Riemaandrijving, gebruikersverslag
Op dit forum is de nieuwe techniek van de riemaandrijving al een aantal keren voorbij gekomen. Omdat wij een van de eerste fietsers zijn die met deze aandrijving rond fietsen leek het ons goed om onze ervaringen met jullie te delen. Let wel: dit is (nog) geen testrapport maar puur een gebruikersverslag. Ik noem iets pas een testrapport als het ook daadwerkelijk getest is. En omdat dit een forum is voor wereldfietsers wil ik met de riem eerst vele duizenden kilometers door verschillend terrein hebben gereden voordat ik een testverslag schrijf.
Desalnietemin hebben we nu wel al enkele maanden ervaring met de riem en kunnen we denk ik al wel wat nuttigs vertellen.
Voor jullie beeldvorming 1: we zullen binnen enkele maanden met de riem door vele delen van Europa fietsen als wel de USA en Azerbedjan.
Voor jullie beeldvorming 2: we houden ons al een aantal jaren bezig met het thema "onderhoudsvrije fietsen". Niet dat ik niet van sleuten hou (juist wel zou ik zeggen
) maar wel omdat we vinden dat je je tijd zoveel mogelijk fietsend moet doorbrengen inplaats van sleutelend/schoonmakend. De riem lijkt weer een extra dimensie te geven aan een onderhoudsvrije fiets.
Wat heb je nodig:
Om met een riem te rijden heb je het volgende nodig: een riem, een achtertandwiel geschikt voor een riem, een voortandwiel geschikt voor een riem. Daarnaast moet je frame geschikt zijn voor riemaandrijving. Daarvoor moet het op twee punten zijn aangepast, te weten: de achtervork moet deelbaar zijn om de riem door het frame te krijgen (anders dan bij een ketting kan je een riem niet delen en dan door het frame voeren). Zie hiervoor ook foto 5. En ten tweede moet de achtervork bij de bracketpot smal genoeg zijn om een breed tandwiel te huisvesten. Daarnaast heb je een naafversnelling nodig. Een riem werkt niet samen met een derailleur of kettingspanner.
Oh ja, mocht je toch weer van de riem afwillen dan is het enige wat je moet doen het monteren van twee nieuwe tandwielen en een ketting. Een nieuwe fiets hoef je niet te kopen!
(de)Montage:
Voor diegene die nu een fiets met riemaandrijving koopt zal de boel wel gemonteerd zijn maar toch zal er een moment komen dat je iets moet gaan monteren en/of demonteren. Bekijk hiervoor ook eens deze pagina: http://www.carbondrivesystems.com/installation.php. De montage is eigenlijk heel simpel: deelbare achtervork losmaken, riem door het frame voeren, tandwiel van (Rohloff)naaf vervangen door riemtandwiel, tandwiel van bracket vervangen, riem op de tandwielen leggen, deelbaar frame vastmaken, wiel monteren en met de excentrische trapas de riem op spanning brengen. Iedereen die een beetje technisch kan dit zonder problemen. Toch zijn er wel wat punten waar je op moet letten, te weten:
1. De riem wordt aangeboden op een disk. Dat heeft een reden. De riem is erg sterk maar kan niet tegen " dubbelvouwen". Oftewel: je moet de riem niet zomaar onderin je tas proppen.
2. Bij de installatie moet je de riem niet even met bijvoorbeeld een schroevendraaier op het tandwiel leggen. Daar kan de riem van beschadigen. Je ziet het niet maar de levensvatbaarheid van de riem gaat achteruit. Kortom: de riem opspannen met de excenter en dan is er geen probleem.
3. de boel moet goed worden uitgelijnd. Oftewel: de riem moet mooi evenwijdig op de tandwielen lopen. Dat is op het oog goed in te stellen. Toch moet je hier wel nauwkeurig naar kijken. Wanneer de riem een klein beetje scheef staat voel je dat niet gelijk met fietsen maar je tandwielen worden wel "scheef" afgesleten wat na verloop van tijd een piepend geluid geeft. Gewoon netjes instellen en je hebt dat probleem niet.
4. Om het tandwiel weer te verwijderen heb je een Strap Wrench nodig. Ik heb dit zelf nog niet in de winkel kunnen vinden. dat zal beslist een kwesite van tijd zijn maar als je nu op wereldreis gaat moet je daar even acteraan gaan. Zie ook http://www.carbondrivesystems.com/image ... 907567.pdf
De eerste keer:
Wauw, wat rijdt dat licht en soepel. Zonder een lab.rapport gelezen te hebben kan je bij de eerste keer niets anders zeggen dat het heel soepel rijdt. De ultieme vraag of het wel of niet lichter rijdt dan conventionele tandwielen/ketting is erg moeilijk te beantwoorden. Ik weet het gewoon niet. Het voelt veel lichter aan, ik lijk ook sneller te fietsen maar bewijzen heb ik absoluut niet.
Wat wel opvalt is dat alles nu wel heeeel geruisloos is. Met wind mee op een spiegelglad fietspad hoor ik mijzelf niet eens. Laat staan medeweggebruikers waardoor regelmatig mensen opschrik. Een goede bel is geen overbodige luxe:)
Ik was bang dat de riem een "zompig" effect zou hebben maar dat is absoluut niet het geval. Ook met bagage en helling op rekt de riem voor het gevoel geen mm uit. Wat dat betreft is het net een ketting:)
Na een paar weken:
Lisette op een nieuwe fiets met Rohloff en tandwielen, ik op een nieuwe fiets met riemaandrijving. Hoewel mannen en vrouwen verschillend fietsen (lees: vrouwen fietsen over het algemeen veel gelijkmatiger dan het stoempen van veel mannen) kunnen we zo toch mooi wat verschillend zien.
Na een paar honderd kilometer mag de ketting van Lisette wel wat olie gebruiken. En ook moet de ketting wat worden opgespannen. Bij de riemaandrijving is van oliegebruik geen sprake en ook staat de riem voor het gevoel nog even strak als bij montage. De soepel tred van de riem is na een paar weken fietsen niet verdwenen. Het gevoel is nog steeds hetzelfde. Nu we ook wat met bagage hebben kunnen klimmen valt op dat er eigenlijk geen verschil is met de ketting. Hoewel: de riem voelt soepeler en maakt minder geluid maar verder is er geen verschil. Van enige rek is geen sprake.
Vuil en modder wordt door de gaten in het voortandwiel gedrukt. Dat lijkt goed te werken. Hoe meer je fietst hoe meer vuil er wordt weggedrukt. Je fietst je eigen fiets schoon:). We zijn nog wel op zoek naar flink veel regen en modder maar mijn gevoel zegt dat dat nog wel gaat komen....
Vragen:
@Marc: Ik volg de riemontwikkeling op de voet omdat mijn volgende reis extreem zandig wordt en ik bang ben dat de ketting het dan te zwaar te verduren krijgt. Hoe zwaar kan de riem belast worden en hoe "strak" is die ivm klapperen? Dus bij fietsen met 30kg bagage, staan in de pedalen, hobbelige downhill etc? En is die inderdaad zo slijtvast als ze zeggen?
Zoals je wellicht weet zijn ook wij niet vies van een potje zandhappen. Los van de riem denk ik dat je met een ketting en Rohloff naaf zonder kettingspanner niet al teveel problemen hoeft te hebben in het zand. We hebben de Sahara en vele andere woestijnen doorkruist en dat is goed te doen (voor wat betreft de ketting
). Het klapperen waar jij het over hebt komt niet voor bij riemaandrijving. Maar dat komt ook niet voor bij een normale Rohloff fiets zonder kettingspanner. Staan op de pedalen met veel bagage over slechte wegen, enz: Tot op heden geen enkel probleme daarmee gehad. Dat werkt prima. En hoe slijtvast de riem is kan ik je over een paar duizend kilometer vertellen.
@Marianne: waarom kan de riem niet deelbaar zijn?
De reden is dat de riem is opgebouwd uit lange draden. Daar haalt de riem ook zijn sterkte vandaan. Wanneer je die draden door zou snijden verlies je ook de sterkte.
Update 11-5-2009
Groot Britanie, York & Lake District, wind en regen, onverharde paden die vaak naar 25% stijgen, 10% voelt bijna vlak aan. In dit landschap waar alles relatief lijkt testen we de riem verder. Een vervolg:
Tandwielen:
Op een 26" fiets hebben we een 46 tands voorblad gemonteerd en een 20 tands achterblad. Hiermee fietsen we zonder problemen (nou ja, wel met wat gevloek en gesteun) de 25 procent steile hellingen op. Ik heb het gevoel dat deze combinatie voor vakantiefietsen een hele goede is. Het blijkt dat mijn fiets 4 km/h kan rijden en dat is langzamer dan ik ooit heb gedaan. Vooral in onverharde technische situaties is dit lekker. De topsnelheid blijft rond de 40 km/h en da's ook hard zat.
