Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat maakt een fiets snel? - Forum Wereldfietser

Wat maakt een fiets snel?

Gisteravond was ik een rondje aan het hardfietsen op mijn -op leeftijd zijnde- Batavus Champion racefiets. Deze fiets is niet voorzien van allerlei technische vernuftigheden en toch rijd ik er behoorlijk veel sneller op rond dan op mijn vakantiefiets. Toen ik voor mezelf probeerde uit te vogelen in wat de verhouding is van de diverse weerstandscomponenten kwam ik daar voor mezelf niet echt uit. Zijn er mensen die daar wel wat over kunnen / durven zeggen.
Bijvoorbeeld bij 35 km/u op een racefiets, 50% rolweerstand, 50% luchtweerstand en 25 km/u op een 'vakantiefiets' 70% rolweerstand en 30% luchtweerstand.

De achterliggende vraag hierin is misschien wel de volgende, fietst een racefiets met daarachter een derde wiel niet makkelijker dan een 'trekkingfiets' met uitpuilende fietstassen etc...

Maar de eerste vraag kwam als eerste op, de tweede vraag was het antwoord op de vraag waarom die eerste vraag bij mij op kwam ;-)

Zomaar een gedachte...
Ook ik heb zo'n oude racefiets, en ook die is sneller dan mijn heel mooie moderne vakantiefiets. Waarom dat allemaal zo is weet ik ook niet precies, maar wel weet ik dat het ook zo is als ik zonder bagage rijd. Wat kan mijn vakantiefiets langzamer maken?

Hogere rolweerstand door minder snelle banden. Op de vakantiefiets zitten best snelle banden (Panaracer Pasela 26x1.75) maar die zijn toch langzamer dan de racebanden. Maar ze zijn wel weer flink sneller dan de Marathons die er eerst op zaten.

Meer luchtweerstand doordat er meer los spul op zit als dragers etc. Als er eenmaal tassen op zitten dan merk ik wel dat voortassen flink wat luchtweerstand geven. In mijn geval zal de houding op de fiets weinig uitmaken. Beide fietsen hebben een racestuur dat ietsje boven het zadel staat. Een recht stuur waarbij je tamelijk rechtop zit is wel zeker langzamer. Dat komt dan door de luchtweerstand, maar misschien ook wel omdat je rechtop zittend wat minder goed kracht kunt zetten

Een hoger gewicht.

Een stijver frame. Dit is een wat dubieuzere verklaring, maar in de laatste Bicycle Quarterly kwam Jan Heine met een stel tests dat stijve frames minder snel zouden zijn. Mijn oude racer is inderdaad erg slap.

Al met al ga je met iets als een audax fiets en een grote Carradice zadeltas zeer zeker sneller. Op zulke fietsen kun je een kilo of 10 bagage meenemen, dus dat is wel een uitdaging. Uit eigen ervaring weet ik dat een bagagekar ook flink wat luchtweerstand geeft, en natuurlijk ook rolweerstand. Op een zwaardere vakantiefiets zijn een racestuur en strakkere kleding een goed idee om de luchtweerstand terug te brengen, net als snellere banden zoals de Panaracer Pasela om de rolweerstand te reduceren (maar niet in zware omstandigheden).

Ik ben benieuwd wat er verder nog is, want het is mij ook opgevallen.

Wim
eric190173 schreef:Toen ik voor mezelf probeerde uit te vogelen in wat de verhouding is van de diverse weerstandscomponenten kwam ik daar voor mezelf niet echt uit. Zijn er mensen die daar wel wat over kunnen / durven zeggen.
Bijvoorbeeld bij 35 km/u op een racefiets, 50% rolweerstand, 50% luchtweerstand en 25 km/u op een 'vakantiefiets' 70% rolweerstand en 30% luchtweerstand.

De achterliggende vraag hierin is misschien wel de volgende, fietst een racefiets met daarachter een derde wiel niet makkelijker dan een 'trekkingfiets' met uitpuilende fietstassen etc...

