Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat maakt een fiets snel? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wat maakt een fiets snel?

In principe wel. Ik heb het met de mijne probleemloos gedaan. Als je ook nog wat bagage mee wil nemen dan zou ik eerder voor de iets zwaardere variant gaan met cantilever remmen en een iets zwaarder frame. Mijn favorieten in het niet al te dure segment zouden de Thorn Club Tour en de 28 inch Surly Long Haul Trucker zijn, denk ik. Die Stevens heeft een alu frame en geintegreerd balhoofd, en ik heb het op geen van beide.
Voor vakanties met kinderen vanaf 4 jaar is een tandem ook leuk: http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html
Wim
Van klussen houdt: tik een mooie Koga Randonneur van een jaar of tien, vijftien op de kop op Marktplaats en zet er een race- of randonneursbocht op, zoek een leuke set onderdelen bij elkaar en je hebt een heerlijk luie, maar snelle fiets met alle denkbare nokjes erop en eraan om nog een aardige kluit bagage aan te hangen.

.tsooJ
Bedankt voor de antwoorden. Ik vraag me dus af in hoeverre ik echt een stalen frame nodig heb. De fiets wordt met name gebruikt om lekker te kunnen toeren met mijn dochter (in de kar). Verder zal ik er af en toe eens fietstassen aanhangen om wat meer bagage mee te kunnen nemen. Eventuele fietsvakantie zal geen kampeervakantie worden dus dan beperkt het zich tot wat kleding en wat andere niet al te zware spullen.
Ben zelf redelijk fanatiek op de racefiets en de Stevens spreekt me dan vooral ook aan vanwege het lage gewicht. Vraag me af of aluminium voor mijn doel nou echt een bezwaar is.Heb wel gekeken naar diverse stalen fietsen n.a.v. de tips van Wim. Deze zijn ongetwijfeld wat meer hufterproof, maar toch ook een stuk zwaarder. Bovendien ook iets duurder. Zag ook nog de Dawes Galaxy, ook een mooie fiets. Vroeg me bij deze af wat de voordelen zijn van de bar-end shifters.
Staal fietst vooral lekkerder (niet zo stijf). Bar end shifters zijn goedkoper, degelijker, en wat mij betreft handiger/ergonomischer.
Wim
Hier nog een groot liefhebber van staal. Alhoewel ik afgelopen weekeinde de blik op een titanium frame van Van Nicholas liet vallen... ai, da's mooi spul.

Waar je je commandeurs plaatst, is natuurlijk vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. En gelukkig is er keus genoeg.

.tsooJ
Is er keus genoeg als je een MTB groep (LX-XT) wil schakelen met shifters in de beugel? Ik dacht dat je dan automatisch bij bar end shiftrers uit komt...
Alien schreef:Waar je je commandeurs plaatst, is natuurlijk vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. En gelukkig is er keus genoeg. .tsooJ
Niet helemaal OT, maar in de buurt: hoe werken bar end shifters eigenlijk? Is het een soort index schakelsysteem of moeten ze in een bepaalde stand worden gezet à la buiscommandeurs? en hoe schakel je terug? Hendeltje terugtrekken? Werkt het nauwkeurig?
Ik vraag ernaar omdat ik zoek naar een alternatief voor de gripshift op de tandem. Gripshift kan ik geen vrienden mee worden.
Frank Bueters
eric190173 schreef:Is er keus genoeg als je een MTB groep (LX-XT) wil schakelen met shifters in de beugel? Ik dacht dat je dan automatisch bij bar end shiftrers uit komt...
Naar ik heb begrepen is het achter allemaal geen probleem, maar voor niet helemaal vlekkeloos te combineren. MTB en RR voorderailleirs hebben verschillende hefboomwerking. Maar soms werkt het geloof ik wel, met nauwkeurig afstellen en voorzichtig schakelen.
frank bueters schreef:Niet helemaal OT, maar in de buurt: hoe werken bar end shifters eigenlijk? Is het een soort index schakelsysteem of moeten ze in een bepaalde stand worden gezet à la buiscommandeurs? en hoe schakel je terug? Hendeltje terugtrekken? Werkt het nauwkeurig?
Volgens mij is zo'n beetje alles wat je tegenwoordig koopt geindexeerd. Maar ik zou het niet met 100% zekerheid durven zeggen: mijn laatste ervaring met commandeurs stamt uit de tijd van vijf kransjes achter en goed mikken om de ketting recht te houden.
Ik vraag ernaar omdat ik zoek naar een alternatief voor de gripshift op de tandem. Gripshift kan ik geen vrienden mee worden.
Gripshift is van de duivel, ben ik het helemaal mee eens. Maar zou je dan als vervanging niet eerder aan duim-/vingerhendels gaan denken?

