Pagina 3 van 5
Geplaatst: do 28 feb, 2008 16:57
door Deimor
Demy schreef:De automobilist een schuldgevoel aanpraten zou een hoofdtaak moeten worden van de fietsersbond. Vandaag toevallig het nieuws over de uitstoot van brommers. Als je dan ziet wat de anti-rokers beweging na dertig jaar heeft bereikt, zou je misschien in die richting moeten lobbyen.
Lol, krijgen we nu grote stickers voor op de auto's: "dit apparaat kan ernstel letsel veroorzaken" of "autorijders sterven vaker" of "ik draag bij aan een slechter climaat" ?? En wat voor formaat wilde je ze plakken? Iets subtieler voor de omgeving zou zijn een kort tekstje bij het starten van de auto... maar ook niet echt ideaal.
* edit: plaatje toegevoegd
Geplaatst: do 28 feb, 2008 17:00
door Demy
Pathfinder_II schreef:Er moet iets veranderen in de denkwijze van een groot deel van de bevolking.
Laatst kwam ik langs een fitness centrum gefietst. Daar zitten tientallen mensen op een hometrainer voor het raam te zweten om aan hun conditie te werken. Voor de deur staan er 5 fietsen in een rek voor maximaal 10. Wel staat de parkeerplaats vol met benzine slurpende monsters waar je gemakkelijk Parijs Dakar mee kunt rijden.
Als we dat begrijpen kunnen we richting een oplossing gaan denken.
Wouter
Ik begrijp het niet.
Hier willen de spelers op zaterdag wel het voetbalveld op rijden met de auto. Anders moeten ze 300 meter lopen van de parkeerplaats naar de kleedkamer.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 17:00
door bert sitters
Demy schreef:"We" is de meerderheid die in de jaren negentig voor "Paars" heeft gekozen.
En zeg nu niet dat je er niet bijhoort of "Wir haben es nicht gewußt" Had je het partij programma maar beter moeten lezen.
Ik heb niet voor paars gekozen en heel goed het programma gelezen van de partij waar ik op heb gestemd.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 17:03
door Demy
Deimor schreef:Demy schreef:De automobilist een schuldgevoel aanpraten zou een hoofdtaak moeten worden van de fietsersbond. Vandaag toevallig het nieuws over de uitstoot van brommers. Als je dan ziet wat de anti-rokers beweging na dertig jaar heeft bereikt, zou je misschien in die richting moeten lobbyen.
Lol, krijgen we nu grote stickers voor op de auto's: "dit apparaat kan ernstel letsel veroorzaken" of "autorijders sterven vaker" of "ik draag bij aan een slechter climaat" ?? En wat voor formaat wilde je ze plakken? Iets subtieler voor de omgeving zou zijn een kort tekstje bij het starten van de auto... maar ook niet echt ideaal.
[img]komt%20nog%20een%20plaatje%20van[/img][/img]
lol. vul zelf maar in! "De automobilist aan de schandpaal." Weet je we lachen er wel om, maar straks gebeurt het ook nog! (kom ik niet meer bij)
Geplaatst: do 28 feb, 2008 17:05
door BartDeB
Er moet iets veranderen in de denkwijze van een groot deel van de bevolking.
Inderdaad. En zeker als je kijkt naar de daadkracht van de regering verwacht ik niet dat ze het probleem op zullen lossen.
Het probleem met de meeste mensen is gewoon dat ze liever lui dan moe zijn en niet vooruit denken.
Dus pakken ze liever de auto, ook al gaat dat hun later meer geld kosten.
Een begin van de oplossing van het probleem zou zijn om mensen zich dat beter te laten realiseren.
Hoeveel spotjes zijn er wel niet op tv die tegen vanalles ingaan: roken, drinken, etc. ik heb er nog geen 1 gezien die laat zien dat fietsen beter is dan de auto pakken.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 17:25
door Froggy
Lead by example!
Als je kan fietsen - fiets! En laat iedereen om je heen zien dat het beter is dan de auto nemen. Sneller, groener, gezonder, goedkoper (voor Nederlanders erg belangrijk begrijp ik!)
Mijn bedrijfsauto is een Toyota Prius, die mega zuinig is (vergeleken met andere autos) maar naast mijn fiets (een Peugeot uit jaar nul die €25 gekost heeft) is het alsnog een Amazon murdering machine!
Ik maak een punt van de fiets pakken om klanten te bezoeken - vinden ze allemaal heel vreemd, tot dat ik meld dat ik vaak sneller op bestemming ben dan in de auto en veel minder snelheids boetes krijg!
Een hoger subsidie op een nieuwe fiets zou inderdaad leuk zijn - maaaaar als we echt groen willen worden moeten we veel meer oude fietsen hergebruiken! Misschien kunnen we Camiel vragen of de overheid een re-CYCLE programma kan beginnen om iedere burger van een opgeknapte fiets te voorzien als ze beloven korte afstanden af te leggen ermee in plaats van met de auto?
Jimbo
Geplaatst: do 28 feb, 2008 19:07
door Marjan
Demy schreef:"We" is de meerderheid die in de jaren negentig voor "Paars" heeft gekozen.
En zeg nu niet dat je er niet bijhoort of "Wir haben es nicht gewußt" Had je het partij programma maar beter moeten lezen.
Ik heb NIET voor paars gekozen en je 2de zin

