Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fahrradmanufaktur T300 - Forum Wereldfietser

Fahrradmanufaktur T300

Er is op dit forum vrij weinig te vinden over de VSF T300: een budget vakantiefiets met 28" wielen. Vooral vanwege het stalen frame en de magura remmen lijkt het me een goede koop voor 900 euro.
Enige nadeel dat ik kan vinden is dat de velgen niet gebust zijn.
Zijn er ervaringen met deze fiets?
Hoi,
De laatste tijd zie ik steeds vaker dat er naar ervaringen gevraagd worden van elk merk, van elk model afzonderlijk en met elke afmontage ook nog afzonderlijk. Dat heeft natuurlijk weinig toegevoegde waarde, want
1 er is bijna niemand die precies díe fiets heeft. En wat dan nog: enkele ervaringen zijn zelden representatief.
2 er komen steeds dezelfde antwoorden van mensen die liever een andere fiets zien, om uiteenlopende redenen (vaak heel goede redenen overigens)
3 de gegeven antwoorden gaan er ook heel vaak over dat het model zelf niet het belangrijkste is. Ook heel legitiem.
4 de meeste fietsmerken monteren dezelfde onderdelenmerken, waardoor de discussies zich gaan verplaatsen van fietsmerken naar onderdelenmerken. Ook dit met goede redenen.

Zouden we als groep niet eens een oplossing kunnen bedenken voor het steeds weer inkloppen van dezelfde antwoorden? Anders kunnen we binnenkort een RSI-weekend organiseren :wink:

Groet,
Leon

P.s. Fahrradmanufaktur staat hoog aangeschreven in Nederland en Duitsland als het gaat om veel goede fiets zonder al te veel poespas voor niet al te veel geld.
Mee eens. Als je googlet en gaat rondneuzen op duitse fietsfora heb je meer succes.
Als die andere vakantie fietsen als de t400 met of zonder r-naaf, goed zijn dan is die 300 ook goed. Vraag het anders aan de gene die die fietsen verkoopt. Mensen die de t400 gekocht hebben, zijn zeer tevreden.

Je moet wel reeel zij. Natuurlijk is het frame geen top klase frame, maar wel goed genoeg om mee op vakantie te gaan. De overige spullen zoals de magura heeft zijn diensten al lang bewezen en zijn dus goed.

mario
yosan schreef:Er is op dit forum vrij weinig te vinden over de VSF T300: een budget vakantiefiets met 28" wielen. Vooral vanwege het stalen frame en de magura remmen lijkt het me een goede koop voor 900 euro.
Enige nadeel dat ik kan vinden is dat de velgen niet gebust zijn.
Zijn er ervaringen met deze fiets?
volgens VSF: Felgen geöst, dus met busjes. Maar dat kan afwijken, zo te zien beginnen ze naast Rigida ook diverse typen Exal te monteren. Is ook niet verkeerd.

IHA geldt op dit forum dat je je met een Fahhradmanufaktur technisch geen verkeerde fiets koopt, of het voor jou de juiste is, is dan een kwestie van smaak
Dank voor de reacties!
Dat heeft natuurlijk weinig toegevoegde waarde
Aan de ene kant ben ik het hier mee eens, van elke fiets afzonderlijk naar specs vragen heeft weinig zin. Toch valt me op dat over bepaalde fietsen/onderdelen veel geschreven wordt (Rohloff, T400 etc.) terwijl bv. de T300 nauwelijks genoemd wordt. Ik vraag me dan af of dat is omdat het niet goed genoeg is? Of omdat mensen hier op het forum meestal iets meer geld aan een fiets uitgeven?

Uiteraard heb ik de specs op internet bekeken en zoveel mogelijk daarover opgezocht op fora, misschien had ik specifieker moeten vragen.
- wielen: niet gebust, is dat een probleem voor 95kg belasting? (75 ik 15-20 bagage)
Met fietsen als de T 300 kun je prima op vakantie. Sterker nog, ik heb hem laatst in een andere discussie aanbevolen als een van de goede keuzes, samen met andere van rond de 1000 euro als de T 400 en de Surly Long Haul Trucker. Vervolgens hangt het er vooral van af wat voor soort fiets je zoekt. Die T 300 is een asfaltfiets. Wil je ook langere stukken onverhard kunnen rijden etc, dan zou ik zelf kiezen voor de T 400. De Surly is vooral aantrekkelijk voor de liefhebbers van een racebocht (net als de Thorn Sherpa of the Thorn Club Tour).
Als hier af en toe goedkopere fietsen worden afgeraden dan gaat het toch vooral om de minder geschikte produkten van vaderlandse bodem, met loodzware alu frames, rollerbrakes (sic), vering in voorvork en zadelpen, wielen met fantasie spaakpatronen etc. Deze T 300 zit globaal in dezelfde prijsklasse als die tractors, maar is van heel andere orde.
Wim
Kijk ook naar het gewicht. Zo'n VSF T300 weegt al gauw 17, 18 kg. Naar mijn mening is dat te veel voor een comfortabele vakantiefiets. Die van mij weegt misschien 12 kg en die heeft dan nog voorvering ook.
Jan Eleveld schreef:Kijk ook naar het gewicht. Zo'n VSF T300 weegt al gauw 17, 18 kg. Naar mijn mening is dat te veel voor een comfortabele vakantiefiets. Die van mij weegt misschien 12 kg en die heeft dan nog voorvering ook.
jouw fiets weegt ook 17 kg, die aanhanger moet je namelijk ook meerekenen. Of steek jij je bidons ook altijd in je achterzak? :shock:

En hoe zit het met spatborden, verlichting, stander? Dat heb je er ook op zitten?

