Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de perfecte wereldfiets edit: nieuwe vraag - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

de perfecte wereldfiets edit: nieuwe vraag

Ik zit verder nog met een vraagje en wel het licht.

Ik ben niet van plan op reis in het donker te gaan rijden, maar thuis komt dat wel voor.

ik dacht daarom om een batterij licht aan te schaffen, en twijfelde nu alleen tussen een of ander goedkoop ding of iets met battery pack zoals de sigma karma of zo (hij is wel vrij duur jammergenoeg)

wat denken jullie hierover?

greets,

Thomas

Hier is al veel vaker over geschreven, dus de vraag is eigenlijk overbodig.
Batterij koplampen geven helaas bijna allemaal weinig licht. Als ze wel veel licht geven duurt dat maar kort. Dat is geen probleem als je twee uur gaat mountainbiken in Californie. maar wel als je op reis bent. De beste koop is vermoedelijk de B&M Ixon IQ, met vijf uur lang 40 lux, of 20 uur lang 10 lux (dat laatste is niet veel licht).
Als je zeker weet dat je vrijwel nooit in het donker zult rijden dan is een Nederlands batterijachterlicht met reflector een goed plan, samen met een hoofdlampje of zo. Zodra het iets vaker gebeurt zul je toch aan de dynamo moeten. Die raken nooit leeg, en dynamokoplampen geven gewoon veel licht. Als het goedkoop moet kun je het beste een traditionele dynamo nemen zoals de B&M Dymotec 6 van iets van 30 euro. Zet er een ronde lumotec halogeen koplamp van 10 euro met een 3 watt lampje (en een batterijachterlicht) op, en je hebt best veel licht. Heb je meer geld, neem dan een B&M IQ Fly koplamp voor 40 lux (wel in combinatie met een dynamoachterlicht, want anders gaat het misschien fout). Heb je echt veel geld neem dan een goede naafdynamo (de SON is de beste), met wederom de IQ Fly, of vanaf begin mei de nieuwe Schmidt led koplamp met zelfs 80 lux. Maar nogmaals, met een gewone dynamo met eenvoudige koplamp heb je al heel veel meer licht dan met een batterijlampje. En je staat nooit voor de verrassing van lege batterijen.
Wim

Inderdaad, de vraag is al meermaals aan bod gekomen.
Als je eens rondsnuistert op het forum met "fietsverlichting" als zoekterm, dan krijg je al een pak interessante informatie.

Persoonlijk kan ik mij helemaal vinden in de immer wijze en gewikte antwoorden van Willem Jongman 8) . Geen batterijen dus voor mij. Anderzijds ook geen naafdynamo. Wel een gewone dynamo (allez kom, een Dymotec 6 is al geen gewone ;-)) met vooraan DLumotec Oval Plus (standlicht feature) en achteraan waarschijnlijk de DLumotec Multi of Permanent. Nog even zwoegen op al die verschillende mogelijkheden tot mijn onrustige analytische geest écht het licht heeft gezien en rust zal vinden :P .

ja das waar :oops: :oops: toch bedankt allebei.

Als je in plaats van de goedkope ronde Lumotec zonder standlicht de toch al weer dure Lumotec Oval met standlicht kiest (31 euro) dan zou ik eventjes doorsparen voor de IQ Fly (64 euro met standlicht).
Halogeen schijnwerpers kun je wat meer licht laten geven door geen achterlicht op de dynamo te zetten (en een batterijachterlicht te gebruiken), en in de koplamp in plaats van een 2,4 watt lampje een 3 watt lampje te monteren. In led lampen heeft deze route geen zin omdat je niets aan de lamp kunt veranderen. Sterker nog, er zijn net iets te veel berichten van led lampen die de geest geven als je er geen dynamoachterlicht aan hangt.
Wim

dus ik kan niet de lumotec iq gebruiken zonder achterlicht?


ik had gehoopt zo de kabelzooi naar achteren toe uit te sparen...

Dit is wat ik van de site van Peter White haal, de amerikaanse importeur van B&M en Schmidt:
While Busch & Müller LED headlights can be used with or without a wired taillight attached, the LED will run hotter without a taillight attached, and when it runs hotter, it will not last as long. It will still last many thousands of hours, but it will run many thousands more if it doesn't get quite so hot. Also, when the LED isn't as hot, it is more efficient, and in some circumstances, perhaps even a bit brighter. (The brightness issue is something I've picked up by reading about these headlights. It's not something I've tested myself, so please don't hit me with questions about how much brighter, etc this or that light will or might be in this or that circumstance. In other words, don't ask me about it, because this is all I know about it.) My advice is simply this, if you wish to use an LED type headlight, I recommend that you also use a wired taillight along with it. If you simply can't cope, just couldn't even imagine getting out of bed in the morning if you must have a wire running past your saddle, either get an LED headlight and accept shorter life, or get a halogen headlight. The E6 is every bit as wonderful as it has ever been.

This applies to the Lumotec IQ Fly series (six models) and the DLumotec Topal (four models) and DLumotec Oval series headlights (six models).

