Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: tweedehands vakantiefiets 400-500 euro - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Gezocht: tweedehands vakantiefiets 400-500 euro

Verreweg de meeste mensen gaan ervan uit dat als je één van de drie van voorbladen, cassette of ketting vervangt je ze allemaal moet doen, omdat ze samen afslijten. Je komt wel eens mensen tegen die zeggen "dit zijn de uitzonderingen", maar ik vergeet altijd welke dat zijn :). Dan zijn er weer die beweren dat die uitzonderingen er zijn maar dat dat extra snelle slijtage van de andere onderdelen veroorzaakt. Daarom ga ik ervan uit dat je, tenzij je precies weet wat je doet, altijd alles vervangt. Behalve nu de granny want die lijkt me gewoon niet versleten.

Met een 7 speed loop je nog extra kans op het oude systeem. Als je op de fiets ophoudt met trappen, dan houden de achtertandwielen op met draaien, right? De achteras zelf natuurlijk draait natuurlijk wel, as en tandwielen lopen dan op dat moment vrij, maar niet meer als je trapt. Er is een onderdeel, met kogellagers, dat dat veroorzaakt.
In het oude systeem "freewheel", zit dit onderdeel in de cluster met achtertandwielen verwerkt. In het nieuwe systeem, "freehub" met "cassette" zit dat onderdeel aan de achteras vast (de freehub). Het onderdeel dat het hardst slijt, de tandwielen, kunnen dan eenvoudig vervangen worden zonder dit onderdeel te vervangen.
Maar tenzij je dit zelf gaat vervangen hoef je het eigenlijk niet te weten :). Je hebt wel minder keuze in tandwielclusters met het oude systeem.

Hahaha ik hou je van je thesis :).
Hahaha, ja, mijn thesis ging super vlot, totdat ik vorig weekend besloot naar Bern te fietsen en me aanmeldde op dit forum...

En de achtertandwielen houden inderdaad op met draaien wanneer het wiel draait maar de trappers stilstaan. Dat betekent dus als ik het goed begrijp, dat bij deze fiets, een hele cluster moet worden vervangen ipv eenvoudigweg de tandwielen?

Waarschijnlijk wordt het vanwege de tijdsdruk een fietsenmaker ja, ga natuurlijk wel vragen of ik erbij mag zijn als ze hem repareren.

(p.s. als ik 'granny + fietsonderdeel' google, krijg ik alleen maar de welbekende omafiets :| )
Stella90 schreef:...(p.s. als ik 'granny + fietsonderdeel' google, krijg ik alleen maar de welbekende omafiets :| )
Dan wordt het tijd dat je kennismaakt met Sheldon Brown. 8)
Stella90 schreef: En de achtertandwielen houden inderdaad op met draaien wanneer het wiel draait maar de trappers stilstaan. Dat betekent dus als ik het goed begrijp, dat bij deze fiets, een hele cluster moet worden vervangen ipv eenvoudigweg de tandwielen?
Dat heb je niet goed begrepen :wink: Dat heeft enkel te maken met de aanwezigheid van een freewheel dat tegenwoordig bijna alle fietsen hebben (uitzondering zijn fixies).

Mijn kennis reikt niet ver genoeg om je goed uit te leggen hoe je aan kan zien of tandwielen apart zijn te vervangen.

Renaat
Hoog tijd, aardvark, hoog tijd!

Ik dacht dat ik granny al had uitgelegd, oopsie.

Het kan nog steeds het oude of het nieuwe systeem zijn, dat kan ik zo niet zien. Met cluster wordt in dit geval de cluster tandwielen bedoeld.

In het plaatje hieronder zie je helemaal rechts een moderne cassette, dit zijn echt alleen maar de tandwielen. In het plaatje helemaal links zie je in het midden nog wat extra ringen zitten, dit zijn kogellagers die ten opzichte van de tandwielen draaien, achteruit, maar niet vooruit. In het nieuwe systeem zit dat aan de as vast, aan dat zwarte deel in het derde plaatje. Linkertwee zijn oud, rechts is nieuw.

