Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste remedie tegen jatten van je fiets op een camping - Forum Wereldfietser

Beste remedie tegen jatten van je fiets op een camping

Vaker gehoord: fiets aan je tent vastgemaakt en toch 's nachts gejat.
Wie heeft de beste truuc om te voorkómen dat dat gebeurt?
Ik ben vrij laks... Alleen ringslot. Ik mijd weer wel stedelijke campings waar het risico op diefstal toch flink hoger is. Daar zou ik toch een 2kg slot nemen van Abus die 4 jaar geleden als beste uit de bus kwam. ;-)
En vergeet niet een goede verzekering. Geen overbodige Luxe.
Steden mijden.
Hoogseizoen mijden.
Kusten mijden.
Fiets aan iets vasters vastmaken dan je tent.
Fiets zo neerzetten dat hij ofwel onvindbaar ofwel vanaf de hele camping te zien is.
Fiets niet poetsen.
Lelijke fiets kopen.
Zo groot zijn dat de kleine buitenlanders niets met je fiets kunnen.
Met een (wereldfietser)groep gaan :D
Succes,
Leom
IK zou beginnen met je thuis adres niet op een forum zetten dan weten ze niet wanneer je wel/niet thuis bent :wink:
Shane schreef:IK zou beginnen met je thuis adres niet op een forum zetten dan weten ze niet wanneer je wel/niet thuis bent :wink:
Dezelfde opmerking heb ik je ook al twee weken geleden gemaild via de PB, John. (je mailbox een keer legen op deze site?) Je noemt namelijk ergens anders op het forum ook je vakantiedata. Niet zo handig in combinatie met je adres. :?
Wat betreft het jatten van een fiets in Frankrijk. Wij hebben tijdens onze reis nergens last van gehad. Gewoon vast gezet en klaar. Domme pech kan natuurlijk altijd. Als je er echt bang voor bent, kan je ook vragen of je fiets in de opslagruimte mag staan van de camping. Fijne vakantie!
De beste remedie is dan nog altijd: met de auto gaan!

Mocht dat niet gaan werken, dan kun je altijd nog kiezen om niet op campings te overnachten. In de laatste Wereldfietser staat het iets van 18 pagina's vol over Wildkamperen!
Voor mij geen camping, ik zou niet weten wat ik moet doen met al die Johnny's en Anita's in de buurt...
Robertjan schreef:Voor mij geen camping, ik zou niet weten wat ik moet doen met al die Johnny's en Anita's in de buurt...
Nou dan moet je nooit naar een WF-weekend komen.....daar heb je ook een Johny en twee An(n)ita's op de camping :lol:
Die Johnny valt nog wel mee :wink:. Ik zal 'm trouwens weer eens bellen. De An(n)ita's ken ik alleen nog niet... :roll:
Fiets in de tent! Doe ik al jaren!
Ik heb een zwarte fiets; die zie je niet in het donker.
willem.megens schreef:Ik heb een zwarte fiets; die zie je niet in het donker.
Met witte transfers?
groot41 schreef:Fiets in de tent! Doe ik al jaren!
Heb jij een bungalowtent :wink: :? :D .
:lol:
Iris-in-Zwolle schreef:
groot41 schreef:Fiets in de tent! Doe ik al jaren!
Heb jij een bungalowtent :wink: :? :D .
:lol:
8 jaar ben ik de trotse bezitter geweest van een velodome van walrus?
Daar heb ik het grondzijl verschillende keren van behandeld maar het liet steeds, na een paar dagen, weer vocht door. Nu bezit ik een Voude Monolith light. Het is een 2 persoons tent van iets meer dan 3kg en een ruime voortent waar de bobyak en de fiets ruimschoots in kunnen. Rits dicht en niemand ziet die zeer mooie fiets!
Deze dus. http://startpagina.paginablog.nl/startp ... iment.html
Toch een bungalowtent :wink: :) :D :lol: .

Ik heb zelf mijn oog laten vallen op de Light Wave Tunnelserie, de TO Trek XT http://www.lightwave.uk.com/en/tents_t0.php. Ter vervanging van mijn Eureka El Capitan. Heb de ruimte voortent echter alleen nodig voor mijn BOB-tas (en wil ook een stuk lichter dan ruim 3 kg). De fiets&BOB laat ik gewoon buiten staan, eventueel aan een boom vast. Ik ben goed van vertrouwen en daar ook nog nooit in teleurgesteld, dus ik houd het graag zo. :wink:

NB. Dit begint behoorlijk off-topic te worden :oops: en het topic was toch al off-topic :oops: , d.w.z. in de verkeerde catergorie. Fiets jatten heeft niets met Eruopa te maken maar met Kletspraat, lijkt me zo. Moderator, what do you think? :wink:
:lol:
Iris-in-Zwolle schreef:Deze dus. http://startpagina.paginablog.nl/startp ... iment.html
Toch een bungalowtent :wink: :) :D :lol: .

