Re: Goede E-bike voor op vakantie
Geplaatst: vr 25 mei, 2018 16:57
Daar heb je gelijk in en dat is best wel jammerFedor schreef: ↑do 24 mei, 2018 18:50Bij een naaf dan geen excentrische trapas (die de "dure" merken juist wel leveren) want dat gaat dan waarschijnlijk niet passen.mightytheo schreef: ↑ma 14 mei, 2018 22:56Ik ben na al deze informatie mezelf ook een beetje gaan verdiepen in de ombouwsetjes. Met name die Bafang middenmotor ziet er heel erg goed uit qua concept. Dat zou ons tevens de vrijheid geven om gewoon een mooie vakantiefiets met naaf of derailleur te kopen en deze achteraf aan te passen.
Zeker... dat wordt voor mijn fiets dus een voorwielmotor als de benen het niet meer aankunnen. Zou dan liever gaan voor een middenmotor.
Tsja, het topic kan hard gaan, maar in plaats van vragen eerst lezen helpt, Want heel veel vragen zijn natuurlijk al meermaals voorbij gekomen (zoeken op sleutelwoorden).Ed kettingvet schreef: ↑vr 25 mei, 2018 16:57Wat ben je met veel kenners wanneer veel vragen verloren gaan.
Ik vind het "Het grote elektrische fietsen topic" daar maar een onoverzichtelijk zootje.
Je keuzes zijn nogal divers, gaande van stads/toerfiets tot behoorlijk sportieve zit (Razer). Het gaat erom dat je vriendin er prettig op zit (zithouding!), dus moet ze gaan proefrijden. Als je dat weet is keuzes maken niet zo lastig.mightytheo schreef: ↑vr 25 mei, 2018 23:29Een top 3 lijstje met rationale van mede-forum leden zou natuurlijk erg leuk zijn om ook eens te beoordelen
Bedankt voor het ondersteunen van mijn verhaal, zo behoeden we mensen van verkeerde verwachtingen en miskopen.
Volgens mij is het ook snelheids gebonden, boven de 45 (of iets dergelijks?) recupereert hij niet meer. Wat ik niet wist is dat hij dan ook meteen zonder aankondiging de remming eraf haalt, dat lijkt me echt dood eng....Dat gebeurt ook bij het bergafwaarts remmen op de motor: dan vindt het systeem het mooi geweest en wordt de remming plotseling eraf gehaald.
De website bestaat nog, maar ik zie geen Bionx meer in het gamma van Trek of bij Wheeler... dat is een aderlating. Zou me dus inderdaad niks verbazen als die op sterven na dood (of reeds gestorven zijn).
Als koeling noodzakelijk is betekent dat vanzelf dat het rendement laag is. Daar zit hem het probleem bij naafmotoren in heuvels en bergen. Je hebt niet alleen een hitteprobleem, maar je hebt ook minder vermogen beschikbaar bergop en je betaalt goud geld voor accucapaciteit die je vervolgens omzet in warmte.
Er kan een andere reden zijn (ik ben geen ingenieur), maar gezien de thermische problematiek lijkt het me zeer waarschijnlijk dat het extra volume een antwoord is op dit probleem. Maar ik vindt het niet overtuigend t.o.v. de middenmotor.
Ik neem aan dat je hier nu juist de naafmotor bedoelt?
De fabrikanten maken blijkbaar allemaal keuzes om hun pinion fietsen tot ebike te transformeren.loknor schreef: ↑zo 27 mei, 2018 07:01Elke middenmotor kan je combineren met een: Snelspanner!
Verder vind ik het een problematisch opmerking van Gerrit, omdat hij de verwachting wekt dat het allemaal wel mee valt. De Neodrive werd slechter beoordeeld dan de Swiss van Santos en viel als eerste uit. Kees is toch niet een overvette automobilist die nauwelijks de pedalen rondkrijgt...
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... ive-motor/
ik begrijp dat hij opkomt voor zijn eigen merk, maar dit is een fiets van 8k (of iets dergelijks)met een beperkte motor. Buyers beware.
Er kan een andere reden zijn (ik ben geen ingenieur), maar gezien de thermische problematiek lijkt het me zeer waarschijnlijk dat het extra volume een antwoord is op dit probleem. Maar ik vindt het niet overtuigend t.o.v. de middenmotor.
*Misschien ten overvloede, maar er zijn toepassingen waar een middenmotor absoluut superieur is, namelijk die waar de aandrijving extra kritisch is (S-pedelecs) of waar geluid (klankkast van de Velomobiel) gekmakend is.
Gecorrigeerd
Daar is hij natuurlijk niet voor, maar zelfs dan... Bergop trekt een sterker persoon een motor ook op Eco wel vol. Motoren worden meestal niet begrenst op maximaal vermogen, maar op percentage.
Voorwielmotor rijdt niet per definitie slecht, jaren met een top of the line voorwielmotor gereden en die reed heel prettig. Onze ION motoren hadden een heel fijn fiets gevoel, misschien ook omdat de aandrijving met rust werd gelaten. Het vergt wel flink wat voodoo van de software in de controller (pedaal druk vertalen in de juiste kracht), maar dat kan best.Over de voorwielmotor zijn de meningen ook nog enigszins verdeeld. Mocht het idd irritant werken, en je hebt een EBB, dan wordt het toch een achterwielmotor + overgaan van naaf op derailleur (ga er van uit dat dan dan toch technisch mogelijk moet zijn).
Ondersteuning nodig bij een afdaling?loknor schreef: ↑zo 27 mei, 2018 11:422. Tricky als het glad is. Dat is wel een ding voor een vakantiefiets... regen met olie op de weg in een afdaling is nooit leuk, maar ik pas ervoor omdat met een voorwielmotor te doen.
...
Voor normaal Hollands gebruik is het best okay mits de prijs goed is, maar daar houdt het eigenlijk ook wel mee op.