Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Teveel auto's ? Peiling - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Teveel auto's ? Peiling

Hallo Vienna,

Robert-jan bedoelde waarschijnlijk dat dit topic bij kletspraat thuishoort. Toen dit topic begon was het nog niet apart, sinds april 2006 is begonnen met kletspraat. Dus toen Fedor dit topic weer opende behoord het m.i. bij kletspraat.
Het is aan de beheerders om dit te veranderen wel of niet.

Groetjes, Mia

Afbeelding

Kletspraat?
Over dat hele auto en file gedoe buigen zich al meerdere regeringen.
Sneeuw zoals afgelopen week is mooi als je er als eerste doorheen mag fietsen.
In de stad is het zwarte sneeuw.....................
Het probleem met Nederland is dat alles wordt goedgepraat.
(Ik geef toe dat het hier goed vertoeven is, maar de mentaliteit mag wel anders, weinig karakter)

Hoi Michael,

ik kan je ergernis wel goed bergrijpen, ikzelf erger me als fietser ook flink aan de toenemende hoeveelheid auto's om je heen... Ikzelf rijd uberhaupt geen auto, ik laat me alleen rijden wanneer dat echt noodzakelijk is (verjaardagen e.d.) en daarom is het denk ik ook wat gemakkelijker om flink commentaar te leveren, maar zo veel verkeer vind ik ook echt te gek worden...

Zelf zou ik het veel logischer vinden dat vooral de wat oudere groep mensen die wat slechter ter been is de auto gebruikt, in plaats van al die jonge mensen . Juist de jonge groep mensen vindt het blijkbaar erg sportief om met die auto's rond te gaan rijden. Dat dat dan sportief heet, begrijp ik ook niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Verder beweert deze groep ook dat oudere mensen onverantwoord rijdt maar in de praktijk blijkt volgens mij het omgekeerde, als ik een ongeluk zie zijn het bijna altijd jochies van een jaar of 18... Verder erger ik mij ook aan het feit dat het in het bedrijfsleven ook als vanzelfsprekend wordt verondersteld dat je auto rijdt. Volgens mij heeft men al snel een vreemd of negatief beeld van je als je zegt dat je geen auto rijdt wanneer dat gevraagd wordt in bijv. een sollicitatiegesprek.

Zelf weet ik bijna altijd wel mijn plan te trekken met het openbaar vervoer (hoewel het aangenaam is om naar het station gebracht te worden na een bezoek aan mijn ouders). Het nadeel is idd dat het meer tijd vraagt,en dat je 's avonds meer op de tijd moet letten als je na het sporten nog even aan de toog blijft hangen omdat je toch die laatste bus/trein moet hebben.

Ik ben recent verhuisd. Bij het kiezen van de nieuwe woonst lette ik heel erg op localisatie: Ik zit op een paar minuten van een station, waar toch een groot deel van de treinen stopt. Op 10 min ben ik in het centrum van Mechelen, en in dat van Brussel. Op 30 min zit ik in Antwerpen. Van het station heb ik ook een bus naar mijn werk (30-40 min), en als het droog is fiets ik het liefste (11,5 km enkele reis, zelfde vertrektijd 's morgens als met bus, 's avonds minder wachten en vaak dus sneller).

Ik erger mij, vnl 's morgens, ook wel aan (het lawaai van) auto's.
Mijn probleem: ik duik graag. Hier heb je veel zwaar materiaal voor nodig. Ik ben al wel een paar keer met het openbaar vervoer gereisd nar een afspraakpunt met een mede-duiker, om daarna verder te mogen meerijden. Ik ben zelfs een keer naar een afspraakpunt gefietst (karretje achter fiets waar ik zwaarste spullen in kon leggen). Maar dit vergt een hoop organisatie, en ook een inspanning van mijn buddy. Zo moet die nl een fles voor mij kunnen voorzien, aangezien ik dat niet meegesleurd krijg. Nu begint het mij echter dwars te zitten dat mijn mededuiker voor zoveel moet opdraaien, opdat ik kan duiken. Ik bied uiteraard wel aan om de kosten te delen, maar meestal wordt dat (uit beleefdheid?) afgewimpeld. Als student werd dit wel geaccepteerd, echter nu ik een baan heb, zou ik ook mijn deel moeten dragen. Vandaar dat ik nu toch ook een auto aan het zoeken ben, opdat ik ook eens kan aanbieden om te rijden. Of dat ik makkelijker kan afspreken met mensn die van elders komen. En dat ik bv ook onderweg bij mijn ouders kan binnenspringen om een goede dag te zeggen.

