Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe etrex 20/30x binnen kort leverbaar - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuwe etrex 20/30x binnen kort leverbaar

of topic: Zijn er voor de 60csx nog updates verkrijgbaar?

Marktplaats staat er 1 voor 100,00 euro
Laatst nog gecheckt: er is al een hele tijd geen update meer voor geweest. En al zou-ie er zijn... If it ain't broke, don't fix it.
Zag net op bij waypoint een extrex 30 (occasion) voor 130,-- is dat de moeite van het aanschaffen waard? Of kan ik beter nog even wachten?
Inge1 schreef:Zag net op bij waypoint een extrex 30 (occasion) voor 130,-- is dat de moeite van het aanschaffen waard? Of kan ik beter nog even wachten?
Een nieuwe kost bijna het dubbele de 30x is iets duurder maar pas in week 25 beschikbaar. Ik ben in het algemeen blij met mijn 30 (na een vista HCX) enige waar ik tegenaan loop is dat het SD-kaartje wel een losschiet waardoor je geen kaart meer zichtbaat hebt. Batterijen eruit, kaartje weer vast, batterijen er weer in en aanzetten en even wachten lost dat wel op maar handig is het niet.

Heb je het geld ervoor over is het naar mijn mening zeker geen miskoop. (wel even vragen naar eventuele garantie van waypoint zelf of Garmin)
Dat is mooi te horen. Waypoint geeft 3 maanden garantie op het toestel (occasion) en zegt dat het in nieuwstaat!! verkeerd.

Enige verschil oud en nieuw wat ik kan ontdekken naast de iets hogere resolutie is de 3.7 in de x interne geheugen tov de 1.7 in de 30. Maar is dat belangrijk. Ik weet het niet of werk je uberhaubt met sd kaartjes en doet het ineterne er niet zoveel toe?
Een hogere resolutie maakt wel een beetje uit in die zin dat de batterij iets harder moet werken bij hogere resoluties, er worden immers meer pixels bedient/aangestuurd.

Dat geheugen maakt an sich niet zoveel uit. Je kan hier een mooi overzichtje zien (waar de nieuwe toestellen nog niet bij staan) maar in feite kan je op een 16GB kaartje heel Europa in OSM/OFM formaat zetten zolang je binnen de limieten blijft van 20 kaarten. Het toestel zelf maakt geen onderscheid tussen intern en extern geheugen en leest gewoon alle kaarten in.

Ik werk zelf al jaren met de Oregons (ivm wandelen en fietsen) en heb eigenlijk nog nooit gehad dat mijn SD kaartje losschoot. Qua batterijen gebruik ik sinds een jaar of twee, Eneloops en dat is echt een aanrader, gaan veel langer mee en houden hun lading veel beter vast. Die groen-witte GP dingen waren altijd veel te snel leeg, met name als ze al wat ouder worden.
Inge1 schreef:Dat is mooi te horen. Waypoint geeft 3 maanden garantie op het toestel (occasion) en zegt dat het in nieuwstaat!! verkeerd.

Enige verschil oud en nieuw wat ik kan ontdekken naast de iets hogere resolutie is de 3.7 in de x interne geheugen tov de 1.7 in de 30. Maar is dat belangrijk. Ik weet het niet of werk je uberhaubt met sd kaartjes en doet het ineterne er niet zoveel toe?
Inderdaad, dat grotere interne geheugen is niet van belang als je een 16Gb SD kaartje gebruikt. Dit extra geheugen betekent alleen meer opslagruimte, het maakt het apparaat er niet sneller door. Sowieso is het beter de kaarten op het SD kaartje op te slaan ipv in het interne geheugen ivm evt. vastlopers.