VSF heeft het over 15.5 kg
Leon schreef:Zouden we als groep niet eens een oplossing kunnen bedenken voor het steeds weer inkloppen van dezelfde antwoorden? Anders kunnen we binnenkort een RSI-weekend organiseren :wink:
Wat dacht je van de fiets-wiki. Is dat geen goede plek om een algemeen verhaal op te schrijven over de perfecte vakantiefiets en hoe je fietsen (niet) met elkaar kunt vergelijken.
Vincent Schol schreef:
Leon schreef:Zouden we als groep niet eens een oplossing kunnen bedenken voor het steeds weer inkloppen van dezelfde antwoorden? Anders kunnen we binnenkort een RSI-weekend organiseren :wink:
Wat dacht je van de fiets-wiki. Is dat geen goede plek om een algemeen verhaal op te schrijven over de perfecte vakantiefiets en hoe je fietsen (niet) met elkaar kunt vergelijken.
Het is een idee. Zo te zien nog een boel werk, te beginnen met het plaatje :lol: :roll: :(
Leon
Als ik tijd heb zal ik binnenkort eens de beloofde tekst maken over de minimum eisen voor een fiets voor de eerste fietsvakantie. Een verhaal over de eerste echte vakantiefiets is daarna een eitje.
Wim
Leon schreef:Het is een idee. Zo te zien nog een boel werk, te beginnen met het plaatje :lol: :roll: :(
Leon
Om te beginnen is het voorwiel verkeerd gespaakt ;)
m-gineering schreef: jouw fiets weegt ook 17 kg, die aanhanger moet je namelijk ook meerekenen. Of steek jij je bidons ook altijd in je achterzak? :shock:

En hoe zit het met spatborden, verlichting, stander? Dat heb je er ook op zitten?

VSF heeft het over 15.5 kg
Komt meer in de buurt maar is mij nog te zwaar. Ik had trouwens een T300 gezien met vering en die weegt wel 17,2 kg officieel.
Een aanhanger moet je niet volledig meerekenen. Minder dan de helft van het gewicht rust immers op het achterwiel. Door het lage zwaartepunt merk je er beladen ook veel minder van. Maar goed, dat is een andere discussie. Met een rekje op een mtb gaat trouwens ook prima en dan weegt mijn fiets nog steeds maar iets meer dan 12 kg.
Er worden aan veel vakantiefietsen veel dingen gehangen die ik onnodig vind. Dingen als dynamo, standaard, spatborden, kettingscherm, zie ik als ballast.
Voor een fiets-wiki misschien gewoon een gedeelte waarin gebruikers hun ervaring vertellen over een specifieke fiets. Zoals op hiking-site.nl over heel veel spullen gebeurt? Of een selectie op onderdelen, op categorie?

@m-gineering: Over de T300 velgen: het zijn ongebuste rigida X-star 17 velgen (volgens afbeelding en PDF-bestand van VSF). Dat geost is denk ik een foutje op de site, maar ik zal ze mailen. Vandaar dat ik me afvroeg of ik er andere wielen op moet laten zetten.

@Wim: bedankt, ik had het gezien. Het wordt een asfaltfiets.

@Jan Eleveld: op de site staat 15,6 kilo, ik moet een groot frame want ik ben lang, dus zal het wel meer naar de 16 gaan. Dat vind ik acceptabel voor een stalen frame. Die extra's vind ik juist fijn: wordt ik niet vies en kan ik m'n fiets ergens neerzetten als er geen boompjes zijn. Maar dat is een kwestie van smaak.
yosan schreef: op de site staat 15,6 kilo, ik moet een groot frame want ik ben lang, dus zal het wel meer naar de 16 gaan.
Ik ben mijn T300lx (maat 57) gaan wegen, en kom aan 17kg uit.
Wel met extra spiegeltje, bidonhouder en brookszadel.
Jan Eleveld schreef: (het gewicht van....) Een aanhanger moet je niet volledig meerekenen. Minder dan de helft van het gewicht rust immers op het achterwiel.
Ik zou een kar met twee wielen nemen, dan spaar je 66%! :D :D :D :D :D :twisted:
:wink: De vakantiefietsvariant van een bidon in je achterzak.
Dit is onzin. In het begin waren er wel fietsen met frames die niet aangepast waren, maar inmiddels heeft toch zowat elke Rohloff fiets wel een nette manier om de ketting te spannen etc. Voor de het overige is er geen enkele aanpassing nodig. En zoals ik al schreef, je kunt voor rond de 1000 euri een prima vakantiefiets krijgen met derailleur, en daar is gewoon niets mis mee.
Wim
Jacq, voor jouw opvattingen over frame geometrie is een apart draadje, en daar kun je naar believen je gang gaan. Hier was het irrelevant, en zeker in combinatie met de verwijzing naar een Rohloff naaf.
Wim