Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsdoos/fietshoes - Forum Wereldfietser

Fietsdoos/fietshoes

Graag deel ik onze ervaring over gebruik van de fietshoezen van de Fietsvakantiewinkel. Iets van deze strekking heb ik elders nog niet gelezen.

Op Schiphol werd door medewerkers van bagageverwerker Menzies aangegeven dat mijn fiets met hoes niet zou worden geaccepteerd door Easyjet. Ik stond in de incheckrij voor een vlucht naar Belfast). Argumenteren was zinloos :evil: . Mijn vrouw zou later met Aer Lingus naar Cork vliegen en ook haar fietshoes zou geweigerd worden. Het moest persé een doos zijn.

Volgens Menzies eisen vanuit Easyjet en Aer Lingus.
volgens de sites van de maatschappijen accepteert men een "bag". En dat kun je op verschillende manieren uitleggen.

De terugvlucht met Aer Lingus vanuit Dublin verliep ondanks onze zorg hierover probleemloos, met hoes...

Navraag wat nu wél en niet moet worden geaccepteerd en wie dat bepaalt leverde nog niets op.

De moraal: Als je een hoes wilt gebruiken ruim dan voldoende tijd in om door Schiphol te lopen met een ter plekke aan te schaffen doos...

Groet,
Frank
Mijn ervaringen met Schiphol zijn dat het probleem meer aan Schiphol/Menzies ligt, dan aan de airline waarmee je vliegt. Het is me een keer gelukt met fietshoes (naar Faro, met Martinair) maar sinds de price fighters in de markt zijn, doen ze alles waaraan extra geld te verdienen is, lijkt wel :twisted: :wink: .
Ik ben nog niet naar zoveel landen geweest (gevlogen) als sommigen van jullie, maar nergens zoveel 'gedoe' als op Schiphol. Op de meeste vliegvelden komt gewoon een 'mannetje' de fiets ophalen. Op Corsica moest ik hem op de lopende band leggen, maar zelfs dat ging goed. En in Indonesia stond ie gewoon voorin tussen alle surfboard. 8) Eerlijk gezegd, allemaal zonder hoes.
Mijn ervaring is: als een fiets wordt vervoerd als fiets, dan is ie licht, wend- en verrijdbaar. Als ie in een doos zit is ie zwaar, onhandelbaar en wordt er mee gesmeten.
Maar ja, op Schiphol heb je geen keus. En de enige keer dat mijn fiets niet aankwam, was toen Schiphol hem naar Rome had gestuurd ipv naar Sardinië (en zie hem daar maar eens weg te krijgen). :twisted:
Verder echt nog nooit schade gehad, ook niet aan de BoB. Maar ja, dat was het topic niet. :oops:
:lol:
Ik adviseer altijd om als je een ticket koopt te laten bevestigen dat je je fiets mee mag nemen en hoe je hem mee moet nemen. Maar het valt niet altijd mee om dat zwart-op-wit te krijgen.
Ik moet altijd flink doorvragen. En dan koop ik mijn tickets 'fysiek' bij WorldTicketCentre en niet eens online :lol:
Het kan inderdaad een punt van discussie zijn of die doorzichtige niet geheel sluitende hoes van de Fietsvakantie wel voor een bag wordt aangezien. Discussie met de incheckdames op Schiphol zijn vaak zinloos.

