van auto verschillen enorm. Van geen trekhaak en dus geen toegelate kogeldruk tot circa 150 kg voor de terreinauto's.

Bij de meest gangbare personenauto varieert die statische kogeldruk tussen de 40 en 60 kg. De kogeldruk moet worden gemeten door de hartlijn van de kogel. Naarmate de massa van de beladen fietsdrager verder van de kogel wordt bevestigd neemt de effectieve kogeldruk voor de auto en de trekhaak af. Zowel de auto als de trekhaak worden namelijk nadelig beladen buiten het koetswerk en ver achter de achterwielen. Dat is een compromis.

Voor de veiligheid houd ik circa 70% aan, van de toegelaten massa van de laagste waarde van de drie. Voor een toegelaten kogeldruk van 50 kg, is dat circa 35 kg voor de beladen drager. Uitgaande van de ledige massa van circa 16 kg voor de drager, blijft er 19 kg over voor de fiets. Je mag nooit meer kg vervoeren met de lastdrager dan is toegelaten voor je auto.

Bij twee fietsen pas ik de snelheid aan. Alleen met zware auto's kunnen drie fietsen worden vervoerd. Met drie fietsen en het gewicht van de drager, ga je snel over de maximum massa van 75 kg heen. Meer dan 75 kg is wettelijk verboden voor lastdragers achter de auto. Als die 75 kg zijdelings goed in beweging komt, werkt dat als de slinger van een klok. Dat is nauwelijks meer te corrigeren met sturen.

Houd rekening met de aanschaf van het type drager. Als je auto geschikt is voor twee fietsen koop dan geen onnodig zware drager voor drie.

Piet.