Maar een goed acherlicht dat op de dynamo werkt is best heel fijn: als je de kabel netjes verwerkt zie je er bijna niets van, en heb je ook achter altijd licht. Bovendien heb ik de stellige indruk dat led acherlichten op de dynamo feller zijn dan batterijachterlichten, zeker als de baterij niet helemaal vol meer is.
Wim

Als je vakantiefiets met een Tubes drager is uitgerust kun je daar waar het achterlicht gemonteerd word een klein gaatje in de rechterzijde van de drager boren. Hierdoor kun je de verlichtingskabel netjes door de Tubes drager naar onder leiden. Vandaar een rubber slangetje dat je aan de onderzijde gedeeltelijk in de buis van de drager schuift waar de stroomkabel uiteraard doorheen gaat. Dit rubber slangetje laat je door lopen onder de trapas door tot waar de kabel normaal gesproken weer het frame in gaat. Met tai-rips maar je dit netjes vast aan de Rohloff versnellingskabels. Dit is mijn inziens de mins kwetsbare en mooiste oplossing voor als je, je achterlicht via de naafdynamo wil voeden.
Tevens kun je de kabel op kwetsbare plaatsen bijv. bij de naafdynamo voorzien van krimpfolie.
Uiteraard kun je met deze oplossing geen aanspraak meer maken op de garantie van je Tubus drager :cry: . Dus dit moet je, je wel even overwegen.
Groetjes Roger.

Willem Jongman schreef:Dit is wat ik van de site van Peter White haal, de amerikaanse importeur van B&M en Schmidt:
While Busch & Müller LED headlights can be used with or without a wired taillight attached, the LED will run hotter without a taillight attached, and when it runs hotter, it will not last as long. It will still last many thousands of hours, but it will run many thousands more if it doesn't get quite so hot. Also, when the LED isn't as hot, it is more efficient, and in some circumstances, perhaps even a bit brighter. (The brightness issue is something I've picked up by reading about these headlights. It's not something I've tested myself, so please don't hit me with questions about how much brighter, etc this or that light will or might be in this or that circumstance. In other words, don't ask me about it, because this is all I know about it.) My advice is simply this, if you wish to use an LED type headlight, I recommend that you also use a wired taillight along with it. If you simply can't cope, just couldn't even imagine getting out of bed in the morning if you must have a wire running past your saddle, either get an LED headlight and accept shorter life, or get a halogen headlight. The E6 is every bit as wonderful as it has ever been.

This applies to the Lumotec IQ Fly series (six models) and the DLumotec Topal (four models) and DLumotec Oval series headlights (six models).
Peter had een hoop gelazer met de Dlumotecs, die een heel andere opbouw hebben dan de IQ-fly. Voor de IQ-fly geeft B&M ook niet aan dat er een achterlicht opmoet, maar de gebruiksaanwijzing is zeer verwarrend op dit punt omdat die ook voor de halogeenlampversie is geschreven.
Een andere gebruiker van de B&M schaltwandler zegt:" Er bereitet die elektrische Leistung des Nabendynamos verlustarm für die Leuchtdiode auf. Auch bei schnellster Fahrt arbeitet er verlustarm und schädigt die LED nicht. Ebenso wird die Spannung am geschalteten Ausgang begrenzt, um das Rücklicht nicht zu überlasten. "

Volgens mij kan de IQ-fly dus zonder

hallo allemaal,


Ik ben vandaag mijn onderdelen gaan halen en ga morgen mijn wielen laten spaken.
De leverdatum van het frame heb ik bewust achteruit laten schuiven, omdat ik m anders midden in mn exames zou hebben. Het vlees is zwak :P

paar eerste indrukken:

rohloffnaaf met sticker en nummer gelaserd, degene die ik het mooiste vind, wss sticker af binnenkort
Loeizwaar ding, maar dat wisten we al en hebben het er voor over :P

hs33: mooi mooi mooi

P65 spatborden: wel heel breed

tubus dragers: gewoon netjes en oerdegelijk

salsa gordo velgen: zalig mooie en vogens mij supersterke velgen.

shimano combipedalen: mooi

al de rest ook eigenlijk:p

groetjes, (ja ik ben blij )

Thomas

Een paar weken geleden mn frame afgehaald in heerhugowaard.
De opbouw was op een halve dag gedaan, overal zit locktite op, en waar mogelijk borgmoeren.

Er moet nog een voorlicht op, bel, snelheidsmetertje en andere kleinigheden, maar hij is verder af.

hartelijk bedankt voor de input allemaal, ik hoop dat het wat naar de verwachtingen is:)

Afbeelding


greets, Thomas

[quote="Willem Jongman"]Ja ik heb die Mittelmeyer greep: http://www.mittelmeyer.de/html/rennlenker.htm
Dat is heel handig, ook al schakelt het wat stroef. Ik heb de indruk dat het langzaamaan beter wordt, maar het kan ook gewenning zijn.
Ik ben verknocht aan racesturen, en zou onder geen beding iets anders willen. Ik heb nu een 46 cm Nitto Noodle Bar, en dat vind ik echt het prettigste stuur dat ik ooit gehad heb. Het heeft een tamelijk vlak gedeelte direct voor je remgreep, zodat je handen er heel confortabel op rusten. Verder buigt het vanuit het midden iets naar je toe, zodat je je polsen iets minder hoeft te draaien als je het stuur op het rechte gedeelte vasthoudt. In een woord: ideaal. Dan neem ik die wat stroevere schakelaar wel op de koop toe.
Wim[/quote]

Hoi Willem:

Een vraag: ook met 26 inch wielen? Als dat zo is, hoe bevalt dat in combinatie met het racestuur. Ik heb mijn hybride namelijk een paar geleden zsm omgebouwd naar mijn vertrouwde racestuur, maar wil nu een nieuwe fiets met rohloffnaaf, racestuur en nu 26 inch wielen ivm de onverharde wegen

Willem Marcelis