Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS op reis - trajecten vooraf uitstippelen? - Forum Wereldfietser

GPS op reis - trajecten vooraf uitstippelen?

Tot voor kort kon een GPS op de fiets mij niet bekoren. Weer zo'n gadget die stroom slurpt, alsof je met mobieltje, MP3 en camera niet al genoeg zorgenkinderen hebt.

Onlangs kreeg ik een Garmin Edge toegestopt om te testen, volgens de eigenaar sloeg het geregeld tilt. Nieuwe firmware erop en geen problemen vastgesteld. Routes gemaakt op diverse sites (fietsnet.be, routeyou.com), het rijden daarvan verliep prima. Ardennen doorkruist zonder problemen. Ultieme test in Brussel, een stad waar de auto heer en meester is, desondanks vlot op de bestemming geraakt.

Inmiddels is het toestel weer bij de eigenaar en blijf ik besmet achter. Voor een reis in september overweeg ik dus een GPS. Hoe zit het met het uitstippelen van de route, als ik het goed heb, zijn er drie mogelijkheden:
  1. Vooraf thuis voor elke dag het traject uitstippelen
  2. Een laptop meenemen en 's avond het traject voor de volgende dag vastleggen
  3. Mits een routeerbare kaart 's morgens tegen je GPS zeggen waar je 's avonds wil zijn
De 1e optie is uitgesloten, ik verander onderweg wel eens van bestemming. De 2e lijkt me evenmin interessant. Van optie 3 weet ik niet of dat werkt. Heb in de Ardennen de GPS eens de weg laten zoeken naar een camping 10 Km verderop. Maar of dat ook gaat met hele dagetappes? Kortom, hoe doen de ervaren rotten dat?
Kris Kilowatt schreef:Van optie 3 weet ik niet of dat werkt. Heb in de Ardennen de GPS eens de weg laten zoeken naar een camping 10 Km verderop. Maar of dat ook gaat met hele dagetappes? Kortom, hoe doen de ervaren rotten dat?
Als ik ongepland rij heb ik het liefst een redelijke kaart op m'n stuur naast m'n GPS. Een kaart van iets van 1:300.000 tot 1:400.000, een slagje grover dus dan dat ik gebruik zonder GPS. Soms rij ik dan gewoon naar de kaart die op de GPS staat, soms laat ik me door de GPS gidsen naar een dorpje zo'n 15km (vogelvlucht) verderop. Als je over lange afstanden de GPS laat routeren dan wil die nogal vaak een voorstel doen dat een stuk minder is qua rijgemak of zelfs langer. Met name doorsteekjes over bruggen kent de GPS vaak niet (bijv. de brug bij Zaltbommel). Je zult dus iedere keer dat je de GPS laat routeren even moeten controleren of de route die de GPS voorstelt je bevalt. Op zich is dit zo gedaan. Het klinkt vrij moeilijk maar na een paar keer heb je door hoe Mapsource en de GPS denken en waar dit afwijkt van jouw voorkeuren.
Voor het doorkruisen van steden laat je je eerst gidsen naar een makkelijk herkenbaar punt in de stad (POI of vervoer) en van daaruit naar een dorp langs de weg waar je de stad uitwilt. Liefst een dorp dat niet aan een doorgaande weg ligt. Als je niet persé het centrum in wilt kun je zelfs je direct naar dat dorp laten gidsen.
Kris,

Ik gebruik al jaren een GPS en op de fiets ga ik meestal voor optie 1.
Als je al tegen die stroomslurpende apparaten was, dan valt optie 2 sowieso af.
Optie 3 is leuk voor auto's, maar het routeren voor fietsen valt vaak tegen omdat a) vaak niet alle fietspaden erin staan zodat je de mooie weggetjes mist en b) hij vaak zal routeren volgens 'auto' normen waardoor je vaak op grotere wegen komt.

Ik puzzel thuis meestal alles uit (samen met een goede kaart waar ook de fietsroutes op staan) en maak er dan tracks van op de GPS. Dit heeft enerzijds het voordeel van de 'extra' vakantie die ik krijg door de voorpret en anderzijds niet het zenuwachtige gepiep als je toch van de route afwijkt.

