Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe licht kan een vakantiefiets eigenlijk zijn - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hoe licht kan een vakantiefiets eigenlijk zijn

[quote="catemaron"][quote="Pottser"]Ik denk dat rond de 11/12 kilo wel het minimale is. Overigens is de hoeveelheid bagage verminderen uiteindelijk vaak voordeliger om het totale gewicht te verminderen dan te blijven investeren in duurdere onderdelen. [/quote]

Een veel gebezigd argument met best een kern van waarheid. Nu weet ik niet hoe het andere vergaat. Zelf fiets ik ongeveer 10.000 km in de buurt van mijn woonplaats (dagtochtjes woon-werkverkeer etc). De tocht die van de zomer gepland staat zal ca 1.200 km zijn. Kortom mijn fiets wordt vaker buiten de vakantie gebruikt en zonder bagage.[/quote]

Dit is dan een goed argument om niet teveel mee te nemen. Als je de fiets vooral zonder bagage gebruikt wil je niet een super stijf frame hebben. Een lichte snelle randonneur van 12-14 kg is dan ideaal. Op zo'n wat flexibel frame moet je echter niet teveel bagage hangen, anders wordt het wat te wiebelig (en gaan er dingen kapot). Een fiets die echt lekker rijdt met veel bagage (25-30 kg), maar ook soepel zoeft als je helemaal zonder bagage rijdt is niet echt mogelijk. Ook daarom heeft een maatframe voordelen: de stijfheid kan precies aangepast worden aan je eigen gewicht, en aan de hoeveelheid bagage die je meeneemt. Als het verschil tussen met en zonder bagage niet zo groot is is het makkelijker het ideale compromis te bereiken. De meeste confectiefietsen zijn tegenwoordig uit voorzorg nodeloos stijf.
Wim
Wim

ottovds schreef:een drinkzak om uit te drinken heeft alleenmaar voordelen hoor:
- water blijft koeler
- kan met twee handen blijven rijden
- bidonhouders blijven vrij voor andere dingen (ik denk aan brandstoffles voor de brander enz...)
wel zou ik zo'n ding nooit op mijn rug moeten hebben.
Jij bent een leuke grappenmaker. Je stelt dat er alleen maar voordelen zijn en nog geen anderhalve centimeter verder op het beeldscherm kom je daar duidelijk al op terug :lol:
Leon

Misschien off-topic maar toch deze bedenking:

Een sympathiek brabants trekpaard weegt met gemak een ton; een goed gespierde arabische volbloed ongeveer 500 kg.

Geen idioot die eraan denkt een race met een trekpaard te beginnen. Bomen uit het bos sleuren doe je dan weer niet met een renpaard.

Ik neem aan de eigenaars van respectievelijke dieren daar geen twijfels over hebben.

Het ene beest kost ook een slok meer dan het andere, maar dit terzijde.

Bedenkingen over het gewicht, sterkte en prijs van de "accessoires" die erbij horen (tuig, zadel, hoefijzers, bit) laat ik aan uw verbeelding over.

Misschien is er een analogie met fietsen?

Dat is de analogie die tegenwoordig toegepast wordt. Met als gevolg dat veel fietsers voor hun inzetgebied geen ideaal ros meer kunnen vinden. Kijk je 20-30 jaar terug dan zie je een veel breder geschakeerd spectrum van fietsen op de Nederlandse markt. Steek je de haringvijver over dan zie je hetzelfde brede spectrum. Deze analogie is te beperkt en beperkt vooral de fietser die tussen de twee extremen inzit.

Berre schreef:Misschien off-topic maar toch deze bedenking:

Een sympathiek brabants trekpaard weegt met gemak een ton; een goed gespierde arabische volbloed ongeveer 500 kg.

Geen idioot die eraan denkt een race met een trekpaard te beginnen. Bomen uit het bos sleuren doe je dan weer niet met een renpaard.
Ik zou daarvoor een tweespan pony's adviseren: 8feet drive, en ze eten samen ook een stuk minder ;)

Alu onlasbaar? Heb je ooit van een alu frame dat stuk ging tijdens een tocht? Er kan altijd iets stuk gaan. Zelf had ik ooit een gespleten velg en dat voorzie je niet.

Wat een fijne discussie. :? :?