.tsooJ
Doormiddel van hefboompjes kunnen bijvoorbeeld Road derailleurs en MTB shifters gecombineerd worden, de trekrichting kan zo ook omgekeerd worden.
Met wat creativiteit zijn vele combinaties mogelijk.

Ter inspiratie:
http://speen.de/speen*_en/products_file ... lenker.pdf
Gripshift is van de duivel, ben ik het helemaal mee eens. Maar zou je dan als vervanging niet eerder aan duim-/vingerhendels gaan denken?

.tsooJ
het is een zit/lig tandem met een soort achterstevoren stuur. De kabelloop van gewone duim/vinger hendels is een probleem.

Heb inmiddels uitgevonden dat bar end shifters zowel geïndexeerd als ongeïndexeerd bestaan en zich het best laten combineren met rapid rise.
Dat zou misschien ook kunnen ipv een nieuwe derailleur.

Ben benieuwd naar ervaringen met bar end shifters i.c.m. rapidrise derailleur of met deze "speen"

Frank
frank bueters schreef:
Gripshift is van de duivel, ben ik het helemaal mee eens. Maar zou je dan als vervanging niet eerder aan duim-/vingerhendels gaan denken?

.tsooJ
het is een zit/lig tandem met een soort achterstevoren stuur. De kabelloop van gewone duim/vinger hendels is een probleem.

Heb inmiddels uitgevonden dat bar end shifters zowel geïndexeerd als ongeïndexeerd bestaan en zich het best laten combineren met rapid rise.
Dat zou misschien ook kunnen ipv een nieuwe derailleur.

Ben benieuwd naar ervaringen met bar end shifters i.c.m. rapidrise derailleur of met deze "speen"

Frank

Volgens mij ben je nu wel erg veel aan het door elkaar halen. :shock:

Barend shifters (gewoon buiscommandeurs op een ander voetje) zijn er in niet-geindexeerde uitvoeringen (oude doos of voor amerikaanse retrofreaks) of geindexeerd.

Geindexeerd zijn ze er van Sram, Campa en Shimano. De eerste twee zijn alleen interessant als je te veel geld aan een tijdritfiets wilt uitgeven, rest Shimano.

Bij Shimano is alleen de achterderailleurshifter geindexeerd (maar dat kun je uitzetten) , en afh van de uitvoering schakelen ze 7, 8,9 of 10 speed. Dat doen ze prima met een top-normal derailleur, maar als je in Shimano marketing geloofd mag je er ook best zo'n ^&%* rapid rise aan hangen. :D
De voorderailleur is niet geindexeerd, dus zolang het een model met kabelbediening is, past iedere voorderailleur

Barends aka cross commandeurs zijn zowat de enige shifters die je kunt schakelen met een boterham in de hand, en het niet geindexeerd zijn van de voorderailleur geeft je als vakantiefietser een grote vrijheid in de afmetingen van de bladen op de triple
m-gineering schreef:Volgens mij ben je nu wel erg veel aan het door elkaar halen. :shock:

Barend shifters (gewoon buiscommandeurs op een ander voetje) zijn er in niet-geindexeerde uitvoeringen (oude doos of voor amerikaanse retrofreaks) of geindexeerd.

Geindexeerd zijn ze er van Sram, Campa en Shimano. De eerste twee zijn alleen interessant als je te veel geld aan een tijdritfiets wilt uitgeven, rest Shimano.

