door
AB » vr 19 nov, 2010 12:50
DriesBa schreef:DeFietsreiziger schreef:Het heeft inderdaad ook met leeftijd te maken. Als je jong bent zit je nog vol met ambitie en overtollige energie. Als je ouder bent dan hoef je je zelf niet meer te bewijzen. Met mijn 41 jaar vond ik me op de beurs nog bij de jonkies horen. De prestatiedrang is bij mij dan ook nog niet weg.
Mijn conditie bouw ik op gewoon door woonwerkverkeer, iedere dag 2*16km. Met goed weer en goed licht (helaas is het nu wintertijd) plak ik er zo veel mogelijk nog een rondje duinen aan vast. Dit doe ik met dikke banden en 2 achtertassen. In het weekend fiets ik weinig. De achtertassen worden in de lente vervangen door grotere met extra gewicht. In de opmars naar de vakantie worden in het weekend tochtjes gereden.
Het dieet bestaat nu uit piepers met spruitjes en zo min mogelijk vlees.

Het debat prikkelt me behoorlijk in positieve zin. Nu dan toch mijn opinie: ik voel me met 60+ ook nog jong en fit, mede vanwege het vele fietsen, zoals Ab in z'n reacties beschrijft. Ik bespeur in z'n eerste bericht in dit draadje ook een beetje de vraagtekens bij de op dit forum zeer veel voorkomende technocratische invalshoek van berichten. Ik ben, ondanks dat ik goed voor het materiaal meen te zorgen, niet zo'n techneut en vindt de fysieke gesteldheid en inspanning ook één van de belangrijkste facetten. Ook de beoordeling van het landschap en de topografie neemt bij een belangrijke plaats in tijdens het fietsen. Mijn beleving komt ondanks mijn getalsmatige leeftijd danook behoorlijk overeen met het primair door Ab gestelde.
In mijn fietsgroepje heb ik een aantal 60+ ers zitten, en okay, ze zitten wat meer uit de wind als we gemiddeldes van 40+ rijden, maar dat hebben ze dan ook wel verdiend. Ik zou er voor tekenen als ik op mijn zestigste nog zo'n goede fysieke conditie had. En het mooie is dat dat gewoon kan als je je conditie goed onderhoud en regelmatig fietst en veel buiten bent. Ik denk echt dat fietsen de ideale sport is om op gezonde manier oud(er) te worden, het heeft geen hoge piekbelasting, dus goed voor je gewrichten en de perfecte stimulans voor je cardiovasculaire systeem, met name voor je aerobe systeem. En als je er voor zorgt dat je ook soms je anaerobe systeem prikkelt dan heb je gewoon al je zones bij zijn kladden, wat alleen maar goed is voor ten eerste je gezondheid, maar ook voor meer gemak tijdens het fietsen van een berg met volle bepakking. Het gaat er heus niet om om als eerste boven te zijn, maar je niet ten volle bewust te zijn dat het gewoon heerlijk is om een fysieke inspanning te beleven, dan mis je gewoon een stuk fietsbeleving imho.
Maar begrijp me niet verkeerd hoor, ik hou gewoon van alle facetten van het fietsen. Ik kan niet alleen genieten van de technische snufjes en nieuwste ontwikkelingen (het electrisch schakelen van shimano schijnt echt perfect te werken bijvoorbeeld, dus dat zal straks ook wel neerdalen bij een trekkingbike), maar kan ook enorm genieten van het reizen, van het
fotograferen, het ontmoeten van nieuwe mensen en het ontdekken van nieuwe omgevingen. Maar het echte genieten van fietsen zit toch echt in het fysiek bezig zijn, het in een roes komen, de gedachten die door je heen schieten, het zweten en vermoeien, het pompen van je longen en het vervolgens extra genieten van een pilsje of een bord nasi. En al die facetten komen bijelkaar tijdens een fietsvakantie, gewoon de perfecte weg naar geluk.
Haha, lekker zweverig verhaal, als dat niet nieuwe input van de vrouwen op dit forum ontlokt dan weet ik het ook niet meer

.