Ondanks dit, kozen we dit jaar in Finland op een gegeven moment ervoor om toch *geheel* van de geplande route af te wijken. Jammer dan, dan heb ik geen uitgestippelde route meer, maar de GPS heeft dan wel de meerwaarde dat je goed kunt zien waar dat je bent. En in combinatie met de kaart konden we er heel goed uitkomen.
Ivo Miesen schreef:Soms rij ik dan gewoon naar de kaart die op de GPS staat, soms laat ik me door de GPS gidsen naar een dorpje zo'n 15km (vogelvlucht) verderop.
OK, als je dus niet vooraf routes of tracks uitstippelt - zoals ik nu een paar keer heb gedaan - dan is de GPS eerder aanvullend en vervangt niet echt de papieren kaart. Je gebruikt dus een grove papieren versie om de richting of het volgende dorp van bestemming te bepalen en kijkt op de GPS voor een detailkaartje of laat hem de route bereken.
Ivo Miesen schreef:Je zult dus iedere keer dat je de GPS laat routeren even moeten controleren of de route die de GPS voorstelt je bevalt.
Dat doe je dus op het schermpje van de GPS? Bij de Garmin Edge viel me negatief op dat uitzoomen een onbruikbare dikke lijn opleverde, terwijl scrollen tergend traag verliep, zelfs als minder detail aangevinkt was. Nu is de Edge eerder een fietscomputer met aanvullend een GPS, dan een echt outdoortoestel.
HansvanderVeeke schreef:Ik puzzel thuis meestal alles uit (samen met een goede kaart waar ook de fietsroutes op staan) en maak er dan tracks van op de GPS.
Ja, zo heb ik dat gedaan voor de 4 dagen in de Ardennen, waar de slaapplaatsen sowieso vastlagen. Het werkt enorm goed en heeft mijn scepticisme weggenomen. Daar waar je vroeger geregeld moest stoppen om op de kaart te kijken, kan je nu lekker doorvlammen :D :wink:. Maar voor een langere reis weet ik het nog niet, ik heb dan de neiging om het traject meer te laten afhangen van het toeval.
HansvanderVeeke schreef:Optie 3 is leuk voor auto's, maar het routeren voor fietsen valt vaak tegen omdat a) vaak niet alle fietspaden erin staan zodat je de mooie weggetjes mist en b) hij vaak zal routeren volgens 'auto' normen waardoor je vaak op grotere wegen komt.
Het werkt inderdaad niet perfect. Nochtans zat er in het toestel de routeerbare topo Benelux. Bij vertrek van een slaapplaats naar Chimay, rekende het toestel 15 Km uit voor wat in vogelvlucht 5 Km was. De locals wisten een weg door het bos, en uiteindelijk bleek het maar 8 Km. Nochtans was de weg geasfalteerd en stond op de topo, maar blijkbaar niet als routeerbaar gekenmerkt.

Dank voor de tips, de voorkeur voor de reis gaat voorlopig nog uit naar de klassieke papieren kaarten.
Een fiets GPS is zo goed als waardeloos als je die wilt gebruiken om te routen.
Voorafgaande routes zijn de beste manier van gebruik.
Ik heb zelf op mijn colorado de fiets en wandelkaart, de topo en de citynavigator.

Er is nog veel werk aan de winkel alvorens de fiets GPS bruikbaar is om efficient te routen. Als je graag veel omwegen neemt dan is de GPS het gedroomde toestel.
Kris Kilowatt schreef:
Ivo Miesen schreef:Je zult dus iedere keer dat je de GPS laat routeren even moeten controleren of de route die de GPS voorstelt je bevalt.
Dat doe je dus op het schermpje van de GPS? Bij de Garmin Edge viel me negatief op dat uitzoomen een onbruikbare dikke lijn opleverde, terwijl scrollen tergend traag verliep, zelfs als minder detail aangevinkt was. Nu is de Edge eerder een fietscomputer met aanvullend een GPS, dan een echt outdoortoestel.
Ik gebruik de Vista. Daar gaat het scrollen over het schermpje redelijk. Meestal op resolutie 300-500m
Een fiets GPS is zo goed als waardeloos als je die wilt gebruiken om te routen.
Voorafgaande routes zijn de beste manier van gebruik.
Ik heb zelf op mijn colorado de fiets en wandelkaart, de topo en de citynavigator.

Er is nog veel werk aan de winkel alvorens de fiets GPS bruikbaar is om efficient te routen. Als je graag veel omwegen neemt dan is de GPS het gedroomde toestel.
Dat ligt niet aan de GPS maar aan het kaart materiaal, in veel landen in Europa heb ik prima routes kunnen maken met City Navigator! Er zijn meestal toch geen fietspaden aanwezig.
Afgelopen weekend met Oregon 300, Topo Germany v3 (routerend) en City navigator 2010 (routerend) door het Sauerland getoerd.
Dortmund in naar HBF, zonder fouten, echt genieten.
Als je echt moe ben de laatste kilometers naar een camping in the middle of nowwhere, zonder zoeken, heerlijk.
Even een supermarkt zoeken, alles efficient.
Toch blijft het een computertje.
Op zoek naar een mooi landhuis stuurt ie ons een berg op omdat daar toevallig één kilometer mooi fietspad ligt. Terwijl één kilometer langs een drukke weg langs de rivier ook kon, maar dat vond de GPS niet handig.
Oftewel, met een kaart moet je de situatie kunnen intepreteren, met een GPS nog steeds.

