Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd over reisfietsen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd over reisfietsen

De belettering is inderdaad heeel belangrijk. :wink: Daarom kun je bij Santos kiezen in 4 stijlen en drie kleuren voor de belettering, zodat het goed bij de door jou uit 26 kleuren geselecteerde framekleur past.
Kwestie van smaak, ik fiets op een oude koga traveller maar vind over het algemeen santos fietsen mooier dan koga's (maar je kunt natuurlijk je best doen om een hele lelijke kleurencombinatie bij elkaar te zoeken)? Volgens mij gaat het er sommige mensen vooral om de lettercombinatie “koga miyata”, niet de vormgeving ervan.
De enige goede belettering is die die je er gemakkelijk kan afhalen. Echt mooie frames hebben geen grote stickers met de naam van een bekend, duur merk nodig om er goed uit te zien. 8)
Je zou eigenlijk korting moeten krijgen voor kaders waarvan je niet makkelijk de reclame verwijderen kan...
Digirebay schreef: 1 tip voor Javer. Maak een proefrit op de diverse modellen zoals eerder genoemd, mij heeft dat een stuk geholpen in het besluit dat ik ook nog moet nemen.
Zal ik zeker doen. Mag ik van je weten welke fiets(en) je op het oog hebt ?
javer schreef:
Digirebay schreef: 1 tip voor Javer. Maak een proefrit op de diverse modellen zoals eerder genoemd, mij heeft dat een stuk geholpen in het besluit dat ik ook nog moet nemen.
Zal ik zeker doen. Mag ik van je weten welke fiets(en) je op het oog hebt ?
Hallo Javer,

Op het moment dat ik dit schrijf zit ik nog volop in de beslissingsmolen. Ik was/ben verkocht voor een fiets van Santos (26' Rohloff en aandrijfriem) maar de prijs is me te hoog. Mijn prijspeil ligt momenteel bij E 3.000 of lager. Wat ik momenteel meeneem is de vergelijking in onderhoud van de ketting tov de aandrijfriem.

In mijn zoektocht ga ik uit van een stijf frame, 26' en Rohlof naaf. Ik zoek wat ze in de ict noemen een bedrijfszekere fiets die zonder veel problemen zijn werk doet.

Ik onderzoek momenteel de Avaghon, de Thorn raven Tour en de Koga Miyata.

De Avaghon wil ik nog proberen. Op de Thorn raven tour heb ik gereden (superstijf maar behoorlijk zwaar en waarschijnlijk alleen persoonlijk op te halen in UK en valt daardoor waarschijnlijk af). De Koga Miyata van een vriend geleend (met derailleur) en dat bevalt me minder maar waarschijnlijk vanwege de derailleur. Ik zie op tegen het onderhoud van een derailleur en dus valt deze keuze optie uit.

Afgevallen zijn merken als Stevens, Snel, Thorn sherpa, Tout Terrain, Velotraum, Idworkx, Vittorio. Om prijstechnische of kwalitatieve redenen.
Je besluitvormingsproces is voor mij niet zo helder te reconstrueren. Van die riem ben ik geen liefhebber, en het is ook een dure route. Zelf heb ik ooit een Thorn tandem gekocht, en die werd keurig in NL bezorgd. Het was een fijne fiets.
Wim
Bedankt voor je antwoord. Ben het met Wim eens dat het een dure route is, maar dat is je eigen keus. Zelf ben ik nog steeds enthousiast over de Rohloffnaaf maar niet in combinatie met een riem.

Mijn keuze voor VSF staat inmiddels vast allleen ik twijfel nog tussen de T900 en de T1000. Deze laatste is meer een reisfiets ook voor het ruigere werk (door de bredere banden) maar verder zijn de verschillen minimaal voor het prijsverschil van 300 euro (maal 2 is dus 600 euro !).

Afgelopen zaterdag onze huidige fietsen verkocht dus kon de kogel door de kerk. Wat blijkt nu, de levertijd bedraagt 2 maanden ! :(
javer schreef:Bedankt voor je antwoord. Ben het met Wim eens dat het een dure route is, maar dat is je eigen keus. Zelf ben ik nog steeds enthousiast over de Rohloffnaaf maar niet in combinatie met een riem.

Mijn keuze voor VSF staat inmiddels vast allleen ik twijfel nog tussen de T900 en de T1000. Deze laatste is meer een reisfiets ook voor het ruigere werk (door de bredere banden) maar verder zijn de verschillen minimaal voor het prijsverschil van 300 euro (maal 2 is dus 600 euro !).

Afgelopen zaterdag onze huidige fietsen verkocht dus kon de kogel door de kerk. Wat blijkt nu, de levertijd bedraagt 2 maanden ! :(
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor de T1000. De specificaties zijn net iets beter en ik ga juist voor de wat bredere banden. Ik ben helemaal vergeten dat dit ook een kandidaat is en zo te zien ook nog een goede ook, zal ik zelf eens verder induiken.

Zelf neig ik ook naar de Rohlof met ketting, maar wil alle opties bestudeerd hebben.