Ik heb zelf mijn oog laten vallen op de Light Wave Tunnelserie, de TO Trek XT http://www.lightwave.uk.com/en/tents_t0.php. Ter vervanging van mijn Eureka El Capitan. Heb de ruimte voortent echter alleen nodig voor mijn BOB-tas (en wil ook een stuk lichter dan ruim 3 kg). De fiets&BOB laat ik gewoon buiten staan, eventueel aan een boom vast. Ik ben goed van vertrouwen en daar ook nog nooit in teleurgesteld, dus ik houd het graag zo. :wink:

NB. Dit begint behoorlijk off-topic te worden :oops: en het topic was toch al off-topic :oops: , d.w.z. in de verkeerde catergorie. Fiets jatten heeft niets met Eruopa te maken maar met Kletspraat, lijkt me zo. Moderator, what do you think? :wink:
:lol:
Goed, gaan we daar verder. heb reeds een bericht geplaatst!

Groot41 antwoord:
Een beetje comfort is nooit weg. Die 41 staat voor m`n geboortejaar. Inmiddels heb ik de gezegende leeftijd van 68 bereikt. Mijn laatste fietsavontuur was 3000 km lang, de Mont-Ventoux heen een terug. In de loop van het najaar staat het allemaal op: www.klaasgroot.nl
De foto`s kan je al bewonderen op: http://picasaweb.google.nl/Groot41/DeGroeneweg#
Inderdaad, het was beter geweest om deze vraag in "Overige vragen" te zetten ipv. in Europa, was immers ook relevant voor andere werelddelen. Zal het naar Kletspraat verplaatsen.

Groetjes,
Frank
Ik doe er altijd een camouflagezeiltje over. In het donker absoluut niet te onderscheiden. Doe ik al jaren. Nog nooit een fiets gejat. (Even afkloppen).
Dat zeiltje heb ik toch bij me. Ik gebruik het als windscherm, tarp, om op te zitten bij tussenstops, etc. En 's avonds gooi ik het over m'n fiets.
eenzame fietser schreef:Ik doe er altijd een camouflagezeiltje over. In het donker absoluut niet te onderscheiden. Doe ik al jaren. Nog nooit een fiets gejat. (Even afkloppen).
Nog nooit een fiets gestolen in de ruim 25 jaar dat ik op pad ga. Ik vraag mij dan ook af waar we ons druk over maken!
Ik heb altijd het idee dat de kans dat m'n fiets hier in Nederland in een of andere stad gestolen wordt vele malen groter is dan op de lokaties waar ik me bevind wanneer ik op reis ben. Tot op heden klopt deze veronderstelling... Nu reis ik tot op heden minder dagen per jaar dan dat ik thuis ben dus wellicht negeer ik gewoon die statistische gegevens :D
Ik heb wel eens een sociologische studie gelezen dat het typisch Nederlands (Amsterdams) is om aan fietsen geen economische waarde toe te kennen maar wel een praktisch nut. Kortom iedereen rijdt op een witte fietsenplan, je fiets is geen bezit maar tijdelijk gehuurd. Diefstal is geen echte misdaad. Op het park Hoge Veluwe heb je ook nog dat witte fietsenplan. Je zet je fiets neer en iemand anders rijd ermee weg. Dat is geen diefstal en zelf pak je ook gewoon iemand anders zijn fiets.

Deze mentaliteit is typisch voor Nederland en kom je in het buitenland niet meer tegen.
De fietsersbond heeft een studie gedaan naar fietsen in Nederland. Naarmate het heuvelachtiger werd is neemt de bereidheid tot fietsen af. In Nijmegen wordt het minst gefietst van alle steden omdat er veel heuvels zijn.

Deze redenering doortrekkend: Buiten Nederland is het altijd heuvel- of bergachtig. Een fiets is geen praktisch nuttig voorwerp. Het is of een voorwerp voor sportiviteit of een object van armoede. Dientengevolge is er ook geen echte tweede hands markt voor gebruikte fietsen. Een gestolen fiets heeft geen handelswaarde zoals in Nederland (Amsterdam).

Er worden fietsen gestolen op campings. En het gebeurd wel zo zelden dat dit niet in vergelijking staat tot de risico’s in Nederland. Als het wel gebeurd en de campingbaas is een Nederlander, dan zou ik hem aanwijzen als iemand die in het complot zit.