door
Leon » wo 10 feb, 2010 16:16
Nog even doorrekenen. De oude vakantiefietsvelgen die bij mij in het schuurtje hangen wegen 650 gram, die lijken me wel representatief (28", breed, degelijk). De samenstelling is qua warmtecapaciteit aardig samen te vatten als Aluminium, waarvan de soortelijkecapaciteit 880 J/kg*K is. [Binas]
Om de velg één graad warmer te maken is dus 880 * 0,65 = 572 J nodig, wat bij een beetje afdaling zoals in mijn eerder geposte grafiek zeker elke 2 seconden (wegens 2 velgen) zal gebeuren. Dat betekent dat een velg in één minuut gemakkelijk 30 graden warmer wordt zodat hij bij warm weer in twee minuten op het kookpunt zal zijn. N.b. Twee minuten fietsen met 20 km/u van een helling van 12% is een hoogteverschil van slechts 80 meter! Het gaat dus niet noodzakelijk over hoge bergen.
Uiteraard heb ik dan de geleiding naar de banden even weggelaten, maar het is wel duidelijk dat hete velgen een kwestie zijn van minuten en niet alleen spelen bij lange afdalingen van een half uur of zo.
Ideaal recept: heet weer, iets langere afdaling om velgen en banden alvast op te warmen en op het laast een gillend stele afdaling over perfect wegdek zodat je met 30 km/u 1500 Watt aan de velgen afgeeft.
Als je pech hebt zijn de velgen niet meer helemaal recht waardoor ze op bepaalde plekken extra hard remmen en dus extra heet worden.
Leon