door
Leon » ma 25 jan, 2016 10:04
Alien schreef:keesswart schreef:Dat een papieren kaart veroudert is onvermijdelijk, maar een online versie zou altijd up to date moeten zijn.
Een online kaart veroudert ook onvermijdelijk, en dat die altijd up-to-date "zou moeten zijn" is op z'n minst discutabel.
We hebben het hier niet over een jaartje of drie achter Alien.
Zelf vind ik het nog wel acceptabel als een gratis online kaart niet up to date is maar bv tien jaar oud. Als ik echter op vakantie ga en voor 40 euro fysieke kaarten koop van een gebied, voel ik me bekocht als de updates op zo'n kaart verzonnen blijken te zijn. Dat heet gewoon een wanprestatie.
En dan zijn de Michelinkaarten nog goed. Veel fietskaarten van hier in de omgeving staan werkelijk stijf van de "illustratief aangebrachte details".
Zelfs het Belgische NGI gaat niet meer vrijuit. Ik heb afgelopen najaar twee provinciale kaarten van het NGI besteld die op hun site als nieuw worden aangeprezen (hier:
http://www.ngi.be/NL/NL1-1-4.shtm).
De gegevens op de kaart blijken echter allerminst nieuw maar lopen meer dan 10 jaar achter op de werkelijkheid. Zeker in Belgisch Limburg waar de ontwikkelingen de afgelopen tien jaar pijlsnel zijn gegaan zet zo'n kaart je wel snel op het verkeerde been.
Ik heb per e-mail mijn beklag bij hun gedaan, maar er niets meer van gehoord.