Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de perfecte wereldfiets edit: nieuwe vraag - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

de perfecte wereldfiets edit: nieuwe vraag

Mooie fiets. Mooie afmontage.
Gezien je voor velgremmen wil gaan zou ik overwegen om Rigida Grizzly CSS velgen te laten monteren.
voordelen:
Deze velgen hebben een zeer slijtvaste velgwand waardoor ze veel langer meegaan.
Deze velgen geven een grotere remkracht doordat de velgwand stug is en blijft.
De velgwand is iets hoger waardoor je meer plaats hebt met je remblokjes.
nadelen:
De remblokjes slijten iets sneller doordat de velgwand stugger is.
Ze zijn iets duurder, vraag me niet hoeveel
www.rigida.com/ned/produits/mtb_double/grizzly
Moet er wel bij zeggen dat ik jouw keuze: Salsa Gordo velgen niet ken!
Succes met je keuze.
Roger.

ThomasR schreef:nee maar ik moet er wel geraken en mol amsterdam is 4 uur enkel met de trein :)
4 uurtjes maar!!!!! Dat is toch niets voor een echte wereldfietser of vakantiefietser. Tip: fiets vanuit Mol langs de pannenkoekenboot via de knooppunten naar Tilburg of Eindhoven. Laat de windrichting je keuze bepalen. Vanuit die steden is het 1 1/2 uur met de trein naar Amsterdam. En er valt in Amsterdam nog zoveel meer te beleven.

ja maar dan komt er nog bij dat ik er gewoon niet ben op die dagen :) s ook licht onhandig 8) 8) anders wel en goed idee, had ik nog niet aan gedacht. in belgie gaan alle treien vanuit mol over antwerpen...

de grizlys heb ik ook aan gedacht, maar de gordos krijgen ook goede beoordelingen op mtbr.com, verder zeggen ze overal op internet dat ze bomb proof zijn dus dat zit wel goed:) . we zien nog wel.

Roger schreef:De remblokjes slijten iets sneller doordat de velgwand stugger is.
Er is geen enkele reden om dat op voorhand aan te nemen.
Leon (ooit afgestudeerd aan de TUE op het onderwerp slijtage)

Tribologie heet dat toch met een duur woord? :roll:

Leon schreef:
Roger schreef:De remblokjes slijten iets sneller doordat de velgwand stugger is.
Er is geen enkele reden om dat op voorhand aan te nemen.
Leon (ooit afgestudeerd aan de TUE op het onderwerp slijtage)
Je moet inderdaad nooit iets op voorhand aannemen.
Ik heb deze wijsheid dan ook verworven door ervaring met zowel Rigida Grizzly CSS velgen en gewone velgen.
Los daarvan dacht ik dat het logisch is dat als de velgen minder slijten de blokjes dan altijd meer slijten. Als mijn theorie niet klopt hoor ik dit graag.
Groetjes, Roger.

ik ben niet afgestudeerd op dat onderwerp van leon, maar de remkracht hangt (volgens de cursus van mijn prof fysica) af van de druk die de blokjes uitoefenen op de velg en de velg zelf.
de wrijving is afhankelijk van de kracht loodrecht op het oppervlak, en een wrijvingscoefficient.
ik neem aan dat bij een ruwer oppervlak de mu (wrijvingscoeff) groter is dus dat er met gelijke druk sneller geremd kan worden, dan met andere velgen.

hoe het met slijtage zit heb ik geen idee, maar mij lijkt toch dat als je een ruwere velg hebt dat je blokjes sneller slijten, gezien zij toch de zachte component zijn. procentueel met de hardheid van het materiaal denk ik zullen zachtere blokjes minder velg slijtage geven en omgekeerd.


ik heb overigens gelezen dat de trial kerels de kanten van hun velgen opruwen met een slijptol dus misschien moet ik dat gewoon doen ... not... 8)


maarrr euh ff terug bij mijn fiets graag:)


