Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwarte Ortliebs - Forum Wereldfietser

Zwarte Ortliebs

Hallo collegafietsers!

Vorig jaar heeft mijn vriendin geleende achtertassen gebruik om te zien of een fietsreis iets voor haar was. Dat was het geval, dus nu wil ze er zelf kopen en vermits ik zelf al 3 jaar tevreden met Ortliebs rondfiets zullen haar achtertassen ook van Ortlieb worden. Daarbij is haar keuze gevallen op de zwarte Back-rollers Classic, maar we vragen ons af of de inhoud daarvan niet te warm wordt als het 30°C of meer zou zijn? Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten

Nick

Heb zelf zowel voor als achter zwarte Ortliebs, en heb van -5 graden tot boven de 35 graden geen enkel probleem gehad... Tuurliik wordt het wel warm als het 30 graden is, maar zolang je niet je biertjes koud hoeft te bewaren gaat het prima! (hoewel een broodje kaas achterin een tas met die temperaturen ook niet aan te raden is!)

ik heb de donker blauwe, en na 10 dagen 30 graden of meer in frankrijk heb ik niet de indruk dat het erg heet wordt.

met zwarte tassen zal het natuurlijk erger zijn, maar ik vond het bij mij goed meevallen.

Ik had in Spanje donkerblauwe achtertassen en als ik kort op fietstrip ga neem ik mijn rode voortassen als achtertassen mee. Het valt allemaal best mee. Nu waren mijn achtertassen stuk en ik heb nieuwe gekregen en koos deze keer voor zilveren. Hiermee word je ook beter gezien.

Een fris biertje gaan we wel ergens op een terrasje drinken... :wink:

Maar bij het voedsel ligt idd ons probleem, is het doenbaar om er een halve dag wat vlees in te laten zitten en het er dan 's avonds nog relatief koel uit te halen of is het in tussentijd als eens gebakken? :D In mijn rode Ortliebs wordt het ook wel wat warmer, maar dat blijft doenbaar. Dus is er een merkbaar verschil in 'binnentemperatuur' tussen zwart en gelijk welke andere gekleurde achtertas?

Alvast bedankt voor de hulp!

wij lossen de etes kwestie zo op: in europa zo tegen de namiddag gaan uitkijken voor winkels en dan voor 's avonds kopen . 's ochtens en 's middags een stokbrood of müsli en honing of iets dat niet slecht wordt.

ik ben va plan op mijn volgende reis wel twee pakjes van die gevriesdroogde maaltijden me te nemen voor het geval dat ik niets vind, maar in frankrijk nooit last van gehad.

ideetjes: rijstsla met maïs, pasta met potje saus :p die dingen worden niet slecht ook als het warm is.

Fietstassen moeten een felle kleur hebben vanwege je veiligheid.Knalgeel of knalrood. Oranje is ook prima. In de brandende zon, of in de regen ben je zo veel beter zichtbaar!!!!!!

Boodschappen knoop ik vaak in een witte plastic zak aan bovenop mijn bagagedrager. Kleine opening voor de ventilatie, bovendien plet je de boel zo niet te erg en alles gaat goed. O ja ik doe de boodschappen aan het einde van de dag :>

voor de zichtbaarheid leg ik een fluo vest over mn bagagedrager heen, met de tent dwars passen de mouwen mooi daar rond. ziet er niet uit maar ze zien jou wel:)

Vorige zomer heb ik met mijn zwarte back & front roller plussen een tijdje door een hittegolf in Frankrijk moeten rijden. Mijn water ging in ortlieb waterzakken in de frontrollers (darm om van te drinken.) en Ik moet zeggen dat als ik er een T-shirt of zo tussen stak als isolatie, mijn water aardig koud bleef. Wel moest ik door een paar warme slokken heen voor er koud water kwam.

Inderdaad, ze zijn super goed, die zakken. Mijn zakken gaan al een 8 tal jaar mee, en hebben al menige crash en schuiven over grond meegemaakt, en ze doen nog steeds alles wat ze beloofden. Wel valt het mij op dat nieuwe tassen een pak zwarter waren dan de 8 jaar oude tassen die grijs waren geworden. Maar na een reis van 2000km+ was sat al een stukje recht gezet.

bert sitters schreef:Fietstassen moeten een felle kleur hebben vanwege je veiligheid.Knalgeel of knalrood. Oranje is ook prima. In de brandende zon, of in de regen ben je zo veel beter zichtbaar!!!!!!
hoi bert,
klopt.....maar je bent ook errug zichtbaar wanneer je ergens wilt wildkamperen. Mijn tassen zijn zwart (zwart shitje, zwarte fiets zwarte fietsbroek, zwarte tassen, zwarte banden, zwarte....kortom: een gevaar op de weg 8) ). Lisette is (deels voor de foto's) rood van kleur. En dat houdt in dat alles van Lisette bij het wild kamperen laag bij de grond moet blijven en mijn fiets zonder problemen rechtop kan blijven staan.
Ik weet het.....het is geen wereldprobleem, zeker geen wereldleed, maar ik zelf kies toch liever voor een meer beschutte kleur.

Wat de temperatuur betreft. We hebben geen Ortlieb tassen maar Vaude maar als we er even van uit gaan dat dat geen verschil uitmaakt :? dan zou je zeggen dat natuurkundig gezien er een verschil in temperatuur zou moeten zijn. In de praktijk zijn Lisette's tassen net zo heet als die van mij.