Groeten van een 85 kilogram wegende Rutger

Rutger schreef:Groeten van een 85 kilogram wegende Rutger
hmm, mijn fiets mag dan 20kg meer wegen om jouw totaal gewicht te bereiken :wink:

Ik zou ook altijd voor staal gaan hoor. Gewoon voor de mooiere look al. Ik vind een stalen gelugd kader nog steeds het mooist. Onlangs las ik al van iets wat andere, RVS buizen. Eigenlijk zou ik wel willen weten wat de verschillen zijn in materialen voor stalen kaders. Want ik begrijp dat er wel wat verschillende legeringen zijn.

ottovds schreef:
Rutger schreef:Groeten van een 85 kilogram wegende Rutger
hmm, mijn fiets mag dan 20kg meer wegen om jouw totaal gewicht te bereiken :wink:

Ik zou ook altijd voor staal gaan hoor. Gewoon voor de mooiere look al. Ik vind een stalen gelugd kader nog steeds het mooist. Onlangs las ik al van iets wat andere, RVS buizen. Eigenlijk zou ik wel willen weten wat de verschillen zijn in materialen voor stalen kaders. Want ik begrijp dat er wel wat verschillende legeringen zijn.
In de afgelopen eeuw zijn er enorm veel verschillende legeringen en buistypes voor fietsen ontwikkeld en geproduceerd. Iedere buizenfabrikant had zijn eigen specifieke legering die altijd weer iets verschilde van die van een andere fabrikant. Ook zijn de wanddiktes altijd aangepast aan het gebruiksdoel. Reynolds leverde zelfs de variant 'designer select' waarbij de framebouwer per buis kon kiezen uit een verschillende legering, verschillende wanddikte en verschillende manier van verjonging van de buis. Daarom kan bij een stalen frame het karakter van het frame zo precies aangepast worden aan de wensen van de eigenaar.
De verschillen zijn er o.a. in stijfheid, toegestane manier van verwerken, weerstand tegen indeuken en comfort. Alle buiskwaliteiten hier bespreken gaat denk ik erg ver. Sowieso zijn de meeste varianten niet meer in omloop. Reynolds heeft als een van de weinige buisfabrikanten nog een leuke serie op voorraad. Helaas is hun oude variant 531 ST uit de schappen verdwenen. Die had dezelfde staallegering als de 531c die voor de wedstrijdframes werd gebruikt maar dan met een wanddikte die 0,1mm dikker was en uiteinden die iets langer vane en dikkere wanddikte voorzien waren. Voor sommige framebouwers was het nadeel dat de 531 legering niet TIG-lasbaar is, alleen maar soldeerbaar. Vandaar dat er nu de legering 631 gebruikt wordt die kennelijk dezelfde mechanische eigenschappen heeft maar wel TIG-lasbaar is.

Voor de lichtgewicht fietsers; ik ga komend weekeinde een titanium Van Nicholas testen. Dit is overigens een merk dat ik -nog- niet verkoop. Eerst maar eens testen.
Hij staat nu nog even in de winkel. Het is een bijzonder mooi titanium frame, 26 inch wielen, met hoge kwaliteit onderdelen.
Als hij bevalt zal ik meenemen naar de Fiets- en Wandelbeurs, al zal ik hem niet op het testparcours inzetten :lol:

Eric Schuijt schreef:Voor de lichtgewicht fietsers; ik ga komend weekeinde een titanium Van Nicholas testen. Dit is overigens een merk dat ik -nog- niet verkoop. Eerst maar eens testen.
Hij staat nu nog even in de winkel. Het is een bijzonder mooi titanium frame, 26 inch wielen, met hoge kwaliteit onderdelen.
Als hij bevalt zal ik meenemen naar de Fiets- en Wandelbeurs, al zal ik hem niet op het testparcours inzetten :lol:
Bloedmooi, maar de gewichten van de frames kan ik om een of andere reden op hun site (vannicholas.com) niet vinden.
Leon

Voor wie het niet weet, het gaat hier om de organisatie die voortgekomen is uit het faillissement van Airborne. Dat waren zeer succesvolle fietsen. Op de site moet je verder oppassen omdat de prijzen ex btw zijn.
Wim

Leon schreef:
Eric Schuijt schreef:Voor de lichtgewicht fietsers; ik ga komend weekeinde een titanium Van Nicholas testen. Dit is overigens een merk dat ik -nog- niet verkoop. Eerst maar eens testen.
Hij staat nu nog even in de winkel. Het is een bijzonder mooi titanium frame, 26 inch wielen, met hoge kwaliteit onderdelen. t
Als hij bevalt zal ik meenemen naar de Fiets- en Wandelbeurs, al zal ik hem niet op het testparcours inzetten :lol:
Bloedmooi, maar de gewichten van de frames kan ik om een of andere reden op hun site (vannicholas.com) niet vinden.
Leon

als je op customize klikt kan je je fiets helemaal opbouwen en het gewicht staat er dan naast. In ieder geval geweldige fietsen.

