Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Online kaarten michelin.com verslechterd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Online kaarten michelin.com verslechterd

keesswart schreef:Et voilà: het fietspad langs het Canal du Midi staat wel degelijk als een rode onderbroken lijn op de online Michelinkaart
Mooi. Ik dacht al: nu ga ik echt een leesbril kopen, maar mijn bron was de 1:200.000 atlas en daarop staan alleen zwarte GR-stippellijnen. Ik neem aan dat het rood gestippelde fietspad langs het Canal du Midi wél op de gele departementale 1:150.000 kaart staat.
keesswart schreef:Dat een papieren kaart veroudert is onvermijdelijk, maar een online versie zou altijd up to date moeten zijn.
Een online kaart veroudert ook onvermijdelijk, en dat die altijd up-to-date "zou moeten zijn" is op z'n minst discutabel.
Alien schreef:
keesswart schreef:Dat een papieren kaart veroudert is onvermijdelijk, maar een online versie zou altijd up to date moeten zijn.
Een online kaart veroudert ook onvermijdelijk, en dat die altijd up-to-date "zou moeten zijn" is op z'n minst discutabel.
We hebben het hier niet over een jaartje of drie achter Alien.

Zelf vind ik het nog wel acceptabel als een gratis online kaart niet up to date is maar bv tien jaar oud. Als ik echter op vakantie ga en voor 40 euro fysieke kaarten koop van een gebied, voel ik me bekocht als de updates op zo'n kaart verzonnen blijken te zijn. Dat heet gewoon een wanprestatie.

En dan zijn de Michelinkaarten nog goed. Veel fietskaarten van hier in de omgeving staan werkelijk stijf van de "illustratief aangebrachte details".

Zelfs het Belgische NGI gaat niet meer vrijuit. Ik heb afgelopen najaar twee provinciale kaarten van het NGI besteld die op hun site als nieuw worden aangeprezen (hier: http://www.ngi.be/NL/NL1-1-4.shtm).
De gegevens op de kaart blijken echter allerminst nieuw maar lopen meer dan 10 jaar achter op de werkelijkheid. Zeker in Belgisch Limburg waar de ontwikkelingen de afgelopen tien jaar pijlsnel zijn gegaan zet zo'n kaart je wel snel op het verkeerde been.
Ik heb per e-mail mijn beklag bij hun gedaan, maar er niets meer van gehoord.
Van een gigant als Michelin mag je toch wel wat verwachten. Af en toe een blik werpen op de Open Cycle Map kan voor een cartograaf toch geen grote inspanning zijn :wink:
Open Cycle Map is een bepaalde formattering van de data van OpenStreetMap. Die data wordt beschikbaar gesteld onder bepaalde voorwaarden, en één daarvan is dat afgeleide producten onder dezelfde licentievoorwaarden beschikbaar zijn. Ik denk niet dat Michelin daar zin in heeft.
Dat zal wel meevallen Alien, kaartenmakers maken van diverse bronnen hun kaarten, óók uit de OSM database. Mits ze vermelden dat die data afkomstig is van Openstreetmap is er niets aan de hand. Voorbeelden zijn Andes/Falkplan (http://www.route.nl/), Kompass.de en Garmin. Zélfs Michelin maakt kaarten op basis van OSM: http://openstreetmap.fr/blogs/vincent-d ... n-michelin :D

PS
Zie voor nog meer OSM toepassingen: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_toepassingen
CarlW schreef:Oh, geweldig. Niet al te lang na de eerste post hier moest ook viamich.fr er aan geloven. Ik zou zweren dat de knop er toen - en nog maandenlang - niet was, maar goed, kan ook aan mij liggen.

Afbeelding
Net ook even gezocht (en gevonden, ook in de Nederlandstalige viamichelin), je moet er met name voldoende voor inzoomen en dan springt die knop rechtsonder in beeld.
Het was natuurlijk enigszins te verwachten... maar het lijkt erop dat ook de achterdeur (inzoomen tot er een "Retrouvez la carte Michelin" verschijnt) naar een kopie van de gedetailleerde Michelinkaart online nu verdwenen is.
Casartelli schreef:Het was natuurlijk enigszins te verwachten... maar het lijkt erop dat ook de achterdeur (inzoomen tot er een "Retrouvez la carte Michelin" verschijnt) naar een kopie van de gedetailleerde Michelinkaart online nu verdwenen is.
Hier lukt het ook niet meer om de echte kaart tevoorschijn te krijgen.
Dat betekent in dat geval wel het einde van het tijdperk dat de kaarten gratis en online beschikbaar waren. :cry:
Met het programma ITN converter kan je de Michelin classic kaarten nog wel opvragen.

