Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reizen naar België vanaf Maastricht eenvoudiger (NIET DUS) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Reizen naar België vanaf Maastricht eenvoudiger (NIET DUS)

matthieucalu schreef:
Ivo Miesen schreef: 9,20 is te duur. Gewoon een Rail Pass (of Go Pass als je jong bent) halen en je bent goedkoper uit.
Let wel op: een Rail Pass of Go Pass is een rittenkaart voor 10 ritten, die je binnen het jaar moet gebruiken. Als je dus maar een paar ritten gaat doen, zal je waarschijnlijk goedkoper zijn met een ticket. Reis je meermaals in België, dan zal zo een rittenkaart waarschijnlijk wel goedkoper zijn.
Een Rail Pass kost 73 Euro voor 10 ritten, Maakt niet uit waar naar toe in Belgie. Iedere keer als je ervan gebruik maakt, moet je wel het begin- en eindstation invullen. De Rail Pass is niet persoonsgebonden, dus mag je hem ook uitlenen en mag je met meerdere personen de Rail Pass tegelijkertijd gebruiken. Je moet wel per persoon de rit invullen.
Let op: deze kaart geldt niet voor grenspunten, waar de trein de grens overgaat en niet stopt. Bij een gewoon Belgisch kaartje kun je als je van Luik naar Maastricht gaat een kaartje kopen naar Wezet(Vise)-grens, als je bijvoorbeeld een Nederlands abonnement hebt. Bij de Rail Pass mag je niet verder dan station Wezet (Vise) en je hebt dan een gewoon kaartje nodig voor station Wezet naar Wezet-grens.
Heeft Leers geregeld dat de Rail Pass ook te koop is bij de ANWB/VVV in Maastricht?

Mensen die in het bezit zijn van een Nederlandse Rail Plus kaart krijgen overigens bij grensoverschrijdend treinverkeer 25% korting op hun Belgische kilometers. Kost wel eens wat moeite om dit op Belgische stations uit te leggen.
Naast de Rail Pass kun je ook binnenlandse Belgische fietskaartjes (zowel enkele reis als dagkaart) op voorhand kopen. Gewoon om zelf in te vullen. Die zijn dan 1 jaar geldig.
Ivo Miesen schreef:Naast de Rail Pass kun je ook binnenlandse Belgische fietskaartjes (zowel enkele reis als dagkaart) op voorhand kopen. Gewoon om zelf in te vullen. Die zijn dan 1 jaar geldig.

Ivo kun jij even bij de VVV/ANWB in Maastricht langs gaan met de simpele vraag of ze daar ook de Belgische Rail Pass verkopen?
bert sitters schreef:Een Rail Pass kost 73 Euro voor 10 ritten,
Ik WIL geen tien ritten. Ik hoef geen kortingskaart, punten-express, go-mapstempels en gratis formulieren.
Ik wil gewoon heel af en toe met de trein.
Leon
In Belgie kan je op vele stations vaak niet een grensoverschrijdend kaartje naar Nederland kopen. Ik heb dat in Heist-op-den-Berg bijvoorbeeld vaak ondervonden. Erg lastig en vervelend zeker als de overstaptijd in Antwerpen heel kort is (en er maar 1 trein per uur richting Rotterdam is). Andersom: van Driebergen-Zeist naar Heist-op-den-Berg (over bergen gesproken) kan ik in Nederland geen kaartje naar Heist krijgen. Ik reis dan altijd op een kaartje naar Lier (een station eerder).

Rutger
Rutger schreef:In Belgie kan je op vele stations vaak niet een grensoverschrijdend kaartje naar Nederland kopen.
Dan koop je 'm gewoon bij de conducteur. Geen probleem bij de NMBS.
Leon schreef:
bert sitters schreef:Een Rail Pass kost 73 Euro voor 10 ritten,
Ik WIL geen tien ritten. Ik hoef geen kortingskaart, punten-express, go-mapstempels en gratis formulieren.
Ik wil gewoon heel af en toe met de trein.
Leon
In dat geval betaal je ook "gewoon" tarief: zonder korting!
Rutger schreef:In Belgie kan je op vele stations vaak niet een grensoverschrijdend kaartje naar Nederland kopen. Ik heb dat in Heist-op-den-Berg bijvoorbeeld vaak ondervonden. Erg lastig en vervelend zeker als de overstaptijd in Antwerpen heel kort is (en er maar 1 trein per uur richting Rotterdam is). Andersom: van Driebergen-Zeist naar Heist-op-den-Berg (over bergen gesproken) kan ik in Nederland geen kaartje naar Heist krijgen. Ik reis dan altijd op een kaartje naar Lier (een station eerder).

Rutger
Helaas kun je niet verwachten dat men op ieder piepklein stationnetje internationele kaartjes aan het loket heeft.
Je kunt in jouw geval een kaartje terug in Lier, of in Aarschot, kopen. Je kunt uit de automaat in Driebergen-Zeist ook een retourtje Lier kopen. Dit is twee maanden geldig.
Ik zou van Heist-op-den-Berg 16 km fietsen naar Mechelen. Daar stopt een rechtstreekse trein naar Amsterdam. Heb je niet die ellendige overstap in Antwerpen. Overstappen op Antwerpen Centraal is voor fietsers tegenwoordig vaak een probleem met alle die verschillende niveaus. Je moet maar net weten welke lift je naar beneden moet nemen. Vaak mis je inderdaad net de aansluitende trein en moet je een uur wachten. Er is overigens wel een leuke brasserie met lekkere biertjes. Wellicht dat daarom de overstaptijden zo kort zijn voor een dergelijk ingewikkeld station.