Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trainen voor fietsvakantie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trainen voor fietsvakantie

willem.megens schreef:En ga bij voorkeur niet staand bergop fietsen.
Waarom niet Willem??

Ik ben net een weekje terug uit Lourdes. Via de Jacobsroute naar Oloron gefietst en daar afgezwaaid naar Lourdes. We hadden voor de Jacobsroute gekozen omdat deze 'vlakker' zou zijn dan Oude Wegen. Nou als ik achter 1 ding gekomen ben, ik ben GEEN berggeit. En het went wel, bij mij niet. Ik vond de eerste berg even erg als de laatste. Van alles geprobeerd, 1e versnelling Rohlof, heel rustig doortrappen, op je ademhaling concentreren. Bij mij hielp maar 1 ding en dat was lopend de berg op! Fietsvakantie heerlijk, ga ik zeker weer doen, maar bergen mogen w.m.b. afgeplat worden. Ook het uitzicht en de afdaling kan voor mij de beklimming niet goed maken. Heel persoonlijk, maar wel zoals ik het ervaren heb.

groot41 schreef:
willem.megens schreef:En ga bij voorkeur niet staand bergop fietsen.
Waarom niet Willem??
Ik ben geen wetenschapper of fysio, maar heb bij mijzelf gemerkt dat staand fietsen met bepakking op een steile berg behoorlijk belastend kan zijn voor de knieën. Ik dacht in 2007 in Noord-Engeland wel even die steile heuvels te kunnen pakken. Nou niet dus. Heb er een blijvend, zeurend pijntje (kraakbeen?) aan overgehouden. Zonde.

willem.megens schreef:
groot41 schreef:
willem.megens schreef:En ga bij voorkeur niet staand bergop fietsen.
Waarom niet Willem??
Ik ben geen wetenschapper of fysio, maar heb bij mijzelf gemerkt dat staand fietsen met bepakking op een steile berg behoorlijk belastend kan zijn voor de knieën. Ik dacht in 2007 in Noord-Engeland wel even die steile heuvels te kunnen pakken. Nou niet dus. Heb er een blijvend, zeurend pijntje (kraakbeen?) aan overgehouden. Zonde.
De eerste jaren dat ik fietsvakantie`s deed waren er nog niet van die mooie tripel crankstellen.
Ik kan mij beklimmingen herinneren, o.a. van de Mont Ventoux, dat ik vele km`s staande klom. Jaren geleden heb ik eens een onderzoek gelezen over staand of zittend klimmen, er zijn geen voordelen maar ook geen nadelen. Zelf zeg ik altijd, ga even staan je ontlast de spieren die je zittend gebruikt. Met andere woorden Willem, ik heb er nooit nadelen van ondervonden. Het zal ook van mens tot mens verschillen. We wachten gewoon de eerste wetenschapper af die op dit onderwerp reageert.

LeoFietser schreef:Ik was deze zomer ook in de Alpen aan het fietsen. Onder andere de Oberalppass en de Furkapass beklommen. En ik moet zeggen dat het me niet echt veel moeite kostte, ondanks dat ik nooit fiets op een berg of heuvelachtig terrein. Maar ik denk ook niet dat dat nodig is.
Ik vond het nogthans stevige klimmetjes hoor. Ben wel boven geraakt, maar niet zonder moeite.

Ik denk dat een betrouwbaar antwoord hier pas op komt als er een indiscrete vraag aan wordt toegevoegd: hoe oud ben je? Klimmen is helaas een van die dingen die met de jaren wat moeilijker gaan.
Wim

Aan mijn leeftijd zal het niet liggen, ben 35. Maar klimmen is nooit mijn beste vak geweest zeg maar. :?

Wim schreef:Ik denk dat een betrouwbaar antwoord hier pas op komt als er een indiscrete vraag aan wordt toegevoegd: hoe oud ben je? Klimmen is helaas een van die dingen die met de jaren wat moeilijker gaan.
Wim
Een nog betrouwbaarder antwoord krijg je als je een nog indiscretere vraag stelt : hoe zwaar ben je ? Hoewel, indiscreet : voor een antwoord zonder boe of ba, zie de topicvraag van Driesba in kletspraat.

groot41 schreef:Jaren geleden heb ik eens een onderzoek gelezen over staand of zittend klimmen, er zijn geen voordelen maar ook geen nadelen. Zelf zeg ik altijd, ga even staan je ontlast de spieren die je zittend gebruikt. Met andere woorden Willem, ik heb er nooit nadelen van ondervonden. Het zal ook van mens tot mens verschillen. We wachten gewoon de eerste wetenschapper af die op dit onderwerp reageert.
En toch heeft willem het volgens mij juist voor.
Volgens een recent boek uitgegeven in opdracht van Sporta (co-auteurs Eddy Merckx en Toon Claes, orthopedisch chirurg) moet er gesteld worden dat klimmen "en danseuse" inderdaad minder ergonomisch is, met een geschat meerverbruik aan energie van 10-12%.
Aangehaalde redenen : meer beroep doen op arm- en rugspieren, en benen moeten het lichaamsgewicht overnemen van het zadel. Bovendien gaat zo je hartslag makkelijker de hoogte in.
Even rechtstaan om van houding te veranderen kan wel ok zijn.

Het boek zegt verder nog dat lichtgewichten de nadelen van het dansend klimmen minder voelen dan zwaargewichten. Ik zie Lucien Van Impe inderdaad nog dansend naar boven dartelen.

Je kan op een vakantiefiets bergop je fiets ook niet heen en weer gooien zoals met een racefiets.

Maar.

Voor korte steile klimmetjes zoals in de ardennen, kan staan op de pedalen zeker gewenst zijn. Ik heb het wel eens moeten doen. :oops: