Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Asfaltfiets versus mountainbike - Forum Wereldfietser

Asfaltfiets versus mountainbike

Beste lezers,

Al geruime tijd oriënteer ik mij op een nieuwe fiets. Op het gevaar af hier een vraag te stellen die al meerdere malen is gepasseerd, waag ik het toch maar, want ik kom er niet goed uit :cry:. Ik zoek een fiets die zowel inzetbaar is als "asfaltfiets" in Europa, maar evenzeer gebruikt kan worden voor een mountainbikevakantie in de Alpen of een ruig bospad op Terschelling. In de laatste Bike&Trekking staat bv. een Cube Nature, aangemerkt als "veelzijdige crosshybride", om "probleemloos over verharde en onverharde fietspaden in Nederland te crossen". De toevoeging "in Nederland" doet mij twijfelen of een dergelijke fiets wel echt breed inzetbaar is. Zijn de door mij genoemde gebruikseigenschappen sowieso wel goed te verenigen in één rijwiel? Ik heb te weinig verstand van fietsgeometrie of -techniek om e.e.a. vanuit die invalshoek goed te beoordelen.

Met dank voor eventuele reacties

Robert
Het wordt natuurlijk altijd een compromis, maar volgens mij is het wel te doen zolang je accepteert dat je op asfalt snelheid inlevert. Op reis vind ik dat persoonlijk niet zo belangrijk.

Voor bospaden is het fijn om brede banden te kunnen monteren. Dat is iets om rekening mee te houden bij de keuze van het frame. In 26 inch heb je een ruimere bandenkeuze dan in 28 inch, zeker in veel buitenlanden. Voor een asfaltvakantie kun je banden met minder profiel monteren.

Voor echt mtb-en (vb. Transalp) is voorvering nuttig. Als je hiervoor kiest, moet je er ook een geschikt frame voor kiezen. Van een verende vork met lockout heb je niet al teveel last op asfalt. Een goede voorvork met vering heeft een paar nadelen:
* duur
* zwaar (±1 kg zwaarder dan ongeveerd)
* bagage kun je minder laag ophangen (alleen een nadeel als je voortassen wilt gebruiken)

Als je niet opziet tegen een klusje en wat te spenderen hebt, kun je twee voorvorken bij het frame kopen. Een vaste, gecorrigeerd voor voorvering (d.w.z. langer dan normaal) en een verende.
Dank voor de reactie.

Dat de fiets door de geveerde voorvork wat zwaarder wordt neem ik voor lief. Iets op snelheid inleveren vind ik ook niet erg. Ik meen mij te herinneren dat een zekere Whiskey, een naam ik met regelmaat op dit forum voorbij zie komen, een geveerde voorvork in een VSF T400 heeft geplaatst. Dat is dus een stalen frame. Speelt de keuze staal - aluminium nog een rol?

Robert
Van die Cube wordt ik niet heel erg vrolijk. Een geintegreerd balhoofd en cranks/trapas met externe lagers zijn weliswaar de laatste mode maar geen van beide erg degelijk. Schijfremmen zijn ook niet zo'n prima plan voor vakantie.

Ik zou in een andere richting zoeken: een cyclocross/veldrijfiets. Dat ziet er van een afstand uit als een racefiets (met racestuur), maar heeft een ietsje andere geometrie, is wat steviger, en kan behoorlijk brede banden aan. Zet er snelle 30 mm Grandbois banden op en je kunt aardig meekomen in het peloton, zet er 35mm of meer Schwalbe Marathons op en je hebt een vakantie fiets voor iets van 15 kg bagage, en zet er veldrij banden op en je kunt spelen in de modder. Het is geen racefiets, maar wel bijna, het is geen tourfiets, maar zolang je in Europa blijft gaat het prima, en het is geen mtb, maar veldrijfietsen reden al in de modder toen de uitvinders van de mtb nog met luiers liepen. MIsschien ga je dit wel leuker vinden dan met een mtb.
Wim
Ja die T 400 is een 26 inch alternatief, geoptimaliseerd voor het zware vakantiewerk. Als ik moest kiezen tussen een zware vakantiefiets om ook in het terrein mee te rijden of een mtb om ook mee op vakantie te gaan, dan zou ik voor de zware vakantiefiets gaan. Sommige mtb's zijn tegenwoordig toch wel erg licht. Hang er flink wat bagage op en ze kunnen lelijk zwabberen.
Wim
Roberto schreef:Beste lezers,