Zomaar een gedachte...
Bij fietsen is de luchtweerstand groter dan de rolweerstand, als je wat harder gaat zelfs veel groter. Of een bagagekar minder luchtweerstand oplevert dan zijtassen is moeilijk te voorspellen, het zou ook kunnen zijn dat die aanhanger al weer te ver achter de fiets hangt om voordeel te hebben.
Zolang je rechtop fietst kun je aan de luchtweerstand niet zo gek veel veranderen. Voor een zwaar bepakte vakantiefietser zal dat ook niet zoveel uitmaken.
Verschillende banden hebben, o.a. door vorm, druk en stijfheid wel zeer verschillende rolweerstanden. (ga je harder dan ca. 20 km/u dan is ook de breedte van de band van invloed op de luchtweerstand)
Velomobilisten zijn nogal geïnterresseerd in rolweerstand, ze hebben per slot van rekening 50% meer wiel. Een recent onderzoek uit de praktijk: http://wimschermer.blogspot.com/2008/10 ... eview.html
Veel informatie over o.a. rol- en luchtweerstand bij fietsen vind je hier: http://www.velofilie.nl/index.html
En, oh ja, een schone- goed gesmeerde aandrijving wil ook wel eens helpen :)
Frank
Ik heb nooit een windtunnel test gezien, maar ik vermoed wel dat als je licht en snel wilt gaan een grote Caradice zadeltas minder luchtweerstand geeft dan een stel lowriders op een achterdrager. Een Nelson Longflap heeft een inhoud van 18 liter en een Camper Longflap 24 liter. Samen met een redelijk ruime stuurtas van bijvoorbeeld 8 liter heb je dus iets van 26-32 liter ruimte. Dat is niet veel, en als je wilt kamperen betekent dat dat je in de leer moet bij de ultralight brigade. Maar het kan, en op een audax fiets of je oude racefiets ga je dan zeker snel. Ik zou het niet proberen op een modern carbon geval.
Wim
frank bueters schreef: Velomobilisten zijn nogal geïnterresseerd in rolweerstand, ze hebben per slot van rekening 50% meer wiel.
Dit is een mooie stelling voor een begripsvraag ;)

(antwoord onderaan)














rolweerstand is gelijk aan wiellast x rolweerstandscoefficient, meer banden verhoogt de rolweerstand niet omdat de wiellast proportioneel afneemt.

Wel neemt de luchtweerstand toe, is niet perfecte wieluitlijning weerstandsverhogend en telt dat zo'n zeepkist gauw 40 kilo weegt
m-gineering schreef:rolweerstand is gelijk aan wiellast x rolweerstandscoefficient, meer banden verhoogt de rolweerstand niet omdat de wiellast proportioneel afneemt.

Wel neemt de luchtweerstand toe, is niet perfecte wieluitlijning weerstandsverhogend en telt dat zo'n zeepkist gauw 40 kilo weegt
OK, wist ik niet maar het klinkt logisch. Blijft staan dat velomobilisten beduidend meer onderzoek doen naar (rol)weerstand dan wereldfietsers :)
voor een snelle fiets zijn drie dingen belangrijk:
ergonomie
psychologie
fysica

ergonomie: je moet een zodanige positie hebben dat je efficient voldoende vermogen kunt produceren

psychologie: de fiets moet uitnodigen om snel te gaan, dus een respons geven die je als plezierig en uitdagend ervaart. Niks is zo frustrerend als het gevoel dat je de hele tijd aan een dood paard zit te sjorren, rode verf helpt ;)

fysica: hoe harder je gaat des te belangrijker wordt de luchtweerstand. Het vermogen dat je kwijt bent aan de rolweerstand loopt lineair op met de snelheid, de luchtweerstandscomponent is een derde macht!
Hier nogt eentje die het effect van de racefiets kent.
Als aanvulling: kleding maakt ook veel uit. Met lange broek en winterjas heb je veel meer luchtweerstand dan met strakke koersbroek en strak shirtje met korte mouwtjes. Psychologie: de benen scheren helpt :D :wink:
En natuurlijk gebruik je de racer gemiddeld als het mooier weer is, met alle gevolgen van dien.

