Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wanneer cassette vervangen? - Forum Wereldfietser

wanneer cassette vervangen?

Wie weet wanneer je een cassette moet vervangen?

Ik was namelijk eigenlijk van plan om alleen de ketting te vervangen, maar ik hoor diverse mensen roepen dat je dan ook je tandwielen moet vervangen. Ik zelf dacht dat dat niet nodig is zolang de ketting maar niet overslaat. Op dit moment werkt alles nog prima, maar waar moet ik op letten? (Ik heb overigens geen flauw idee hoeveel km ik heb gereden met deze ketting. :oops: Misschien wel meer dan 1000 km, dus wil daarom uit voorzorg de ketting vervangen.)

Heeft het zin om de cassette te vervangen als het nu nog goed werkt? Kan ik dan niet net zo goed wachten tot de boel wel overslaat en dan pas alles vervangen? Of kan er dan meer kapot gaan?

En maakt het eigenlijk nog uit welk merk ketting ik er op leg?

Alvast dank voor nuttige tips. :D


(PS. Misschien staat deze info al ergens op dit forum, maar ik kon het even niet vinden…)
Hallo anoniem

Meten is weten: dus meet je ketting op met een kaliber.
Let op reclame: :D Zie de site van http://www.m-gineering.nl voor nadere info (leesvoer).
1000 Km is wel erg weinig voor een ketting/ cassette etc. Tenzij je de fiets 2e hands gekocht hebt.
Is de ketting off-spec (afkeur), vervang dan ketting en cassette. De ketting en casstte zijn op elkaar "ingelopen" en het zou kunnen dat je nieuwe ketting op de oude cassette “zomaar” begint te springen.
Fiets je veel op een bepaald tandwiel, dan zou ik deze ook vervangen.

Controleer dan direct of de geleidingswieltjes van je derailleur nog goed zijn.


Groeten

Ger
lekkerfietsen schreef: (Ik heb overigens geen flauw idee hoeveel km ik heb gereden met deze ketting. :oops: Misschien wel meer dan 1000 km, dus wil daarom uit voorzorg de ketting vervangen.)
Een goede ketting met cassette gaan bij normaal gebruik makkelijk
meer dan 5000km mee. Zelf rij ik er 7000km mee voor ik ze
vervang.
Ik weet dat er vroeger wereldfietsers op reis waren en die namen dan een extra ketting mee die ze dan verwisselden om de 1000 km. Het principe was dat een ketting en de kransjes op elkaar inslijten en dus wisselen gewenst was, zodat het allemaal langer mee ging. Ik was nooit zo'n voorstander van dat idee en reed zowel cassette en ketting gewoon op. Ja na 7000 km (zo lang deed ik er meestal mee) ging schakelen wat minder goed (dan pakte het misschien wat minder, maar ik gebruikte toen ook derailleurs waarvan je de index kon uit kon schakelen). Tegenwoordig eigenlijk geen problemen, maar ben benieuwd naar ervaringen van personen die met sram, rohloff, shimano of campagnolo al meer dan 5000 km hebben gefietst.

Rutger
www.rutgersreizen.nl
lekkerfietsen schreef:Wie weet wanneer je een cassette moet vervangen?
Er zijn ook veel minder goede kettingen in omloop en als je slecht smeert en regelmatig in de regen fietst is 1000 km al niet zo slecht...
Het eenvoudigste wat je kunt doen is er een nieuwe ketting op leggen en dan proberen of het goed gaat.
Leon
Rutger schreef:maar ben benieuwd naar ervaringen van personen die met sram, rohloff, shimano of campagnolo al meer dan 5000 km hebben gefietst.
Ik heb precies 10.000 km gefietst met m'n vorige ketting, tandwielen ... gewoonweg het hele systeem van Shimano. Ik heb er niet speciaal onderhoud aan gepleegd, af en toe wat smeren en dan kon die weer. Het is een mountainbike dus ik gebruik die af en toe ook waar die echt voor gemaakt is, niet enkel rustige straatkilometers dus! Er zat zeker speling op en de tandwielen waren scherp maar het kon wel langer mee. Uit voorzorg toch maar alles laten verangen.
Kettingen worden langer door slijtage op de scharnieren. Als de ketting te ver afwijkt van de normlengte neemt de slijtage van de tandwielen door de slechte pasvorm drastisch toe.
Hou je je aan de 1% slijtagenorm dan kun je doorgaans wel 3 kettingen op een cassette verslijten. Je kunt ook als je mechanische sympathie niet hoog ontwikkeld is blijven doortrappen tot je huidige ketting doorslaat op de cassette en dan alles -laten- vervangen.

Om kettingverlenging te meten zijn diverse methoden, de simpelste is een caliber in de ketting te steken, maar met spijkers in de muur, schuifmaten of linealen wil het ook.

Voor de slijtage van de kransjes heeft Rohloff ook een caliber, maar als de nieuwe ketting niet lekker loopt weet je het ook
Marten,

Je schrijft dat je circa 3 kettingen kunt gebruiken als je de norm van 1% slijtage aanhoudt. Ik vraag me af waarom ik de laatste ketting niet zou gebruiken totdat deze doorslaat?

Hierbij wel vooropgesteld dat ik geen wielen steek en leenwielen gebruik zoals in de wielrennerij gebeurd.

Mij lijkt het dat als je na de derde ketting toch je kransjes moet vervangen je deze dan ook wel op kunt rijden tot het niet meer verder wil.
catemaron schreef:Marten,

Je schrijft dat je circa 3 kettingen kunt gebruiken als je de norm van 1% slijtage aanhoudt. Ik vraag me af waarom ik de laatste ketting niet zou gebruiken totdat deze doorslaat?

Hierbij wel vooropgesteld dat ik geen wielen steek en leenwielen gebruik zoals in de wielrennerij gebeurd.

Mij lijkt het dat als je na de derde ketting toch je kransjes moet vervangen je deze dan ook wel op kunt rijden tot het niet meer verder wil.

voortandwielen kosten ook geld

het leven is te kort om je aan een beroerd lopende en schakelende want versleten ketting te ergeren
En omdat de kettingslijtage is wat de rest ook doet slijten loont het een paar centen extra uit te geven voor een goede ketting.
Wim
Een S-ram ketting kost Eur 15.-
Een Rohlhoff ketting kost Eur 40,-
Een Shimano casette kost Eur 90.-

De Rohlhoff ketting moet dus meer dan 1.6 keer zo lang meegaan als de S-ram. (3 kettingen plus en casette is Eur 145.- versus Eur 210.-)
Stel dat S-ram 4.000 km meegaat dan moet Rohlhoff 6222 km meegaan om even duur te zijn. Dit is twijfelachtig langer onder vergelijbare condities.

Zelf rijdt ik met Marchisio tandwielen en dan wordt het verhaal nog weer anders. Je hoeft geen complete cassette te vervangen maar een of meer tanwielen. Stel dat je drie tandwielen moet vervangen voor totaal Eur 20.-
In dat geval moet de Rohlhoff ketting 2.2 keer zo goed zijn als een goedkope ketting.

Je bent met een goedkopere ketting ook operationeel goedkoper uit.