Bestaat er geen Greenwheels in België? Lijkt me voor dit soort gebruik ideaal. Of misschien kun je een voordelige deal sluiten met een autoverhuurder voor je duikuitstapjes.

Ik ben idd ook aan het kijken naar http://www.cambio.be, wat blijkbaar hetzelfde principe is. Alleen is er geen in dde stad waar ik woon, dus ik moet hem altijd ophalen voor ik hem inlaadt.

Vreemd dat zo veel mensen denken dat het tij niet meer te keren is. Wat een doemdenkers. Ik ga komende week mijn auto te koop zetten omdat ik hem nauwelijks nog gebruik en ik toch liever onbezorgd op de fiets zit of met een boek in de trein, in plaats van gefrustreerd en nutteloos in de file. 4 jaar een auto gehad en voelde me echt vaak een sukkel als ik weer eens in de file stond, of mijn wegenbelasting, parkeergeld, garagekosten, etc weer netjes weggaf.

En dat gezeur over dat dure openbaar vervoer... Vaak zijn het de spitsrijders die hun reiskosten toch door hun werkgever vergoed krijgen, die daar zo over klagen. Ik ben in ieder geval goedkoper uit zonder auto, maar ja, misschien is fietsen en o.v. voor mij logischer omdat ik in de stad woon.

En dan nog de mensen die klagen over geluiden en viezigheid in de trein. Hahaha, heb je wel eens om je heen gekeken, geroken en geluisterd op de A1??!!! :?
Een mp3-speler heeft hetzelfde effect in de trein als je autoradio en een boek is inspirerender dan de bumper van je voorligger. Daarnaast denk ik ook graag terug aan de vele geweldige ontmoetingen met vreemden in de trein, die ik als eenzame automobilist de laatste jaren moest missen.
Maar ja, de meeste mensen vinden andere mensen om zich heen alleen maar eng. En de angst van de gemiddelde burgerlijke Nederlander om eens wat anders mee te maken zal hem doen terudeinzen in zijn vertrouwde omgeving van asfalt, smog en verkeersagressie.

Ik ben er in ieder geval niet gelukkiger van geworden door een auto te hebben. Jammer dat zo veel mensen zichzelf hebben doen geloven dat ze niet meer zonder dat ding kunnen.

Ik reis zoveel mogelijk met het openbaar vervoer/fiets. Alleen zo nu en dan pak ik om practische redenen mijn motor.

Ik ben pro motoren T.o.v. waarom? het rijd zuiniger, geen last van file(als al die solo automobilisten een motor hadden gepakt dan was het file probleem weg :P) en gewoon lekker frisse lucht, wind door je helm, regen op je gezicht... nadeel is alleen dat je alerter en voorzichter moet rijden.

en wat betreft zooi: er is weinig wat ik nog niet op de motor heb meegekregen( alles van redelijk formaat wat ook in een normale auto past dus)

johntelleman schreef:Hallo Michael,

Een autoloze of autoluwe wereld of Nederland is een zeepbel, een utopie.
Als je je met dit soort dingen bezig houd verspil je je energie.
De wereldeconomie is grotendeels gebaseerd op individuele mobiliteit.
Er is geen autoluwe economie op deze aarde die goed draait.

Door de auto(mobilist) kan JIJ op fietsvakantie.
Door de belastingen op autorijden (BPM, brandstof, verzekeringen, ik vergeet er zeker nog een paar) krijgt de schatkist bergen geld binnen.
Dit geld id nodig om onze welvaartstaat draaiende te houden.

Die zelfde welvaartstaat zorgt voor voldoende vrijetijd en geld hebt, om op fietsvakantie te gaan.
Toen mijn opa een jonge vent was, reed iedereen fiets, en waren er bijna geen auto's.
Hij ging gezellig ??n dag per jaar op vakantie, naar Volendam,
25 km heen, 25 km terug, w?l op de fiets!

Mocht je niet van deze welvaart staat houden, hou je volgende vakantie eens in Liberia, Afganistan, of precies tussen de Hoetoes en de Toetsies.
Waarschijnlijk kom je smekend op je knieen terug.

Ook lijkt het me geen fijn idee dat al die belastingen die de
automobilisten opbrengen, opgebracht moeten worden door b.v. fietsbelasting.
De welvaart staat heeft brandstof (belasting) nodig, we hebben vergrijzing, veel ambtenaren, te lage dijken, enz.

Als je Nederland beschouwd als een stadstaat als b.v. Singapore,
is het hier verassend groen en rustig.
Deze gedachte is voor mij een schrale troost.

