Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reparatie slag in wiel - Forum Wereldfietser

Reparatie slag in wiel

Na thuiskomst van fietsvakantie bemerkte ik bij het ineenzetten van mijn fiets dat er een slag in het achterwiel zat met als gevolg gesleep tegen de remmen, onmogelijk nog te verhelpen door de remblokjes zelf te verplaatsen (wat ik tevergeefs geprobeerd had). Gefrustreerd - en een beetje overmoedig- heb ik dan maar zelf geprobeerd via losser en vaster draaien van wat spaken middels een knijptang het probleem te verhelpen, wat overigens gelukt is. Pas nadien zag ik de video over fietsreparatie online hoe het eigenlijk gedaan moest worden... en uiteraard was er een kleine discrepantie tussen de door mij gebruikte techniek en de van commentaar voorzien beelden... De video sluit af met "als het goed gedaan is klinken alle spaken hetzelfde na aanslaan"... een kleine test leerde dat ik met mijn achterwiel nu evenveel noten kan spelen als er spaken zijn, terwijl de spaken van mijn voorwiel (waar ik niet ben aangekomen) wel degelijk allemaal hetzelfde klinken... frappant!

Kan ik problemen verwachten? of is dat allemaal dikke zever?
Loesje schreef:Na thuiskomst van fietsvakantie bemerkte ik bij het ineenzetten van mijn fiets dat er een slag in het achterwiel zat met als gevolg gesleep tegen de remmen, onmogelijk nog te verhelpen door de remblokjes zelf te verplaatsen (wat ik tevergeefs geprobeerd had). Gefrustreerd - en een beetje overmoedig- heb ik dan maar zelf geprobeerd via losser en vaster draaien van wat spaken middels een knijptang het probleem te verhelpen, wat overigens gelukt is. Pas nadien zag ik de video over fietsreparatie online hoe het eigenlijk gedaan moest worden... en uiteraard was er een kleine discrepantie tussen de door mij gebruikte techniek en de van commentaar voorzien beelden... De video sluit af met "als het goed gedaan is klinken alle spaken hetzelfde na aanslaan"... een kleine test leerde dat ik met mijn achterwiel nu evenveel noten kan spelen als er spaken zijn, terwijl de spaken van mijn voorwiel (waar ik niet ben aangekomen) wel degelijk allemaal hetzelfde klinken... frappant!

Kan ik problemen verwachten? of is dat allemaal dikke zever?
Spaken houden elkaar links en rechts in evenwicht. Vooral links (waar de spanning niet zo hoog is) kun je het je niet permitteren om spaken te strak te hebben staan, want dan staan er ook spaken te los en die gaan gauw kapot. De oplossing is om een goede en passende spaaksleutel ter hand te nemen (ik hoop dat je de nippels nog niet vermurkst hebt ;) ) en de spanning over te hevelen van te strakke spaken naar de te losse

Als de velg al van zich zelf krom is zal dit maar beperkt lukken, want dan moet je met extra spanning de velg weer lokaal recht trekken
Hmmm 8)... interessant!

Maar dus als ik nu mijn wiel laat draaien en kijk naar de afstand tussen velg en remblokjes dan lijkt mijn wiel echt volledig recht, ik zou zelfs zeggen: het benadert de perfectie. Als ik nu ga streven naar gelijke spaakspanning zijn we toch opnieuw bij af en dan gaat dat wiel toch weer gaan slepen tegen de remblokjes?
Het klinkt alsof je het beste hebt bereikt wat er nog te bereiken was, afgezien van het feit dat je vermoedelijk de nippels knap gemold hebt met die tang (grrr). Als het werkt werkt het, maar een erg mooi/goed wiel is het vast niet meer. Misschien voor een volgende zware tocht toch maar een nieuw wiel laten bouwen.
Wim
Een tip: lees het bericht van Marten nog eens door.
Maar dus als ik nu mijn wiel laat draaien en kijk naar de afstand tussen velg en remblokjes dan lijkt mijn wiel echt volledig recht
En hoe rond is het wiel ondertussen (eirond is ook rond maar niet echt :| )
toon