Al geruime tijd oriënteer ik mij op een nieuwe fiets. Op het gevaar af hier een vraag te stellen die al meerdere malen is gepasseerd, waag ik het toch maar, want ik kom er niet goed uit :cry:. Ik zoek een fiets die zowel inzetbaar is als "asfaltfiets" in Europa, maar evenzeer gebruikt kan worden voor een mountainbikevakantie in de Alpen of een ruig bospad op Terschelling. In de laatste Bike&Trekking staat bv. een Cube Nature, aangemerkt als "veelzijdige crosshybride", om "probleemloos over verharde en onverharde fietspaden in Nederland te crossen". De toevoeging "in Nederland" doet mij twijfelen of een dergelijke fiets wel echt breed inzetbaar is. Zijn de door mij genoemde gebruikseigenschappen sowieso wel goed te verenigen in één rijwiel? Ik heb te weinig verstand van fietsgeometrie of -techniek om e.e.a. vanuit die invalshoek goed te beoordelen.

Met dank voor eventuele reacties

Robert
De vraag is denk ik een beetje hoe handig ben je op de fiets en hoeveel sleep je mee.
Ben je lomp, wil je vol gas de keien induiken of sleep je veel mee dan ben je het beste bediend met een stevige MTB. Voor gebruik op het asfalt kun je er gladde banden onder zetten.
Voor een ruig 'nederlands bospad' volstaat een cyclecross fiets met carbon wielen of een Gazelle Favorit ;)

Een vakantiefiets hangt er een beetje tussenin
Zoals bijvoorbeeld de Surly Long Haul trucker.
Wim
liz schreef:Het wordt natuurlijk altijd een compromis, maar volgens mij is het wel te doen zolang je accepteert dat je op asfalt snelheid inlevert. Op reis vind ik dat persoonlijk niet zo belangrijk.

Voor bospaden is het fijn om brede banden te kunnen monteren. Dat is iets om rekening mee te houden bij de keuze van het frame. In 26 inch heb je een ruimere bandenkeuze dan in 28 inch, zeker in veel buitenlanden. Voor een asfaltvakantie kun je banden met minder profiel monteren.

Voor echt mtb-en (vb. Transalp) is voorvering nuttig. Als je hiervoor kiest, moet je er ook een geschikt frame voor kiezen. Van een verende vork met lockout heb je niet al teveel last op asfalt. Een goede voorvork met vering heeft een paar nadelen:
* duur
* zwaar (±1 kg zwaarder dan ongeveerd)
* bagage kun je minder laag ophangen (alleen een nadeel als je voortassen wilt gebruiken)

Als je niet opziet tegen een klusje en wat te spenderen hebt, kun je twee voorvorken bij het frame kopen. Een vaste, gecorrigeerd voor voorvering (d.w.z. langer dan normaal) en een verende.
Hier wil ik toch wel wat op afdingen Liz. Zelf doe ik mijn fietsvakanties tegenwoordigop een Cannondale mtb met Headshok voorvering (balhoofdvering). Die weegt volgens mij lang geen kilo. Onder andere omdat er natuurlijk maar één "veerpoot" is en omdat het luchtvering is. Samen met de lockout op het stuur is dit een prettig systeem. Ook op asfalt gebruik ik trouwens wel vaak de vering, zeker in afdalingen.
Duur is het ook niet, als je tenminste een leuke tweedehands mtb op de kop tikt. Een goede gebruikte C'dale koop je voor zo'n 400 euro.
Bij dit systeem kun je overigens ook je bagage laag ophangen.

Als je ook onverharde Transalp en dergelijke wilt fietsen dan is er maar een optie: een goede mtb. En laat je niets wijsmaken over te lichte zwabberende alu-frames. Een C'dale zwabbert niet. Nooit.
Afbeelding
mountainbikevakantie in de Alpen
Surly Long Haul trucker
het hang er een beetje vanaf wat je onder een MTB vakantie in de Alpen verstaat maar gaat dit samen? :?
Nee het is een compromis, en dit is weer een andere mogelijkheid. Idealiter heb je natuurlijk een stal vol met fietsen nodig. Het gaat steeds om de vraag dat compromis zo slim mogelijk in elkaar te steken, zodat je niet in de problemen komt wanneer het er echt toe doet. En het gaat steeds om de vraag wat je nu eigenlijk vooral wilt.
Wim
Ik laat graag op me afdingen als dat meer fietsmogelijkheden geeft. De fiets die Jan toont is een prima voorbeeld. Wim heeft gelijk dat het om een compromis gaat, maar ik denk wel dat het mtb-gebruik maatgevend is. Op een mtb kun je altijd wel op asfalt fietsen. Op een asfaltfiets kun je niet altijd (d.w.z. op alle soorten routes) mtb-en.
Jan Eleveld schreef: Een C'dale zwabbert niet. Nooit.

