wakkeropdefiets schreef:Waar het voor mij zo onlogisch werd is dat er gezegd wordt dat voor en achter nagenoeg het zelfde moeten zijn.
Mijn logica is dan dat 28 voor 34 achter dichter bij elkaar ligt dan 22 voor en 34 achter.
Waar je naar op zoek bent is, gezien wat je mee de berg op wilt nemen (het gewicht, uitrusting, hond etc. ), dus zo licht mogelijk kunnen trappen om die berg op te komen.
Als je voor en achter zo dicht mogelijk bij elkaar zit qua tandwielen is de verhouding tussen het aantal tandjes dus 1:1. Eén rondje met je trappers, betekent dan dus ook één rondje van je achterwiel. Maak je het voortandwiel kleiner (of je achtertandwiel groter), dan zal dat voortandwiel dus vaker rond draaien dan je achterwiel.
(Je hebt voor dan immers minder tandjes die dezelfde afstand over de ketting moeten afleggen).
Wanneer je een berg op fietst zou ik me niet zo snel zorgen maken over omvallen, als je maar je trappers kan blijven ronddraaien. Een tandje meer/minder maakt overigens niet een wereld van verschil. Wel zou ik zo min mogelijk aan m'n stuur/voorwiel hangen.
De rest van de versnellingen is volgens mij minder interessant. Met kar etc. ga je toch niet je best doen om 30+ km/u te fietsen.
Veel plezier op reis!