Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe best fietsen met één arm? - Forum Wereldfietser

hoe best fietsen met één arm?

Hoi

Een vriend van me, misschien wel binnenkort medewereldfietser, wil een goede 2de hands fiets aanschaffen maar heeft één 'bijzonderheidje': hij heeft geen linkerarm. Hij verloor deze arm (niet dominant) na een ongeval. Hij kan zwemmen, fietsen en nog veel meer, klopt me soms bij squash (****)

Van een kunstarm wil hij niks weten. Heeft iemand nuttige tips voor ons ivm frame, stuur,...?

Merci
Lars
Zoiets? (maar dan andersom en met v-brakes + deze gadget: http://www.brakedirector.com/index.htm)

Afbeelding

This picture shows a set up we created for a customer who has to operate both brakes and all 27 gears using only his left hand. we positioned two sram trigger shifters, one upside down, to allow a very natural shift feel and as for brakes, we set up a hydraulic hope brake so that one master cylinder operated all four pistons in two calipers.
lamaes schreef:Hoi

Een vriend van me, misschien wel binnenkort medewereldfietser, wil een goede 2de hands fiets aanschaffen maar heeft één 'bijzonderheidje': hij heeft geen linkerarm. Hij verloor deze arm (niet dominant) na een ongeval. Hij kan zwemmen, fietsen en nog veel meer, klopt me soms bij squash (****)

Van een kunstarm wil hij niks weten. Heeft iemand nuttige tips voor ons ivm frame, stuur,...?

Merci
Lars
Stuur:
smal zodat je niet een te grote hefboom hebt bij het remmen en klimmen.
Niet te diep zitten

http://www.mtb-amputee.com/index.htm
Ik heb een paar jaar terug een fiets gebouwd met aan de rechterkant de Rohloffgreep en de remgreep. De hydraullische remmen heb ik zo omgebouwd dat je met een enkele remgreep voor en achter bedient. Dus die zat dan ook rechts.

In tegenstelling tot mijn principes hebben we wel een verende voorvork gemonteerd om de schok bij het remmen op te vangen. Het was niet duurder dan een gemiddelde fiets met Rohloff-naaf en hydraulische remmen. Als je op zoek bent naar een tweedehands zou je hem zo kunnen ombouwen.
Het is al lang geleden, maar ik kan het mij nog heel goed herinneren. Ik vertrok in gezelschap van twee Nederlandse jongens op de fiets vanuit Huy (België) via Liège – met die vermaledijde steile helling vanuit de stad zonder versnellingen – naar Vaals. Een afstand van 80 km.
Onderstaande foto (detail, want het is een 6 x 6 dia, die op een gewone diascanner is gescand) is op 14 juli 1970 gemaakt.
De voorste jongen mist zijn rechterhand en hun fietsen hebben terugtrapremmen. Erachter staat mijn "Locomotief" tegen een paal. Op de hele dia is op de achtergrond een ijzeren spoorbrug te zien. Ik heb die opgezocht op Google Maps. De plek van de foto is op de weg N3, Chausée de Liège, ongeveer 4 kilometer vóór Kelmis. Klik op de foto om te vergroten.


Afbeelding
Lars,

De veiligste oplossing is een driewiel ligfiets, zelfs mensen met een enkelzijdige verlamming kunnen daar op fietsen . Kijk maar eens op ligfiets.net. En je kunt er ook de wereld mee rond.

groeten Wim
We hebben toen in juni enkele winkels bezocht, op zoek naar een goede fiets voor mij éénarmige vriend en een randonneur voor mij. Uiteindelijk heb ik bij Jelle van singlespeed mijn goesting gevonden 8) en mijn maat heeft in zijn lokale fietswinkel een cyclocross met recht stuur aangeschaft, met voor- en achtershifters rechts op het stuur. Vooraan kan hij niet remmen. Hij is tevreden, maar heeft op een 5tal maand nog maar een 600km. De wereld rondfietsen zal nog niet voor morgen zijn, maar ik zal hem toch eens de driewiel-ligfiets voorstellen.

Dank, groeten,
lars
hoe hiermee om te gaan is ook een kwestie van gewenning en smaak. toen ik een aantal jaar geleden door centraal azie reed ging het verhaal de ronde over een franse jongen die met een soortgelijke handicap rondreed om een gewone, onaangepaste fiets. anders zou deze te lastig te onderhouden zijn, aldus zijn filosofie. dat hij hierdoor regelmatig omviel bij schakel- en rem-capriolen deerde hem niet..
Eén been kan ook.