Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gescheurd frame !? - Forum Wereldfietser

gescheurd frame !?

Het frame van mijn fiets is vorige week gescheurd. Gelukkig niet in een ver land maar 500 meter van mijn huis.

Nu lees ik op de website van de vakantiefietser ( jaja pluggen werkt) dat dit eigenlijk niet zou kunnen :


"Het materiaal is niet belangrijk. Staal (Chroom-molybdeen) of aluminium zijn beide stevig genoeg. Aluminium is iets lichter en oogt stoer want de buizen zijn vaak oversized. In theorie en in broodje-aap verhalen kun je een gescheurd stalen frame overal ter wereld lassen en aluminium niet. Van de vele vakantiefietsers die ik ken heeft nog nooit iemand een gescheurd frame gehad. "

Dus heb ik 2 vragen :

1. hoe kan dit gebeuren?
2. is er nog wat aan te doen?

ad. 1) Mijn fiets is een Koga Miyata ATB uit 1997 met een stalen frame.
Ik ben er 9 keer mee op vakantie geweest. Wel elke keer mee in het vliegtuig, redelijk veel geklommen in de bergen, en ook regelmatig onverhard gereden. Verder de fiets dagelijks voor woon/werkverkeer gebruikt.

Kan het frame dan al versleten zijn, of heb ik gewoon pech gehad ?

ad. 2) De scheur zit +/- 1 cm boven de trapas op de verticale buis.
kan dit nog gelast worden, of is er dan meer ruimte nodig ? En indien dit mogelijk is, hoe betrouwbaar is het frame dan nog ?
Ik neem ook aan dat zoiets niet onder de garantie valt, zeker niet na 6 jaar.

Sander

Het kan dus wel. Van de ligfiets mailing list kan ik me herrinneren dat iemand zijn (ook cr-mo) frame had gebroken. Vaak is dit toch een zwak punt dat er bij de fabricage al in zat. Normaal breken frames niet. Maar helaas, je kan altijd een slecht exemplaar tegenkomen dat wel breekt.
Een enkele keer is het ontwerp van het frame slecht, zoals een aantal jaren terug bij Sparta. Die scheurden vroeg of laatwel een keertje.

Ik denk dat je dus gewoon veel pech hebt gehad. Maar geeft Koga niet 10 jaar garantie op het frame?

Dit zou inderdaad niet mogen gebeuren als je fiets niet gekraakt is tijdens het vliegen. Ik zou Koga er zeker op aanspreken, hun service is over het algemeen erg goed wij hebben ook al eens een nieuw frame ontvangen omdat een nokje was afgebroken.
Sander schreef:ad. 1) Mijn fiets is een Koga Miyata ATB uit 1997 met een stalen frame.
Ik ben er 9 keer mee op vakantie geweest. Wel elke keer mee in het vliegtuig, redelijk veel geklommen in de bergen, en ook regelmatig onverhard gereden. Verder de fiets dagelijks voor woon/werkverkeer gebruikt.
Kan het frame dan al versleten zijn, of heb ik gewoon pech gehad ?
ad. 2) De scheur zit +/- 1 cm boven de trapas op de verticale buis.
kan dit nog gelast worden, of is er dan meer ruimte nodig ? En indien dit mogelijk is, hoe betrouwbaar is het frame dan nog ?
Ik neem ook aan dat zoiets niet onder de garantie valt, zeker niet na 6 jaar.
Sander
Nou, Koga heeft altijd uitbundig geadverteerd dat ze zulke geweldig goede fietsen hadden die geschikt zijn voor de ruigste omstandigheden; de foto's bij de advertentie waren altijd erg duidelijk wat dat betreft. Schaam je dus niet om terug te gaan naar de winkel. Framebreuk komt overigens best wel regelmatig voor, en ook op de plek die jij noemt. 1 cm naast een las- of soldeerverbindig is namelijk lastechnisch een risicoplek (beetje lastig in dit verband kort uit te leggen). Zoals je al vermoed wordt het frame er niet beter van als je het door Jopie op de hoek aan elkaar laat braden; lassen van dunne buis is niet iets wat iedere lasser goed kan, en zeker niet in een fietsframe, want dat is rond en je kunt het niet gemakkelijk onder de lastoorts laten roteren. Kortom: vakwerk.
Succes, Leon