Marco Meijerink schreef:
bert sitters schreef:Fietstassen moeten een felle kleur hebben vanwege je veiligheid.Knalgeel of knalrood. Oranje is ook prima. In de brandende zon, of in de regen ben je zo veel beter zichtbaar!!!!!!
hoi bert,
klopt.....maar je bent ook errug zichtbaar wanneer je ergens wilt wildkamperen. Mijn tassen zijn zwart (zwart shitje, zwarte fiets zwarte fietsbroek, zwarte tassen, zwarte banden, zwarte....kortom: een gevaar op de weg 8) ). Lisette is (deels voor de foto's) rood van kleur. En dat houdt in dat alles van Lisette bij het wild kamperen laag bij de grond moet blijven en mijn fiets zonder problemen rechtop kan blijven staan.
Ik weet het.....het is geen wereldprobleem, zeker geen wereldleed, maar ik zelf kies toch liever voor een meer beschutte kleur.
Marco,

Bij vrijkamperen moet je geen rood, geel of oranje tentje opzetten, mijn tentje heeft daarom ook een bescheiden groene kleur, maar mijn rode Vaude- tassen verdwijnen snel achter de schutkleur van het tentdoek.
Mijn advies: tent beschut, maar tassen opvallend!!!!
Nu ben ik natuurlijk bevoordeeld, want ik hou niet van zwart. Zwart is geen kleur. Zwart hoort voor mij bij een grafstemming. Verder hou ik van de warmte en een blinkend wit shirtje weerkaatst de brandende zon. Waarom zijn er geen witte fietstassen. Zullen we dat eens voorleggen aan Vaude?

Bert

Hoi Bert,
Heb jij ook weer gelijk in....alleen de "weg" naar de kampeerplek toe valt wel op.
En je weet het: ik ben nogal een verlegen type dus past zwart beter bij me :P (ok....nu wordt het niet meer serieus :lol: )

voor onzichtbaar te zijn zou ik ze niet kopen. Heb je al eens aan de reflectoren gedacht?

als je echt een voordeel zou willen halen naar het kleur, moet je de witte tassen nemen denk ik. (wat ik nu net te opvallend vind)

Wit op de fiets is een onmogelijke kleur. Lichtblauw of grijs is het beste voor kledij. Probeer een wit shirt maar eens ene halve dag wit te houden als je wat fietst :). Zal wel net zo zijn met witte tassen of een witte fiets. Ik wil ook geen andere tentkleur dan groen. Mijn fiets is dan weer paars, schrikt potentiële dieven af.

Ik heb zwarte back rollers plus en daarmee nooit problemen gehad wat temperatuur betreft. Zelfs niet tijdens de hittegolf van 2003 toen ik door Spanje en Frankrijk fietste. Tsja, het bier is niet echt lekker meer na een dag fietsen... Eten stop ik in een linnen zakje en die knoop ik achterop of leg het op de Bob.

Over kleur valt te twisten. Ik val liever niet te veel op.

mazzeltovv schreef:Ik heb zwarte back rollers plus en daarmee nooit problemen gehad wat temperatuur betreft.
Dan zullen we waarschijnlijk ook wel voor zwarte back rollers kiezen omdat ze dat het mooiste vindt... :)

Wat de kleurdiscussie hier betreft: ik heb destijds voor rode ortliebs gekozen voor de zichtbaarheid, maar met die vrij grote reflectoren op de tassen maakt het volgens mij eigenlijk niet uit welke kleur de zakken hebben. Al zijn de donkere kleuren daarbij idd wel in het voordeel als je gaat wildkamperen.

Alvast bedankt voor de vele antwoorden!

Een overweging in de nacht:
Vriendin: "In welke tas zit de zaklamp?"
Ik: "In de zwarte."
Leon (rood voor en groen achter)

Globebikers schreef:Dan zullen we waarschijnlijk ook wel voor zwarte back rollers kiezen omdat ze dat het mooiste vindt... :)

Wat de kleurdiscussie hier betreft: ik heb destijds voor rode ortliebs gekozen voor de zichtbaarheid, maar met die vrij grote reflectoren op de tassen maakt het volgens mij eigenlijk niet uit welke kleur de zakken hebben. Al zijn de donkere kleuren daarbij idd wel in het voordeel als je gaat wildkamperen.

Alvast bedankt voor de vele antwoorden!
Als je iet of wat ervaring hebt in kleurenbeheer, dan weet je dat rood één van de minst opvallende kleuren is. Ok, het is een signaalkleur, maar in de schaduw licht rood niet ver van zwart aangezien het bijna niets reflecteerd en alle warmte absorbeert zoals zwart. En zoals ik al zei, de grote refectoren doen alle onzichtbaarheid te niet.

dus ik zou zeggen dat het eerder een keuze is tussen zwart/rood/groen of blauw bij de donkere kleuren en geel of wit bij de lichtere kleuren. Ik vind persoonlijk dat het nieuwe karakter bij een zwarte plus zak snel weg is, wat ik erg goed vind. Hoe vuiler alles is, hoe minder rijk je lijkt, en hoe minder snel je beroofd zal worden.

Er zijn dit jaar witte Orlieb tassen, voor wie dat mooi vindt. Wij hebben allemaal rode tassen, en zo overdag met een achtergrond van groene beplanting steekt zo'n groep fietsers met allemaal rode tassen best flink af. De reflectors zijn voor 's avonds (samen met nog heel wat meer reflectiemateriaal).
Blijft de vraag hoe je je verse voedsel een beetje koeler houdt. Onze oplossing is zo'n isolerende boodschappentas voor diepvries van de supermarkt. Die wegen echt heel weinig, ze kosten bijna niets (1 euro of zo dacht ik) en je kunt er zelfs voor een gezin genoeg verswaren een paar graden koeler bewaren. Zeker als je het eten vers uit de koeling van de supermakt koopt blijft het merkbaar langer goed. En inderdaad elke dag vers kopen, en zoveel mogelijk kort tevoren.
Wim