Bij Shimano is alleen de achterderailleurshifter geindexeerd (maar dat kun je uitzetten) , en afh van de uitvoering schakelen ze 7, 8,9 of 10 speed. Dat doen ze prima met een top-normal derailleur, maar als je in Shimano marketing geloofd mag je er ook best zo'n ^&%* rapid rise aan hangen. :D
De voorderailleur is niet geindexeerd, dus zolang het een model met kabelbediening is, past iedere voorderailleur

Barends aka cross commandeurs zijn zowat de enige shifters die je kunt schakelen met een boterham in de hand, en het niet geindexeerd zijn van de voorderailleur geeft je als vakantiefietser een grote vrijheid in de afmetingen van de bladen op de triple
Marten, dank je voor de extra info. Misschien heb ik me niet helemaal goed uitgedrukt maar je lijkt te bevestigen wat ik probeerde te zeggen: barend shifters zijn er geïndexeerd en niet geïndexeerd. Deze informatie, en de informatie over rapidrise vond ik op de website van wijlen Sheldon Brown. Dus als ik iets door elkaar haal bevind ik me in goed (maar dood) gezelschap :)
Wat ik me nog wel afvraag is hoe zoiets nou schakelt, geïndexeerd. Zitten er soms twee pookjes naast elkaar, één voor op- en één voor terugschakelen?
Frank
Nee, hoor. Geïndexeerd betekent in dit geval alleen maar dat de shifter ervoor zorgt dat de derailleur steeds mooi uitgelijnd is met het gekozen kransje. Klikjes, dus. Stel het je voor als zou je hefboompjes op je gripshifts plakken.

.tsooJ
frank bueters schreef:
m-gineering schreef:Volgens mij ben je nu wel erg veel aan het door elkaar halen. :shock:

Barend shifters (gewoon buiscommandeurs op een ander voetje) zijn er in niet-geindexeerde uitvoeringen (oude doos of voor amerikaanse retrofreaks) of geindexeerd.

Geindexeerd zijn ze er van Sram, Campa en Shimano. De eerste twee zijn alleen interessant als je te veel geld aan een tijdritfiets wilt uitgeven, rest Shimano.

Bij Shimano is alleen de achterderailleurshifter geindexeerd (maar dat kun je uitzetten) , en afh van de uitvoering schakelen ze 7, 8,9 of 10 speed. Dat doen ze prima met een top-normal derailleur, maar als je in Shimano marketing geloofd mag je er ook best zo'n ^&%* rapid rise aan hangen. :D
De voorderailleur is niet geindexeerd, dus zolang het een model met kabelbediening is, past iedere voorderailleur

Barends aka cross commandeurs zijn zowat de enige shifters die je kunt schakelen met een boterham in de hand, en het niet geindexeerd zijn van de voorderailleur geeft je als vakantiefietser een grote vrijheid in de afmetingen van de bladen op de triple
Marten, dank je voor de extra info. Misschien heb ik me niet helemaal goed uitgedrukt maar je lijkt te bevestigen wat ik probeerde te zeggen: barend shifters zijn er geïndexeerd en niet geïndexeerd. Deze informatie, en de informatie over rapidrise vond ik op de website van wijlen Sheldon Brown. Dus als ik iets door elkaar haal bevind ik me in goed (maar dood) gezelschap :)
Wat ik me nog wel afvraag is hoe zoiets nou schakelt, geïndexeerd. Zitten er soms twee pookjes naast elkaar, één voor op- en één voor terugschakelen?
Frank
in de indexstand blijft de shifter in 7,8,9 of 10 discrete posities staan (ook handig in het donker), in frictiemodus staat de shifter waar je hem losgelaten hebt.