Er zijn nog een paar neigingen: bij een racer bestaat meer de neiging om de banden correct op te pompen en er is ook een grotere neiging om de ketting en kransjes in betere staat van onderhoud en smering te houden. De keren dat ik een vreselijk versleten boel verving door een compleet nieuwe set voelde dat zo lekker dat ik het niet helemaal met psychlogie wil verklaren.

Nog een: op een racer zit je bet de neus dichter bij de grond zodat de grond harder lijkt te bewegen :lol:

Leon
Leon schreef:Hier nogt eentje die het effect van de racefiets kent.
Als aanvulling: kleding maakt ook veel uit. Met lange broek en winterjas heb je veel meer luchtweerstand dan met strakke koersbroek en strak shirtje met korte mouwtjes. Psychologie: de benen scheren helpt :D :wink:
En natuurlijk gebruik je de racer gemiddeld als het mooier weer is, met alle gevolgen van dien.
Leon
Komt nog bij dat koude lucht een hogere dichtheid heeft en dus meer weerstand geeft. Net als een vochtige weg of vochtige lucht trouwens. s'Winters waait het bovendien meer op grondniveau door het gebrek aan begroeiing, dus je wordt driedubbel gepakt :shock:
m-gineering schreef:s'Winters waait het bovendien meer op grondniveau door het gebrek aan begroeiing, dus je wordt driedubbel gepakt :shock:
[muziek]Hoe sterk is de eenzame fietser die kromgebogen over het stuur tegen de wind...[/muziek] :D
Leon schreef:
m-gineering schreef:s'Winters waait het bovendien meer op grondniveau door het gebrek aan begroeiing, dus je wordt driedubbel gepakt :shock:
[muziek]Hoe sterk is de eenzame fietser die kromgebogen over het stuur tegen de wind...[/muziek] :D
[muziek]heb de banden vol met wind, nee ik heb ja niks te klagen [/muziek] :wink:
Is ook mijn ervaring, hoe meer je reisfiets naar een racefiets neigt, hoe sneller je onderweg bent. Maar je levert comfort in, eventueel ook duurzaamheid en bagagemogelijkheden.

Hier mijn totaal onwetenschappelijke bevindingen voor mijn fiets en het gemiddelde tempo waarmee ik doorgaans onderweg ben:
  • snelle banden: + 1 à 2 km/u
  • klikpedalen: + 1 à 2 km/u
  • wieleroutfit: + 2 à 3 km/u
  • wat platter op het stuur: + 1 à 2 km/u
  • één achtertas: - 1 à 2 km/u
  • twee achtertassen: - 2 à 3 km/u
  • vertrekken met "hoera, op reis!": + 2 à 3 km/u (effect na enkele uren uitgewerkt)
Als het heuvelachtig wordt, is gewicht een belangrijke factor. Vorig weekend in de Ardennen duidelijk verschil gemerkt tussen 's morgens met 12 kg bepakking en 's avonds met 8 kg (als 3 kg water en 1 kg mondvoorraad soldaat gemaakt zijn).
Kris Kilowatt schreef:knip...

Hier mijn totaal onwetenschappelijke bevindingen voor mijn fiets en het gemiddelde tempo waarmee ik doorgaans onderweg ben:
  • snelle banden: + 1 à 2 km/u
  • klikpedalen: + 1 à 2 km/u
  • wieleroutfit: + 2 à 3 km/u
  • wat platter op het stuur: + 1 à 2 km/u
  • één achtertas: - 1 à 2 km/u
  • twee achtertassen: - 2 à 3 km/u
  • vertrekken met "hoera, op reis!": + 2 à 3 km/u (effect na enkele uren uitgewerkt)
Oké, uitgangspunt, vakantiefiets (Koga Randonneur, vlinderstuur, voordragers, achter standaard tassen voor de boodschappen Conti travel contact banden, etc..) gemiddeld circa 20 km/u....

