Enkele decennia geleden was het percentage zakelijk vliegverkeer veel hoger dan nu. Het recreatief vliegverkeer is explosief toegenomen.Riny Visser schreef: Intercontinentale vliegreizen worden ook veel gemaakt door mensen die dit als zakelijk verkeer doen.
Bovendien kan men zich de vraag stellen of ook al dat zakelijk verkeer wel nodig is. Vaak zijn er alternatieven en het kadert vooral in een doldraaiende niet duurzame economie die onmogelijk lang in stand te houden is.
Ik zie niet in wat er logischer is aan het afzetten van efficiëntie t.o.v. snelheid dan t.o.v. afstand.Riny Visser schreef: Verder is het vliegtuig efficiënt als je het brandstofverbruik afzet tegen de gemiddelde kruissnelheid. Per stoel gebruikt een Boeing 747 met ongeveer 300 passagiers ruim het dubbele aantal liters brandstof in vergelijking met een zuinige kleine auto (4 inzittenden), daar staat een kruissnelheid van 900 km. per uur gemiddeld tegenover. Met een auto mag je blij zijn als je gemiddeld de 100 haalt. (Bron: Henk Tennekes, "De wetten van de vliegkunst").
Maar als men die vergelijking toch wil maken, dan is het logisch de deur tot deur verplaatsing in rekening te brengen. Die 900 km/uur wordt dan natuurlijk helemaal niet gehaald. (Ook die 100 km/uur met de wagen is dan eerder uitzonderlijk.)
Het is redelijk bizar om de afweging of iets een probleem is te laten afhangen van de aanwezigheid van alternatieven.Riny Visser schreef: Volgens mij is vooral het vliegen over betrekkelijk korte afstanden een probleem, omdat de snelle treinen een goed alternatief zijn.
Maar zowel korte als lange afstanden zijn een groot probleem. Korte afstanden met het vliegtuig zijn relatief gezien (dus in verhouding met de afstand) meer vervuilend omdat het vooral het stijgen (en remmen) is dat erg veel energie kost.
Maar het probleem is net dat veel mensen door de opkomst van het betaalbaar vliegverkeer gigantische afstanden beginnen af te leggen. Afstanden die ze anders nooit zouden hebben afgelegd en waar enkele decennia geleden bijna niemand over zou denken.
Onlangs is er nog een collega van mij voor 5 dagen naar New-York gevlogen. 20 jaar geleden zou (bijna) niemand het in zijn hoofd hebben gehaald om voor 5 dagen duizenden kilometers te vliegen. Een andere collega ga nu voor een weekje weg en vliegt hiervoor (enkel) 12.000 kilometer.
Overigens zijn snelle treinen ook helemaal niet zo milieuvriendelijk. Snelheid vreet energie en voor hogesnelheidstreinen is veel infrastructuur nodig met een lage capaciteit.
http://www.lowtechmagazine.be/2007/04/v ... op-wi.html
Inderdaad.Riny Visser schreef: En wat de luchtvervuiling betreft: er wordt wat afgereden en -gevlogen, zonder dat daar echt een noodzaak toe is. Dat is misschien wel de kern van het probleem.
Gezien de afstanden die de meeste mensen met een brommer of snorfiets afleggen is dat helemaal niet 'het probleem'. Lokaal zorgt dat wel voor problemen (en strenge milieunormen zijn dan ook aangewezen) maar als men op wereldschaal de milieu-impact van transport wil verminderen, dan dient men zich echt wel op het vliegtuig, de auto en de boot te richten.Riny Visser schreef: Omdat hele volksstammen zich de luxe kunnen veroorloven auto, brommer of snorfiets te rijden,
De kritiek op de traditionele tweetaktsnorfiets, scooter, ... is op zich terecht. Maar de mensen die de enquête tekenen maar zichzelf wel het recht toe-eigenen om minstens één keer per jaar duizenden kilometers ver te vliegen (voor het plezier) zijn mijn inziens behoorlijk hypocriet. Maar uit een recent onderzoek (in Vlaanderen) bleek nog maar eens dat de meeste mensen vinden dat het eigenlijk altijd 'de ander' is die voor het verbeteren van het milieu moeten instaan.
Renaat