Afstelling:
Voor de test lijn ik de twee tandwielen niet recht tegenover elkaar uit. Oftewel: ik verschuif mijn trapas in de excentrische bracketpot met als resultaat dat het voortandwiel dichter op het frame zit dan het achtertandwiel.
Het gevolg is dat de riem schuin tegen de het einde van het tandwiel zit. er treden nu twee verschijnselen op, te weten:
1. Het achtertandwiel verslijt sneller. Doordat de riem schuin op het tandwiel drukt verslijt het tandwiel schijn en dat gaat nu eenmaal sneller dan wanneer de riem recht op het tandwiel drukt.
2. Er treedt een irritant knarsend geluid op. Oorzaak: de riem die weerstand ondervindt door de stopeinde van het tandwiel.
Dit alles is gelukkig vrij simpel oplosbaar door de boel goed uit te lijnen.
Uitlijnen
Tandwielen monteren, riem monteren rustig achteruit trappen terwijl je naast de fiets staat. De riem moet hierbij een mm van de beiden opstaande randen van het tandwiel blijven en niet van het tandwiel aflopen.
Doet dit het wel dan kan je dit oplossen door de excentrische trapas los te draaien en de gehele trapas in zijwaartse richting te verschuiven. Alles vast zetten en nogmaals testen net zolang totdat het goed is.
Natuurlijk is dat alles al door de fietsenmaker gedaan maar ach....iedereen van ons sleutelt wel eens aan zijn/haar fiets en dan is het fijn om te weten hoe alles weer goed gemonteerd wordt
Montage en demontage achtertandwiel:
Het monteren van het achtertandwiel is net zo eenvoudig als van een conventioneel tandwiel. Gewoon erop schroeven en klaar.
Het demonteren kan met een speciale tool maar afgelopen vrijdag heb ik bij Santos ook een andere methode gezien die verrassend simpel werkt en waarbij je vrijwel geen gereedschap nodig hebt.
Benodigdheden: Rohloff tandwielafnemer & Bankschroef en een Bahco. De twee laatsten vind je overal ter wereld bij elke garage.
Zet het tandwiel vast in de bankschroef. Het tandwiel is zo dik dat dit makkelijk kan zonder de boel teveel te beschadigen. Beschadig je het wel dan is er ook geen probleem omdat je toch al het tandwiel wilde vervangen anders zou je het niet demonteren
.
Tandwielafnemer op de as zetten. De boel vastzetten met een snelspanner. bahco op de tandwielafnemer en dan is het een kwestie van flink kracht zetten en de juiste kant op draaien.
Op dit forum is de nieuwe techniek van de riemaandrijving al een aantal keren voorbij gekomen. Omdat wij een van de eerste fietsers zijn die met deze aandrijving rond fietsen leek het ons goed om onze ervaringen met jullie te delen. Let wel: dit is (nog) geen testrapport maar puur een gebruikersverslag. Ik noem iets pas een testrapport als het ook daadwerkelijk getest is. En omdat dit een forum is voor wereldfietsers wil ik met de riem eerst vele duizenden kilometers door verschillend terrein hebben gereden voordat ik een testverslag schrijf.
Desalnietemin hebben we nu wel al enkele maanden ervaring met de riem en kunnen we denk ik al wel wat nuttigs vertellen.
Voor jullie beeldvorming 1: we zullen binnen enkele maanden met de riem door vele delen van Europa fietsen als wel de USA en Azerbedjan.
Voor jullie beeldvorming 2: we houden ons al een aantal jaren bezig met het thema "onderhoudsvrije fietsen". Niet dat ik niet van sleuten hou (juist wel zou ik zeggen

Wat heb je nodig:
Om met een riem te rijden heb je het volgende nodig: een riem, een achtertandwiel geschikt voor een riem, een voortandwiel geschikt voor een riem. Daarnaast moet je frame geschikt zijn voor riemaandrijving. Daarvoor moet het op twee punten zijn aangepast, te weten: de achtervork moet deelbaar zijn om de riem door het frame te krijgen (anders dan bij een ketting kan je een riem niet delen en dan door het frame voeren). Zie hiervoor ook foto 5. En ten tweede moet de achtervork bij de bracketpot smal genoeg zijn om een breed tandwiel te huisvesten. Daarnaast heb je een naafversnelling nodig. Een riem werkt niet samen met een derailleur of kettingspanner.