Delta V? (toegegeven, zodra de voorvork er uit gevallen was was het over)

:D
Dank voor de reacties.
Wim schreef:Zoals bijvoorbeeld de Surly Long Haul trucker.
Over de Surly LHT heb ik op dit forum al tal van positieve reacties gelezen. Zo schreef Pottser in november 2008:
"Mijn vrouw rijdt al weer enkele jaren op een Surly LHT. Wij reden o.a. een deel van de Great Divide route door de Rockies met een aanhanfiets met zoontje van 7 erop erachter. De route staat bekend als mountainbikeroute, maar de LHT deed het voortreffelijk. Uiteraard is het niet de ideale fiets voor deze route en een aanhangfiets wellicht ook niet gebruikelijk. De Surly deed het, onder andere door de ruimte voor brede banden en het stevige frame, toch echt erg goed. Ook in de Alpen en in Noorwegen en Zweden de fiets gebruikt. Ik vind het een erg leuke fiets, die wellicht nog het meeste lijkt op een traditionele randonneur incl. alle mogelijke nokjes, maar ook met oog voor nieuwe trends als Surly's ideeen over FFF: Fatties Fit Fine.
Wim schreef:Als ik moest kiezen tussen een zware vakantiefiets om ook in het terrein mee te rijden of een mtb om ook mee op vakantie te gaan, dan zou ik voor de zware vakantiefiets gaan.
Ik maak er in ieder geval uit op dat een degelijk stalen frame (prima) geschikt is om ook buiten de gebaande wegen het MTB gevoel te benaderen, mits geveerd en het rubber daarop is aangepast. Waarom overigens geen schijfremmen? Het zal natuurlijk altijd een compromis blijven en ik begrijp prima dat er is een grens is aan wat met een dergelijke fiets onverhard nog verstandig is. De redenering van Liz vind ik ook logisch:
liz schreef:maar ik denk wel dat het mtb-gebruik maatgevend is. Op een mtb kun je altijd wel op asfalt fietsen. Op een asfaltfiets kun je niet altijd (d.w.z. op alle soorten routes) mtb-en.
De door Jan Eleveld gekozen oplossing spreekt mij daarom ook wel aan. Ik zal mij nog eens goed op de verschillende mogelijkheden oriënteren. Wellicht moet ik maar eens afreizen naar Kiel-Windeweer (voor mij relatief dichtbij) om die optie van de Gazelle Favorit uit te werken :lol: :lol:

Robert
liz schreef:Op een asfaltfiets kun je niet altijd (d.w.z. op alle soorten routes) mtb-en.
Het kan natuurlijk wel, maar het gebonk wordt wel funest voor jezelf of de fiets ofwel je moet fors inleveren op snelheid, vooral in de afdalingen.
Leon
Hoi Roberto!

Hier is de "zekere Whisky" :wink:

Belangrijkste vraag, wat wil je doen met je fiets?

Wil je merendeels asfalt met niet te veel bagage en af en toe een bospad bij hoge snelheden dan heeft Wim met zijn randonneur/veldrijfiets een heerlijke optie :-) Wil je ruig en meerendeels offroad en gemoedelijk dan heb ik hier een mogelijke oplossing. Deze setup kan je natuurlijke ook met andere merken (Santos, Koga, Gudereit, Velotraum etc etc) gebruiken.

Ik heb een VSF T-400 en ik heb er een geveerde RST voorvork met lockout in laten zetten (geveerde weg is 80mm vanwege de frame geometrie) maar andere voorvorken passen natuurlijk ook.
Remmen hydraulisch (Magura HS 33), Rohloff naaf, SON naafdynomo (voor laden van batterijen, zie artikel in de Wereldfietser), normale trapas met industrielagers. Meer details: http://itchy-wheels.exploder.org/images ... _itemId=28

De fiets is ontworpen als een offroad trekkingfiets maar met de voorvork kan ik nu ook flink door de bossen scheuren met meer controle en comfort. Maarrrr...
Het is natuurlijk geen echte MTB dus redlijk traag en natuurlijk ook zwaarder en niet volgeveerd.

Het is dus een offroad-trekking-MTB hybride :roll:
Maar voor het ruige offroad en downhill-werk met niet al te veel stunts (springen, scherpe slipbochten etc etc) is die prima geschikt en het staal en de voorvering vangen de klappen goed op. En vooral tijdens stijle afdalingen met veel bepakking over slechte wegen is het echt geen overbodige luxe :-) En als ik een middag door de blubber wil crossen of downhillen kan ik dat natuurlijk ook :-)

