Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surly frame - Forum Wereldfietser

Surly frame

Is er iemand bekend met het Surly frame? Type Long haul trucker.

Mooie naam hè. Komt uit de VS, ze maken alleen het (stalen) frame dus geen opgebouwde fiets. De technische details ken ik maar ik ben vooral benieuwd wat ie in de praktijk op de lange afstand doet.

Bernadette
Oeiiiiii...er is iemand op dit forum die het ,bijna, altijd over dit fietsie heeft. 8) Denk dattie al slaapt op dit uur anders had je flink moeten scrollen naar beneden wat betreft de info die hij over je zal storten... :wink:
wel als complete fiets:
http://www.surlybikes.com/lht_comp.html
Het is een gerenommeerde klassieke tourfiets. Even googelen levert je een schat aan ervaringen op. De kleine maten komen met 26 ich wielen, de grote met 28 inch.
Wim
cyclingreddevil schreef:Is er iemand bekend met het Surly frame? Type Long haul trucker.

Mooie naam hè. Komt uit de VS, ze maken alleen het (stalen) frame dus geen opgebouwde fiets. De technische details ken ik maar ik ben vooral benieuwd wat ie in de praktijk op de lange afstand doet.

Bernadette
50er schreef:Oeiiiiii...er is iemand op dit forum die het ,bijna, altijd over dit fietsie heeft. 8) Denk dattie al slaapt op dit uur anders had je flink moeten scrollen naar beneden wat betreft de info die hij over je zal storten... :wink:
:roll: Ik hoop niet dat ik dat ben, maar ik heb wel afgelopen winter een LHT frame gekocht en opgebouwd. Ben er zeer blij mee (naast een coole naam ook coole looks), ook door de Nitto Noodle bar racebocht en de crosscommandeurs die ik er op heb gezet. Tot nu toe heb ik hem alleen nog als cyclocrosser gebruikt. Begin mei ga ik er een lang weekeind mee uit kamperen. Dan hoop ik meer te kunnen vertellen.

Ik heb trouwens gehoord dat Surly de LHT eerst The Mothertrucker wilde dopen. Was ook geen slechte naam geweest... 8)
Hoi allemaal,
Ik ben echt vooral benieuwd wat ie in de praktijk doet en dat hoop ik eigenlijk te horen van mensen die er lange tochten mee hebben gemaakt. Op google kom ik daar nog niet echt achter, wel een hoop mooie plaatjes.
Ik weet het, het hangt ook af hoe ie is opgebouwd.
Dus ik ben benieuwd pedalero! Long haul trucker vind ik als naam toch effe mooier en beter, mothertrucker ligt wel heel dicht bij dat schelwoord....
Bernadette
Ik rijd zelf niet op een Surly LHT, maar mijn vrouw al wel weer minimaal vier jaar. Laat ik maar de ervaringen uitschrijven :)
Wij hebben meerdere vakanties op deze fiets gereden, zowel verharde als onverharde wegen. Zowel met alleen bagage als met bagage plus aanhangfiets. In alle gevallen was zij zeer tevreden over de fiets. Het is zeker geen mountainbike, maar een echte toerfiets. Het frame is echter zo gebouwd dat brede banden er prima inpassen. Het stalen frame blijkt dus ook sterk genoeg om overal doorheen te komen. Wij reden o.a. drie weken op de Great Divide Route in Colorado. Wij hebben hem destijds simpel afgebouwd met Deore-groep, barendshifters en een Nitto Moustache-bar.
De prijs-kwaliteit-verhouding is volgens mij fantastisch. Rond 1000 euro heb je echt een erg leuke fiets. Een traditionele randonneur die een aantal leuke details heeft. Als complete fiets is hij ook in nederland te koop. Ik kan hem iedereen aanraden. Surly is sowieso een erg leuk merk. Nononsense-spul met een smile.
Bedankt Pottser, daar heb ik wat aan.
Wat zijn volgens jou de leuke details?

Ik wil m afbouwen met 26" en wellicht een rohlof of anders shimano lx groep, rigida velgen, degelijk materiaal in elk geval. Daar wordt ie wel een stukkie duurder van maar ik ben van plan er lang mee te doen. Ik hoop eigenlijk wel dat ie weer in een rode uitvoering komt, mooie strakke kleur!
cyclingreddevil schreef:Wat zijn volgens jou de leuke details?
Fatties fit fine (echte brede banden passen)
Sloping top tube
Classic look
Bevestiging voor reservespaken
Cantilever of V-brakes
Alle denkbare nokjes
Mooie lugged-voorvork

te rijden met eigenlijk alle stuurtjes (racestuur, moustache, vlinder)

en natuurlijk simpel maar goed cromoly steel.
Ja dat vind ik nou ook!
Alleen ben ik gewend mijn spaken in een pvc-buisje te bewaren maar het idee is wel slim.
Zoals beloofd een verslagje van mijn ervaringen met een bepakte Long Haul Trucker (twee tassen voor, twee achter, tent op de bagagedrager, ca. 20 kg in totaal). Ik ben woensdagavond vanuit Groningen naar Emmen vertrokken en vanaf daar de volgende dag naar het Teutoburgerwald in Duitsland gefietst, het Teutoburgerwald afgezakt en zondag naar Münster gefietst en naar huis getreind. 530 km over vlak terrein en heuvels, over goed en slecht asfalt, gravel en bospaden.

Vlak voor vertrek heb ik een paar Marathon Supremes van 50 mm gemonteerd. Volgens Surly kun je zonder spatborden maximaal 45 mm in de LHT gooien, maar dit past ook, met name omdat de 50 mm in werkelijkheid 47 mm is: Fatties Fit Fine indeed. Het is de eerste keer dat ik met zulke dikke banden op stap ging en dat beviel uitstekend. Het 29’er effect in combinatie met een barretje of 3-3,5 zorgt dat je moeiteloos en lekker comfortabel over obstakels heen dendert.