De VK-hoes sluit zich wel gehhel om de fiets en is dus een bag.
bert sitters schreef:De VK-hoes sluit zich wel geheel om de fiets en is dus een bag.
Welke is dat? En waar te koop?
Ander vraagje: sleep je die de hele vakantie/reis mee? 't Is toch een aardig gewicht. Zelf heb ik tot nu toe alleen op de heenreis verpakking gebruikt/hoeven te gebruiken.
:lol:
Waar zijn die dozen dan te koop op Schiphol en geldt dit voor alle airlines die vanaf deze luchthaven vliegen?
Ben het helemaal met je eens.
Het is echter ook slim om de voorwaarden van de airliner uit te printen en mee te nemen tijdens het inchecken ,want het incheck personeel is nauwelijks op de hoogte van hun eigen regels
Iris-in-Zwolle schreef:Mijn ervaringen met Schiphol zijn dat het probleem meer aan Schiphol/Menzies ligt, dan aan de airline waarmee je vliegt. Het is me een keer gelukt met fietshoes (naar Faro, met Martinair) maar sinds de price fighters in de markt zijn, doen ze alles waaraan extra geld te verdienen is, lijkt wel :twisted: :wink: .
Ik ben nog niet naar zoveel landen geweest (gevlogen) als sommigen van jullie, maar nergens zoveel 'gedoe' als op Schiphol. Op de meeste vliegvelden komt gewoon een 'mannetje' de fiets ophalen. Op Corsica moest ik hem op de lopende band leggen, maar zelfs dat ging goed. En in Indonesia stond ie gewoon voorin tussen alle surfboard. 8) Eerlijk gezegd, allemaal zonder hoes.
Mijn ervaring is: als een fiets wordt vervoerd als fiets, dan is ie licht, wend- en verrijdbaar. Als ie in een doos zit is ie zwaar, onhandelbaar en wordt er mee gesmeten.
Maar ja, op Schiphol heb je geen keus. En de enige keer dat mijn fiets niet aankwam, was toen Schiphol hem naar Rome had gestuurd ipv naar Sardinië (en zie hem daar maar eens weg te krijgen). :twisted:
Verder echt nog nooit schade gehad, ook niet aan de BoB. Maar ja, dat was het topic niet. :oops:
:lol:
Iris-in-Zwolle schreef:
bert sitters schreef:De VK-hoes sluit zich wel geheel om de fiets en is dus een bag.
Welke is dat? En waar te koop?
Ander vraagje: sleep je die de hele vakantie/reis mee? 't Is toch een aardig gewicht. Zelf heb ik tot nu toe alleen op de heenreis verpakking gebruikt/hoeven te gebruiken.
:lol:
De VK-hoes is o.a te koop bij: de Vakantiefietser in Amsterdam, Bike4travel in Capelle bij Rotterdam, Snel in Utrecht. Die hoes weegt haast niks en vouw je op tot een dun pakketje dat je meeneemt op de achterdrager. Voor de vlucht kun je beschermend karton stoppen dar je op de luchthaven van aankomst achterlaat bij het papierafval.
Hier staat allerlei praktische informatie over fietsdozen en hoezen. En waar je ze kunt krijgen op Schiphol.
Eric,

Leuk al die tips (voor wie het nog niet weet :wink: ). Ik heb zo'n 'halve' fietshoes, online gekocht bij de Fietsvakantiewinkel. Maar door Bert ook gewezen op VK-hoezen. Ken jij deze http://www.twenga.nl/dir-Sport,Fietsen,Fietshoes? Welke zou je adviseren als helemaal dichte hoes voor 1 fiets. En weet je ook bij benadering hoeveel zo'n hoes weegt? Die van de Fietsvakantiewinkel vind ik toch vrij zwaar. :roll:

:lol:
bert sitters schreef: Die hoes weegt haast niks en vouw je op tot een dun pakketje dat je meeneemt op de achterdrager.
Ik heb nl geen achterdrager :cry: :wink:


:lol:
Hoi Iris,

over het algemeen zijn die tassen vrij zwaar. In ieder geval zwaarder dan de hoes van de Fietsvakantiewinkel of de hoes die wij verkopen. En je moet je fiets zonder dragers (die je toch niet hebt) en met de wielen (die je hopelijk wel hebt) in de tas doen. Dus je moet ietsje sleutelen.

Op Schiphol ben ik vaak genoeg fietsers tegengekomen die hun racefiets of MTB in zo'n tas vervoerden. Wat mij verbaasde is dat zij zeiden dat dat bijna altijd goed gaat.

