Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kan inrijden Brooks mislukken? - Forum Wereldfietser

Kan inrijden Brooks mislukken?

Sinds een maandje of 4 mijn nieuwe Brooks Swallow aan het inrijden, en dat gaat niet van harte. Onder mijn rechterbil heeft het zadel zich na een kleine 700 km inmiddels redelijk gevormd en voelt al comfortabel, de linkerkant van het zadel blijft echter hard aanvoelen. Als ik het dek bekijk zie je duidelijk dat links hoger en boller blijft dan rechts. Ben de bolle linkerkant al veelvuldig en overmatig met proofide aan het insmeren, maar nog niet met veel resultaat. Ik heb al 2 keer eerder een Brooks ingereden (B17's), en dat ging echt beduidend makkelijker. Mijn vrees is dan ook dat het inrijden van deze Brooks aan het mislukken is, kan dat?
Heb een Brooks Pro net ingereden (voor mijn gevoel) - kostte 1500 km.

Ivo
Rongyos schreef:Ik heb al 2 keer eerder een Brooks ingereden (B17's), en dat ging echt beduidend makkelijker.
Dat lijkt dan op een foutje in het leer.
Leon
Mijn brookszadel b67 was na zo'n 200 km al ingereden.
Misschien was dit zadel wel gewoon niet goed voor je ergonomie.
De mijne al de 1e km.
Ik heb twee Brooks zadels en die voelden ook al meteen goed aan bij de eerste km. Wel is het opvallend dat er rechts en links een verschil te zien is. Blijkbaar trap ik aan de rechterkant toch wat harder. (Ik ben rechts)

Heb je trouwens fysiek ongemak daardoor?

Rutger
Inrijden? Gisteren weer heerlijk 120km gefietst op een Brooks van nog geen 3 weken jong :D!

Lijkt, wat Leon zegt, een 'foutje' in het leer of zoiets (voor zover een koe een foutje kan produceren...). Je zou de winkelier kunnen bellen met de mededeling dat je er momenteel niet aan kunt wennen aan de linkerkant. Als je vraagt of hij/zij het in orde vindt dat je het nog tot de 2000km probeert, is dat vast in orde.
Garantie heb je immers zeker een jaar, en als het leer niet in orde is voor een zadel, dan valt het zeker daar binnen.
Een ongelijkheid in een Brookszadel komt mij bekend voor. Leer is een 'natuurproduct' en niet overal precies het zelfde.
Ik heb 8 Brookszadels. Zelfs de zelfde types binnen mijn verzameling zijn allemaal verschillend qua hardheid. Sommigen hebben een klein links-rechts verschil.
Een van mijn Conquests is niet meer te gebruiken omdat hij te ongelijk is geworden na een lange fietsvakantie.
Volgens mij moet je aan jouw fietsenmaker uitleggenen wat er aan de hand is en vragen of je een ander zadel mag hebben. Dit ligt, zoals Leon zegt, gewoon aan het leer.
Brooks is een paar jaar geleden overgenomen door een Italiaans bedrijf. Ik heb het gevoel dat die oude zadels harder en stugger waren. Mijn nieuwste Brookszadels waren sneller ingereden. Maar dat kan ook aan mijn toegenomen gewicht liggen.
Zoek bij aankoop van een nieuwe Brooks altijd de hardste en de stugste uit.
Meeste pijn en daarna het meeste plezier is mijn ervaring.
niko
Rongyos schreef:Sinds een maandje of 4 mijn nieuwe Brooks Swallow aan het inrijden, en dat gaat niet van harte. Onder mijn rechterbil heeft het zadel zich na een kleine 700 km inmiddels redelijk gevormd en voelt al comfortabel, de linkerkant van het zadel blijft echter hard aanvoelen. Als ik het dek bekijk zie je duidelijk dat links hoger en boller blijft dan rechts. Ben de bolle linkerkant al veelvuldig en overmatig met proofide aan het insmeren, maar nog niet met veel resultaat. Ik heb al 2 keer eerder een Brooks ingereden (B17's), en dat ging echt beduidend makkelijker. Mijn vrees is dan ook dat het inrijden van deze Brooks aan het mislukken is, kan dat?
N.b. Het komt ook voor dat niet het leer scheef is, maar dat het hele zadel scheef gaat staan. Dat is dan vaak op te lossen door één of beide veren te draaien. Kwestie van prutsen aan de onhandig bereikbare moeren en proberen.
Leon
Ik heb 2 Brooks b17 zadels aangeschaft. Een met vering op mijn vakantiefiets en een zonder vering op mijn crosshybride. Na allebei ca. 400 km zit de brooks zonder vering al veel beter dan die met vering. Leon schrijft dat het kan zijn dat het "hele zadel scheef staat". En dat klopt. Het geveerde zadel staat ietsje scheef. Heb het nu recht "geprutst" en hoop dat het nu beter gaat. Hoewel leer een natuurproduct is, is het scheef staan m.i. te wijten aan het niet goed monteren van de veren. Zou niet mogen gebeuren. En zo te lezen gebeurt dit dus wel vaker.
Dag allemaal,

Sorry voor mij wat late reply, maar bedankt voor jullie reacties. Foutje in het leer had ik zelf ook al aan zitten denken, lijkt me het meest waarschijnlijk. De ergonomie lijkt het niet aan te liggen, daar is het zadeldek echt te raar scheef voor getrokken. Mijn andere Brooks zadels zijn ook niet perfect symmetrisch, maar dat is veel onopvallender, en die zitten bovendien als gegoten zo lekker. Met mijn inrij gewicht zit het overigens ook goed (92kilo :oops: ), dus daar zou het ook niet aan hoeven te liggen, en veren zitten er niet aan dit zadeltype, dus daar valt niet echt wat aan te stellen.

