Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Huren van een trekking/vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Huren van een trekking/vakantiefiets

Is er iemand die weet of je in Nederland een trekkingfiets kan huren?
Voordat we aan onze wereldfiets beginnen, willen wij deze zomer proefdraaien. Pas na een geslaagde proef gaan we tot een eigen aankoop over.

groeten,

B&F
Snel in Utrecht verhuurt bij mijn weten echte fietsen.
Wim
Waarom zou je een fiets huren? De kosten van evt. huur zijn hoog. Zeker als je weet dat je toch een lange tocht wil maken, lijkt me dit overbodig. Aanpassingen aan een fiets zijn altijd te maken (versnellingen, zadel, stuur etc.). Ik zou zeggen als je frame maar goed is.

Groeten,

Rutger
50.000 km trektochtervaring
Het huren van echte fietsen is inderdaad duur. Je hebt drie alternatieven, denk ik. Het eerste is om goede tweedehands fietsen te kopen. Het tweede is om goede budgetfietsen te kopen, zoals in 28 inch de Fahrradmanufaktur T300 met recht stuur en de Thorn Club Tour met racebocht, of in 26 inch de Fahrradmanufaktur T 400 met recht stuur en de Thorn Sherpa met racebocht, of de Surly Long Haul trucker in 26 of 28 inch, afhankelijk van de framemaat. Dit zijn allemaal prima fietsen die voor iets boven de 1000 euro heel veel war voor je geld bieden en waar je nog jaren veel plezier van kunt hebben, maar ze hebben ook allemaal een eigen karakter. Tot slot kun je gewoon naar een goede speciaalzaak gaan, en het goeddeels aan hen overlaten. De Vakantiefietser (A'dam), Bike4travel (Capelle a/d IJssel), Snel (Utrecht), Van Herwerden (Den Haag), Recycle (Wageningen), Vittorio (Heerhugowaard), en M-gineering (Kielwindeweer) weten allemaal heel goed wat ze doen, en zullen je een prima fiets verkopen.
Wat deze winkels je natuurlijk niet kunnen vertellen is wat jij het liefst met die fiets wilt gaan doen. Ga je kamperen of in hotels? Ga je bijna alleen over asfalt (dan is 28 inch geen slecht plan), of ook veel onverhard (dan is 26 inch misschien beter)? Wat voor stuur vind je fijn? Waar wil je heen?
En zo kom je natuurlijk weer terug bij het begin: misschien eerst simpeltjes proberen. En dat brengt mij tot een laatste vraag: hebben jullie nu helemaal geen fietsen? Voor je het weet heb je best iets tamelijk bruikbaars in de schuur staan.
Wim
Wim schreef:...Dit zijn allemaal prima fietsen die voor iets boven de 1000 euro
Ik denk dat dat net de fietsen zijn die ze volgend jaar willen kopen.
Ik zou informeren naar de verhuurmogelijkheden en ondertussen tweedehands zoeken. Als het niet lukt dan evt. toch huren.
Een fahrradmanufaktur T100 is ook een optie. Je hebt dan een fonkelnieuwe fiets, prima voor een vakantie, voor 600 euro die je volgend jaar best nog wel voor 300 tweedehands kwijtraakt als je hem mooi poetst. Meer dan 300 euro kun je dan niet verkwanselen.
Leon
Bedankt dat jullie allemaal meedenken over de mogelijkheden, Wim, Rutger en Leon. Ik beschik zelf over een fiets waarop ik al eerder een reis mee heb gemaakt zonder tent. Heb toen gekozen voor een goedkopere optie, de Cube Ltd Comp, een stevige mountainbike met twee mooie grote ortlieb tassen achterop. Werkte prima. De ervaring leert echter wat wel en niet handig en prettig is op een fiets. Zo ben ik ook tot de conclusie gekomen dat ik met mijn hakken tegen de fietstassen trapte (opgelost door bevestigingshendels te verschuiven waardoor de tas iets verder naar achteren uitsteekt). Deze fiets is prima om nogmaals een reis van een paar weken mee te maken. Bart beschikt echter alleen over een racefiets, en die is niet sterk genoeg om bagage op mee te dragen, of om überhaupt mee op onverharde wegen te fietsen. Bovendien willen we deze keer met tent op pad. Natuurlijk is er niets leuker dan nu allebei een echte vakantiefiets aan te schaffen van Snel of herwerden en die uitgebreid in te rijden en naar onze eigen gemakken van extra's te voorzien. We wegen momenteel gewoon even alle mogelijkheden tegen elkaar af. Dus ook die van huren. Het ligt er een beetje aan hoeveel een huurfiets gaat kosten, wordt dit te veel, dan wordt een investering in een echte goede fiets een reële optie. Dat idee van die wereldreis heeft zich al aardig vast in onze koppen genesteld, dat laten we niet meer zo snel los. Deze zomer nemen we vast een voorproefje. Het komt nu alleen nog aan op de voorbereiding, Jullie advies komt daarbij goed van pas! Tot nu toe hebben we ons voornamelijk verdiept in de bekende namen: Herwerden, Snel, Santos etc. We zullen ook de opties die Wim aandraagt gaan bekijken. De T 400 en de Thorn Sherpa zien er goed uit.

Groeten,
Frouke
Afbeelding
Ik heb een keer een fiets bij Snel gehuurd en dat is goed bevallen. Wel duur, maar als je na afloop een fiets bij Snel koopt dan worden de huurkosten verrekend. Dat gold tenminste een aantal jaar terug en zal nu wel niet anders zijn.
Hallo, ik heb een fiets gehuurd van de firma Buitenhuis in Hoenderloo...voor 40 euro per week!! En dat was een perfecte fiets.

Groet Wibo.
@Een fahrradmanufaktur T100 is ook een optie.

Als dit een optie is kun je ook de T400 van FM over wegen van € 660,-

Heb deze zelf net besteld bij bike4travel. Moet eventueel nog wel een voorrekje erbij en je moet je niet laten verleiden tot andere gadgets ;)

Heeft Deore 4x8 versnellingen en een Alivio achternaaf... maar ehm daar hebben Chantalle en Marco van b4t Noord en Zuid Amerika mee doorgereden.

De tassen zijn ook te huur.

Mocht alles enorm bevallen en je krijgt na 25000 km (of eerder) het Rolhoff virus... dan kun je alles verder opleuken ;-)

Succes en veel plezier! Willem