Van mij mag onze regering zelfs een zone in Nederland cre?ren waar ongelimiteerd gebouwd kan worden.
Kijk wat er Dubai gebeurd. Lage belastingen, bijna geen limitaties w.b.t. vormen en grootte.
Het gevolg is een boeiende economie, op dit moment de beste plek ter wereld om te investeren.

Vechten tegen onze automobiele maatschappij is een Don Quishot achtige bezigheid. Zinlozer tijdverdrijf is er niet.
Als je echt zo'n hekel heb aan auto's, dan kan je beter een route in jou omgeving zoeken, waar je lekker auto vrij kan fietsen,
en gooi hem op internet, b.v. deze site!

Succes met je leven,

John.
Sorrie hoor, maar las nog even het voorgaande en dus nog even een reactie, want ben het hier absoluut niet mee eens. Dit is echt het cliche voorbeeld van excuses bedenken om goed te praten wat wij deze wereld aan doen.

Onze welvaart hebben wij voornamelijk te danken aan handel en exploitatie van die landen die jij net opnoemt die inderdaad straatarm zijn vanwege onze zelfbeschermende importbeleid. Niet voornamelijk aan de autoindustrie. Afrika heeft zoveel handelspotentie als wij onze handel niet beschermen met importkosten. Maar ja, das een beetje afdwalen.

En in de gouden eeuw konden wij dat uitbuiten van andere volkeren prima met schepen en paard en wagen! Misschien geen geschiedenis gehad op school, maar toen wij onze welvaart verkregen bestond de auto nog niet.

En die belasting weet de regering wel binnen te halen hoor. Is het niet via de auto, dan wel via openbaar vervoer of andere goederen die wij kopen van de euro's die over blijven als je geen auto hebt. Denk je nou echt dat de regering het ineens met minder belasting zou gaan doen als er geen auto's zouden zijn? Alsof die wegen, parkeerplaatsen, etc niks kosten. :?

Ik ben niet tegen auto's, maar vind dat het best een stuk minder kan. Maar zo'n instelling als die ik hier las kan ik niet anders opvatten als zeer bekrompen denken.

Ik kan alleen maar zeggen: na jaren gesprekken/discussies over fietsen/auto's, en masse vlees eten, bio-industrie, natuur, dieren, vervuiling, agressie, herrie ben ik tot de conclusie gekomen: ONE MAN REVOLUTION
Het is voor iedereen zijn eigen leven en verantwoordelijkheid.

Ik hoop dat iedereen zich vroeg of laat eens mag/moet verantwoorden voor zijn leven/daden.
Stel je eens voor dat reincarnatie bestaat en dat je terugkomt als een kip in een grote legbatterij.

En: het zit hem in de kleine dingen en er staan niet voor niets bomen langs veel landwegen.



That's all
Dit topic mag van mij naar een zwart gat op het Internet, maar eerst mag die vogel wegvliegen.....................



Afbeelding

Afbeelding

en wat is je punt met die foto's?

Kan je daarnaast ook al je termen definieren met je stoere uitspraken? want je moet uiteraard niet zelf eronder vallen. Stel je voor, je moet je verantwoorden voor je radicalisme ;)

Ok, nog maar een reactie.

Sephi, jouw onderschrift zegt eigenlijk alles al:
He who asks a question, remains a fool for 5 minutes. But he who never asks a question remains a fool forever
Ik ben in eerste instantie geen radicalist.
Mijn mening is gewoon dat mensen vaak een beetje lomp of verkeerd bezig zijn en dat ze dat zelf meestal niet echt beseffen (alleen na een natuurramp gaan de ogen open).

Ik heb trouwens ook helemaal geen zin meer om mezelf te moeten verdedigen.
Laat anderen zich maar eens een keertje blootgeven, al was het maar een beetje. Waarom durven mensen zichzelf eigenlijk niet bloot te geven ?
Vanwege een soort onzekerheid of stoerheid?
Of is het meer domheid?
Ik weet precies hoe dat gaat want bij talloze gesprekken was ik altijd de lul of werd afgedaan als irrealistisch. En die gesprekspartners lachen dan een beetje waarna ze vervolgens gewoon weer verder gaan met hun belangrijke realistische zaken.

Op het moment dat je het idee gaat krijgen dat je in je dagelijkse omgeving teveel rommel en vanzelfsprekendheid ziet, ga je vanzelf radicaler worden als je je daar niet aan wilt confirmeren.
Het is geen gemakkelijke weg hoor, want het kost energie.