Ik zal inderdaad maar eens contact opnemen met de (internet) winkel en zien wat ze daar te zeggen hebben (benieuwd hoe gaat dat gaat zo online...)

Roef

Iets anders wat me bij dit zadel opvalt is dat het in tegenstelling tot de B17's die ik heb, extreem gevoelig is voor regen. De eerste de beste regedruppels blijven als een soort van blaasjes in het zadel zichtbaar, alsof het water is gestold op het dek (de asymmetrie was al eerder ingetreden, dus dat heeft geen verband). Niet dat het kwaad lijkt te kunnen, maar toch vreemd......
Kom net terug van een weekje Breda-Bretagne, waaraan ik begon met een nieuwe Brooks Professional. Eerste dag was niet fijn, tweede dag mwah, vanaf dag drie had ik nergens last van en heb er nog vijf dagen fietsen achteraan geplakt. Van te voren behandeld met Proofide, en op de eindbestemming opnieuw in het zonnetje (die toen opeens wel scheen :? )

Een goede koersbroek is ook wat waard.

Nog wat bevindingen van mijn rit (mijn vakantiefietservaring is vrij beperkt):
-Marathon Racers lopen behoorlijk licht, en ik had nul lekker banden (voor 5,5bar, achter ±6)
-fiets in de trein meenemen vanuit NW Frankrijk kon volgens de Treinreiswinkel probleemloos, maar mijn fiets staat nu nog ter plekke... (of ik had 'm uit elkaar moeten halen en in een hoes moeten stoppen, maar aangezien ik ook nog vier tassen had en maar twee handen, en Parijs doormoest, vond ik dat een mindere optie)
-Blackburndragers vind ik wiebelig (maar ik had ze nog)
-met een tweevoudig crankstel kom je er ook (gepimpt naar 39-28), maar zodra het steiler en langer dan 12% en 1km is, wordt het wel behoorlijk taai. Ik had wel de klikpedalen van de racefiets overgezet. Het is ook wel weer een leuke factor om rekening mee te houden bij het route uitstippelen.
-voor wie ook regelmatig op de koersfiets zit is het een aanrader een vergelijkbare houding op je randonneur te hebben: ik heb een vrij sportieve vakantiefiets, en ik heb boven verwachting lekker km's kunnen draaien
-ik had helaas veel zooi bij me (±20kg, beetje last-minute ingepakt.. en ga normaal gesproken nooit alleen op pad) maar de 28" wielen met 36 spaken en 35mm banden gaven geen krimp
-Noord-Frankrijk is erg fraai fietsen! Het departement Mayenne in het bijzonder. Voor grote uitdagingen moet je er echter niet zijn.

Sjors
Ik heb ook ooit zo'n dik leren Brookszadel gehad. En mislukken kan dus inderdaad. Netjes aan de onderkant ingevet maar al snel moest ik hem opspannen omdat ik met m'n botten op de spanstangen kwam te zitten omdat het leer te slap was geworden. Helaas heb ik dat heel vaak moeten doen binnen zeer korte tijd totdat er niet echt meer te spannen viel. Dat was mijn eerste en laatste brookszadel.
Ik heb zowel m'n Conquest als B17 ingereden zonder in te vetten. Dan wordt het leer ook niet te soepel, en inrijden was een fluitje van een cent. Voor mij dus niets anders dan een Brooks :D!
IK heb zelf gelukkig nooit zo'n mislukking bij de hand gehad. Die Swallow is overigens wel een heel smal en kwetsbaar zadel. Het is niet echt een vakantiefiets zadel, maar meer eentje voor een snelle racefiets.
Wim
Wim schreef:IK heb zelf gelukkig nooit zo'n mislukking bij de hand gehad. Die Swallow is overigens wel een heel smal en kwetsbaar zadel. Het is niet echt een vakantiefiets zadel, maar meer eentje voor een snelle racefiets.
Wim
Klopt, op zo'n fiets heb ik m dan ook gemonteerd, op mijn vakantie tandem houdt ik t op m'n (niet eens zo heel erg) oude vertrouwde B17 :-)

Roef
Fijn om hier de reactie te lezen over het inrijden van een Brooks zadel,

Ik heb vanochtend vol trots mijn zadel lichtjes ingevet en na ander onderhoud aan de fiets opgegewreven en gemonteerd.

De eerste indruk was schrikken, het zadel lijkt te klein, ik lijk veel verder naar voren te zitten en glij constant naar voren, ook al staat het zadel horizontaal.

Na een km 5 was de eerste schrik wel gezakt, hoop dat het goed komt na een goede inrijperiode.

Ik heb een weekend wintertocht in planning staan van 2 dagen, ben benieuwd......
Roald schreef: De eerste indruk was schrikken, het zadel lijkt te klein, ik lijk veel verder naar voren te zitten en glij constant naar voren, ook al staat het zadel horizontaal.
Dan mag je de punt wat hoger zetten, je weet zelf wel wanneer het te hoog is ;)
NOu vooruit dan :) die schroefjes zitten er ook niet voor niks onder ..
Zowel mijn oude Conquest als mijn huidige Flyer is niet symetrisch ingedeukt/gezeten, bij mij heeft dat meer te maken met wat beenlengteverschil en een niet geheel recht bekken.
Heb er overigens niet echt last van maar mijn indruk is wel dat door de eenzijdige belasting het zadel wel sneller "slijt"

Ben