Additionally, paste this code immediately after the opening tag: remmen - Forum Wereldfietser

remmen

Ik ga een nieuwe fiets kopen en heb een vraagje over remmen. Er zijn kennelijk v-brakes met een anti-blokkeer systeem. Hoe duurzaam zijn deze en blokkeer je je wielen snel met v-brakes zonder zo'n systeem?

Ik weet niet of zo'n systeem duurzaam is. Ik weet ook niet hoe het werkt. Maar ik zou het zonder doen.
De remmen zijn wel te blokkeren, maar ze zijn goed te doseren. Gewoon een aantal keren een snelle stop oefenen. Dan moet het goed gaan.
Kortom, ik zie het nut ervan niet zo in. Alles wat geen nut heeft hoort niet op een vakantiefiets thuis. Want het is zwaarder en belangrijker, het kan kapot.

Het anti-blokkeersysteem is een rubber blokje dat in ergens in de remkabel wordt geplaatst. Dit zorgt ervoor dat er niet 'te hard' aan de rem betrokken kan worden. Kijk maar eens rond tussen de fietsen (Koga zet het er al een aantal jaren op, andere merken weet ik niet zo). Het is een rond busje dat aan de voorremkabel zit.
Het systeem wordt ook alleen op de voorrem bevestigd. Achter heeft het weinig zin.
Voor zover ik weet is het erg duurzaam. Het gaat in elk geval jaren mee.

Persoonlijk vindt ik het meer een leukigheidje voor bij de verkoop.

jpost0760 schreef:Ik weet niet of zo'n systeem duurzaam is. Ik weet ook niet hoe het werkt. Maar ik zou het zonder doen.
De remmen zijn wel te blokkeren, maar ze zijn goed te doseren. Gewoon een aantal keren een snelle stop oefenen. Dan moet het goed gaan.
Kortom, ik zie het nut ervan niet zo in. Alles wat geen nut heeft hoort niet op een vakantiefiets thuis. Want het is zwaarder en belangrijker, het kan kapot.
Op je eigen fiets waarschijnlijk weinig nut gezien je de fiets kent maar op huurfietsen des te meer.

Ik heb zo'n koga met abs blokje, als je hard knijpt blokkeerd je wiel toch, ik heb ook een mtb met schijfremmen, die kun je heel makkelijk blokkeren, moet je gewoon niet doen. Ik zie geen toegevoegde waarde in het abs blokje.

Erik schreef:Ik zie geen toegevoegde waarde in het abs blokje.
Het is er voor bedoeld dat je in een paniekstop niet over de kop slaat. Als je nl. op een stroef (droog) wegdek plots in een schrikreactie remt, kan de remkracht zo groot zijn dat je plotseling met het achterwiel de lucht ingaat en met een boog door de lcuht op het wegdek belandt, zonder verder ook maar iets geraakt te hebben. (been there, seen it :( )
Als dat het enige is wat het blokje voorkomt, dan is het misschien zo gek nog niet.
Groeten, Leon