Ik gebruik mijn fiets dus op: asfalt, bospaadjes, wasboord, gruispaden en echt offroad, in de modder, in het zand en in de sneeuw. Kortom, overal en altijd :-) Maar je moet er wel rekening mee houden dat een stabiele reisfiets dus trager is dan een volbloed MTB. Niet alleen door het hogere gewicht maar ook door de "gemoedelijke " geometrie en de afwezigheid van achtervering.
Wat dat laatse betreft zijn er nu ook volgevederde reisfietsen op de markt met geintregeerde bagagedragers maar ik wacht daar nog even mee. Een voorbeeld daarvan is deze "Hummer" van Riese und Mueller: http://www.r-m.de/produkte/produktfinde ... eme/sahara

Voor een idee wat mijn fietsie met voorvering aankan:
Glad asfalt:http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=1156
Slecht asfalt: http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=1842
Gruispad: http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2109
Los wasboord: http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2158
Blubber:http://itchy-wheels.exploder.org/images ... temId=2411
Sneeuw:http://images.exploder.org/gallery/albu ... rge?full=1
en Zand:http://images.exploder.org/gallery/jord ... uin?full=1

Dus de mogelijkheden van vakantiefietsen zijn met kleine aanpassingen flink op te rekken.

En neem anders eens een kijkje bij Surly, niet naar de LHT maar naar de Pugsley:http://www.surlybikes.com/pugsley.html
Met zijn 10 cm brede megabanden is dit een ideale ongeveerde downhill/offroad bike en hij wordt ook met succes ingezet op reizen. Nadeel: door de brede banden traag en speciale velgen, banden, voorvork en frame. Dit wordt de fiets voor mijn volgende reis/expeditie en ik heb er hier en daar al wat over geschreven :-)

Nadelen van het transporteren van bagage aan de voorvork zijn verleden tijd. Met de geveerde FAIV lowriders is dit prima te doen en ik gebruik hem nu al 30.000 km zonder problemen: http://www.faiv.de.
Ook grote fabrikanten zoals Riese und Mueller gebruiken deze nu op hun reis-fietsen.

Fiets de wereld (met een geveerde voorvork),
whisky
Zeer juist. Hier nog een leuk compromis dat iets meer op performance is gericht, en eigenlijk alleen bruikbaar voor het echte lichtgewicht kamperen: de Thorn Raven Sterling, zie http://www.thorncycles.co.uk/Sterling20 ... _hires.pdf
Wim
Dank voor de reacties

@Whiskey, dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb al veel mogen genieten van je prachtige site :D en daarom was in mijn achterhoofd die T400R ook blijven hangen als een tank die het niet snel laat afweten. De Surley Pugsley is inderdaad een prachtige fiets, maar naar mijn verwachting iets te veel (of vooral) off-road gericht. De door Wim genoemde Thorn Sterling lijkt mij zo op het eerste gezicht een uitstekend compromis. Had ik niet op het netvlies, dank daarvoor. Prachtige site overigens. Ik neem aan dat je achter die Thorn ook nog wel een karretje kunt hangen. Daar ga in mij eens in verdiepen.

Robert
Salsa Fargo.

Afbeelding


Fietsen in een uitdagende alpenroute is geen donder aan als je daar geen geschikte fiets voor hebt en 10k kilometer over asfalt op een MTB is ook funest voor je motivatie. Maar dit is echt typisch zo´n onderwerp waar iedereen een andere mening over heeft. Op MTBR fora zijn ze ook bezig met dit soort compromissen maar dan ligt de aandacht minder op de wereld rond fietsen en meer op MTB´en, op zich wel goed om daar ook wat te lezen denk ik.
Met een goede ongeveerde trekkingfiets kun je prima over o.a. gruis en keien fietsen... Van de andere omstandigheden geen foto's, maar ik kan je beloven dat als ik sneeuw zie terwijl ik op mijn Tractor zit, ik erg blij word!
Ik rijd sinds enkele weken op een Salsa Fargo. Ik moet hem nog echt uitproberen, maar de eerste rondjes zijn veelbelovend. Ik heb ook andere mountainbikes, maar heb geen enkele twijfel over zijn offroad-capaciteiten. Een ruige Alpenafdaling vergt weliswaar iets aan techniek. Onmogelijk is het zeker niet en de fiets (en wielen) zijn ervoor gemaakt. Het leuke van de Fargo is voor mij dat ie 29-inch wielen heeft. Ik kan hem dus met brede mountainbikebanden (29inch) en wegbanden (liefst wel wat breder, zo rond of meer dan 40 mm) en beide keren heb ik profijt van het soepele rollen van grotere wielen. Tenslotte zitten alle mogelijke nokjes erop. Van de zomer rijd ik ermee in Noorwegen en komende weken op zoveel mogelijk plekken in Nederland en omgeving. Uiteindelijk is de keus van een fiets bovenal persoonlijk. Een goed gevoel bij een fiets is belangrijker dan de mening van anderen....