Dus voor de -normale- achterderailleur: zes uur is de hoogste versnelling, de stand 10:00 is de laagste versnelling.
Marten en Alien (?), ik ga het proberen met barend shifters. Dank voor jullie hulp.
Frank
Wim schreef:Staal fietst vooral lekkerder (niet zo stijf). Bar end shifters zijn goedkoper, degelijker, en wat mij betreft handiger/ergonomischer.
Wim
Dat staal 'minder stijf' zou zijn hoor ik vaak. Voor wat het waard is: mijn ervaring is omgekeerd. Onze eerste tandem was een CroMo Burley met een evenzeer CroMo voorvork met vorkpoten van een normaal formaat. Ik heb nog nooit zo'n knetterharde rammelvork gehad! Uiteindelijk heb ik er een Girvin Flexstem ("herinnert U zich deze nog - nog - nog?" :) ) op gezet en dat werkte goed.

De volledige aluminium Pepperoni voorvork van de Cannondale MT3000 die na de Burley kwam was duidelijk soepeler en veel comfortabeler. En dat terwijl hij bij wijze van spreken in alle richtingen twee keer zo dik was - behalve aan de uiteinden dan, die heel subtiel meebewogen met oneffenheden in de straat.

Natuurlijk is N=1 niet representatief, maar ik blijf de hardheid van die Burley-voorvork opmerkelijk vinden.
Marten schreef: Dat staal 'minder stijf' zou zijn hoor ik vaak. Voor wat het waard is: mijn ervaring is omgekeerd. Onze eerste tandem was een CroMo Burley met een evenzeer CroMo voorvork met vorkpoten van een normaal formaat. Ik heb nog nooit zo'n knetterharde rammelvork gehad!
..
De volledige aluminium Pepperoni voorvork van de Cannondale MT3000 die na de Burley kwam was duidelijk soepeler en veel comfortabeler.
De ergste drilboor waar ik ooit op gereden heb was een Cannondale racefiets, staat het nu weer gelijk? :D

Als gelast aluminium heel moet blijven kun je (Afhankelijk van de gekozen legeringen) doorgaans minder vervorming in de constructie toestaan dan in een vergelijkbare stalen. Het stalen frame zal dan meer buigen. Bij gelijmd aluminium -denk maar aan oude Alan's en Vitus frames- gaat dat al niet op, en ook met gelast aluminium kan de constructeur natuurlijk spelen. Of het gaat wel stuk ;)
Marten schreef:Natuurlijk is N=1 niet representatief
Voor falsificatie is N=1 genoeg.
Leon
m-gineering schreef:
Marten schreef: Dat staal 'minder stijf' zou zijn hoor ik vaak. Voor wat het waard is: mijn ervaring is omgekeerd. Onze eerste tandem was een CroMo Burley met een evenzeer CroMo voorvork met vorkpoten van een normaal formaat. Ik heb nog nooit zo'n knetterharde rammelvork gehad!
..
De volledige aluminium Pepperoni voorvork van de Cannondale MT3000 die na de Burley kwam was duidelijk soepeler en veel comfortabeler.
De ergste drilboor waar ik ooit op gereden heb was een Cannondale racefiets, staat het nu weer gelijk? :D
Ja, het staat 1-1 :P
m-gineering schreef:Als gelast aluminium heel moet blijven kun je (Afhankelijk van de gekozen legeringen) doorgaans minder vervorming in de constructie toestaan dan in een vergelijkbare stalen. Het stalen frame zal dan meer buigen. Bij gelijmd aluminium -denk maar aan oude Alan's en Vitus frames- gaat dat al niet op, en ook met gelast aluminium kan de constructeur natuurlijk spelen. Of het gaat wel stuk ;)
Dit kan ik volgen en het frame van de Burley was ook duidelijk soepeler/flexibeler dan het Cannondale-frame. Dat bleek bijvoorbeeld doordat de Burley bij volle bepakking opeens anders schakelde dan zonder bepakking - frame boog een tikkie door, kennelijk ...... Maar zoals gezegd: de vork was echt knetterhard. Misschien was het wel massief CroMo :?
frank bueters schreef:
het is een zit/lig tandem met een soort achterstevoren stuur. De kabelloop van gewone duim/vinger hendels is een probleem.
Ik heb er zelf geen problemen maar ik heb dan een Pino 1, misschen dat op de nieuwe modellen het anders is.

Het http://www.pinoforum.de/phpBB2/ al eens geprobeerd

gr

Ligger