beter nadenken voor je met beschuldigingen smijt.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 19:22
door m-gineering
Pathfinder_II schreef:Er moet iets veranderen in de denkwijze van een groot deel van de bevolking.
Laatst kwam ik langs een fitness centrum gefietst. Daar zitten tientallen mensen op een hometrainer voor het raam te zweten om aan hun conditie te werken. Voor de deur staan er 5 fietsen in een rek voor maximaal 10. Wel staat de parkeerplaats vol met benzine slurpende monsters waar je gemakkelijk Parijs Dakar mee kunt rijden.
Als we dat begrijpen kunnen we richting een oplossing gaan denken.
Wouter
hier hoort een plaatje bij

Geplaatst: do 28 feb, 2008 20:53
door Demy
marjan schreef:Demy schreef:"We" is de meerderheid die in de jaren negentig voor "Paars" heeft gekozen.
En zeg nu niet dat je er niet bijhoort of "Wir haben es nicht gewußt" Had je het partij programma maar beter moeten lezen.
Ik heb NIET voor paars gekozen en je 2de zin

beter nadenken voor je met beschuldigingen smijt.
Alleen met een kamer-meerderheid zijn dergelijke voorstellen aangenomen. Zo werkt democratie nu eenmaal. De volksvertegenwoordiging is door ons allen gekozen. Ook Balkenende I en 2 hebben flink uitverkoop gehouden trouwens. Alle grote partijen hebben jarenlang ingestemd met de liberalisering en privatisering van overheidsdiensten. De pest is dat pas achteraf gebleken is dat de verwachting van de voordelen van vrije marktwerking tegen vielen. Helaas te laat, want je kunt het niet meer terug draaien. En dit was zeker niet persoonlijk bedoeld.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 21:11
door mario
Ik zal ook eens een brief sturen naar de gemeente Den Haag, of ik geen korting kan krijgen op de aanschaf van een R-naaf
Mario
Geplaatst: do 28 feb, 2008 22:03
door wwwillem
Europa verwacht steeds meer privatiseringen. Jammer genoeg zijn niet alle privatiseringen van sectoren even geslaagd, en meestal blijft er van de 'lagere prijzen want meer concurrentie'-beloften niet veel over.
Ook vind ik bvb de onvergelijkbaarheid van energietarieven in België gewoon belachelijk, maar dat is een andere discussie.
Verder mogen treinexploitaties best in overheidshanden blijven.
Ook het openbaar vervoer, en niet alleen de verlieslatende lijnen mogen wat mij betreft in overheidshanden blijven. Er zullen waarschijnlijk nog sectoren zijn die beter af zijn in overheidshanden.
Willem
Geplaatst: do 28 feb, 2008 22:08
door Marjan
Demy schreef: En dit was zeker niet persoonlijk bedoeld.
Gelukkig
Groetjes, Marjan uit Haarlem, in Leeuwarden jeugd doorgebracht tot 1990

Geplaatst: do 28 feb, 2008 22:33
door Michael W
wwwillem schreef:Verder mogen treinexploitaties best in overheidshanden blijven.Ook het openbaar vervoer, en niet alleen de verlieslatende lijnen mogen wat mij betreft in overheidshanden blijven. Er zullen waarschijnlijk nog sectoren zijn die beter af zijn in overheidshanden.
Zoals energie, water, post, ziekenfonds, bejaardenzorg etc etc etc

Geplaatst: do 28 feb, 2008 22:42
door Demy
marjan schreef:Demy schreef: En dit was zeker niet persoonlijk bedoeld.
Gelukkig
Groetjes, Marjan uit Haarlem, in Leeuwarden jeugd doorgebracht tot 1990

Nou kijk eens aan.
Ik dacht al dat ik je kende

Geplaatst: do 28 feb, 2008 22:51
door 123456
s.v.p. terug naar het onderwerp
Geplaatst: do 28 feb, 2008 23:24
door Demy
Michael W schreef:wwwillem schreef:Verder mogen treinexploitaties best in overheidshanden blijven.Ook het openbaar vervoer, en niet alleen de verlieslatende lijnen mogen wat mij betreft in overheidshanden blijven. Er zullen waarschijnlijk nog sectoren zijn die beter af zijn in overheidshanden.
Zoals energie, water, post, ziekenfonds, bejaardenzorg etc etc etc