Lang verhaal, maar ik laat de GPS ter plekke routeren, iedere keer een stap (dorp of POI) van 20km.
John.
Ik zet de route ook van te voren op de GPS.
Lekker voor-genieten thuis en met de kaart op tafel, het internet en boeken dingen uitzoeken. Dan de route intekenen op de computer. Het lekkere onderweg is dat je onderweg je aandacht volledig aan het landschap kan schenken en niet bij elke straathoek weer je kaart moet ontvouwen ed. Ook makkelijk naar stations, luchthavens, hotels, door grote steden, campings ed rijden is een verademing. In de meivakantie zijn we naar Spanje geweest. Op basis van tips van Raoul en Bert heb ik een super mooie route samengesteld thuis. We fietsten over offroad- wegen die we zonder de gps nooit gevonden hadden. Zie http://www.vimeo.com/6091330
Het scheelt gewoon een hoop zoekwerk onderweg. En afwijken van de ingetekende route kan ook nog altijd. Voor mij is het geen optie om op mijn gps of met een laptop s'avonds met zo'n route aan de slag te gaan. Wel neem ik nog een papieren kaart mee die ik s'avonds even bekijk.
Blanche schreef:Ik zet de route ook van te voren op de GPS.
Ik heb niet zo lang een gps. Tot nu toe heb ik me hoofdzakelijk beperkt tot geprefabriceerde routes maar nu wil ik zelf wel eens iets uitzetten.
Dat gaat goed totdat ik Mapsource een route tussen waypoints laat berekenen waarvan een deel niet als (fiets)pad op de kaart staat (OR Ned en CN Eur). Zo'n ontbrekend deel zou ik kunnen tekenen als track, maar het betreffende deel van de tocht kan dan niet in de route worden opgenomen. Hoe lossen anderen dit op? Zijn er truuks, handelingen, hulpprogramma's of updates waarvan ik moet weten?
Ben dankbaar voor elk waypoint in de juiste richting.

Frank Bueters
In zo'n geval zou ik de route(s) omzetten naar tracks (ik gebruik overigens bijna altijd tracks, die doen tenminste niet aan herberekenen op mijn 60CSX) en daar de nieuwe track bijvoegen. Voor het omzetten van route naar track gebruik ik WinGB3 (http://www.sackman.info/).
Blanche schreef:In de meivakantie zijn we naar Spanje geweest. Op basis van tips van Raoul en Bert heb ik een super mooie route samengesteld thuis. We fietsten over offroad- wegen die we zonder de gps nooit gevonden hadden.
Ik dacht eigenlijk dat Raoul en Bert allebei pure asfaltfietsers waren. Ik vat je opmerking daarom niet goed.
Een route op de pc voorbereiden is niet mijn manier (heb ik eerlijk gezegd nooit geprobeerd). Ik hou het simpel en zet gepubliceerde tracks (wikiloc e.d) op mijn (ook al simpele) eTrex en knoop er desnoods meerdere aan elkaar. Zo kom je op paadjes waar de locals ook fietsen. In Spanje werkt dit prima, maar in minder intensief befietste delen van de wereld is het wel een ander verhaal.
arnob schreef:In zo'n geval zou ik de route(s) omzetten naar tracks (ik gebruik overigens bijna altijd tracks, die doen tenminste niet aan herberekenen op mijn 60CSX) en daar de nieuwe track bijvoegen. Voor het omzetten van route naar track gebruik ik WinGB3 (http://www.sackman.info/).
Dat werkt, dank je wel. Heb de verschillende tracks nu samengevoegd tot één fietstocht. Dat levert op een rit van 55 km al bijna 1000 trackpunten op. Wellicht dat de optie "converteer tracks naar routes" daar een oplossing biedt voor langere tochten. Ik ga het allemaal eens proberen.

Frank
frank bueters schreef:Dat levert op een rit van 55 km al bijna 1000 trackpunten op.Frank
Met Mapsource kun je een track 'filteren'. Daarmee kun je het aantal punten drastisch terugbrengen.
frank bueters schreef:Dat werkt, dank je wel. Heb de verschillende tracks nu samengevoegd tot één fietstocht. Dat levert op een rit van 55 km al bijna 1000 trackpunten op. Wellicht dat de optie "converteer tracks naar routes" daar een oplossing biedt voor langere tochten. Ik ga het allemaal eens proberen.

Frank
Met het WinGDB3 programma kun je ook het maximum aantal punten instellen.

