loknor schreef:Peter_K schreef:een bedrijf te runnen”, “uurloon te halen”, “pensioenopbouw” – Typisch managers jargon.
Ja joh, wat maakt het allemaal uit! Waarom zo moeilijk doen. De huur wordt betaald door Oom Henk, Tante Eef zorgt wel voor je pensioen en Neef Kees gaat frames lassen als je ziek wordt. Al dat managersjargon, je bedrijf overleeft dat soort dingen allemaal wel zonder dat mee te nemen in de kostprijs van je product.
Je zit hier in problemen te denken. Er zijn genoeg ZZP'ers die naar eigen zeggen een goed inkomen hebben. Diegenen die dat niet voor elkaar krijgen kunnen wellicht beter een baan zoeken.
loknor schreef: Peter_K schreef:Hoe denk je dat dit soort zaken werken voor iemand die bloemist is, of die een friettent heeft. Er zijn zo veel eenmanszaken, en het is wel duidelijk dat je daar niet heel erg vaak stinkend rijk mee wordt.
Niet stinkend rijk worden is iets haal anders dan over de kop gaan. Nogmaals, het aantal fietsenzaken neemt af.
Er moeten dagelijks vele bedrijven sluiten omdat zij niet rendabel zijn, en dat is helemaal geen probleem. Dat het aantal fietsenzaken afneemt is ook al geen probleem.
loknor schreef: Het geeft wel de vrijheid en onafhankelijkheid om niet voor een baas te werken. Tegenwoordig werken er veel mensen als ZZP’er, en hoewel de inkomsten wellicht niet om naar huis te schrijven zijn is de tevredenheid onder die mensen erg hoog. Je zou bijna vergeten dat dit het wereldfietserforum is: wereldfietsen is iets waar amper tot geen geld mee te verdienen is, Frank van Rijn is er bijvoorbeeld niet rijk van geworden, maar het levert wel geluk op.
Je vind het dus niet in orde als mensen er een aardig loon mee verdienen? Santos moet zich schamen dat ze duurder zijn dan een ZZPer?
Wat is je punt precies? Je vroeg waarom Santos duurder is en ik leg dat uit.
Van mij mogen mensen ieder uurtarief rekenen wat zij maar willen. Zij betreden echter een markt, en daar gelden de regels van een markt. Santos hoeft zich helemaal niet te schamen, Santos hoeft alleen maar aan zijn klanten uit te leggen waarom hun fietsen wat duurder zijn dan andere fietsen die met dezelfde componenten zijn uitgerust. Ik heb helemaal nooit aan wie dan ook gevraagd waarom Santos duurder is, want ik weet het antwoord maar al te goed.
loknor schreef:En misschien heb je het niet gevolgd, maar er zijn nu al problemen te zien met de verzekeringen en pensioensopbouw van ZZPers. Nou is dat natuurlijk "ministeriejargon", maar wellicht is het voor de ZZPer die er last van krijgt toch niet zo prettig.
Nu stip je een belangrijk punt aan. Wij leven in een zelf geschapen gevangenis van 40 uur per week werken, pensioen, en vooral ook heel veel belasting betalen.
Neem bijvoorbeeld een regeling als de WW. In de VS hoef je daar niet aan mee te betalen. Degene die verstandig is heeft een spaarpotje. Indien je dan werkloos wordt ga je solliciteren naar een nieuwe baan. Is er geen werk zoals in de afgelopen crisis, dan kun je altijd nog een tijdje gaan fietsen. Hier in Nederland ben je verplicht WW premie te betalen. Word je werkloos dan moet je je melden bij het UWV, en krijg je een dure ambtenaar in je nek die controleert of je wel genoeg solliciteert. Of er überhaupt wel werk is interesseert de overheid niet. Als je denkt een tijdje te gaan fietsen dan raak je je recht op een uitkering kwijt.
Pensioensopbouw is in de VS ook veel individueler, en komt voornamelijk neer op vermogensopbouw. Hier in Nederland bepaald de overheid op welke leeftijd je mag stoppen met werken, en alle toegestane regelingen worden door wettelijk verplicht op afgesteld.
Het stramien dat in Nederland geschapen is lijkt op dat van een strenge gereformeerde kerk: het is OK voor diegenen die zich er in thuis voelen, diegenen die dat niet doen hebben vette pech.
Wist je overigens dat de voornaamste reden voor faillissementen in Nederland vorderingen door de belastingdienst zijn? Dat is diezelfde belastingdienst die zichzelf onlangs gefêteerd heeft op een riante VUT regeling, een regeling die voor alle overige mensen in Nederland verboden is.