greetz,

Thomas

Roger schreef:
Leon schreef:
Roger schreef:De remblokjes slijten iets sneller doordat de velgwand stugger is.
Er is geen enkele reden om dat op voorhand aan te nemen.
Leon (ooit afgestudeerd aan de TUE op het onderwerp slijtage)
Je moet inderdaad nooit iets op voorhand aannemen.
Ik heb deze wijsheid dan ook verworven door ervaring met zowel Rigida Grizzly CSS velgen en gewone velgen.
Los daarvan dacht ik dat het logisch is dat als de velgen minder slijten de blokjes dan altijd meer slijten. Als mijn theorie niet klopt hoor ik dit graag.
Groetjes, Roger.
Jouw ervaring klopt natuurlijk, vooral als de omstandigheden identiek (of laten we zeggen vergelijkbaar) waren. Maar dan nog geldt het alleen voor de remblokjes die jij hebt gebruikt. Maar helaas zijn IMHO de verschillen tussen diverse remblokjes en de effecten daarvan op velgslijtage een stuk groter dan verschillen tussen typen velgen onderling.
De logica van slijtage is helaas soms ver te zoeken. Je kunt aannemen dat slijtage van velg en blokje niet zozeer wordt veroorzaakt door contact tussen velg en blokje zelf, maar vooral door contact en interactie met datgene wat er tussen komt te zitten: stof, zand en steentjes, metaal- en blokjesslijpsel water en zuurstof uit de lucht. Of die prut de velg dan wel het blokje schade berokkent ligt niet direct aan de hardheid van de velg. Wel aan de hardheid van het blokje, want in zachte blokjes willen zich graag slijpende voorwerpen vastzetten.
Leon

ok zo had ik het niet bekeken maar klopt zeker en vast :)

update:

mijn frame is gisteren besteld.

de final specs gaan er hoogstwaarschijnlijk zo uit zien.

laat de opmerkingen maar komen!

frame inclusief balhoofd en crankset
moonbocht
ergo handgrepen
barends
stuurpen
staander op nokjes op achtervork
petfleshouder en twee drinkbushouders
BBB - Sky Scraper BSP-20 Sattelstütze 400 mm
Brooks - B 17 Standard Sattel
Salsa - Gordo 26" Felge
Dtswiss - Competition 2,0/1,8 mit Messing-Nippeln
Shimano - XT M760 VR-Nabe
Magura - HS 33 Set v+h Felgenbremse
SKS - Chromoplastic P65
tubus - Tara Lowrider VR
tubus - LOCC Gepäckträger
Rohloff - Speedhub 500/144 CC (Schnellspannversion)
Schwalbe - big apple
Pitlock - Vorderrad + Hinterrad (Set 3)
Rixen&Kaul - Lenkerkorbadapter
KMC - X-8-93 6-/7-/8-fach Kette

de big apples worden vervangen door marathon xr's als ik aan mijn lange reis begin, maar ik rijd de komende jaren wss toch vooral asfalt.

totaal kom ik op 2400 uit. dit is bijna 400 minder dan een equivalet afgemonteerde koga signature :P het kan dus toch.

mijn eerdere doel van 2000 is wel vrij veel overschreden, maar ik dacht van ach zo'n fiets koop je nu ook niet vaak.

wat denken jullie hiervan?

groetjes,

Thomas

ThomasR schreef:update:

mijn frame is gisteren besteld.

de final specs gaan er hoogstwaarschijnlijk zo uit zien.

laat de opmerkingen maar komen!

frame inclusief balhoofd en crankset
moonbocht
ergo handgrepen
barends
stuurpen
staander op nokjes op achtervork
petfleshouder en twee drinkbushouders
BBB - Sky Scraper BSP-20 Sattelstütze 400 mm
Brooks - B 17 Standard Sattel
Salsa - Gordo 26" Felge
Dtswiss - Competition 2,0/1,8 mit Messing-Nippeln
Shimano - XT M760 VR-Nabe
Magura - HS 33 Set v+h Felgenbremse
SKS - Chromoplastic P65
tubus - Tara Lowrider VR
tubus - LOCC Gepäckträger
Rohloff - Speedhub 500/144 CC (Schnellspannversion)
Schwalbe - big apple
Pitlock - Vorderrad + Hinterrad (Set 3)
Rixen&Kaul - Lenkerkorbadapter
KMC - X-8-93 6-/7-/8-fach Kette

de big apples worden vervangen door marathon xr's als ik aan mijn lange reis begin, maar ik rijd de komende jaren wss toch vooral asfalt.

totaal kom ik op 2400 uit. dit is bijna 400 minder dan een equivalet afgemonteerde koga signature :P het kan dus toch.

mijn eerdere doel van 2000 is wel vrij veel overschreden, maar ik dacht van ach zo'n fiets koop je nu ook niet vaak.

wat denken jullie hiervan?

groetjes,

Thomas
Range van de cassette? Zelf gebruik ik 11 nooit met bagage, en groter dan 16 is veel welkom. 12 (i.c.m. 32) hoef ik eigenlijk ook niet te gebruiken met bagage, want dan kan ik ´m voor op 44 leggen en achter op 14. Is zelfs nog groter.
7-, 8-, of 9-speed? Vanwege afgelegen gebieden heb ik zelf destijds voor 8-speed gekozen.
32- of 36-spaaks? 36-spaaks is het handigste in Verweggistan en lijkt/schijnt het meest gunstig te zijn in hoeveelheid metaal/stevigheid.