De Surly rijdt in deze set up als een trein, maar: het stuur schudt bij bepaalde snelheden (25-30 km\h), maar niet altijd. Mijn handen van bovenop het racestuur naar bovenop de remgrepen verplaatsen doet het stoppen. Hier is al een heel onderwerp over volgeschreven op dit forum en dat ga ik dus maar eens bestuderen.

Verder vond ik de fiets lekker wendbaar (iets kortere wielbasis dan mijn oude fiets), maar toch heel stabiel, ondanks het schudden van het stuur. Zonder handen fietsen was bijvoorbeeld geen probleem. Het racestuur (Nitto Noodle Bar, 46 cm) rijdt hemels. In afdalingen voelde ik me met een vlinderstuur nooit echt lekker, maar onderin de beugels van de Nitto wel. Dat is denk ik ook te danken aan het LHT-frame, want ook met 70 km/h voelde het allemaal nog heel vertrouwd en zeker aan.

Met andere woorden: bestellen die LHT, want behalve de coole looks rijdt het als een beest!

Overigens denk ik dat ook de banden credits verdienen. Vorige trips reed ik op de Marathon Plus en dat bolt als een dooie koe, merk ik nu. Ik ga nu gewoon een stuk sneller. En met die geringe hoeveelheden barren rij je natuurlijk helemaal niet zo snel lek.
Ha Pedalero,

Bedankt voor je uitleg.

Wat bedoel je met het 29' effect?

Het schudden al bij 25-30km vind ik wel zorgelijk. Mijn huidige fiets (chromob frame) schudt behoorlijk vooral in de afdaling en vooral bij zwaardere bepakking, niet ongevaarlijk. Ik denk ook dat dit veel energie kost bij het besturen. Ik ga trouwens voor een recht stuur. Als ik het goed begrijp zou dat aanmerkelijk schelen? Ga ik toch weer twijfelen...

"want ook met 70 km/h voelde het allemaal nog heel vertrouwd en zeker aan"

70 km/h ?

groet,
In het mountainbiken heb je mensen die rondrijden op 'twentyniners', atb's met 28 inch wielen. Maar omdat de banden zo breed (en dus hoog) zijn, lijkt het wel of het 29 inch is. En met een groter wiel rol je makkelijker over obstakels heen. Vandaar.

Als ik het goed heb begrepen, heeft het schudden niet automatisch met het frame te maken, maar kan het ook komen door een verkeerde belading van de bagage (m.n. achter) of domweg speling in het balhoofd (wat ik niet heb). Er is een maand of wat geleden een heel topic over volgeschreven, maar dat heb ik maar zijdelings gevolgd.

Hoewel het niet een heel heftig schudden was, ben ik het met je eens dat het wel gevaarlijk kan zijn, dus ik wil het oplossen, ook omdat dat het comfort gewoon ten goede komt. Maar ik geloof niet dat een racestuur het probleem oplost, het onderdrukte het probleem alleen omdat ik het stuur anders (verder naar voren) kon vastpakken.

Misschien kan Pottser ook zeggen of zijn vrouw last heeft van een schuddende fiets?

Tja, die 70 km/h (zonder schudden hoor) had ik opeens op de klok staan in de afdaling van het Hermannsdenkmal: goed asfalt, flauwe bochten. Normaal gesproken hoef ik met de vakantiefiets ook niet zo hard in de afdaling, maar ik vond het nu wel even leuk.
Ik denk dat het schudden een stuk minder wordt als je de banden gewoon tot een bar of vijf oppompt, zeker met bagage, en vooral achter. Voor de rest kun je kijken of je de bagage achter iets netter kunt opladen, en iets steviger kunt vastsjorren.
Wim
Wim schreef:Ik denk dat het schudden een stuk minder wordt als je de banden gewoon tot een bar of vijf oppompt, zeker met bagage, en vooral achter. Voor de rest kun je kijken of je de bagage achter iets netter kunt opladen, en iets steviger kunt vastsjorren.
Wim
5 bar met 50mm brede banden is wel heftig, zeker voor de velg. Ik zou het met een paar tienden proberen.

Iets meer demping in het balhoofdstel (smeren met dik vet, stronglight naaldlagers) is de moeite van het proberen waard.

en experimenteer eens met meer gewicht naar voren of naar achteren, zware? tent niet bovenop etc
Dank voor het meedenken. Ik heb de achtertassen in ieder geval al wat verder naar voren geschoven. Met name de tent (net geen drie kilo, ligt bovenop de achterdrager) zou wat vaster kunnen worden gesjord. De haringen kan ik ook elders stoppen natuurlijk.

Maar om even in de geest van dit topic te blijven: het frame is waarschijnlijk niet het probleem?
Pedalero schreef:Dank voor het meedenken. Ik heb de achtertassen in ieder geval al wat verder naar voren geschoven. Met name de tent (net geen drie kilo, ligt bovenop de achterdrager) zou wat vaster kunnen worden gesjord. De haringen kan ik ook elders stoppen natuurlijk.

Maar om even in de geest van dit topic te blijven: het frame is waarschijnlijk niet het probleem?
Dat geslinger is de uitkomst van een vreselijke formule, waar jij en je fiets en de bagage inzit met de massa's, demping en stijfheden (en dat ook nog afhankelijk van de frequentie). Een van die variabelen moet je wat aanpassen om de uitkomst te veranderen. Best kans dat een jaar lang bier zuipen en hamburgers vreten ook het gewenste resultaat heeft ;) Spaken in het achterwiel spannen misschien ook.