Is het de pioneer die je gaat testen? In ieder geval lijkt dit me echt wel een prachtige fiets. Als ik hem naar mijn wens customize kom ik op zo'n 11 kg.

Leon schreef: Bloedmooi, maar de gewichten van de frames kan ik om een of andere reden op hun site (vannicholas.com) niet vinden.
Leon
http://www.fiets.nl/leesverder_061128.asp

onderaan pagina

Zal ik jullie wat vertellen. Wij hebben klanten die zijn met de racefiets van 9 kilo, met een BoBkar, naar Rome gefietst. Jos, ruim 60 jaar, is met zijn alu racefiets en een Cyclone, aanhanger met 2 wielen, de Noordzee rond geweest met een gemiddelde van 180 km per dag en een gemiddelde snelheid van 18 km. Eigenlijk geloof ik het nog niet. Ik weet het niet zeker meer maar ik dacht dat hij 18 foto`s had gemaakt en soms geen tijd had om zijn tent op te zetten.
Zelf had ik het idee om een carbon mtb aan te schaffen en werd mij de verzekering gegeven dat het makkelijk kon met een BoB als bagage. Wat is gewicht!!

ottovds schreef: Ik zou ook altijd voor staal gaan hoor. Gewoon voor de mooiere look al. Ik vind een stalen gelugd kader nog steeds het mooist. Onlangs las ik al van iets wat andere, RVS buizen. Eigenlijk zou ik wel willen weten wat de verschillen zijn in materialen voor stalen kaders. Want ik begrijp dat er wel wat verschillende legeringen zijn.
Volgens mij kan RVS (roest vast staal) nooit sterker zijn dan RS (roestend staal.)
In RVS zit koolstof. Dat maakt het zwakker.

Hijsmiddelen, kranen, takels, kettingen, staalkabels worden ontworpen om een zo laag mogelijk eigen gewicht te hebben versus max. sterkte. RVS is per oppervlakte minder sterk dan RS.

Het prijsverschil tussen RVS en RS van gelijke sterkte is enorm.

Dus: een RVS fiets is zwaarder dan een RS fiets van gelijke sterkte.
Het verschil zal vast minimaal zijn.
Is dat verschil het gewicht van de verf?
Want geborsteld RVS ziet er zo bloedmooi uit...

Is een metallurg in de zaal??

niko

nikopaul schreef: Volgens mij kan RVS (roest vast staal) nooit sterker zijn dan RS (roestend staal.)
In RVS zit koolstof. Dat maakt het zwakker.

knip....

Is een metallurg in de zaal??

niko
Nee die is al gillend weggelopen!!!!

JOO...We hebben toch een staal bedrijf hier in IJmuiden? www.corus.nl

corus daar ben ik weleens wezen kijken, leuk om te zien.

Ik heb een aluminium stadsfiets. Een Giant Melbourne. Is niet echt een trekfiets, maar hij doet prima dienst als trekfiets. Zonder bagage, maar wel met bagagedragen en alles erop en eraan komt ie geloof ik op 17 kilo.

m-gineering schreef:
nikopaul schreef: Volgens mij kan RVS (roest vast staal) nooit sterker zijn dan RS (roestend staal.)
In RVS zit koolstof. Dat maakt het zwakker.

knip....

Is een metallurg in de zaal??

niko
Nee die is al gillend weggelopen!!!!
Er zijn duizenden verschillende staalsoorten voor diverse toepassingen die 'roesten'. Er bestaat een boekdeel, de "Staalwijzer", met de allures van een telefoonboek, waarin je alle denkbare staalsoorten voor alle mogelijke toepassing kan vinden.

Alle staalsoorten bevatten in meerdere of mindere mate koolstof.

RVS is een staallegering met bijzonder veel chroom (wel 18 % of meer) waardoor het nauwelijks roest. Verder bevat het mogelijk componenten als molybdeen, vanadium etc. Het vormt een harde oxidehuid. Dat is niet voor alle toepassingen een voordeel. Zo kan je RVS bijvoorbeeld niet "harden" en slijpen zoals gereedschapstaal (beitels, etc.) Het houdt niet goed zijn scherpte. Koks- en slagersmessen in RVS moeten dus vaak geslepen worden.

RVS is duur en laat zich moeilijker bewerken dan 'gewoon' staal; het is harder door het hoge chroomgehalte. RVS zagen, vijlen, slijpen en boren gaat moeizaam.

De grote charme van RVS is dat het mooi blijft onder slechte (weers)omstandigheden. Het hoeft geen bescherming. Het ziet er duur uit en dat is het ook. Het wordt bij langdurige blootstelling wel aangetast door zeewater.