Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwarte Ortliebs - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zwarte Ortliebs

Ik had er rode, heb er nu gele.
In beide wordt het behoorlijk heet hier in het Thaise zonnetje, ik denk niet dat de kleur er veel aan veranderd.

Ik ken ook die theoirie dat wit "koel" zou zijn en zwart warm, maar waaom lopen ze in die tropische landen dan steeds in het zwart rond ?
Waarom hebben die vrouwen in Bahrein een zwarte burka en geen witte ?
Ik fiets tegenwoordig ook vaak in een zwart t-shirtje, en merk eerlijk gezegd geen verschil met een wit t-shirtje (buiten dat het wit sneller vuile zweetvlekken vertoond).

koenie schreef:Ik had er rode, heb er nu gele.
In beide wordt het behoorlijk heet hier in het Thaise zonnetje, ik denk niet dat de kleur er veel aan veranderd.

Ik ken ook die theoirie dat wit "koel" zou zijn en zwart warm, maar waaom lopen ze in die tropische landen dan steeds in het zwart rond ?
Waarom hebben die vrouwen in Bahrein een zwarte burka en geen witte ?
Ik fiets tegenwoordig ook vaak in een zwart t-shirtje, en merk eerlijk gezegd geen verschil met een wit t-shirtje (buiten dat het wit sneller vuile zweetvlekken vertoond).
Ha die Koenie,

Jij in het zwart??? Dat past helemaal niet bij zo'n vrolijk en gezellig mens als jij.

Die zwarte boerka is een opgedrongen regel: "Vrouwen mogen hun schoonheid niet tonen."
Onze paterkes en nonnentjes in de tropen hadden dat beter bekeken: Geen zwart maar wit!!!.
Ook marinemensen dragen in de tropen witte uniformen.

Vuile zweetvlekken kun je wassen. Je T-shirtje droogt snel in de tropen.

Verder ben ik van mening dat het tijdschrift De Wereldfietser/De Vakantiefietser in kleur moet.

Ha Bert !!

Voor morgen heb ik speciaal men rode shirtje klaargelegd 8) .
In combinatie met men gele tassen, een wit petje, een groene tent en een blauw matrasje op de fiets zal het aan zichtbaarheid weer niet mankeren op de weg hier morgen.
Ik ben nu in Uttaradit en ga, eindelijk, de Nan provincie in. Je weet dat ik daar al van sprak toen ik je ...... euh .... lang geleden in Nong Khai zag :D .

Maar wat die hele kleurenkwestie van die tassen, en de daaraan gelinkte zichtbaarheid betreft; ik zat me enkele dagen terug op de fiets te bedenken dat al die tassen, langsachter gezien toch gewoon zwart zijn. En we hebben het toch over de zichtbaarheid naar het achteropkomende verkeer toe neem ik aan, niet ?

Ik denk dat je maar best gewoon de tassen koopt die je het mooist vindt.

Wat ik soms doe is een vlag aan een stok achterop men tassen binden, niet zozeer voor de zichtbaarheid, maar om op drukke wegen het achteropkomende verkeer te "dwingen" een ruimere bocht om mij heen te nemen.
Ik laat de vlag dan een dertigtal cm extra uitsteken.
Werkt verbazingwekkend goed.
De gemiddelde automobilist wil absoluut geen krasje op zen auto, en die vlag lijkt hen daar meer toe te motiveren dan die fietser.

Groetjes !!

ottovds schreef:de 8 jaar oude tassen die grijs waren geworden.
Dat is geen Dreft black dus.... :)

Ik heb toch erg sterk het idee dat rood bij dalende zon snel op grijs gaat lijken, terwijl bv blauw zijn pracht en praal tot de laatste zonnestraal doet pronken.
Quo 'veilige' kleur vindt ik niet dat reflectoren dit oplossen: in de mist of tijdens zware regen dragen die bijzonder weinig bij aan de zichtbaarheid, dan zijn kleuren toch wel een uitkomst (i.e. wit of zilver doet ook weinig).

Maar wellicht is de kleur van tassen wel wat relatief als het op zichtbaarheid aankomt. Het dragen van opvallende kleding/helm is dan handiger en kun je een paar km voor je bij je wildkampeerplek aankomt even uittrekken (blijft je zwarte zweetshirt over)

Marco, heb je al eens geïnformeerd naar tassen die je van kleur kunt laten veranderen? Rood voor de warmere foto's, blauw voor de koelere etc.

@ Torching Vark: fietstassen die van kleur veranderen... jazeker... photoshop -> image -> adjustments -> hue ;-)

en ach, ook in rode fietstassen wordt het warm:

Afbeelding

Wat goed werkt om b.v. een blikje bier in de hitte een beetje te koelen, is om er een natte sok omheen te doen en het geheel dan achterop in de wind te leggen (wel goed vastzetten allicht). De rijwind doet het water uit de sok verdampen en dat onttrekt weer warmte aan het blikje. Scheelt zoveel dat het bier/fris/wijntje zowaar drinkbaar wordt :D

Torching Vark schreef:Ik heb toch erg sterk het idee dat rood bij dalende zon snel op grijs gaat lijken, terwijl bv blauw zijn pracht en praal tot de laatste zonnestraal doet pronken.
Dat ligt eraan waar je je bij ondergaande zon bevindt. De laatste rechtstreekse zonnestralen bevatten heel veel rood licht en heel weinig blauw. Het rood van de tassen licht dan fel op en de blauwe tassen lijken donkerder. In de schaduw is het een ander verhaal. Daar krijg je licht van de blauwe lucht. Die bevat juist veel blauw en bijna geen rood. Rode tassen gaan dan richting zwart en blauwe tassen lijken lichter dan ze overdag lijken.
Leon

Je komt dan in het fameuze "l'heure bleu", of in correct Nederlands: "het blauwe uurtje". :D

Deimor schreef:@ Torching Vark: fietstassen die van kleur veranderen... jazeker... photoshop -> image -> adjustments -> hue ;-)
Of adjustments -> replace color...

Leon, Spironski: weer wat geleerd :) Klinkt zo logisch dat ik het bijna zelf had kunnen bedenken (wat ik dus niet deed).

Torching Vark schreef:
Deimor schreef:@ Torching Vark: fietstassen die van kleur veranderen... jazeker... photoshop -> image -> adjustments -> hue ;-)
Of adjustments -> replace color...

Leon, Spironski: weer wat geleerd :) Klinkt zo logisch dat ik het bijna zelf had kunnen bedenken (wat ik dus niet deed).
inderdaad, je kan met photoshop heel wat kleuren gewoon veranderen. Maar ik zou het dan wel doen met een extra laagje voor de kleur, en een via colour-range selectie gemaakte mask. Dan kan je met een paar klikken het kleur weer veranderen, en heb je minder problemen met het feit dat andere dingen van dat kleur dan ook van kleur veranderen.

Maar nog steeds lijkt het me dat je je foto het best niet te veel bewerkt. Photoshop kan soms een oplossing zijn, maar gebruik het echt niet te veel. Kleuren veranderen kan gemakkelijk, maar je hebt echt wel enige oefening nodig om dit goed te doen.