Afbeelding

edit: Ah juist, @aardvark hieronder, zie het nu ook inderdaad. Nieuw systeem dus.
Op de foto's van Stella90 is duidelijk herkenbaar dat het om een achternaaf Shimano Deore LX FH-M563 gaat. Dat is een cassettenaaf, 7-speed. Prijs cassette ca. €15 (in DE).
djveer schreef:Daarom ga ik ervan uit dat je, tenzij je precies weet wat je doet, altijd alles vervangt. Behalve nu de granny want die lijkt me gewoon niet versleten.
Bedenk wel dat je daar met zekerheid achter komt op het moment dat je met de nieuwe ketting echt kracht zet op het oude blad. Dat wil in dit geval (kleinste blad) zeggen: als je met je fiets vol bepakking probeert met 5 km/u tegen een steile buitenlandse berg op te zwoegen.

Veel plezier gewenst met je nieuwe fiets, Stella!

Carl
Bedankt Carl!

Handige link, aardvark, heb hem inmiddels al een paar keer gebruikt om de posts van djveer te begrijpen ;)

En bedankt nog Jan, voor de tip om naar SNEL te gaan, ben daar al vaak langsgefietst dus weet precies waar die zit. Ga daar komende week eens langs. Het opknappen van de fiets leek me een leuk project, maar qua tijdsplanning wordt dat wel heel krap...

De meeste dingen die moeten vervangen worden zijn vrij straightforward denk ik (ketting, tandwielen, remhendel etc.), in de zin dat er waarschijnlijk standaard onderdelen in zitten waar ik niet zoveel over te kiezen heb. Maar dan zijn er ook nog het stuur en de pedalen. Heb al eerder RSI klachten gehad, dus wil dat natuurlijk erg graag voorkomen. djveer gaf al een paar goede suggesties voor het stuur. Qua pedalen denk ik aan normale stevige pedalen ipv pedalen geschikt voor klikschoentjes. Je kunt natuurlijk efficiënter fietsen met klikschoentjes, maar ben het niet gewend en lees op het forum toch vooral van mensen die ervan afgestapt zijn en zelfs iemand die de schoentjes kon missen als kiespijn...
Bedankt Carl!

Handige link, aardvark, heb hem inmiddels al een paar keer gebruikt om de posts van djveer te begrijpen ;)

En bedankt nog Jan, voor de tip om naar SNEL te gaan, ben daar al vaak langsgefietst dus weet precies waar die zit. Ga daar komende week eens langs. Het opknappen van de fiets leek me een leuk project, maar qua tijdsplanning wordt dat wel heel krap...

De meeste dingen die moeten vervangen worden zijn vrij straightforward denk ik (ketting, tandwielen, remhendel etc.), in de zin dat er waarschijnlijk standaard onderdelen in zitten waar ik niet zoveel over te kiezen heb. Maar dan zijn er ook nog het stuur en de pedalen. Heb al eerder RSI klachten gehad, dus wil dat natuurlijk erg graag voorkomen. djveer gaf al een paar goede suggesties voor het stuur. Qua pedalen denk ik aan normale stevige pedalen ipv pedalen geschikt voor klikschoentjes. Je kunt natuurlijk efficiënter fietsen met klikschoentjes, maar ben het niet gewend en lees op het forum toch vooral van mensen die ervan afgestapt zijn en zelfs iemand die de schoentjes kon missen als kiespijn...
Stella90 schreef: De meeste dingen die moeten vervangen worden zijn vrij straightforward denk ik (ketting, tandwielen, remhendel etc.), maar dan zijn er ook nog het stuur en de pedalen.
Bij remhendel vervangen hoort in de praktijk ook het vervangen van de remkabel. Ook dat is niet heel erg moeilijk, maar 'straightforward' zou ik het ook niet noemen als je dat nog nooit hebt gedaan. Maar ik vermoed dat o.a. youtube daar ook wel goed te hulp kan schieten.
Als je het zelf doet, houdt er dan wel rekening mee dat het knippen van een buitenkabel zonder speciale kniptang niet echt voor de hand liggend is.

Renaat
Hey Renaat, ik was in mijn vorige post niet helemaal duidelijk, met straightforward bedoelde ik dat ik daarbij (ketting en bladen etc.) niet veel keuze heb over de onderdelen die er in komen (ten opzichte van stuur en pedalen); dat spreekt volgens mij vrij voor zich. Een beetje raar verwoord, sorry. Heb mijn vorige post ge-edit, hopelijk is dat zo duidelijker.