Oh ja, mocht je toch weer van de riem afwillen dan is het enige wat je moet doen het monteren van twee nieuwe tandwielen en een ketting. Een nieuwe fiets hoef je niet te kopen!
(de)Montage:
Voor diegene die nu een fiets met riemaandrijving koopt zal de boel wel gemonteerd zijn maar toch zal er een moment komen dat je iets moet gaan monteren en/of demonteren. Bekijk hiervoor ook eens deze pagina: http://www.carbondrivesystems.com/installation.php. De montage is eigenlijk heel simpel: deelbare achtervork losmaken, riem door het frame voeren, tandwiel van (Rohloff)naaf vervangen door riemtandwiel, tandwiel van bracket vervangen, riem op de tandwielen leggen, deelbaar frame vastmaken, wiel monteren en met de excentrische trapas de riem op spanning brengen. Iedereen die een beetje technisch kan dit zonder problemen. Toch zijn er wel wat punten waar je op moet letten, te weten:
1. De riem wordt aangeboden op een disk. Dat heeft een reden. De riem is erg sterk maar kan niet tegen " dubbelvouwen". Oftewel: je moet de riem niet zomaar onderin je tas proppen.
2. Bij de installatie moet je de riem niet even met bijvoorbeeld een schroevendraaier op het tandwiel leggen. Daar kan de riem van beschadigen. Je ziet het niet maar de levensvatbaarheid van de riem gaat achteruit. Kortom: de riem opspannen met de excenter en dan is er geen probleem.
3. de boel moet goed worden uitgelijnd. Oftewel: de riem moet mooi evenwijdig op de tandwielen lopen. Dat is op het oog goed in te stellen. Toch moet je hier wel nauwkeurig naar kijken. Wanneer de riem een klein beetje scheef staat voel je dat niet gelijk met fietsen maar je tandwielen worden wel "scheef" afgesleten wat na verloop van tijd een piepend geluid geeft. Gewoon netjes instellen en je hebt dat probleem niet.
4. Om het tandwiel weer te verwijderen heb je een Strap Wrench nodig. Ik heb dit zelf nog niet in de winkel kunnen vinden. dat zal beslist een kwesite van tijd zijn maar als je nu op wereldreis gaat moet je daar even acteraan gaan. Zie ook http://www.carbondrivesystems.com/image ... 907567.pdf
De eerste keer:
Wauw, wat rijdt dat licht en soepel. Zonder een lab.rapport gelezen te hebben kan je bij de eerste keer niets anders zeggen dat het heel soepel rijdt. De ultieme vraag of het wel of niet lichter rijdt dan conventionele tandwielen/ketting is erg moeilijk te beantwoorden. Ik weet het gewoon niet. Het voelt veel lichter aan, ik lijk ook sneller te fietsen maar bewijzen heb ik absoluut niet.
Wat wel opvalt is dat alles nu wel heeeel geruisloos is. Met wind mee op een spiegelglad fietspad hoor ik mijzelf niet eens. Laat staan medeweggebruikers waardoor regelmatig mensen opschrik. Een goede bel is geen overbodige luxe:)
Ik was bang dat de riem een "zompig" effect zou hebben maar dat is absoluut niet het geval. Ook met bagage en helling op rekt de riem voor het gevoel geen mm uit. Wat dat betreft is het net een ketting:)
Na een paar weken:
Lisette op een nieuwe fiets met Rohloff en tandwielen, ik op een nieuwe fiets met riemaandrijving. Hoewel mannen en vrouwen verschillend fietsen (lees: vrouwen fietsen over het algemeen veel gelijkmatiger dan het stoempen van veel mannen) kunnen we zo toch mooi wat verschillend zien.
Na een paar honderd kilometer mag de ketting van Lisette wel wat olie gebruiken. En ook moet de ketting wat worden opgespannen. Bij de riemaandrijving is van oliegebruik geen sprake en ook staat de riem voor het gevoel nog even strak als bij montage. De soepel tred van de riem is na een paar weken fietsen niet verdwenen. Het gevoel is nog steeds hetzelfde. Nu we ook wat met bagage hebben kunnen klimmen valt op dat er eigenlijk geen verschil is met de ketting. Hoewel: de riem voelt soepeler en maakt minder geluid maar verder is er geen verschil. Van enige rek is geen sprake.
Vuil en modder wordt door de gaten in het voortandwiel gedrukt. Dat lijkt goed te werken. Hoe meer je fietst hoe meer vuil er wordt weggedrukt. Je fietst je eigen fiets schoon:). We zijn nog wel op zoek naar flink veel regen en modder maar mijn gevoel zegt dat dat nog wel gaat komen....