Leuk dat je dit noemt.
Dit zijn o.a. naast het openbaar vervoer stuk voor stuk al die sectoren die de afgelopen jaren door de overheid al geprivatiseerd zijn.
Ook de reïntegratie van de WAO, WW en de bijstandsgerechtigden.
Toch heeft de PvdA onlangs afgezien van de privatisering van Schiphol.
Hete hangijzers zijn o.a. nog de gezondsheidszorg.
Geplaatst: do 28 feb, 2008 23:36
door wwwillem
Demy schreef:Michael W schreef:wwwillem schreef:Verder mogen treinexploitaties best in overheidshanden blijven.Ook het openbaar vervoer, en niet alleen de verlieslatende lijnen mogen wat mij betreft in overheidshanden blijven. Er zullen waarschijnlijk nog sectoren zijn die beter af zijn in overheidshanden.
Zoals energie, water, post, ziekenfonds, bejaardenzorg etc etc etc

Leuk dat je dit noemt.
Dit zijn o.a. naast het openbaar vervoer stuk voor stuk al die sectoren die de afgelopen jaren door de overheid al geprivatiseerd zijn.
Ook de reïntegratie van de WAO, WW en de bijstandsgerechtigden.
Toch heeft de PvdA onlangs afgezien van de privatisering van Schiphol.
Hete hangijzers zijn o.a. nog de gezondsheidszorg.
Hier in België is het spoor nog een overheidsaangelegenheid, misschien goederenvervoer voor een stuk niet meer.
In België beweegt het minder snel dan in Nederland, en soms is dit maar goed ook. Hier staat het land de helft van de tijd stil rond een Waals Vlaams thema. Maar dat is natuurlijk ook geen beleid.
Willem
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 01:29
door Jan Eleveld
Een mooi initiatief en een mooie discussie.
Persoonlijk geloof ik niet dat een subsidie op fietsen zal leiden tot meer fietskilometers. Dan zul je de fietskilometers zelf moeten subsidiëren, maar hoe?? En dan ook nog alleen de fietskilometers die autokilometers vervangen. Nee dat wordt niets.
Waar ik wel in geloof is in betere voorzieningen, bv. (gratis) de fiets in de trein, hogesnelheidsfietspaden, dus zonder obstakels en betere en meer fietsenstallingen.
Ook geldt het principe "jong geleerd, oud gedaan". Stimuleer dat kinderen op de fiets naar school gaan, ontmoedig de aanschaf van een brommer (belasting?)
Nog een paar puntjes uit de voorgaande discussie.
De eerste privatiseringsgolf vond al in het tijdperk Lubbers plaats. De paarse kabinetten hebben die trend doorgezet en door het CDA zijn ze bepaald niet afgeremd...
Goedkoop of gratis openbaar vervoer leidt niet alleen tot meer verplaatsingen, maar vooral toch tot andere verplaatsingen. Het voorbeeld van Hasselt heeft laten zien dat wel degelijk een belangrijke groep automobilisten de bus is gaan nemen.
Ten slotte nog dit. Een brief schrijven is misschien een begin, maar toch ook een vrij gemakkelijk en waarschijnlijk weinig effectief middel om iets te bereiken. Het valt bijvoorbeeld op dat er in Nederland geen critical mass beweging is, althans ik heb er nog niet over gehoord en ook niet gezien op deze website:
http://critical-mass.info/international.html#europe
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 07:57
door Pathfinder_II
Het blijft een punt van breinpositie:
Vervoer = Auto
Luister 's morgens naar de radio: Reclame over auto's, speciale spelletjes voor mensen die in de file staan, file informatie en vooral een hoop medeleven bij de dj's. TV is niet veel beter, hooguit in de betere nederlandse film zie je een fiets in beeld. Verder doen onze helden alles met een te grote auto. Fietsen is voor scholieren .... zodra je het kunt sla je je vleugels uit en dan slurp je benzine.
Als kinderen inderdaad weer naar school mogen lopen (is te gevaarlijk met al dat verkeer) dan gaan ze later die fiets waarderen. Nu is de fiets een achteruitgang in vergelijking met de dikke Volvo die voor de schooldeur stopt. Scholen met een Kiss en Ride zone zijn helemaal hot
Wouter Hagedoorn (Die altijd lopend naar school ging)
P.S. Mijn moeder is lerares: Auto stopt bij de kleuteringang deur gaat open eerste 2 kinderen rollen de auto uit ... auto rijdt met geopende deur 30 meter verder en de oudste rolt naar buiten en geeft de deur een swieper. Moderne opvoeding ... moderne jeugd.
Geplaatst: vr 29 feb, 2008 08:11
door Michael W
Jan Eleveld schreef:Waar ik wel in geloof is in betere voorzieningen, bv. (gratis) de fiets in de trein, hogesnelheidsfietspaden, dus zonder obstakels en betere en meer fietsenstallingen.
Ook geldt het principe "jong geleerd, oud gedaan". Stimuleer dat kinderen op de fiets naar school gaan, ontmoedig de aanschaf van een brommer (belasting?).
Op het laatste na ben ik het helemaal met je eens!
Ook gymnastiek en schoolzwemmen weer invoeren en dan verplicht met de klas
op de fiets er naar toe.

Btw op fietsen omlaag etc etc, er is genoeg te bedenken om het fietsen te bevorderen.
Eigenlijk liggen hier toch wel duidelijke taken voor
de Fietsersbond, lijkt mij, maar die zijn wat bezadigd geworden de laatste jaren.