Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaude Monolith Lichtgewicht tent - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vaude Monolith Lichtgewicht tent

Lange mensen kunnen ook denken aan de Hilleberg Keron 2 en 2GT. 220cm lang, maar met een rechte achterwand. Helaas zijn het geen echt heel lichte tenten.
Wim

Ik heb de vorige Monolith een aantal jaren gebruikt. Nu, hier in Chili, gebruik ik de nieuwe lichte versie. Hij bevalt goed maar moet wel goed afgespannen worden i.v.m. de windgevoeligheid. Anders vouwt hij met harde wind 'alle kanten' op. Ik heb nog geen regen ermee gehad, dus daarover kan ik nog weinig zeggen. Ik hoop dat dat zo blijft :lol:

Ja dat klopt. Ik was dat nog vergeten te vermelden. Hij is wel wat windgevoelig.

Ronald

Inmiddels hebben we hier in Patagonie behoorlijk wat regen gehad. Met bakken uit de hemel, 24 uur achter elkaar. De Monolith lekt een beetje op de naad vlak voor de binnentent, aan de bovenkant. Die zal ik thuis dichtmaken met seamseal. Verder viel het mij op dat het grondzeil (speciaal door Vaude voor de Monolith gemaakt), iets te smal is. Niet zo heel erg, want aan de zijkanten zijn toch geen drukpunten. Maar wel slordig. :lol:

Eric,

Dus jij had geen plas water die op het dak blijft liggen? Bij ons was die naad ook niet goed waterdicht.
Verleden week hebben we de tent terug gekregen van Vaude. Alle naden zijn behandeld met een soort rubber, dat zal wel seamseal zijn. En voor dat doorzakken van het dak had men wel een erg lullige goedkope oplossing bedacht. Twee extra scheerlijntjes met twee haringen om het dak lekker strak te zetten. Zelf denk ik dat dit niet zal helpen maar ik kan dat natuurlijk pas controleren als we in april weer op vakantie gaan.
Wat ik vragen wilde. Wij hadden bij forse regen ook last van doorslaan van het doek. Als je in de voortent zat voelde je heel fijne druppeltjes neerkomen. Je zag ook kleine spetjes op het gronzeil komen. Ik weet zeker dat het geen condens was dat door de regen van het doek werd afgetikt. Hadden jullie daar ook last van of is dit normaal bij dit dunne doek?
Dat grondzeil is inderdaad wat smal, maar net wat je zegt, aan de zijkant zijn geen drukpunten. Voordeel is dat het niet onder de buitentent uitsteekt.

Ronald

Die plas water had ik ook, maar die ging weg nadat ik de achterkant iets minder strak had gespannen. Een beetje onlogisch, dus het duurde even voordat ik daarachter was, maar toen was het probleem verholpen. Ik had geen last van druppeltjes in de voortent. Ook hadden wij geen last van het doorslaan van het doek. Misschien dat dat komt als hij wat ouder wordt?

De saffier o.a. te koop bij de Vrijbuiter lijkt een beetje op de monolith..
Prijs E 199,--. Gewicht is echter 4.6 kg.
Heeft iemand ervaring met deze tent en kunnen er twee fietsen
in de "leefruimte" staan.?

ciclista schreef:Bij ons was die naad ook niet goed waterdicht.

Wat ik vragen wilde. Wij hadden bij forse regen ook last van doorslaan van het doek. Als je in de voortent zat voelde je heel fijne druppeltjes neerkomen. Je zag ook kleine spetjes op het gronzeil komen. Ik weet zeker dat het geen condens was dat door de regen van het doek werd afgetikt. Hadden jullie daar ook last van of is dit normaal bij dit dunne doek?
Dat grondzeil is inderdaad wat smal, maar net wat je zegt, aan de zijkant zijn geen drukpunten. Voordeel is dat het niet onder de buitentent uitsteekt.

Ronald
Als ik zo vrij mag zijn:
* Het doek is gesiliconiseerd nylon. De enige betrouwbare manier om dat te dichten is momenteel nog altijd met seamseal. Aangezien dat erg arbeidsintensief is, doet geen enkel merk dat bij de fabricage. Ook het (veel) duurdere Hilleberg niet... Normaal geeft het nieuw weinig problemen, maar niet altijd is het dus nieuw compleet waterdicht. Zouden merken het wel doen bij de fabricage, dan komen er behoorlijk wat arbeidskosten bij, die gewoon doorberekend worden. Maar ondanks de kleinere marges in deze branche dan bij andere branches zijn de merken toch bang dat men dan minder snel zo'n tent koopt.
* Het is wel degelijk condens, die kleine spettertjes. Vergeet niet dat de luifel ruim is. Grotere tenten zijn moeilijk op temperatuur te houden, waardoor condens zeker wel aanwezig kan zijn en al helemaal als het buiten ook enorm vochtig is. Een tent kent namelijk ook geen diffusie, zoals een ademende jas. Bij een tent ben je echt afhankelijk van ventilatiegaten, door de stof heen kan er niks naar buiten. Dat is dan ook een extra nadeel van grotere tenten. Als de tent daadwerkelijk lek is dan snap je waarom ik zeker weet dat het in jouw geval condens is...
* Een Floor Protector hoort ca. 10 cm. binnen de tent te liggen. Als het hard regent en waait en je ziet de nattigheid in die 10 cm. liggen, dan wordt direct duidelijk dat dit niet voor niets is. Het zeil behoort water buiten te houden, juist in heftige omstandigheden. Is er minder ruimte over, dan kan 'ie juist "water happen" en trekt dat op den duur ook tussen de Floor Protector en het grondzeil van de binnentent. Dan ben je dus verder van huis.

