Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meerkeuzevraag - Forum Wereldfietser

Meerkeuzevraag

Hallo,

Een meerkeuzevraag:

Ik heb nu een stadsfiets van 12 jaar oud. Een Sparta Marathon. Deze gebruik ik m.n. voor woon-werkverkeer richting bewaakte fietsenstalling op station (40-50km totaal per week). De fiets vertoont inmiddels een aantal mankementen. Crankstel en een aantal achtertandwielen zijn compleet versleten, en dat is te merken ook (doortrappen). Ketting mag ook vervangen worden. Spatbord voor moet vervangen worden. Speling op de vooras. Remkabels moeten vernieuwd worden. Achterband is versleten.

Ik sta voor wat betreft de woon-werkverkeerfiets nu voor de keuze:

a. Laten repareren van de stadsfiets.
Dilemma: kost me ‘slechts’ 150 (?) euro vs. gaat niet meer heel veel jaren mee.

b. Niet laten repareren en op mijn Rohloff gaan.
Dilemma: wordt ie dan niet gejat vs. dan haal ik de kosten van die veel te dure fiets er tenminste uit

c. Niet laten repareren en een nieuwe stadsfiets met 8v naafversnelling kopen.
Dilemma: kost me nu 500 euro (dankzij bedrijfsregeling) vs. geen zorgen en lekker fietsen door de pekel.

Wie helpt mij bij het maken van een verstandige keuze?

mvg Willem
Ik fietste met mijn nieuwe vakantiefiets ook woon- werkverkeer. Zolang je de fiets in een bewaakte stalling zet met een extra slot erop. Dan ben je redelijk veilig lijkt me. Ik zou met de Rohloff verder gaan.

Zo'n mooie fiets en dan niet gebruiken. Lijkt me ook zonde.

Eén van de beste fietssloten schijnt de Abu steel-O-Chain te zijn. Fietsdieven slaan dat slot liever over volgens de fietersbond. Kost ca. Eur 50,-
Ik ga zelf ook op m'n vakantiefiets naar m'n werk. Ik kan m'n fiets daar kwijt in de fietsenstalling en met goed slot maak ik me er geen zorgen over.
Echter in de wintermaanden/pekelseizoen ga ik op m'n oude fiets omdat ik het zonde vind met al die pekel.

In jou geval zou ik óf je fiets laten repareren (weet je tenminste wat je hebt) óf een 2e hands kopen. Tegenwoordig heb je voor weinig een leuke 2e hands die je dan permanent of in de winter kunt gebruiken.
willem.megens schreef:Hallo,

Een meerkeuzevraag:

Ik heb nu een stadsfiets van 12 jaar oud. Een Sparta Marathon. Deze gebruik ik m.n. voor woon-werkverkeer richting bewaakte fietsenstalling op station (40-50km totaal per week). De fiets vertoont inmiddels een aantal mankementen. Crankstel en een aantal achtertandwielen zijn compleet versleten, en dat is te merken ook (doortrappen). Ketting mag ook vervangen worden. Spatbord voor moet vervangen worden. Speling op de vooras. Remkabels moeten vernieuwd worden. Achterband is versleten.
80% van het lijstje zijn normale slijtageartikelen. Voor de financien maakt het niet uit of je die onderdelen op je stadfiets of op je vakantiefiets verslijt. Maar voor het fietsgenoegen zou ik voor het twee fietsen concept gaan.
Om zeker de trein te halen is een marathon plus band een pre, op vakantie zijn die antileklagen minder belangrijk.
Om met bagage al die bergen over te komen zijn veel uit elkaar liggende versnellingen een pre, voor die 5 km ritjes heb je meer aan een cassette met alles bij elkaar
Je vakantiefiets ben je zuinig op, de woonwerkverkeer fiets netjes schoon houden gaat vast niet lukken
etc

ik zou de Sparta z'n 10.000km beurt geven