Aart Veldhuizen schreef:
Elk jaar dat je leeft neemt de gemiddelde leeftijdsverwachting met 20 dagen toe. Zo slecht is het dus bepaald niet met de gezondheid gesteld.
Dat zijn van die kort door de bocht conclusies waar mijn haren van recht gaan staan.
Een van de belangrijkste reden waarom de gemiddelde levensverwachting vroeger zoveel lager was, was de gigantische kindersterfte.
En één van de redenen dat de gemiddelde levensverwachting nu nog toeneemt is vermoedelijk de veel betere gezondheidszorg waardoor men niet meer sterft aan allerlei ziektes waar men vroeger wel aan dood ging.
Men kan uit de stijgende levensverwachting dus niet zomaar concluderen dat mensen steeds gezonder worden. De conclusie dat ongezonde mensen langer in leven kunnen gehouden worden is zonder verdere onderbouwing minstens even valide.
Aart Veldhuizen schreef:
Daarbij is ook nog eens aangetoond dat (te) dikke mensen gemiddeld ouder worden dan dunne mensen (een groot artikel in TROUW van twee maanden terug), zij het dat ze wel eerder 'ongezond' zijn, wat dat ook moge zijn.
Ook in dat geval is het niet aangewezen om zomaar te concluderen dat een hogere gewicht beter is en tot een hogere levensverwachting leidt dan een lager gewicht. Correlatie is nog geen causaliteit.
Aart Veldhuizen schreef:
Als ik voor mezelf spreek: ik ben nu 50 en als ik dit jaar sterf (wat ii niet hoop, want ik geniet van vrouw en kinderen en de dingen die ik doe) heb ik een mooi leven gehad waarin ik met volle teugen geleefd heb. Persoonlijk verkies ik mijn intensieve en misschien ongezondere manier van leven dan een veel langer leven waarbij ik me voortdurend heb moeten beheersen.
Denken de mensen die je dan achterlaat er ook zo over?
Of denk jij er nog zo over als je niet zomaar doodvalt maar jarenlang een slepende ziekte krijgt? (Wat natuurlijk ook kan gebeuren als je gezond leeft, maar je verhoogt de kans wel door ongezond te leven.)
Ik ben zelf ook geen gezondheidsfreak, maar mensen schijnen er niet bij stil te staan dat een ongezonde levensstijl niet enkel de gemiddelde levensverwachting doet dalen, maar ook het gemiddeld aantal gezonde levensjaren en men er vaak een pak ongezonde levensjaren bij krijgt. Een ziekte als suikerziekte type 2 is sterk gerelateerd aan de levensstijl en is geen pretje.
En hoe fijn is het om al op je 50-60 jaar van alles niet meer te kunnen omdat men daarvoor blijkbaar onbegrensd van het leven wilde genieten? Ik hoop immers ook na die leeftijd nog wat te kunnen genieten.
bergbeklimmer schreef:Daar is ook weinig rekenkamer werk of bronvermelding voor nodig. Met een beetje gezond boeren verstand kom je er al.
Volgens gezond boerenverstand is de aarde plat.
Leon schreef:
Het goedkoopste is natuurlijk die operaties helemaal niet uit te voeren....
Door de toenemende mogelijkheden van zeer dure geneeskunde en de beperkte budgetten zijn dat overwegingen die steeds meer en meer moeten gemaakt worden. Wie opereer je nog, wie niet. Hoe groot moet het slaagpercentage zijn, hoe oud mag iemand zijn om er een bepaald bedrag nog tegenaan te werpen. En dan snijden we het morele vraagstuk nog niet aan of het wel aanvaardbaar is dat er hier operaties van tienduizenden euro's gebeuren om iemands leven enkele jaren langer te maken terwijl in andere landen met datzelfde bedrag honderden jonge mensenlevens kunnen gered worden.
Renaat