Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Bivy? - Forum Wereldfietser

Welke Bivy?

Waar op te letten bij een Bivy?

ik heb een tweede hands legermodel op het oog, van goretex en nog geen 100 euro, ik wacht nog op reactie vwat betreft materiaal en afmeting.

Hoe lang zijn jullie bivy's?
Ik geloof dat mijn bivakzak ongeveer 210cm lang is en qua lengte net genoeg.
Ideaal zou een bivakzak zijn die in ieder geval net zo lang is als je snurkzak, dit omdat je anders wat in de knel kan komen en de slaapzak zich onderin de bivakzak oppropt.

De ex-leger bivakzakken zijn qua bouw behoorlijk hufterproof maar wel aan de zware kant.
Ademend vermogen is wat ik van gebruikers begrijp toereikend en ze gaan ook nog eens lang mee door hun stevige bouw.
en ze zijn ook nog eens niet bijzonder duur dus als je een degelijke bivakzak zoekt met een nette prijs en een laag gewicht is geen absoluut vereiste dan zit je goed.

Groet,

Martijn
Terra Nova Discovery. 230cm lang uit m'n hoofd.
Boven GTX, onder tentgrondzeil. € 249,- normale prijs toendertijd, en 700 gram.

Perfect om in de ardennen van de paden af rond 5 uur 's ochtends gewekt te worden door 2 spelende wilde zwijntjes. Ik hoopte alleen niet kennis te maken met papa en mama... :roll:

Tegenwoordig zou ik naar een nog lichtere kijken en dan volledig WW én A. Rollen maakt dan niet uit voor het ademen.
Gebruik al jaren na volle tevredenheid een Phoenix Falklander. Volledig Gore-Tex. Legergroen. Overigens gebruik ik 'm zelden in combinatie met fietskamperen. Daarbij gaat m'n voorkeur toch uit naar een tent.

Omdat ik toch een soort van 'tentje' wilde liep ik tegen een Ecotat Freedom Shelter aan. Metname en vooral in gebruik bij het amerikaanse leger maar er bestaat ook een civiele uitvoering van. Maar goed, Low profile liever niet in cobalt blauw :)
Wellicht een idee? Vooral omdat ze op meerdere manieren te gebruiken is.
Zijn sporadisch wel te vinden op ebay

http://www.geocities.com/ecotat/ecotatTMP.htm


OR en MacPac maken ook uitstekende bivybags btw
Stel je wel de vraag of je er een met of zonder boogje wilt. Boogje kun je altijd weglaten. Andersom wordt lastiger. Geheel afgesloten in de gietende regen lig je toch in een soort van bodybag en dat boogje geeft je net dat beetje meer..

Suc6


Groet, Yohta
Bedankt alvast voor jullie reacties,

Nog een vraagje, kun je je in en bivy nog wel een beetje van kant naar kant draaien? Ik draai zelf nog al veel in de nacht, niet echt een stilligger.
De meeste bivakzakken zijn ruim genoeg om dit te kunnen doen.
Ik draai zelf ook veel en heb nooit problemen gehad wat dat betreft.

Groeten,

Martijn
Bewegen kan, rechtop zitten kan niet.
Wil ook even reageren :D
Defensie matriaal is hufterproof en daarom zwaar maar bij de dump wel goedkoop.
Goedkop en ultralight: http://www.adventuremedicalkits.com/pro ... .0%20Bivvy
Mijn stijl een tarp/ponch als bivy
Afbeelding
Ik heb ook weleens "in" een tarp gelegen, maar dan in een wat opener opstelling: alles zeiknat...

Te doen voor een nachtje, maar voor langere tijd achter elkaar is een tent nog altijd onovertroffen.
De bivakzak van Gore-Tex/eVent zit daar tussenin.
Als ik dit zo zie blijf ik het maar lekker met m'n tentje doen... :lol:

Afbeelding

Als een huis! (letterlijk en figuurlijk). Helaas wel een ietsje zwaarder (2,3 kg.) dan een bivy.... hoewel die Ecotat komt ook op zo'n 1,8 kg...
In ieder geval een stuk comfortabeler!
Iemand die voor een bivi kiest moet zich wel realiseren dat er geen ruimte is om te schuilen. Al het omkleden dient IN de bivi te geschieden. Als je dan meerdere regendagen achter elkaar hebt, worden dat geen prettige dagen...

In een tent waarbij je eerst de binnentent opzet en daarna de buitentent er overheen spant, is er een dubbel voordeel: doordat de kern van de tent gelijk ook de dragende constructie is, staat dit als een huis. En door de lichaamswarmte verdampt gedurende de nacht alle condens naar de binnenkant van de buitentent.

Een tarp zit daar weer tussenin: weliswaar veel ruimte om om te kleden, maar een modderige ondergrond doet dat voordeel weer teniet...
ik zou voor een erg lichtgewichtig ding eerder voor zoiets gaan:

Afbeelding

Weegt weinig (bijna gelijk aan een tarp/bivi combo) en je hebt een "echte" tent.

Bas
Het gaat mij om het buiten slapen, in combi met tarp/shelter. Een of twee nachtjes geen hele trektochten.
:D
:wink:

Voor dat ene nachtje kun je dan wel een iets zwaardere kiezen. Scheelt weer in de kosten en is waarschijnlijk duurzamer :D.

Die van de mariniers schijnen echt hufterproof te zijn.
Ik heb denk ik het leger model dat je bedoelt (de carinthia explorer 2 met camouflage patroon).
Deze is er in L en XL variant, toevallig heb ik de XL variant en mijn ''collega fietser'' de L.
Ik raad je aan om de XL te kopen deze is 240cm lang ipv 200 en net iets breder waardoor je er nog wat spullen in kwijt kan behalve jezelf en als het echt moet is het mogelijk om je er in om te kleden.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat ze absoluut waterdicht zijn al heb je wel last van wat condens als je hem helemaal dicht ritst, maar dit stelt niet veel voor.
Verder is het handig dat er geen haringen nodig zijn en je in tegenstelling tot sommige andere bivakzakken nog wat ruimte boven je hoofd hebt ipv dat de bivakzak gewoon op je gezicht licht.
De XL variant weegt trouwens 1,25 kilo en de L 1,00, opzetten of afbreken duurt ongeveer een minuut.
Afbeelding
Afbeelding