Vragen:
@Marc: Ik volg de riemontwikkeling op de voet omdat mijn volgende reis extreem zandig wordt en ik bang ben dat de ketting het dan te zwaar te verduren krijgt. Hoe zwaar kan de riem belast worden en hoe "strak" is die ivm klapperen? Dus bij fietsen met 30kg bagage, staan in de pedalen, hobbelige downhill etc? En is die inderdaad zo slijtvast als ze zeggen?
Zoals je wellicht weet zijn ook wij niet vies van een potje zandhappen. Los van de riem denk ik dat je met een ketting en Rohloff naaf zonder kettingspanner niet al teveel problemen hoeft te hebben in het zand. We hebben de Sahara en vele andere woestijnen doorkruist en dat is goed te doen (voor wat betreft de ketting

@Marianne: waarom kan de riem niet deelbaar zijn?
De reden is dat de riem is opgebouwd uit lange draden. Daar haalt de riem ook zijn sterkte vandaan. Wanneer je die draden door zou snijden verlies je ook de sterkte.
Update 11-5-2009
Groot Britanie, York & Lake District, wind en regen, onverharde paden die vaak naar 25% stijgen, 10% voelt bijna vlak aan. In dit landschap waar alles relatief lijkt testen we de riem verder. Een vervolg:
Tandwielen:
Op een 26" fiets hebben we een 46 tands voorblad gemonteerd en een 20 tands achterblad. Hiermee fietsen we zonder problemen (nou ja, wel met wat gevloek en gesteun) de 25 procent steile hellingen op. Ik heb het gevoel dat deze combinatie voor vakantiefietsen een hele goede is. Het blijkt dat mijn fiets 4 km/h kan rijden en dat is langzamer dan ik ooit heb gedaan. Vooral in onverharde technische situaties is dit lekker. De topsnelheid blijft rond de 40 km/h en da's ook hard zat.
Afstelling:
Voor de test lijn ik de twee tandwielen niet recht tegenover elkaar uit. Oftewel: ik verschuif mijn trapas in de excentrische bracketpot met als resultaat dat het voortandwiel dichter op het frame zit dan het achtertandwiel.
Het gevolg is dat de riem schuin tegen de het einde van het tandwiel zit. er treden nu twee verschijnselen op, te weten:
1. Het achtertandwiel verslijt sneller. Doordat de riem schuin op het tandwiel drukt verslijt het tandwiel schijn en dat gaat nu eenmaal sneller dan wanneer de riem recht op het tandwiel drukt.
2. Er treedt een irritant knarsend geluid op. Oorzaak: de riem die weerstand ondervindt door de stopeinde van het tandwiel.
Dit alles is gelukkig vrij simpel oplosbaar door de boel goed uit te lijnen.
Uitlijnen
Tandwielen monteren, riem monteren rustig achteruit trappen terwijl je naast de fiets staat. De riem moet hierbij een mm van de beiden opstaande randen van het tandwiel blijven en niet van het tandwiel aflopen.
Doet dit het wel dan kan je dit oplossen door de excentrische trapas los te draaien en de gehele trapas in zijwaartse richting te verschuiven. Alles vast zetten en nogmaals testen net zolang totdat het goed is.
Natuurlijk is dat alles al door de fietsenmaker gedaan maar ach....iedereen van ons sleutelt wel eens aan zijn/haar fiets en dan is het fijn om te weten hoe alles weer goed gemonteerd wordt

Montage en demontage achtertandwiel:
Het monteren van het achtertandwiel is net zo eenvoudig als van een conventioneel tandwiel. Gewoon erop schroeven en klaar.
Het demonteren kan met een speciale tool maar afgelopen vrijdag heb ik bij Santos ook een andere methode gezien die verrassend simpel werkt en waarbij je vrijwel geen gereedschap nodig hebt.
Benodigdheden: Rohloff tandwielafnemer & Bankschroef en een Bahco. De twee laatsten vind je overal ter wereld bij elke garage.
Zet het tandwiel vast in de bankschroef. Het tandwiel is zo dik dat dit makkelijk kan zonder de boel teveel te beschadigen. Beschadig je het wel dan is er ook geen probleem omdat je toch al het tandwiel wilde vervangen anders zou je het niet demonteren

Tandwielafnemer op de as zetten. De boel vastzetten met een snelspanner. bahco op de tandwielafnemer en dan is het een kwestie van flink kracht zetten en de juiste kant op draaien.
