Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen zonder al teveel bagage - Forum Wereldfietser

Fietsen zonder al teveel bagage

Dag lezers,

Wij zijn van plan om een deel van de Limes route te rijden. Van Emmerich naar Treuchtlingen in Bayern (Altmühltal).

Nu willen we in pensions overnachten en willen een dag of 10 weg gaan. We denken dus niet al teveel bagage nodig te hebben. Zijn er mensen die soortgelijks gedaan hebben, dus met weinig op pad, hoe is dat bevallen?

En wat is weinig, hoeveel tassen voldoet dan, ik zat te denken aan 2 tassen? Of kan dat niet genoeg zijn als je onderweg bent in het buitenland?

Bedankt!
Als je in pensions overnacht, zul je waarschijnlijk ook in restaurantjes eten 's ochtends en 's avonds. Bovendien heb je dan wasgelegenheid. Dat betekent dat alles wat je nodig hebt heeft te maken met schone kledij, documenten/geld/fotocamera/videocamera e.d., en wat te eten voor onderweg.

Ik heb net een tochtje met lichte bagage gemaakt, en moet zeggen dat dat lichte wel erg makkelijk is. Je wordt niet snel moe, waardoor je meer kunt genieten en buiten het fietsen om kunt doen e.d.

Ik denk aan bijv. de volgende uitrusting:
* kledij voor op de fiets (korte (fiets)broek, shirt korte mouw, hoofddeksel!)
* afritsbroek voor na aankomst en voor vertrek bij/van pension (makkelijk wasbaar)
* schoon shirt korte mouw (makkelijk wasbaar)
* evt. overhemd als je dat fijn zou vinden
* schone sokken en ondergoed (makkelijk wasbaar)
* trui o.i.d. wat ook voor het fietsen te gebruiken is
* iets om te zorgen dat je voeten droog blijven tijdens het fietsen (als je schoenen waterdicht zijn, is dat ook prima)
* regenpak (ademend?)
* portemonnee met voldoende geld voor een dag of 3 (?)
* fotocamera
* evt. videocamera (komt steeds meer voor bij De Wereldfietser)
* evt. GPS (komt zeker steeds meer voor bij De Wereldfietser)
* leesboek (?)
* reisgids
* lunch en tussendoortjes voor 2 dagen (je zult altijd zien dat net op zondag je etensvoorraad op raakt)
* tandenborstel en tandpasta
* scheerolie en -mesje (mesje kun je i.h.a. wel een maand mee doen)
* 2 voortassen als achtertassen waar alles in past
* evt. stuurtas, of wat je bij de hand wilt houden in de achterzakken van een fietsshirt
* EHBO-setje!
* reparatiesetje incl. fietspompje (bijv. van Topeak een Turbomorph, de beste volgens veel leden van De Wereldfietser)

Succes en veel plezier met de voorbereidingen en de tocht!
Wij hebben het ook vaak met twee tassen gedaan op reizen door landen waar het goedkoop was om binnen te slapen. Aan twee tassen heb je ruimschoots voldoende. Aangezien je binnen slaapt krijg je je kleding ook sneller droog als je ze wast. Misschien is er zelfs een droger waar je gebruik van kan maken. Anders bind je je nog vochtige kleding overdag aan je fiets en dan is het s' avonds droog. Ik zou zeggen twee sets fietskleding, warme kleding, regenkleding, kledingvoor naast de fiets, batterijlader, reparatiemateriaal en pomp, fotoapparatuur, toilettas en een boek. Zeker als je zorgt dat al deze kleding van dat sneldrogende materiaal is gemaakt wat ze nu in alle outdoorzaken verkopen. Dus geen katoen.
Doen!
Het is mij goed bevallen! Had goed weer.
Minimale bagage. Snel drogende fietskleren die je elke dag na aankomst in het hotel onder de douche wast.
Toiletspullen, wasmiddel, minimaal gereedschap, reseve binnenband, en verder 1 stel nette kleren voor in het restaurant. Een trui. Alleen een regenjack. Geen regenbroek.
Wereldontvangertje.
Ik zou nu voor Keen (teenbescherming) sandalen en toeclips kiezen en niet voor fietsschoenen.
Dat spaart je gewicht.
Duitsland is ideaal. Gebruikte ADFC kaarten.
Halverwege de dag wist ik ongeveer waar ik zou gaan overnachten. Bij die kaarten zit een inlegvel met alle fietsvriendelijke hotels. Bett & Bike. Even bellen en gereserveerd. Handig!
Ik gebruikte een Ortlieb X-plorer, een soort kanozak en rugzak tegelijk, en een Nitto R10 dragertje.
Handig combi in het openbaar vervoer.
http://farm3.static.flickr.com/2449/366 ... 5b47_b.jpg
nikopaul schreef:.
Ik zou nu voor Keen (teenbescherming) sandalen en toeclips kiezen en niet voor fietsschoenen.Dat spaart je gewicht
Ik zou gewoon voor een paar schoenen gaan. De keens lopen prima.
Je kan eventueel nog bijvoorbeeld crocs sandalen meenemen voor s'avonds. Deze kan je ook onder de douche gebruiken.
Ik zou voor de lekkerst zittende en toch betaalbare niet-Gore-Tex schoenen gaan, evt. i.c.m. waterdichte ademende sokken bij nattigheid :D.