Of het omzetten van een track naar een route goed gaat hangt van het model van je GPS af. Het probleem met het omzetten naar een route is dat je dan nog minder punten kunt gebruiken, bij de meeste toestellen kun je bij routes maximaal maar 50 route punten hebben, zelfs bij de moderne types zoals de Colorado. De kans is wel aanwezig dat 50 punten voldoende zijn voor een route van 55 km, maar voor langere routes is dit niet het geval.
Jan Eleveld schreef:
frank bueters schreef:Met Mapsource kun je een track 'filteren'. Daarmee kun je het aantal punten drastisch terugbrengen.
Dat zal ik eens proberen.
Nu ik weet hoe een route uit te zetten in Mapsource heb ik het resultaat maar meteen op http://maps.google.com/?q=http://www.bu ... e-oost.kml geplaatst. Het is zo ongeveer het rondje Amsterdam van afgelopen woensdag met een uitbreiding richting Ankeveen en Vreeland (met dank aan Koert en Froggy). Een mooie route... bij daglicht :)

Frank
Frank schreef:Met het WinGDB3 programma kun je ook het maximum aantal punten instellen.
Die heb ik nog niet gevonden. Ik zag wel optie 12 (converteer routes naar tracks met via-punten en richtingen). Dat geeft al een veel bruikbaarder bestand.
Het begint me als startend gps gebruiker te dagen dat routes handig kunnen zijn bij het vinden van een weg maar uiteindelijk wordt het toch allemaal bewerkt en opgeslagen als track. Dank voor de hulp.
Frank Bueters
HansvanderVeeke schreef:Kris,

Ik puzzel thuis meestal alles uit (samen met een goede kaart waar ook de fietsroutes op staan) en maak er dan tracks van op de GPS. Dit heeft enerzijds het voordeel van de 'extra' vakantie die ik krijg door de voorpret en anderzijds niet het zenuwachtige gepiep als je toch van de route afwijkt.

Ondanks dit, kozen we dit jaar in Finland op een gegeven moment ervoor om toch *geheel* van de geplande route af te wijken. Jammer dan, dan heb ik geen uitgestippelde route meer, maar de GPS heeft dan wel de meerwaarde dat je goed kunt zien waar dat je bent. En in combinatie met de kaart konden we er heel goed uitkomen.
Zoals Hans aangeeft, gebruik ik m'n GPSMap 60CX al enkele jaren(2-3?). Thuis een eventueel te rijden route bekijken en nadat de topografie in m'n hoofd zit, de GPS slechts als elektronische kaart gebruiken. Het leuke is dat je precies kunt zien waar je bent. Geen route is heilig, dus ik wijk er regelmatig eens van af. Er is slechts een streefdoel. Garmin heeft helaas wel teveel monopolie op de kaarten etc. - een begraafplaats is altijd het eerste dat wordt aangegeven als je in de buurt van een dorp of oord komt -, maar dat zal bij meer concurrentie wel worden verbeterd.
Juist die begraafplaatsen vind ik handig: weer vers water ..[quote][/quote]
Hallo, collega fietsers. Ik rij al 3 jaren met de GPS (60csx) op mijn stuur, voeding uit de naafdynamo dus geen gedoe met batterijen. De laatste twee jaar neem ik geen papieren kaarten meer mee. Zodra je gewend ben aan de GPS kijk je niet meer op papier. Voor de grotere tochten gebruik ik alleen maar vooraf gemaakte tracks. Meestal als basis: tracks die ik verzameld heb op internet (LF en knoopunt routes, maar ook grote internationale routes zoals de nscr), tracks gemaakt uit routes op routeerbare mapsource fietskaart/wegenkaart (inderdaad converteren met wingdb), en zelfgemaakte stukjes track, gemaakt in mapsource en oziexplorer. E.e.a. splitsen en/of aan elkaar knopen in mapsource, en evt. filteren op max. aantal waypoints. De tracks laden in de GPS en rijden op de ' trackback' functie, want dan piept het apparaat als er een bocht genomen moet worden en ik zit te suffen. Afwijken van de track? geen probleem, want de track is de baseline, en je rijdt zo weer terug naar de track, hetzij via de routeerbare kaart in de gps, hetzij op zicht op het kaartje. Werkt dit? Jazeker!, ik heb b.v. de gehele NSCR gereden op de GPS (24000 puntjes in pakweg 50 tracks), zonder papieren kaarten of boekjes en zonder verdwalen.
Werkt het produceren van tracks feilloos? nou neen, de routeerbare (fiets)kaarten zijn niet goed genoeg (altijd wel een omweg of onlogische/verboden of andere rare/ontbrekende stukjes ertussen). Daarom ook van te voren maken en controleren. De combinatie van kant-en -klare tracks, wegenkaart en topokaart (en in benelux de routeerbare fietskaart) is dan echter ruim voldoende om goede eigen tracks te maken. En natuurlijk de goede tracks onderling uitwisselen! (of publiceren op gpstracks.nl, bigbikemap.com, gpsies.com e.a.)
groetjes ben