Hopelijk heb ik het een beetje verduidelijkt.

@ Tokkelaar:

Ja ik heb ervaring met de Saffier. Ook met de voorganger, de Biker Alu.
Deze heb ik ca 6 jaar gebruikt. Dit voorjaar met harde regen begonnen de langsnaden te lekken. Tape begon los te laten. Navraag bij Vrijbuiter leerde dat nieuw tape nogal duur was( arbeidsintensief) Bovendien had ik een prototype zonder ventilatie "slurfen".
Zeer ruime tent waar mijn Koga Randonneur met gemak in de voorbouw past. Ik denk zelfs dat er wel een 2e fiets bij kan. Blijft dan wel zeer weinig ruimte over.

De Saffier dit voorjaar gekocht, identiek aan de Biker, maar andere kleur en met 4 ventilatiekappen.
Gewicht neem ik voor lief, ruimte en dus comfort vind ik belangrijker.
Al met al tevreden, ondanks veel condens, maar dit komt ook van het zeer natte voor en najaar.

En last but not least de prijs, 199 euro is vergeleken met de Vaude toch wel wat voordeliger.

Groet

Jans

Bedankt voor je reaktie Jans.
De Vrijbuiter ga ik in het voorjaar bezoeken om de Saffier te bekijken
en wie weet is het wel wat voor mij en m'n echtgenoot.

@Jans

Hoe is het met geklapper in de wind? Er is immers erg veel doek en er zijn maar 2 stokken om de tent strak te houden.

Robertjan:

Is inderdaad veel doek, maar ook goed strak te spannen. Ik heb nog maar een enkele keer de extra scheerlijnen gebruikt. Tent klappert niet, maar wordt ( afhankelijk van de hoek waarin de wind inkomt) in zijn geheel wat "plat"gedrukt. De 6 scheerlijnen houden hem dan behoorlijk overeind.

Eerlijk gezegd heb ik nog niet in extreme windsituaties gekampeerd. Was altijd best te doen. Wel veel regen afgelopen voor- en najaar. Ik schat de maximaal doorgestane wind ca 6-7 beaufort.

Doek zit behoorlijk dicht op de grond, dus wind komt er niet zo gemakkelijk onder.

De zijkanten hebben erg veel oppervlakte en zijn dus het meest windgevoelig. De "kop en kont " zijn veel beter bestand tegen de wind.

Tot op heden geen problemen.

Groet

Jans

Aha, de tentconstructie is dus niet geschikt voor harde winden, zo te horen. Dan houd ik het toch bij min. 3 stokken. Ik heb namelijk ervaren dat bij harde wind, 100m zicht in de woestijn (is dat een zandstorm? :oops:), zelfs een lage tent met 3 stokken en ook 3 kruisingen platgeblazen kan worden...

Robertjan:

Ik denk inderdaad dat de constructie niet echt perfect is voor veel wind. Alle krachten die op de zijkanten van de tent komen worden opgevangen door 3 pennen. De stokken doen dan niets.
Bij het opruimen van de tent trek ik aan een kant de drie pennen los en dan vouwt de tent al als een harmonica naar de andere kant plat. Stokken zitten er dan nog onder spanning in.
Tot op heden heb ik hier met de saffier en de biker nog geen onoverkomelijke problemen mee gehad.

Je noemt woestijn, dus weinig grip voor pennen, dan ben ik bang dat de saffier niet de juiste tent is.

Voor alles is een oplossing, langere houten haringen, extra scheerlijnen, maar een windvastere tent zoeken is denk ik het meest verstandig.

Hoe dan ook, de saffier blijft voor mij een prima tentje waar ik me uitstekend mee red in de gebieden waar ik mijn fietstochten maak.

Groet

Jans

Afgelopen zaterdag waren wij bij de vrijbuiter. Qua prijs- kwaliteitsverhouding leek ons de saffier een zeer geschikte tent.
En voor fietskampeervakantie binnen europa moet dat te doen zijn.
Afgelopen zomer de bura bura wind in Kroatie mee mogen maken, dan niet met de fiets maar met een andere gewone (onhandige) grotere tent. En deze kon ook plat. De gehele kustweg afgesloten, maar onze tent stond nog.
Maaarrre de Saffier lijkt ons ook wel wat..

remco

Het is de Robens light dreamer geworden en niet de Saffier.
Gekocht bij v Bemmelen in Zoeterwoude Rijndijk. Dicht bij huis.
Een drie persoons tunneltent waar de fietsen in de "leefruimte"ondergebracht kunnen worden.
Gewicht 4,5 kg.
Ik hoop dat de praktijk (fietsvakantie Loire)zal uitwijzen of het een verstandige keuze is geweest
Na de vakantie zal ik hierover berichten.
gr.
[/list]