Blackbelt schreef: ↑wo 01 jul, 2020 10:27
Ebikes met motor en begrensde ondersteuning zijn europees gelijk gesteld met een gewone fiets.
Het is toch opvallend welke haat er hier op het forum is tegen ebikes. Waarom toch?
Ik haat e-fietsen niet. Maar door de e-fiets gelijk te stellen met de gewone fiets, heeft Europa een domme fout gemaakt.
Het gebeurt heel vaak dat de wetgever een onderscheid maakt gebaseerd op de aard van een voertuig. Zoals ik al schreef: je mag met een Kawasaki 1200 niét op een fietspad, ook al rij je maar 20 km/u. Niet het gedrag of de werkelijke snelheid telt, maar wel het type voertuig.
Dat is een heel logische benadering, die de handhaving in de praktijk mogelijk maakt (wat niet wil zeggen dat er inderdaad gehandhaafd wordt).
Door de e-fiets gelijk te stellen aan de gewone fiets, wordt het moeilijk om specifieke regelgeving in te voeren die gebaseerd is op het type voertuig. De e-fiets telt immers als gewone fiets, hoewel hij dat overduidelijk
niét is. Het is een soort juridische fictie.
Je zit dus met een probleem wanneer een dergelijk onderscheid zinvol wordt, en dat is volgens mij nu het geval met de e-fiets. Veel beter ware het geweest mocht men de e-fiets van in het begin als een ander type voertuig beschouwd hebben dan de gewone fiets.
EDIT: bij het gelijk stellen van e-fietsen en gewone fietsen, had men ook een pragmatischer benadering kunnen kiezen. Bijvoorbeeld gelijkstellen als de ondersteuning slechts tot 20 km/u gaat. Aangezien fabrikanten beweren dat je altijd een marge van +/- 2 km/u moet toestaan, zou je als wetgever kunnen stellen e-fiets = gewone fiets als de ondersteuning ophoudt bij 18 km/u.
Alles wat meer ondersteunt zou dan niet meer gelijkgesteld zijn aan een gewone fiets.