Overigens (spam!) heb ik twee van dat soort tassen in de winkel liggen. Ik schat dat ze al snel een kilo of meer wegen.
@Eric: Misschien moet ik dan maar weer eens een keertje naar Amsterdam. (Ben zo blij dat ik daar weg ben :wink: . Ken jou ook nog uit een grijs verleden, zelfs nog voordat je de winkel had.... Toen jullie ik meen uit Amsterdam-West wegfietsten voor jullie eerste wereldreis. Maar of ik je nog herken :oops: .)
Of weet je een concollega hier in de buurt? Ik kom regelmatig bij Xycletracx, die hebben hele goede fietsen en tassen, maar iets minder ' accessoires'. En het nadeel van kopen op internet is dat je niet goed kunt zien wat je koopt. Werkt voor mij alleen als je precies weet wat je hebben wilt.
Iris-in-Zwolle schreef:
bert sitters schreef: Die hoes weegt haast niks en vouw je op tot een dun pakketje dat je meeneemt op de achterdrager.
Ik heb nl geen achterdrager :cry: :wink:


:lol:
Dat is interessant! Hoe vervoer jij je kampeerspullen op de fiets: krijgen we het komende weekend in Noordwijk een demonstratie?
bert sitters schreef: Dat is interessant! Hoe vervoer jij je kampeerspullen op de fiets: krijgen we het komende weekend in Noordwijk een demonstratie?
Nooit van Bob gehoord :roll: :wink: . En nee, je krijgt geen demonstratie want ik kom .... met de auto naar Haarlem. Wrsch zondagochtend wel op de fiets en alleen naar de ALV. Verder andere plannen.

:lol:
Wij hebben nog nooit problemen gehad op schiphol (of op wel vliegveld dan ook). Een doos heb ik 1 keer gedaan, maar bji aankomst lag de fiets half uit de doos. Daarna altijd in bubbelfolie of in 'halve'fietshoezen verpakt, en nog nooit problemen gehad. Bubbelfolie bevalt ons het beste. Goed ingepakt, klein pakket en zichtbaar dat het een 'breekbare' fiets is.
De fietshoes van de Fietsvakantiewinkel weegt 400 gram. Wij gebruiken de hoes multifunctioneel, als "picknick kleed" om droog bij de tent of onderweg te kunnen zitten.
Iris-in-Zwolle schreef:
bert sitters schreef: Dat is interessant! Hoe vervoer jij je kampeerspullen op de fiets: krijgen we het komende weekend in Noordwijk een demonstratie?
Nooit van Bob gehoord :roll: :wink: . En nee, je krijgt geen demonstratie want ik kom .... met de auto naar Haarlem. Wrsch zondagochtend wel op de fiets en alleen naar de ALV. Verder andere plannen.

:lol:
Ook in de BoB is ruimte zat voor de VK-hoes. Het is echt een dun en licht pakketje.
Als je vertrekt op je aankomstplek is verpakken zoals hier: http://www.vimeo.com/2943790 ook een optie.
De laatste jaren laat ik me per taxi naar een hotelletje brengen.
Geen geklus op het vliegveld, en niet fietsen na een lange vlucht.
De meeste hoteliers willen de doos opslaan tegen een kleine vergoeding.

John.
beste lezers,

kan toch allemaal veel makkelijker

Net terug gevlogen uit Girona naar daar naar toe te zijn gefietst.

Op weg naar mijn laaste hotelletje kwam ik over bedrijven terrein. En daar hebben ze altijd wel bubbeltjes plastic.

Mijn fiets op luchthaven met bubbeltje plastic ingerold zodanig dat het crackstel vrij kon bewegen. Wel ductape meegnomen. 15 meter gebruikt.

Met transavia gevlogen. Op Rotterdam werd die netjes aan de hand meegevoerd uit vliegtuig en aan mij afgegeven in terminal. Na uitpakken kwam men zelfs vragen of ik geen schade had, dat had ik niet. prima!! Ze hadden alleen mijn banden helemaal leeg laten lopen.

Rob

Rob