Afbeelding
Beste Tovenaar,

als ik dat programma aanklik hoe gaat het dan verder, hoe kom ik dan bij de Michelinkaarten ?
Bedn een beetje digibeet, vandaar

:oops:

Mvg

Willem Klein
Het is idd lastig te vinden, maar je moet naar de editor, kijk maar op dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=ZKSzaBh7gMU
Dank je Tovenaar,
ga kijken of het lukt
Mvg
Willem
Het filmpje toont nog een oudere versie, ik heb versie 1.90, daar heet de knop nu gewoon "kaart", ben benieuwd of die Michelin kaarten ook in de laatste versie zitten?

Afbeelding
De tovenaar schreef:Het filmpje toont nog een oudere versie, ik heb versie 1.90, daar heet de knop nu gewoon "kaart", ben benieuwd of die Michelin kaarten ook in de laatste versie zitten?
Ja. Geprobeerd. Je hoeft inderdaad alleen te installeren, starten, op het knpje kaarten te klikken en de kaart te kiezen.
Dus, de kaarten zitten in de laaste versie. Helaas zitten niet de laatste nieuwe kaarten in deze versie; staan er nog steeds massa's fouten op de kaart - hier in de buurt althans - en ze zijn bovendien fors verouderd want de nieuwe A2-snelwegoprit hier vlakbij is toch al een paar jaar open en ze wisten 10 jaar geleden al hoe ze hem gingen aanleggen. De A2-tunnel hier staat er ook nog in het geheel niet op.
Ik weet niet of de situatie van de Franse delen beter is.
Hoe komt dit programma overigens aan de kaartendata? Komen ze van de website van de programmamaker, van Michelin of ergens anders vandaan?
Als ik in de browsers cache kijk komen de tegels van map.viamichelin.com. Kennelijk staat er nog een server met de oude kaarttegels open. Zou me niet verbazen als ook die achterdeur dichtgaat. Dat ze nog ooit worden geupdate betwijfel ik. Vergeet Michelin en gebruik OSM. Als je je ergert aan de actualiteit van de kaart in je omgeving ligt het aan jezelf :lol:
Casartelli schreef:Het was natuurlijk enigszins te verwachten... maar het lijkt erop dat ook de achterdeur (inzoomen tot er een "Retrouvez la carte Michelin" verschijnt) naar een kopie van de gedetailleerde Michelinkaart online nu verdwenen is.
Het is weer terug. Ik zag het net en het werkte. Ze maken er wel een spelletje van zodat alleen mensen die handig zijn met de computer er gebruik van kunnen maken, dus waarschijnlijk wordt de website onderhouden door het UWV of de Belastingdienst.
Leon schreef:Het is weer terug. Ik zag het net en het werkte. Ze maken er wel een spelletje van zodat alleen mensen die handig zijn met de computer er gebruik van kunnen maken, dus waarschijnlijk wordt de website onderhouden door het UWV of de Belastingdienst.
Ik zie hem nog niet... noch op de .nl noch op de .com.
Leon schreef:
Het is weer terug. Ik zag het net en het werkte. Ze maken er wel een spelletje van zodat alleen mensen die handig zijn met de computer er gebruik van kunnen maken, dus waarschijnlijk wordt de website onderhouden door het UWV of de Belastingdienst.
Leon, als de Belastingdienst iets niet goed doet dan hoort die het graag, ook als het gaat over hun websites. Van het UWV weet ik het niet. Dus graag gefundeerd commentaar en geen losse flodders, dat is te makkelijk.
_Peter_ schreef:
Leon schreef:
Leon, als de Belastingdienst iets niet goed doet dan hoort die het graag, ook als het gaat over hun websites. Van het UWV weet ik het niet. Dus graag gefundeerd commentaar en geen losse flodders, dat is te makkelijk.
Ik deel slechts mijn ervaringen, maar kennelijk mag dat niet van de Noord Koreaaanse correctheidpolitie?