Wb vastlopers, ik heb de indruk dat de nieuwere Garmins eerder vastlopen dan de oudere generaties. Dus Travelmaster, bezint eer ge begint :wink:
Nu gebruik ik een 4Gb kaartje met daarop OFM van een groot deel van europa, in ieder geval dat deel waar ik ga fietsen. Vroeger (en nu ook nog wel maar minder) was het zo dat intern geheugen merkbaar sneller was dan extern geheugen, ik merk er moet ik zeggen niet veel van.
Kortom als ik jullie antwoorden goed lees dan zeggen jullie de 30 is een prima toestel, snel genoeg en makkelijk (wat is makkelijk...) te bedienen.
Mijn grootste klacht is meer een algemene: Garmin doet erg weinig aan degelijke documentatie. Bij mijn eTrex 20 zat een klein boekje waarin staat opgesomd wat er allemaal valt in te stellen aan het apparaat, maar welk doel die instellingen hebben, wat de consequenties van bepaalde keuzes zijn, daar moet je zelf maar achter zien te komen. Mede dankzij mensen als MrGPS en forums als forum.gps.nl kun je geleidelijk aan wijzer worden, maar ik vind dat Garmin zelf zich er erg gemakkelijk van afmaakt. Mogelijk dat dit bij de nieuwe x-serie beter geregeld is, maar ik vrees van niet.

Dat neemt niet weg dat ik het gevoel van tevredenheid dat hierboven beschreven staat over de eTrex 20/30 beslist deel. Soms wat kleine nukken, maar voor zijn geld een goed bruikbaar apparaat met inderdaad een gunstig stroomverbruik, zeker als je tracks gebruikt en hem niet zelf de route laat berekenen.
Helemaal eens met Peter. In deze is internet je vriend om te lezen wat anderen al voor je hebben uitgezocht en waar jij het antwoord nog niet op weet. Daarnaast zijn er ook cursussen die je kan volgen als dat wilt.

Overigens kun je het ding ook prima een route laten berekenen, doe dat dan wel van het station naar een camping in de buurt en niet van Maastricht naar Den Helder, naast dat dat laatste heel lang duurt (als het al lukt) zul je toch niet die route krijgen die je voor ogen had. (korte stukjes dus)
Inge1 schreef:Kortom als ik jullie antwoorden goed lees dan zeggen jullie de 30 is een prima toestel, snel genoeg en makkelijk (wat is makkelijk...) te bedienen.
Wanneer je de manier van bedienen (joystick) prettig vind, is het een mooi toestel voor een mooie prijs.

Zelf vond ik de jouystick maar niks, maar dat is dus persoonlijk.
Ik zal me bezinnen eer ik ga beginnen. Ik ga eerst eens op vakantie met dat ouwe ding:).
Ik denk dat die handleidingen bewust wat summierder zijn zodat ze ook geld kunnen verdienen via de Garmin academy die gps cursussen geeft.

Er zijn inmiddels al aardig wat leuke boeken met tekst en uitleg verschenen, hoewel sommige erg dik zijn kan je deze ook wel op pdf/ebook vinden. Persoonlijk zou ik altijd eerst zelf minimaal een weekje oefenen met rondjes van minimaal 15km door wat onbekender gebied rondom je huis om het nieuwe apparaat te testen voordat je enthousiast op vakantie gaat om er dan achter te komen dat het hele apparaat beslist niet doet wat jij voor ogen had.

Hier nog even mijn mening over de verschillen tussen een fixed scherm en joystick versus de 2 varianten touch screen.

De oude modellen met touchscreen zijn resistief gevoelig. Je moet dus behoorlijk hard duwen voordat het scherm reageert. Je kan deze redelijk bedienen met handschoen maar het is beslist niet vergelijkbaar met een smartphone (ook geen pinch zooming (met op het scherm "knijpen" om in en uit te zoomen)). Als het regent werkt het scherm goed.

De nieuwe modellen met touchscreen zijn capacitief gevoelig. Dit is hetzelfde principe als de moderne smartphone en je hoeft alleen licht/zacht contact te maken. (Pinch zooming is mogelijk) Als het regent is er kans dat het scherm hier op reageert. Je kan het scherm dan "op slot" doen zodat de kaart vrolijk verder werkt en de navigatie ook, alleen je kan niet even snel het scherm bedienen om iets aan te passen. Bediening met handschoenen is lastig en werkt alleen goed met de speciale handschoenen geschikt voor smartphones.

Met een niet-touch screen werkt de bediening via een aantal knopjes en een joystick. Het werkt niet erg intuitief en als je eenmaal touchscreen gewend bent wil je waarschijnlijk niet snel meer terug. Maar het voordeel is goedkoper toestel, lager batterijverbruik. Scherm werkt altijd en is onder alle omstandigheden goed te bedienen.

De leesbaarheid van de oude generatie touch vind ik het minste goed. De nieuwe touch schermen versus de vaste schermen vind ik gelijkwaardig.

Al met al lijken me de nieuwe modellen een goede gelegenheid om een mooie deal voor de etrex 20/30-niet-x te scoren. Waarbij ik persoonlijk voor de iets uitgebreidere 30 versie zou gaan ivm de hoogtemeter. Het kompas en draadloos gegevens uitwisselen vind ik niet veel meerwaarde hebben.
Hecht je geen waarde aan de hoogtemeter kies dan vooral de goedkopere 20 en neem een extra biertje op het terras.
rockhopper schreef:Ik denk dat die handleidingen bewust wat summierder zijn zodat ze ook geld kunnen verdienen via de Garmin academy die gps cursussen geeft.

Er zijn inmiddels al aardig wat leuke boeken met tekst en uitleg verschenen, hoewel sommige erg dik zijn kan je deze ook wel op pdf/ebook vinden. Persoonlijk zou ik altijd eerst zelf minimaal een weekje oefenen met rondjes van minimaal 15km door wat onbekender gebied rondom je huis om het nieuwe apparaat te testen voordat je enthousiast op vakantie gaat om er dan achter te komen dat het hele apparaat beslist niet doet wat jij voor ogen had.

Hier nog even mijn mening over de verschillen tussen een fixed scherm en joystick versus de 2 varianten touch screen.

De oude modellen met touchscreen zijn resistief gevoelig. Je moet dus behoorlijk hard duwen voordat het scherm reageert. Je kan deze redelijk bedienen met handschoen maar het is beslist niet vergelijkbaar met een smartphone (ook geen pinch zooming (met op het scherm "knijpen" om in en uit te zoomen)). Als het regent werkt het scherm goed.

De nieuwe modellen met touchscreen zijn capacitief gevoelig. Dit is hetzelfde principe als de moderne smartphone en je hoeft alleen licht/zacht contact te maken. (Pinch zooming is mogelijk) Als het regent is er kans dat het scherm hier op reageert. Je kan het scherm dan "op slot" doen zodat de kaart vrolijk verder werkt en de navigatie ook, alleen je kan niet even snel het scherm bedienen om iets aan te passen. Bediening met handschoenen is lastig en werkt alleen goed met de speciale handschoenen geschikt voor smartphones.

Met een niet-touch screen werkt de bediening via een aantal knopjes en een joystick. Het werkt niet erg intuitief en als je eenmaal touchscreen gewend bent wil je waarschijnlijk niet snel meer terug. Maar het voordeel is goedkoper toestel, lager batterijverbruik. Scherm werkt altijd en is onder alle omstandigheden goed te bedienen.

De leesbaarheid van de oude generatie touch vind ik het minste goed. De nieuwe touch schermen versus de vaste schermen vind ik gelijkwaardig.

Al met al lijken me de nieuwe modellen een goede gelegenheid om een mooie deal voor de etrex 20/30-niet-x te scoren. Waarbij ik persoonlijk voor de iets uitgebreidere 30 versie zou gaan ivm de hoogtemeter. Het kompas en draadloos gegevens uitwisselen vind ik niet veel meerwaarde hebben.
Hecht je geen waarde aan de hoogtemeter kies dan vooral de goedkopere 20 en neem een extra biertje op het terras.
Let op: er zijn ook toestellen mét knopjes zónder een joystick. De mijne, maar ook zijn opvolgers (inmiddels de 64). Ook daarvoor geldt dat je even moet snappen hoe het werkt. Maar dat is niet anders dan dat je ook moet snappen hoe, ik zeg maar wat, de bediening van je autoradio of fietscomputer werkt.
rockhopper schreef:Ik denk dat die handleidingen bewust wat summierder zijn zodat ze ook geld kunnen verdienen via de Garmin academy die gps cursussen geeft.
Ik kan me vergissen, en misschien neem ik mezelf teveel als maatstaf, maar de mensen die zo'n cursus volgen zouden dat ook doen als de documentatie wel compleet zou zijn. Je hebt nou eenmaal de ik-zoek-het-zelf-wel-uit-mensen en de doe-het-maar-eens-voor-mensen. De eerste groep gaat echt geen cursus volgen, ook niet als gevolg van gebrekkige documentatie, de twee groep gaat die cursus wellicht wel volgen, zelfs als de documentatie volledig en instructief is.
Ik vind dat je als leverancier eigenlijk de plicht hebt om je producten goed te documenteren, maar Garmin kan het zich als marktleider kennelijk permitteren dit niet te doen. Het spul wordt toch wel verkocht.
dank allemaal - heb ik weer voldoende "food for thought" en ga serieus nadenken over een etrex 30.
Tja Peter daar zeg je wat. Ik heb er mezelf nog niet aan gestoord, maar ik val denk ik grotendeels in de "zoekt het zelf wel uit" categorie.
Van de andere kant vind ik Basecamp maar hopeloos ingewikkeld en ik werk daarom eigenlijk nog steeds met Mapsource. Waarschijnlijk doe ik mezelf een hoop functionaliteit te kort, maar het werkt altijd goed en routes maken (en tracks) gaat gewoon simpel. Veel meer functionaliteit heb ik daar dan niet bij nodig.

Ik ben het overigens wel met je eens dat je voor het bedrag wat je voor een nieuwe gps neertelt, wel een uitgebreidere handleiding (desnoods alleen op pdf) zou mogen ontvangen. Zelfs een relatief eenvoudige gps zoals een Fenix horloge heeft nog allerlei ongedocumenteerde extras die diep, diep weggestopt zitten.

@Inge ik denk dat de etrex30 een mooie keuze is. Als je nog een groter schermpje wilt kan je ook nog naar de Oregon serie kijken. Ik ben zelf superblij met de 600 versie. Maar ik doe niet moeilijk over extra AA batterijen meenemen. Met de etrex ben je in ieder geval zowel bij het inpakken als in de portemonnee lichter uit ;)
Kan iemand me het verschil in resolutie tussen de oude en de x-modellen aanschouwelijk maken? Is dat een kwalitatief verschil of eerder kosmetisch?

Klinkt nogal vaag, ik weet het, ik stond op het punt een nieuwe Etrex 20x te kopen maar stuit nu op een aanbod voor een demomodel Etrex 20 voor flink wat minder geld. De overweging zeker waard (er staat nog nieuw Campagnolospul op de verlanglijst ook :roll: ). Euh, nada ervaring met GPS, gewoon wat rondgelezen. Ik meen te begrijpen dat het beperktere geheugen in de praktijk weinig rol speelt en dat de eventuele keuze tussen 20/30 en 20/30x dus voornamelijk op schermresolutie neerkomt?!
En misschien batterijgebruik. Een hogere resolutie betekent ook meer batterijgebruik, tenzij het scherm tegelijk efficiënter is geworden. Het scherm van mijn Etrex 30 is weinig fraai als je moderne telefoons gewend bent, maar functioneert prima. Dat lage stroomverbruik was en is wat mij betreft wel een belangrijk argument ten gunste van de oude Etrex20/30. Maar misschien is de nieuwe wel net zo goed in dit opzicht. Ik weet het echt niet.