Racefiets:
  • snelle banden, 21,5 km/u
  • klikpedalen, 23 km/u
  • wieleroutfit, 25,5 km/u
  • plat op het stuur 27 km/u
  • geen tassen, 29,5 km/u
Dat benadert de werkelijkheid behoorlijk, mankeert geen km/u aan!! Complimenten Kris!!!!
Geeft stof tot nadenken voor een andere fiets...
Ik ben benieuwd hoe een sportieve houding (beugels) combineer met een 'kaal' frame (uiteraard wel ogen om dragers te bevestigen) en snelle banden en een Rohloff naaf.....
Dat klinkt als een klassieke snelle Engelse stijl randonneur. Een audax fiets met 30-32 mm bandjes en zijoptrekremmen met 57 mm drop is dan het snelst. Helaas kan daar maar weinig bagage op (iets van 10 kg?, tenzij je zelf erg licht bent), en zijn erg slechte wegen geen feest. Een stapje verder in de stevige richting is een fiets zoals de klassieke Dawes Galaxy, eventueel in moderne Rohloff uitvoering: een randonneur met racebocht, steviger frame, en cantilever remmen voor 28 inch banden tot iets van 37 of zelfs 42 mm. Ivo Miesen op dit forum heeft een erg mooie Bob Jackson in dit genre.
Ik zou zeker ook besluiten de bagagehoeveelheid flink te beperken: dat klimt veel lekkerder, en voortassen vangen erg veel wind.
Het effect van dit alles laat zich ook op je huidige fiets wel enigszins beleven: monteer snelle banden (Panaracer Pasela - mijn favoriet - of Marathon Racer), zet je stuur wat lager, monteer klikpedalen, en laat de voortassen en voordrager thuis. Draag wat strakkere kleding. Het lagere bagagewicht, de klikpedalen en de snellere banden moeten denk het begin zijn. Daarmee bereik je de hogere snelheden waarbij je vervolgens nut hebt van lagere luchtweerstand. Veel hoeft dat allemaal niet te kosten (tenzij je een erg zware kampeeruitrusting hebt die nog niet aan vervanging toe is). Als je dat eenmaal gedaan hebt kun je beslissen wat voor fiets daar echt ideaal bij past.
Wim
Ha, met minimale bagage op vakantie zal nog wel een jaartje of 17 duren :D 3 Kiddo's in de leeftijd van 0-2-4 zullen de bagage nog wel redelijk op peil houden. Ik vind het alleen leuk om een fiets te hebben, model zwitsers zakmes.
Zomers uitgedost als een snelle tourfiets, 's winters wat degelijker bandjes en spatbordjes.
Zelf lijkt mij dit:
Afbeelding
wel een aardig uitgangspunt met een paar aanpassingen op vlak van achternaaf en wielen en stuur.
linkje of ik ga naar Kiel Windeweer...
Met die Red Bull zou ik maar niet proberen met de koters op vakantie te gaan. Daarvoor heb ik een mooi alternatief: http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html
Als je dan nog een feestfiets voor jezelf wilt hebben dan zou ik inderdaad maar eens kijken of Marten een fiftyseven voor je wil maken, al of niet met Rohloff naaf (zou ik zelf voor zo'n fiets niet doen geloof ik).
Wim
Wat dacht je van een ligfiets ;-)
De tovenaar schreef:Wat dacht je van een ligfiets ;-)
Lijkt me heel leuk, alleen denk ik dat mijn knieën gaan protesteren...

Ook heb ik regelmatig een fietskar achter mijn fiets hangen, grijp ik fietsende peuters en kleuters in hun nekvel en fiets ik met anderen. Maar als ruimte en portemonnee groter was had ik wel 5 fietsen.....
m-gineering schreef:psychologie: de fiets moet uitnodigen om snel te gaan, dus een respons geven die je als plezierig en uitdagend ervaart. Niks is zo frustrerend als het gevoel dat je de hele tijd aan een dood paard zit te sjorren, rode verf helpt ;)
witte verf is lichter :lol:
Marco Meijerink schreef:
m-gineering schreef:psychologie: de fiets moet uitnodigen om snel te gaan, dus een respons geven die je als plezierig en uitdagend ervaart. Niks is zo frustrerend als het gevoel dat je de hele tijd aan een dood paard zit te sjorren, rode verf helpt ;)
witte verf is lichter :lol:
Een geanodiseerd frame nog veeeeeel lichter! :lol:

John.