En ik denk dat ik toch maar naar de fietsenmaker ga, en kijk hoeveel ze kunnen doen voor max ongeveer 300 euro. Want zoals djveer eerder al opmerkte, wanneer de fietsenmaker bijvoorbeeld de remhendels vervangt, kost het relatief minder tijd om tegelijkertijd ook het stuur en de kabels te vervangen (ipv, remhendels door fietsenmaker, en rest zelf te doen)
Voordat je geld uitgeeft moet je wel zeker weten dat het frame netjes recht is en geen schade heeft. Immers, die afgebroken remgreep kan het gevolg zijn van een lelijke crash.

Als het frame geen problemen kent is dit denk ik wat heb je zo te zien nodig hebt:

7 speed cassette Shimano HG50 14-32 iets van 15-20 euro

ketting SRam 7 speed 10-15 euro

voortandwielen staal (ik weet niet welke boutafstand je cranks hebben - let op) iets van 46, 34, 24 tandjes, met compacte cranks kan je kiezen voor een nog iets lichtere overbrenging) 20 euro? Alu is lichter in gewicht maar veel duurder.

remgrepen voor cantilever remmen (dat is wat je hebt, neem dus geen grepen voor v brakes). Zijn inmiddels wat moeilijk te krijgen in goede kwaliteit. Saccon is er voor 10 euro de set, maar is matig. Eventueel ook remmen vervangen door moderne Shimano Deore v brakes. 50 euro voor remmen, grepen en kabels.

pedalen: VP maakt heeel mooie lichte gewone pedalen voor iets van 20 euro. Zelf zweer ik bij klikpedalen, maar dan heb je ook weer nieuwe schoenen nodig.

Achterwiel: laat het goed nakijken door bijvoorbeeld Snel of op de wf reparatiecursus. Een nieuw handgespaakt wiel kost helaas meer dan 100 euro.

Stuur etc. Je moet een goede zit zien te vinden. Op afstand valt daar niet veel over te zeggen, en dus ook niet of je een ander stuur of een langere of kortere stuurpen nodig hebt. Zelf zweer ik bij een racebocht, maar dat is persoonlijk, en niet echt mogelijk op deze fiets. Kijk hier eens voor de zit: http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm

gereedschap: cassette afnemer, kettingpons, kettingzweep, cranktrekker: samen 25 euro.

Aan materiaal valt het dus wel mee: 80 euro minimaal, plus wat gereedschap. Aan arbeidsloon ben je echter al snel 150-200 euro kwijt, schat ik. Bovendien zijn de onderdelen bij de fietsenmaker zeker aardig wat duurder dan de on line prijzen. Eigenlijk is het door de fietsenmaker helemaal laten opknappen van zulke fietsen
dus niet rendabel. Dat doen ze zelf ook niet met hun inruilfietsen, want er is voor hen niets aan te verdienen.

Verder is de kans niet gering dat je nieuwe banden nodig hebt (buiten en binnen): Als het past is de 40 mm Schwalbe Marathon Racer een goed plan, of de 37 m Panaracer Pasela voor als je nog wat sneller en comfortabeler wilt en iets grotere kwetsbaarheid accepteert.

Qua techniek is dit allemaal niet heel bijzonder, en zou moeten kunnen op je fietsreparatieclub. Je bent student dus gewend uit boeken te leren. Dit is de bijbel: http://www.parktool.com/product/big-blu ... tion-BBB-3 O.a. te koop bij http://www.m-gineering.nl

Vraag anders of er toch nog een plekje over is op de eerstvolgende fietsreparatiecursus van de wereldfietser bij Marten Gerritsen van m-gineering, en neem dan je fiets mee. Dan mag je vast gelijk op je eigen fiets oefenen.

Wim
Voor de rest, ik heb me dus opgegeven voor de reparatiecursussen van de vakantiefietser in Amsterdam.

De eerste cursus is komende dinsdag al, dus zal mijn fiets meenemen en eens kijken wat ze daar zeggen, voordat ik naar SNEL ga...

