Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat maakt een fiets snel? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wat maakt een fiets snel?

Ligger schreef:
frank bueters schreef:
het is een zit/lig tandem met een soort achterstevoren stuur. De kabelloop van gewone duim/vinger hendels is een probleem.
Ik heb er zelf geen problemen maar ik heb dan een Pino 1, misschen dat op de nieuwe modellen het anders is.

Het http://www.pinoforum.de/phpBB2/ al eens geprobeerd

gr

Ligger
Als ik je mag adviseren: blijf voorlopig lekker bij je Pino 1. Ik overweeg om onze deelbare- aluminium Pino in te ruilen voor een Pino Steel, is niet helemaal gelijk aan de Pino 1 maar komt in de buurt. Stuur en schakeling zijn identiek.
Frank
Ik vind eigenlijk dat in het kader van 'snelle fietsen' deze post niet onvermeld mag blijven:
AB schreef:
Smalle banden, 28mm? zoals bij de nieuwe Santos SRR05;), kun je mooi de raceversie van de Great Divide mee doen.

Afbeelding
En ook kwam ik deze fiets tegen:
Afbeelding
http://www.englishcycles.com/bikepics/rob/winter.htm

Een prachtige combi van snelheid en praktisch als je het mij vraagt...
eric190173 schreef:Een prachtige combi van snelheid en praktisch als je het mij vraagt...
Da's een hele mooie fiets en even dacht ik dat er nu dan toch echt geïntegreerde shifters voor Rohloff zijn. Maar helaas... 't is Allfine! Het blijft een mooie fiets.
Frank
Voor een winterfiets zou er nog licht op moeten. Ook die achterbrug constructie ziet er heel vreemd uit. Ik vraag me af of die wel sterk is.

Ennuh, rohloff naven maken die fietsen niet echt sneller ...
Hmm, inderdaad, die achterbrug 'ziet' er niet heel degelijk uit. Dat was me nog niet echt opgevallen.

Enne, een versnellingsnaaf maakt een fiets natuurlijk niet sneller, maar uit praktisch en esthetisch oogpunt vind ik het wel heel mooi. En die 'engelse' fiets vindt ik mooi omdat het er zo 'clean' uitziet en er een bescheiden achterdragertje in het frame geïntegreerd is.

Groet
Eric
Telkens ik deze topic zie ik spontaan: diegene die er op zit.

Mijn fietsmaatje heeft een enorm snelle fiets (WAW), terwijl ik op een iets klassieker model rijd. Toch blijft hij sneller als we wisselen van fiets hoor...
slangetje schreef:Telkens ik deze topic zie ik spontaan: diegene die er op zit.
Je hebt helemaal gelijk, misschien moet de titel van het topic veranderd worden in 'wat maakt een fiets efficiënt'...
frank bueters schreef: Zolang je rechtop fietst kun je aan de luchtweerstand niet zo gek veel veranderen. Voor een zwaar bepakte vakantiefietser zal dat ook niet zoveel uitmaken.
Nou... met tegenwind wordt dat al gauw heel anders. Maargoed, als je zwaar bepakt op vakantie gaat dan zijn er sowieso wel wat verbeterpuntjes aan te wijzen :wink:

grtjs, walter
Ik heb min of meer dezelfde vraag, maar heb in dit topic toch niet echt een antwoord kunnen vinden.

Ik heb 2 fietsen: een lichte, aluminium racefiets en een wat zwaardere stalen randonneur. Beide fietsen hebben een "race opmaak": dunne bandjes, racestuur, .. en toch is het verschil in snelheid opmerkelijk. Stel dat ik 50 km met de racefiets aan een gemiddelde van 30 km/h rijd zou ik over dezelfde afstand met ongeveer dezelfde inspanning een gemiddelde van pakweg 24-25 km/h op de randonneur halen.

Nu, waarin zit dan het, toch relatief grote, snelheidsverschil? De stalen randonneur, uitgerust met bagagedrager e.d. weegt wel wat meer dan de racefiets, zij het nog steeds een stuk minder dan een gemiddelde stadsfiets. Maar, ik dacht begrepen te hebben dat, zeker op het vlakke, gewicht niet zo'n grote rol speelt? Beide fietsen hebben een race-geometrie, maar op de racefiets zit ik wel nog wat dieper naar voren, kan dit het verschil in snelheid verklaren? Of dien ik de verklaring nog ergens anders te zoeken? Het verschil tussen race wielen en stevigere "reis wielen"?

Niet dat ik zo gefixeerd ben op snelheid. Maar ik zou dit jaar graag eens een brevet proberen rijden. En ik weet niet of ik moet kiezen tussen de tragere, maar meer comfortabele randonneur of de snellere racefiets. Een snellere randonneur zou dus dé oplossing zijn! :-)
@thpmas denk dat bij n brevet zeker niet alleen de snelheid het resultaat bepaalt. Tenslotte gaat t daar ook nog om Endurance, kan me daarbij voorstellen dat een iets meer comfortabele zithouding je beter past. Wellicht n idee om op je randonneur een ligstuur te monteren, op die manier kun je prima diep zitten en op andere momenten even de rug rechten. Wellicht n prima combi.
Mbt snelheid etc. (frontale) weerstand van de fietser bepaalt in hoge mate de totale weerstand die men moet overwinnen op het vlakke. Hierbij kunnen de kledingstukken die gedragen worden nog wel een enorme invloed hebben. Dus toch die niets verhullende strakke wielerkleding aan om geen parachute effect te krijgen.. :lol:
Wissel de wielen maar eens om. Het verschil is dan plots een stuk minder groot. En uiteraard is je frontaal oppervlak het meest van belang. Diepere zit is hogere snelheid.
Helemaal met Gios en Kenben eens.

