Polling schreef: ↑zo 27 mei, 2018 08:29
loknor schreef: ↑zo 27 mei, 2018 07:01
*Misschien ten overvloede, maar er zijn toepassingen waar een middenmotor absoluut superieur is, namelijk die waar de aandrijving extra kritisch is (S-pedelecs) of waar geluid (klankkast van de Velomobiel) gekmakend is.
Ik neem aan dat je hier nu juist de naafmotor bedoelt?
Gecorrigeerd
Fedor schreef: ↑zo 27 mei, 2018 11:19
Of blijf zorgen voor een goede conditie zodat de naafmotor zo min mogelijk hoeft te ondersteunen
. Of zou het dan ook fout gaan? Sommige motoren hebben juist baat bij een zo groot mogelijke gebruik van vermogen.
Daar is hij natuurlijk niet voor, maar zelfs dan... Bergop trekt een sterker persoon een motor ook op Eco wel vol. Motoren worden meestal niet begrenst op maximaal vermogen, maar op percentage.
Een fictief rekenvoorbeeld: 250% in turbo, 170% in std, 120% in eco.
Dus lever je 100 watt krijg je in Turbo 250 watt terug.
Lever je 208 watt is je motor in eco ook aan zijn tax (die ligt wettelijk op 250 watt).
Over de voorwielmotor zijn de meningen ook nog enigszins verdeeld. Mocht het idd irritant werken, en je hebt een EBB, dan wordt het toch een achterwielmotor + overgaan van naaf op derailleur (ga er van uit dat dan dan toch technisch mogelijk moet zijn).
Voorwielmotor rijdt niet per definitie slecht, jaren met een top of the line voorwielmotor gereden en die reed heel prettig. Onze ION motoren hadden een heel fijn fiets gevoel, misschien ook omdat de aandrijving met rust werd gelaten. Het vergt wel flink wat voodoo van de software in de controller (pedaal druk vertalen in de juiste kracht), maar dat kan best.
Ook heb ik (als leenfiets) met goedkope rotatiemotoren gereden en dat was ook niet dramatisch of zo, best lollig.
Nadelen van voorwielmotoren:
1. Voorkant zwaar (maar dat heb je nog sterker met voortassen, dus dat is niet zo'n issue).
2. Tricky als het glad is. Dat is wel een ding voor een vakantiefiets... regen met olie op de weg in een afdaling is nooit leuk, maar ik pas ervoor omdat met een voorwielmotor te doen.
3. Beperkt vermogen, nog veel minder sterk dan een achterwielmotor, laat staan een middenmotor.
4. Nog steeds hitte gevoelig.
5. Storingsgevoelig omdat je een erg lange kabelboom langs je (bewegend) balhoofd laat lopen.
Voor normaal Hollands gebruik is het best okay mits de prijs goed is, maar daar houdt het eigenlijk ook wel mee op.