@ Wim: Bedankt voor het linkje naar de onderhoud en reparatie bijbel, was al op zoek naar zo'n boek. Ik heb de vrijdag voor de wf reparatiecursus een bruiloft in België waar ik blijf slapen, dus zou als ik mijn fiets in Utrecht nog op moet halen, pas zaterdagavond in Kiel-Windeweer kunnen zijn waar de wf fietscursus wordt gegeven... Ik zou wellicht kunnen vragen of ik kan aansluiten voor zondag.

Waarom zijn materialen eigenlijk duurder bij fietsenmakers in vergelijking met internet? Je zou toch denken dat ze de materialen in grote hoeveelheden inkopen en dat het daarom goedkoper is....
Stella90 schreef:[...]Waarom zijn materialen eigenlijk duurder bij fietsenmakers in vergelijking met internet? Je zou toch denken dat ze de materialen in grote hoeveelheden inkopen en dat het daarom goedkoper is....
Voorraad houden kost geld (reken met ca. 6% kosten voor renteverliezen en opslag per jaar). Zoveel fietsen, zoveel verschillende onderdelen. De voorraad ligt bij de groothandel.

Bij bestellen via internet reken je niet de tijd (je eigen tijd kost quasi niets) die de fietsenmaker wel moet rekenen voor dat uitzoekwerk. En een verstandige fietsenmaker rekent met min. €50-60 per uur om een inkomen te verwerven en overige kosten (gereedschap, acquisitie, werkplaats, website, belastingafdracht, enz.) te dekken.

Disclaimer: ik ben geen fietsenmaker.
Oeh ik zat er dus flink onder met arbeidskosten inschatten, sorry.
@djveer
Nou, ik vond je inschattingen niet onredelijk. Je gaf een denkpiste.

Natuurlijk zijn er goedkopere fietsenmakers. Maar een fietsenmaker die technisch ervaren is, goed op de hoogte is van wat de markt biedt en een nette werkplaats onderhoudt mag van mij zulke tarieven hanteren. Ik zou ook wel willen dat het goedkoper is, maar vind dat een vakvrouw/-man een fair inkomen verdiend.

Er zullen ook wat verschillen in uurprijs zijn door de locatie van de winkel/werkplaats: in een grote stad met hoge huren of in een dorp in een goedkoper pand (aanname, ik ben niet zo op de hoogte van huurprijzen voor winkelpanden).


@Stella90
Complimenten voor het topic & je interactie. Ben erg benieuwd naar wat je keuzes zullen zijn na (& tijdens) het volgen van de sleutelcursus.
Het grootste verschil is als je vergelijkt met de inkoopsprijzen van de fietsfabrieken. Die zijn een paar keer lager schijnt het. Daarom is een nieuwe fiets goedkoper als er bij je oude erg veel vervangen moet worden, en je dat door de fietsenmaker laat doen.
Wim
aardvark, ja, daar zit wel wat in ja, en waarschijnlijk wordt het niet echt gewaardeerd als je met op internet bestelde spullen aankomt bij een fietsenmaker... En jullie zijn juist bedankt voor het meedenken en alle reacties! Zou zelf niet zoveel raad weten, maar hoop daar wat verandering in te brengen met cursussen etc. ;)

Ik hou jullie op de hoogte van mijn plannen!
Dat dacht ik ook Stella, maar de grootste hier in de stad zat er in het geheel niet mee. Misschien de anderen wel, maar ik denk het eigenlijk niet.

Waar ze wél sjacherijnig van worden zijn complete fietsen die bij een twijfelachtige prijsvechter zijn besteld, om dan de afmontage te mogen doen. Kan ik me wat bij voorstellen.
Oh echt? Dat is wel de moeite waard om even te vragen dan mocht ik toch de fietsenmaker overwegen (iets wat niet geheel onwaarschijnlijk is).

En ja, dat kan ik me ook voorstellen.

Maar kan me ook voorstellen dat als er continu studenten aankomen met een fiets die ze van 25 euro van marktplaats hebben geplukt en een rugzak vol op het internet bestelde onderdelen ze sacherijnig worden... Of misschien raar opkijken en een beetje moeten lachen in het geval dat dit niet al te vaak gebeurt...