Zou ook best kunnen dat het frame van die alu racer wat stijver is dan dat van de stalen randonneur, waardoor je energie op de racer efficiënter wordt benut.
P= 1/2 . rho . A . Cw . V^3 + m.g. cr . V

P= vermogen, dus als de ene fiets ergonomischer is als de andere lever je meer vermogen. Denk aan betere zit, optimale cranklengte of breedte, pedalen, beter afgestemd verzet, beter weer etc

rho= dichtheid van de lucht, dus vandaag wordt het niks ;)

A is de dwarsdoorsnede van de fietser plus fiets. Een lagere zit en smaller stuur helpt echt, net als nauwsluitende kleding

Cw is de luchtweerstandscoefficient, sterk afhankelijk van hoe je zit en alle uitsteeksels

massa, hakt er niet vreselijk in omdat de de rolweerstand een kleine term is en lineair met de snelheid,
g, de greavitatieconstante doe je niks aan, hoewel een fietsvakantie op de maan vast spectaculair is

cr, de rolweerstandscoefficient van de band. Varieert van 0.008 tot 0.002 bij normale temperaturen en een gladde weg. Koud rubber, hobbels etc helpen hier niet. Hoe langzamer je gaat, hoe belangrijker de rolweerstand wordt omdat de luchtweerstandsbijdrage bij lage snelheid klein is
(/flauw) Een sterke motor maakt een fiets ook snel; helaas wat lastig in een formule uit te drukken maar minstens zo (al dan niet meer) belangrijk ;-).
ThomasM schreef:Ik heb min of meer dezelfde vraag, maar heb in dit topic toch niet echt een antwoord kunnen vinden.

Ik heb 2 fietsen: een lichte, aluminium racefiets en een wat zwaardere stalen randonneur. Beide fietsen hebben een "race opmaak": dunne bandjes, racestuur, .. en toch is het verschil in snelheid opmerkelijk. Stel dat ik 50 km met de racefiets aan een gemiddelde van 30 km/h rijd zou ik over dezelfde afstand met ongeveer dezelfde inspanning een gemiddelde van pakweg 24-25 km/h op de randonneur halen.

Nu, waarin zit dan het, toch relatief grote, snelheidsverschil? De stalen randonneur, uitgerust met bagagedrager e.d. weegt wel wat meer dan de racefiets, zij het nog steeds een stuk minder dan een gemiddelde stadsfiets. Maar, ik dacht begrepen te hebben dat, zeker op het vlakke, gewicht niet zo'n grote rol speelt? Beide fietsen hebben een race-geometrie, maar op de racefiets zit ik wel nog wat dieper naar voren, kan dit het verschil in snelheid verklaren? Of dien ik de verklaring nog ergens anders te zoeken? Het verschil tussen race wielen en stevigere "reis wielen"?

Niet dat ik zo gefixeerd ben op snelheid. Maar ik zou dit jaar graag eens een brevet proberen rijden. En ik weet niet of ik moet kiezen tussen de tragere, maar meer comfortabele randonneur of de snellere racefiets. Een snellere randonneur zou dus dé oplossing zijn! :-)
Je zou eens een foto van beide fietsen moeten plaatsen, dan is het verschil in snelheid waarschijnlijk zo te verklaren..... 5km per uur is nogal een groot verschil bij 30kmh

of monteer eens spatborden en een bagagedrager op je racefiets en vergelijk dan nog eens.... En welke type en breedte banden gebruik je eigenlijk?
http://imageshack.us/photo/my-images/638/p1120265.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/543/p1120267.jpg/

Dus als ik het goed begrijp is het aanpassen van mijn positie op de fiets eigenlijk de efficiëntste manier om aan snelheid te winnen? Eerder dan onderdelen slopen om gewicht te besparen.

ps: Op deze foto zitten er nu dikkere banden op de randonneur, maar het verschil in snelheid is vergelijkbaar wanneer ik op dezelfde wielen smallere bandjes zet. En de achterband van de racefiets staat nu wel plat, is normaal gezien ook niet zo. :-)
Het is uiteraard altijd een verhaal van en en en en en.
Niet in volgorde:
Houding, bandtype + druk, kleding (heb je op de tourfiets echt dezelfde kleiding aan?), gewicht, drager.
Onderhoudstoestand van de aandrijving: menige toerfiets ziet er maar brak uit tegenover een mooie glimmende wielrenner. Dat is grotendeels optisch, maar een meer dan versleten en matig gesmeerde aandrijftrein kost toch wel een paar watts.
De racer heeft aerodynamischer velgen.
De racer heeft minder spaken (die deels met de dubbele snelheid tegen de wind in gaan).
Maar wellicht de beste manier om de tourfiets sneller te maken is de spatborden er af te halen. Houdt voor de grap maar eens een los spatbord met de holle kant in de wind.
Leon
Ik klikte op de link met de foto nummer p11120265.jpg wordt je gelinkt aan een hoop troep, daar wordt je niet goed van. :twisted:
multiwgb schreef:Ik klikte op de link met de foto nummer p11120265.jpg wordt je gelinkt aan een hoop troep, daar wordt je niet goed van. :twisted:
Hoezo? Ik heb gewoon via google een website gezocht om eenvoudig foto's up te loaden. Bij mij verwijst het ook gewoon naar mijn fietsen?
multiwgb schreef:Ik klikte op de link met de foto nummer p11120265.jpg wordt je gelinkt aan een hoop troep, daar wordt je niet goed van. :twisted:
Adblockplus installeren. Dan ben je van verreweg de meeste knipperende en bewegende reclames op alle websites af.
Leon