Kortom: ziet er goed uit, eigenlijk redelijk zoals een Koga Word Traveller van rond de €2000 als ik me niet vergis (model 2007 dan toch).

het ding is dat er geen cassette op zit maar een rohloff naaf, dat maakt het verschil. ik heb een 38-16 overbrenging in gedachte.
de rohloff naaf is standaard met 32 spaken.

groetjes, Thomas

Spironski schreef:Of heb het helemaal mis, maar volgens mij zitten de cups van geïntegreerde balhoofden in het frame geklonken. Mocht er dus ooit wat mis gaan met dat balhoofd (de cups versleten of beschadigd ofzo) dan kan je dus je hele frame weggooien.
Lijkt me eigenlijk geen optie...
Die cups liggen bij veel merken gewoon 'los' in het frame, zijn ook eigenlijk geen cups, maar complete lagers. Voor vakantiefietsen zijn ze volgens mij niet echt geschikt om dezelfde redenen als dat 'buitenboordkranklagers' niet echt geschikt zijn. Korte levensduur.
Geintegreerd werd ontworpen in het kader van gewichtsbesparing, niet met de gedachte om vakantiefietsers een plezier te doen. Hooguit dat je ze (de meesten) zonder gereedschap kan vervangen.
ThomasR schreef:ik heb een 38-16 overbrenging in gedachte.
Hoe kom je op de 38-16? Ik heb in deze post er zelf aan zitten rekenen. Om in de bergen toch nog wat verzet te hebben kies ik dan toch voor een 40 voor.
Maar misschien dat het in de praktijk weinig uitmaakt....

ik heb zelf ook gerekend, en kom zo uit op wat ik wil, ik vond de laagste op mijn huidige fiets nmelijk net iets te hoog, en met 38 kom ik daar net een stap onder uit.
verder interesseerd snel de berg af mij niet, en ik zal ook niet snel bijtrappen dan.

ik heb overigens jou post wel goed gelezen voor ik mijn keuze gemaakt heb hoor :)

dat geintegreerd balhoofd ben ik verder al lang van afgestapt. er komt een klassiek op.


groetjes, Thomas

Inderdaad heb ik gewoon over de Rohloff heen gelezen.

Waarschijnlijk heb je dan ook voor 32 spaken (in het kader van het in nood om kunnen spaken van het voorwiel naar een achterwiel bij de LBS).

Een degelijke fiets, voor een niet-gekke Rohloff-prijs!

hallo allemaal,

ik heb een aanpassing besloten (lang leve de zinsconstructies :) )

de drager wordt een tubus cargo, de locc is 500 gram zwaarder en ik vind m niet zo mooi (ja onbelangrijk argument :P )

verder is de degelijkheid van de cargo al oneindig vaak bewezen op lange tochten.

ik heb schoenmaat 43 dus ik zou normaal niet tegen de tassen moeten zitten.

groetjes,

Thomas

Hallo,

Kiezen voor een gewichtsbesparing is zeker niet verkeerd, al is het ook wel handig om een bereikbaar slot aan je kader te hebben.

Maar hier zul je ongetwijfeld zelf aan hebben gedacht.

Willem

heb je volkomen gelijk in, maar ik vind daar nog wel iets op:)

Verder vermoed ik dat ik pas de zin van rohloff zal inzien als ik ermee gereden heb.

Ik druk me misschien verkeerd uit, ik bedoel je weet pas hoe goed iets is als je het verschil met de alternatieven daadwerkelijk hebt gemerkt.

Maar vooralsnog tot dat het zover is mogen die dingen nog wat zakken in prijs. Zodat de stap van derailleur naar rohloff makkelijker gezet kan worden.

Maar daar ging het niet over, je fiets kost 100.000 oude belgische franken.
Best wel veel geld. Vind ik.

Maar ja, als je dat er voor over hebt. Des te beter.

Willem