Ik beweer ook niet dat er helemaal geen auto's mogen zijn.
Hetzelfde geldt voor andere problematieken. Waar het mijns insziens wel om gaat is dat alles zo massaal gaat, iedereen loopt maar ergens achteraan, een soort bevredigingsmaatschappij.
Het is niet voor niets dat het met de aarde en haar bewoners waarschijnlijk niet de goede kant op gaat. Naar mijn mening gaat het naar een point of no return. Het menselijk bewustzijn zal als gevolg van alle dingen die (nu al) gebeuren over een aantal jaren ook op een ander nivo komen.
Het is zo vreemd: mensen proberen hun kinderen en huisdieren goede manieren te leren, terwijl ze zelf maar wat aankloten.
Niemand is perfect, ik heb ook talloze gebreken. Maar je kan toch wel over dingen nadenken en zo goed als het gaat proberen de wereld mooier en draaglijker te maken? Een mentaliteitsverandering zou heel Nederland op een ander spoor kunnen brengen. En die mentaliteitsverandering zal er vanzelf wel komen als alles dreigt te ontsporen. Maar het was ook mooi geweest als die verandering er al eerder was geweest.


Mijn punt met die foto's is dat er naast beton, huizen, auto's, winkels, en meer van dat soort spul nog een andere wereld is (die ook nog eens de basis is voor de door de mens gemaakte wereld) die we niet mogen vergeten. Of zal ik er een foto van een flatgebouw bij zetten ?


Afgelopen weekend heb ik m'n bagage op de fiets gezet om alvast een proefritje te maken ter voorbereiding van een fietsvakantie komende week.
Ik was de stad nog niet uit of ik werd al aangereden.
Op 2 rijbanen overal auto's van mensen die blijkbaar op zaterdag zo nodig moeten shoppen of iets dergelijks. Ik ging plat op het asfalt, fietstassen vlogen de lucht in. Schaafplekken, kneuzingen, pijnlijke knie.
De betreffende automobilist bekende schuld en wilde het goedmaken.
Maar volgens hem en enige getuigen kwam het door een andere auto die voor hem reed. Ik ben geen gesprek meer aangegaan: ik had voorrrang en het boeit me dan niet wie of wat het veroorzaakt. Agressie en schuld afschuiven zijn automobilisten ook heel goed in.

Na dit voorval heb ik me voorgenomen om me niet meer druk te maken om al die onbenulligheden. Voor mij is de maat vol. Ik wil niet teveel energie meer steken in bepaalde gesprekken of gedachten of forums.
Je kan de mens toch niet 1-2-3 veranderen. Iedereen zal zelf tzt op het voor hem of haar bestemde bewustzijnsnivo komen.

Ondertussen gewoon blijven fietsen.


http://www.ns.nl/actief

Michael R schreef: Ik hoop dat iedereen zich vroeg of laat eens mag/moet verantwoorden voor zijn leven/daden.
Als het goed is zou iedereen die kinderen heeft verantwoording naar hen moeten afleggen waarom ze worden geboren in een wereld vol smog en ranzigheid.
In plaats daarvan brengen veel mensen die kids gewoon in de S.U.V. naar school of de sportclub in plaats van ze er zelf heen laten fietsen. Maar ja, er zelf heen fietsen is natuurlijk te gevaarlijk vanwege al die auto's ;)

Hoedanook, iedereen moet lekker doen wat hij voor zichzelf met een goed gevoel kan verantwoorden. Inderdaad zoals Michael R schrijft 'One man revolution'.

Gek alleen dat iemand die juist beschrijft dat ie vooral verantwoordelijkheid neemt voor zichzelf en anderen dus duidelijk niet aanvalt, meteen wordt uitgemaakt voor radicalist.

ErwinT en MichaelR

Ik heb niet voor niks een knipoog achter het woord radicalist gezet. Dit was verre van serieus bedoelt, gewoon plagend. En jullie hebben samen volop gehapt *knipoog*

Ik ben zelf vrij sceptisch tegenover hoe de mensheid zich over het algemeen gedraagt wat betreft mileu bewustwording. Natuur is bij het gros toch al een hopeloos begrip. Mensen vinden een libel geen prachtbeest meer om te zien vliegen, kicken niet meer op een eik van 1000 jaar oud.. het is jammer, maar het is realiteit. Ik geniet wel van dat soort dingen, fiets veel, trein aardig wat, en als ik motorrij, rij ik op een zuinig dingetje, om de uitstoot te beperken(en het is beter voor m'n eigen geld ja.).

en die foto's was ik gewoon nieuwschierig naar, misschien niet helemaal juist gevraagd. Sorry.

Daarnaast om het definieren van termen uit te leggen: Ik ken nogal wat mensen die dingen door elkaar smijten waar het niet altijd combineert/klopt. Ook bij discussies over de door jou genoemde onderwerpen. Dus vandaar die vraag, om de loze kreten eruit te vissen waar nodig(voor mezelf dan)