Zo'n Ortlieb-zak als van Niko is ook ongeveer wat ik van het weekend bij het kamperen bij had: klik!
Ik zou dat inderdaad dan combineren met een (klein) stuurtasje.
Harstikke bedankt voor jullie tips/ervaringen.

Met een rugzak opfietsen, is dat bezwaarlijk, gaat dat irriteren, of hebben jullie hier geen last van?
Er blijft altijd zweet onder zitten. Het beste zijn de versies met pads, niet die met netjes. Al wil de marketing dat anders doen geloven.

Het beste is gewoon met de tas(sen) achterop. Dan heb je het minste last van de bagage:
Afbeelding
(linkerfiets). Wendbaar, aerodynamisch, aan het eind van de dag minder moe en fit om andere dingen buiten het fietsen om te doen.
Niet doen!
Extra gewicht op je zitvlak!
Zweetrug.
Vermoeiend.
Nix is lekkerder dan met mooi weer in een wapperend zomerbloesje te fietsen.
Geen speciale strakke fietsshirts.
Qua schoenen:
Ik bedoel dat ik geen fietsschoenen met plaatjes meer zou kiezen maar pedalen met toeclips. Dat scheelt je ruimte en gewicht. evt teenslippers voor onder de douche.
Met ongeveer 6 kilo bagage moet je er wel zijn.
Dat was wat ik ongeveer bij mij had.
niko

zuyderduyn schreef:Harstikke bedankt voor jullie tips/ervaringen.

Met een rugzak opfietsen, is dat bezwaarlijk, gaat dat irriteren, of hebben jullie hier geen last van?
enkele weken terug was ik op reis (duur 1 week) met een rugzakje (decathlon). Het beviel me zeker goed. Weinig bagage (5 kg in rugzak + stuurtas)... met de koersfiets. 180 km per dag was geen probleem....
Natuurlijk waren er wel momenten dat ik mijn reisfiets miste bv. bij slechtere wegen maar ik ben alvast gewonnen om weinig bagage mee te nemen.
Dat zweten op de rug valt nog goed mee...
zuyderduyn schreef:Harstikke bedankt voor jullie tips/ervaringen.

Wel doen! Met een geschikte rugzak is het perfect te doen. Ben vorig jaar mei in 9 dagen van Oslo naar Bunnik gefietst (voor een goed doel) en heb dat gedaan op de racefiets + rugzak. Geen centje pijn gehad, gemiddeld 160km per dag.
Ik denk dat de topicstarter niet op een racefiets zal gaan fietsen, aangezien het idee eerst was om rond de 60 á 70 km per dag te fietsen. Ik vermoed dat het om een "hybride" fiets zal gaan. Dan zit je dus tamelijk rechtop.

Mochten deze aannames juist zijn, dan kan er rekening gehouden worden met dat de rugzakjes veel minder ventileren bij een rechtop-zit. Ik zou dan toch opteren voor tassen aan de drager, of een tas op de drager. Afhankelijk van wat er mee zal gaan.

Gaat het om (redelijk) sportieve fietsen, dan is de rugzak ook een optie. Ik zou het niet prefereren want het weinige gewicht op de fiets binden geeft ook een groter gevoel van vrijheid voor mij. Bij de rugzakjes zijn er 2 rugpanden: met gaas en met open foam-pads. Die laatste geeft bij een (wat) sportieve zit een betere ventilatie, dan de netjes. Tevens zit het ook stabieler op de rug omdat de last dichterbij is dan bij zo'n gaasnetje wat een eindje van de rug af staat.
Bedankt voor alle nuttige info!

Het gaat inderdaad niet om een racefiets, alhoewel hij wel voor lange afstanden met redelijke snelheid is. Ik zit vrij voorover gebogen op m`n stuur. Het gaat om een Crossbike.

Nogmaals dank en jullie zullen zeker een verslag lezen
(nu nog hopen dat ik aan het boekje limesroute deel 1 kan komen) :)
Bij meerdaagse fietstochten neem ik alleen het meest noodzakelijke mee. Overnachten doe ik in hotels of bij particulieren van “Vrienden op de fiets”.

Kijk op dit topic van mij "Absoluut minimale bagage":
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=13562
Avandalen, hoe lang fiets je dan?
Die poncho is er denk ik een die niet erg lang mee gaat, een goede regen jas helpt ook tegen kou.

Eén paar sokken, 1 onderbroek, 1 fietsbroek en een minitubetje tandpasta voor de Limesroute lijkt mij wat eh... mager :lol:

Bericht is van 2009.
fiets-ster schreef:Avandalen, hoe lang fiets je dan?
Die poncho is er denk ik een die niet erg lang mee gaat, een goede regen jas helpt ook tegen kou.

Eén paar sokken, 1 onderbroek, 1 fietsbroek en een minitubetje tandpasta voor de Limesroute lijkt mij wat eh... mager :lol:

Bericht is van 2009.
Nee, voor de Limes route is het te weinig. :wink: Dit is voor twee dagen fietsen in de Ardennen. En ik fiets alleen bij droog weer in de zomer. Voor meer dagen komen er alleen shirtjes bij.