Wim, het begon met een tocht op een Cube, toen twee tochten op een Stevens en tot slot op de Thorn. Toen was het tijd om te gaan kijken op de Nederlandse markt naar een eigen fiets en daar stootte ik op de Santos. Sindsdien ben ik heen en weer geslingerd tussen kwaliteit en prijs. Kwalitatief zijn de Santos en Idworkx subliem, maar niet geschikt voor mijn portemonnee (of dat denk ik). Het is nu het zoeken naar een optimaal compromis.

Goed dat je doorzet, en dan lekker fietsen (maar nu wel twee maanden zonder fietsen!).
javer schreef:Bedankt voor je antwoord. Ben het met Wim eens dat het een dure route is, maar dat is je eigen keus. Zelf ben ik nog steeds enthousiast over de Rohloffnaaf maar niet in combinatie met een riem.

Mijn keuze voor VSF staat inmiddels vast allleen ik twijfel nog tussen de T900 en de T1000. Deze laatste is meer een reisfiets ook voor het ruigere werk (door de bredere banden) maar verder zijn de verschillen minimaal voor het prijsverschil van 300 euro (maal 2 is dus 600 euro !).

Afgelopen zaterdag onze huidige fietsen verkocht dus kon de kogel door de kerk. Wat blijkt nu, de levertijd bedraagt 2 maanden ! :(
Volgens mij verkopen ze hier uit voorraad..

http://www.14-gang.de/CartCategories.as ... CacId=5301
Kijk, dit onderwerp zocht ik...

Ik ben geen techneut en geen fietskenner. We willen wel nieuwe fietsen (maar dat heeft nog geen haast, rustig kijken en sparen dus).

Opties:
- een fiets met derailleur.
Voordelen: goedkoper in aanschaf, meer ruimte in de versnellingen.
Nadelen: oude stadsfiets als woon-werkfiets houden, waardoor er dubbele onderhoudskosten ontstaan.

- een fiets met rohloff
Voordelen: één fiets voor alles, dus minder onderhoudskosten en meer ruimte over in de schuur.
Nadelen: aanschafprijs, kennisniveau fietsenmaker in de buurt.

- Voor beide geldt dat de keuze tussen 26"en 28"nog niet gemaakt is. Ik weeg zelf bijna 100 kg. en de bagage is beperkt, maar wel alles mee (kamperen en koken), dus moet het een stevige fiets zijn. Volgens mij kom je dan al gauw op 26", ookal fietsen we eigenlijk alleen verhard of grind/schelp.

- Ik zoek me de blubber... De prijzen zijn zo verschillend, en van de meeste onderdelen heb ik weinig verstand.

Op dit moment lijkt het uit te komen op een 26" derailleur-fiets:
De VSF t400

of een 28"derailleurfiets
de Stevens Randonneur

Ik zie wel verschillen (staal/alu, slx tegen xt) maar kan daar zo weinig mee...

Omdat zoeken op internet leuk is, maar ervaren beter, zoek ik ook een goede fietsenwinkel in de regio Den Bosch - Waalwijk, waar ik deze fietsen kan zien en goed advies kan krijgen. Een dagje Amsterdam (Vakantiefietser) of Rotterdam (bike4travel) is natuurlijk mogelijk, maar een fiets zo verweg kopen is qua onderhoud enz. gewoon niet handig, lijkt me. (Maar ik laat me graag overtuigen!)
liz schreef:De belettering is inderdaad heeel belangrijk. :wink: Daarom kun je bij Santos kiezen in 4 stijlen en drie kleuren voor de belettering, zodat het goed bij de door jou uit 26 kleuren geselecteerde framekleur past.
Op de site van Santos staat een beperkt aantal kleuren. Er is nog veel meer mogelijk. De meeste Santosdealers hebben een stalenwaaier liggen met tientallen kleuropties voor de belettering. Erg leuk om mee te spelen.
Eerder heb ik aangegeven dat de keuze was gevallen op de VSF T900. Ik ben daar noodgedwongen op terug moeten komen door problemen met de levertijden bij VSF. Men heeft zich volledig toegelegd op de electrische fietsen, waardoor het nog tot oktober zou duren voordat de fiets naar mijn keuze geleverd kon worden. Ben vervolgens weer aan een nieuwe zoektocht begonnen en uitgekomen bij MaXcycles. Het is een Duits merk, gespecialiseerd in "leichtbau", waar je de fiets helemaal naar eigen wens kunt moduleren. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Steel lite met Rohloffnaaf, Magura HS33 remmen, Tubus logo drager, zonder naafdynamo, Schwalbe Dureme 42mm banden, Ergon Gr2 handvaten en voor mijn echtgenote de Steel Lite Lady in dezelfde specificaties. Over circa twee weken worden de fietsen geleverd en ik ben erg benieuwd. Onderstaand een link naar de site van Maxcycles (ik hoop overigens dat ik die goed heb geplaatst). Graag jullie mening over deze fiets.

[url][http://www.maxcycles.net/modelln.php?xn=4/url]
Mooi hoor!!
Heb je die met de rode naven gekozen?
Dank voor de reactie ! Ik heb 't toch maar bij de "normale" naven gehouden. Vond het wel wat druk overkomen en het was me de meerprijs voor rood ook niet echt waard. :wink: